Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

data opslaan op interne hdd, welke hdd aanbevolen.

Pagina: 1
Acties:

• ArnoutS
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-07-2023
Ik heb een NAS en andere backup mogelijkheden, maar wat is een goede interne hdd voor opslag van "onbelangrijke" data (zeg maar game backup's/films/foto/etc spul wat ik regelmatig gebruik, maar wat indien verdwijnt nog wel terug te vinden is).

Iets rond 2a3 terrabyte, hoeft niet super snel te zijn maar als het kan wel een jaar of zes meegaan.

Kan dan een gewone standaard hdd, of beter een NAS uitvoering? WD red?
A merkschijf of iets budgets?

Budget tussen de 60 en 100 euro.

Mvgr arnout

• ArnoutS
ohja ik bedoel niet een aankoop advies zoals de regels het beschrijft.

Maar meer of een NAS drive zin heeft om intern te gebruiken, ivm levensduur etc.

• Renault
  • Laatst online: 30-11 16:07
Gewoon een "normale harddisk" nemen van 3 TB van een merk wat je vertrouwt en geen NAS-uitvoering nemen: dat is duurder en die gaat iets anders om met gedetecteerde schrijffouten (wat je buiten een NAS niet wil).

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik gebruik ook een WD Red drive als interne schijf, een groot voordeel is dat de drive stil is en minder trilt. Ik heb destijds exact dezelfde drive gekocht als die al in mijn NAS zitten; op die manier kan ik deze drive voor de NAS gaan gebruiken als daar een keer een drive uitvalt.

Maar dat was een paar jaar geleden. Sindsdien zijn SSD's elk jaar in prijs gehalveerd en tegenwoordig kan je goedkope SSD's van een of meer Terabyte kopen voor interne opslag. Eventueel kan ik die later nog ooit als bootdrive gaan gebruiken.

Eerlijk gezegd denk ik dat je alle data, dus ook de data waar je nu over nadenkt, veel beter gewoon bij elkaar op de NAS kunt zetten.

Mijn tip van de dag is: hou rekening met waar je de drive een paar jaar later voor kunt gebruiken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:23
Voor 100-150 euro heb je 1tb SSD...
Voor hetzelfde geld heb je 6-tb HDD... Niet echt vergelijkbaar nog. Zeker.niet voor archief.

Er zijn zogenaamde archive schijven. Maar op zich maakt het niet uit welke schijf je neemt. Aangezien je weinig schrijfacties doet.

Zelf heb ik zowel onbelangrijke als.belangrijke data op de nas. Van de belangrijke data heb ik een online backup en op een externe schijf. Onbelangrijke data alleen op de Nas en de externe schijf.

Alleen bij brand/overstroming ben ik de onbelangrijke data kwijt. Anders heb ik altijd nog de externe schijf om het snel terug te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 30-11-2019 13:14 ]

• ArnoutS
Bedankt voor de feedback.

Het gaat echt om onbelangrijke data , die ik opzich vrij gemakkelijk weer zou kunnen verkrijgen.

Ik heb het liefst intern aangezien ik nogal wat oudere games heb buiten steam/origin/epic om.
Mocht ik eens een keer wat willen spelen dan is intern makkelijker omdat mn NAS (tsja een 3TB wd live book van 5 jaar oud) niet super snel gaat.

Er zitten nu 4 ssds in, totaal 1TB maar die games tegenwoordig zijn zo groot, en ik moet dus elke keer het oudere spul eraf gooien :(

Maar het is mij wel duidelijk , het word dan een "gewone" interne hdd.

Bedankt.
Pagina: 1