Keystone aansluiting, te langzaam internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invix
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Mijn vraag
Goedemiddag!

Ik heb een cat6 kabel getrokken van de meterkast naar de computerkabel. Ik heb een RJ45 keystone https://www.elektrototaal...dia-ks6a-keystone-4171084 gebruikt om de kabel aan de comuterzijde aan de kabel te bevestigen. Het betreft een Cat6a keystone.
De plug aan de meterkastzijde was gemaakt als een 568B. De keystone heb ik ook dusdanig in elkaar gezet.

Nu heb ik mijn pc aangesloten op deze kabel en heb een speedtest gedaan. Deze kwam rond de 92 Mbps uit.
Ik heb de pc vervolgens aangesloten op de reeds aanwezige kabel en uit de test komt vervolgens 460 Mbps. (heb een 500 Mbps glasvezel verbinding.) De reeds aanwezige kabel en de kabel die vanuit mijn pc naar de keystones gaat zijn cat.5e kabels.

Nu heb ik geen enkel idee waar dit aan kan liggen. Ik durf ook niet zomaar de keystone weer uit elkaar te halen, voordat ik weer van voor af aan moet beginnen. (rothoekje! :+ )

Ik had mij van te voren ingelezen en had begrepen dat een 5e aansluiten op een 6a geen probleem was.

Iemand enig idee?

Beste antwoord (via invix op 30-11-2019 16:27)

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Voor 1000mbit/s zijn alle 8 aders nodig. Voor 100mbit/s zijn 4 aders nodig.

Wat lier zegt klopt ook. Keystones zijn bedoeld voor kabels met solide geleiders/aders.

Er zijn ook nog kabels gestrande geleiders als aders. Die zijn om stekkers aan te knijpen en deze draden zijn meer flexibel.

Bij een keystone met een kabel met gestrande geleiders, loop je de kans dat de keystone geen contact maakt met de geleider/ader tijdens dat je hem erin duwt doordat een gestrande geleiders een beetje flexibel is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
invix schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:17:
Nu heb ik geen enkel idee waar dit aan kan liggen. Ik durf ook niet zomaar de keystone weer uit elkaar te halen, voordat ik weer van voor af aan moet beginnen. (rothoekje! :+ )

Ik had mij van te voren ingelezen en had begrepen dat een 5e aansluiten op een 6a geen probleem was.

Iemand enig idee?
Een aderpaar is niet goed aangesloten in die kabel, dus schakelt de apparatuur terug naar 100mbit/s ipv 1000mbit/s dus krijg je 92 Mbit/s met overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invix
Groentjuh schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:21:
[...]

Een aderpaar is niet goed aangesloten in die kabel, dus schakelt de apparatuur terug naar 100mbit/s ipv 1000mbit/s dus krijg je 92 Mbit/s met overhead.
Dank voor je reactie. Bedoel je hiermee dat ik wellicht een kabel in een foutieve volgorde geplaatst heb of dat hij niet goed 'geknepen' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Dat kan allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:31

lier

MikroTik nerd

Volgens mij is keystone bedoeld voor "solid " kabel en zijn de meeste stekkers bedoeld voor "stranded" kabel. Welke kabel heb je gebruikt?
De plug aan de meterkastzijde was gemaakt als een 568B
Hoe "maak" je een kabel 586B? Oftewel, welke volgorde heb je in de stekker aangehouden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invix
lier schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:04:
Volgens mij is keystone bedoeld voor "solid " kabel en zijn de meeste stekkers bedoeld voor "stranded" kabel. Welke kabel heb je gebruikt?

[...]
Hoe "maak" je een kabel 586B? Oftewel, welke volgorde heb je in de stekker aangehouden?
Ben bang dat ik een stranded heb gebruikt. Ik had namelijk nog ergens een cat6 liggen en die heb ik gebruikt. Kabel voelt iig soepeler dan de 5e die ernaast ligt.

De stekker was al aanwezig. Die heb ik niet zelf gemaakt. Kleuren daarin waren
1 oranje wit
2 oranje
3 groen wit
4 blauw
5 blauw wit
6 groen
7 bruin wit
8 bruin

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Voor 1000mbit/s zijn alle 8 aders nodig. Voor 100mbit/s zijn 4 aders nodig.

Wat lier zegt klopt ook. Keystones zijn bedoeld voor kabels met solide geleiders/aders.

Er zijn ook nog kabels gestrande geleiders als aders. Die zijn om stekkers aan te knijpen en deze draden zijn meer flexibel.

Bij een keystone met een kabel met gestrande geleiders, loop je de kans dat de keystone geen contact maakt met de geleider/ader tijdens dat je hem erin duwt doordat een gestrande geleiders een beetje flexibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invix
Allen dank voor de hulp.

Ik krijg de keystone niet van de kabel af, dus ga nog even puzzelen. Ik waag dan nog 1 poging om hem opnieuw aan te sluiten. Blijft het het zelfde resultaat geven, dan koop ik een rolletje cat6 stugge kabel. Ik zag net black friday deals, dus dat is mooi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Let wel op dat je geen CCA koopt dan, daarmee heb je alsnog risico dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invix
DataGhost schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:43:
Let wel op dat je geen CCA koopt dan, daarmee heb je alsnog risico dat het niet werkt.
Had ik niet naar gekeken. Koper it is! :)
Pagina: 1