USB apparaten bevriezen en beeld valt weg, MOBO of PSU?

Pagina: 1
Acties:

• suntar
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-01 09:16
Beste tweakers,

De nieuwe build voor mijn vriendin, heeft last van USB apparaten die bevriezen, dit gebeurt heel af en toe ongeveer 0.2 seconde als alleen het toetsenbord of de muis eraan zitten. Echter als ik er iets van een externe HDD aansluit, valt of de wifi connector uit of de muis loopt constant vast.

Daarnaast valt ook het beeld een paar seconde weg als je de DP van het moederbord gebruikt, dit gebeurt echter niet via de DP aansluiting van de GPU.

Dingen die al heb gedaan:
Dit doet hij ook in het bios menu en op een andere OS dan Windows, dus het kan niet liggen aan de drivers(ik had ze daarvoor al allemaal verwijdert en opnieuw geinstalleerd). Ik heb ook al de bios geupgrade naar de laatste versie, dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb ook een memtest uitgevoerd en die kon na 8 uur draaien niks vinden. :?

Om deze reden denk ik dan ook dat het op een defect in de hardware gaat, alleen weet ik niet of het de PSU of het MOBO is. Helaas gebruik ik zelf nog een oud z97 mobo, dus kan ik ook niet testen of het eventueel het moederbord is.

Heeft iemand misschien een idee welke van de twee componenten kapot is?

Specs:
i5 8400
Gigabyte H310m A
Seasonic s12II 520W PSU
Crucial 1x16gb 2400
Samsung SSD 860 EVO 500gb
Philips 276E8VJSB 4k monitor
GTX 1050ti

Verwijderd

suntar schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:37:
Daarnaast valt ook het beeld een paar seconde weg als je de DP van het moederbord gebruikt, dit gebeurt echter niet via de DP aansluiting van het moederbord.
:?
Heb je een andere voeding om te testen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:45
Testen met de voeding uit je eigen systeem.
Die Seasonic is trouwens een slechte keuze. Officieel niet eens compatibel en slechte/ontbrekende beveiligingen.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:59
Dus je gebruikt de onboard video, dat zou niet aan de voeding moeten liggen, geef in de bios eens de 1GByte geheugen aan je onboard gpu toegewezen.

En welke usb poorten gebruik je, de front of de onboard,? en is de usb header wel correct aangesloten.
je hebt USB 3.1-> 2 ports on the back panel, 2 ports available through the internal USB header
6 x USB 2.0 ->4 ports on the back panel, 2 ports available through the internal USB header

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• suntar
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:51:
[...]

:?
Heb je een andere voeding om te testen?
Oeps, via de GPU bedoel ik 8)7
Uszka schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:56:
Testen met de voeding uit je eigen systeem.
Die Seasonic is trouwens een slechte keuze. Officieel niet eens compatibel en slechte/ontbrekende beveiligingen.
Dank jullie voor de snelle reacties, ik denk dat ik daarmee ga beginnen. Een nieuwe zal waarschijnlijk ook geen kwaad kunnen, ik had hem uitgezocht op de vijf jaar garantie. Ik heb een jaar of vier ook al een slechte ervaring gehad met een goedkope die vonkte, dus ben het dan nu liever voor. Zijn er redelijke voedingen voor 50-60€ of zou ik echt een duurde kopen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:45
Be quiet Pure Power 11 400w, Cooler Master MWE Bronze V2 450w of, en dat is de beste, Bitfenix Formula Gold 450w.

• suntar
Mel33 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:04:
Dus je gebruikt de onboard video, dat zou niet aan de voeding moeten liggen, geef in de bios eens de 1GByte geheugen aan je onboard gpu toegewezen.

En welke usb poorten gebruik je, de front of de onboard,? en is de usb header wel correct aangesloten.
je hebt USB 3.1-> 2 ports on the back panel, 2 ports available through the internal USB header
6 x USB 2.0 ->4 ports on the back panel, 2 ports available through the internal USB header
Onboard video valt die uit, via de gtx 1050ti en mijn gtx 1080 werkt die gewoon.(sorry was niet duidelijk in OP, heb het even aangepast.)

Frontpanel gebruik ik de 3.1 usb van de kast voor de muis en toetsenbord. Achterin de 3.1 van het moederbord, als ik de externe harde schijf in een 3.1 port duw, valt of de wifi of de muis uit. Als de muis in een 3.1 port doe en de externe HDD in de 2.0 port, werkt alles gewoon en freezed de muis minimaal. Idem dito als ik de hdd achterin in een 3.1 port doe, valt de wifi dongle uit. Dit gaat overigens ook op als je een ander usb apparaat zoals een iphone aansluit.

• Mel33
Heb je na de bios update het moederbord wel default gereset?, en dan de updates voor de usb van de fabrikant gepakt, dat kan je nog testen voor je een nieuwe voeding koopt.
Ik begrijp dat de 1080 het wel doet, welke je precies hebt en hoeveel watt hij trekt tov de 1050ti en welke types het zijn, moet je even opzoeken bij de fabrikant en die modellen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• suntar
Mel33 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:23:
Heb je na de bios update het moederbord wel default gereset?, en dan de updates voor de usb van de fabrikant gepakt, dat kan je nog testen voor je een nieuwe voeding koopt.
Ik begrijp dat de 1080 het wel doet, welke je precies hebt en hoeveel watt hij trekt tov de 1050ti en welke types het zijn, moet je even opzoeken bij de fabrikant en die modellen.
Ik heb de Cmos batterij eruit gehad en zelfs vervangen na de bios update, dit staat toch gelijk aan een default reset?

Hij werkt ook bij de 1050ti, sorry als ik daarover niet duidelijk was. Het huidige probleem is de USBs, alleen ik dacht dat het zwarte beeld probleem misschien verband hield met de USBs( dat er meer dingen zijn die niet deugen aan de build, en het misschien voor jullie een indicatie kon zijn van dat het een van de componenten is.)

Dankjewel iedereen, ik ga sowieso voor een nieuwe voeding, voor het huis afbrand of iets dergelijks :+ Hoop hiermee dat ook het probleem verdwijnt.

• Mel33
suntar schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:35:
[...]

Ik heb de Cmos batterij eruit gehad en zelfs vervangen na de bios update, dit staat toch gelijk aan een default reset?

Hij werkt ook bij de 1050ti, sorry als ik daarover niet duidelijk was. Het huidige probleem is de USBs, alleen ik dacht dat het zwarte beeld probleem misschien verband hield met de USBs( dat er meer dingen zijn die niet deugen aan de build, en het misschien voor jullie een indicatie kon zijn van dat het een van de componenten is.)

Dankjewel iedereen, ik ga sowieso voor een nieuwe voeding, voor het huis afbrand of iets dergelijks :+ Hoop hiermee dat ook het probleem verdwijnt.
Weet ik niet, maar even doorvoeren in de instellingen van de bios kan geen kwaad, en dan herstarten en dan je bios weer zetten zoals je componenten vragen,
kabels 1.2 display ports en 1.4 hdmi, heb je die?
en de 8pins of 6 pins pcie voedingskabels wel goed ingeplugd, en de 4 pins voeding bij de cpu?

Ja aansluiten van een usb device strekt stroom (een piek) en dan kan wel een wegval op andere componenten veroorzaken.

Maar de 1080 trekt max 250watt, en daar is het goed op? en de 1050ti 145 watt, dus als hij het met de 1080 goed is dan kan je nog even wat dingen testen voor je een voeding koopt,..drivers enz en kabels checken.

Pagina: 1