Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC voor werk met grote datasets / simulaties (& gamen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hallo allemaal! :) Voor mijn werk moet ik analyses maken van middelgrote datasets (rond 1 GB) en schrijf/draai ik intensieve simulatieprogramma's (in Java, R). In de avonden gebruik ik 'm graag om te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1600 euro, maar mag maximaal 2000 euro als er echt een verbetering is waardoor de PC nog extra jaren mee kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur (monitor, toetsenbord, muis, etc.) heb ik. Alleen een desktop is dus nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat een desktop nodig heeft + assemblage + besturingssysteem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren. Wel wil ik zo efficiënt mogelijk inkopen; vandaar dat ik 'm nu koop rond de Black Friday actie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil alles bij 1 winkel bestellen zodat de assemblage ook daar gedaan kan worden. Momenteel is de keuze Azerty.

Ga je overklokken?
Hoeft niet (verder ook geen ervaring mee), tenzij degene die dit assembleert (Azerty dus) met garantie wilt doen.

Wat verwacht je van ons?
Feedback op de volgende samenstelling, die is gebaseerd op het high-end systeem van de Desktop Best Buy Guide: september 2019

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 345,-€ 345,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 133,05€ 133,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 535,-€ 535,-
1BehuizingenCorsair Carbide Series 270R Closed€ 59,90€ 59,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 133,92€ 133,92
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 89,99€ 89,99
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 144,99€ 144,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.622,62

Verschillen tussen BBG september 2019:
- AMD Ryzen 7 3700X Boxed -> AMD Ryzen 7 3800X Boxed (aanbieding waardoor het prijsverschil nihil is)
- Intel 660p 1TB -> Samsung 970 EVO 1TB (aanbieding)
- Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB -> Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 (goedkoper vanwege aanbieding, en hogere DDR dus in alle opzichten beter?)
- Behuizing en voeding

Hier komen nog assemblagekosten bij (79 euro). Concreet heb ik 4 kleine vragen:
1) Is dit systeem compatibel met elkaar en compleet?
2) Mijn grootste zorg is de videokaart. Er zijn twee reviews hier op tweakers over geschreven die niet zo positief zijn en aangeven dat het een enorme herrie maakt. Dat heb ik liever niet. Is er een beter alternatief (mag meer kosten), of zijn de reviews overdreven (het zijn er dus maar twee)?
3) De keuze van de behuizing heb ik ook nog niet definitief. Maar werkt gewoon elk ATX midtowermodel?
4) Hoe is de kwaliteit van een assemblage elders (Azerty bijvoorbeeld dus)?

Alvast heel erg bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 02-12-2019 13:29)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
3800X voegt behalve een hoger verbruik niets toe tov een 3700X.
Van Crucial geheugen kan ik vertellen dat het gegarandeerd werkt. Met Corsair LPX is het maar afwachten omdat er random geheugenchips van Samsung en Hynix worden gebruikt. pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB is wat duurder dan LPX maar werkt bijzonder stabiel.
Heeft je software goede multithread ondersteuning dan zou je de 3900X kunnen overwegen.

Alle reacties

Verwijderd

Topicstarter
Hmm heb het gevoel alsof ik misschien iets teveel heb gevraagd. Dan beperk ik m'n vragen tot twee kleine:
a) Kan iemand bevestigen of bovenstaande systeem compatibel is?
b) In welk onderdeel van de PC moet ik investeren om sneller grote simulaties/datasets mee te verwerken? (processor?)

Alvast bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
3800X voegt behalve een hoger verbruik niets toe tov een 3700X.
Van Crucial geheugen kan ik vertellen dat het gegarandeerd werkt. Met Corsair LPX is het maar afwachten omdat er random geheugenchips van Samsung en Hynix worden gebruikt. pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB is wat duurder dan LPX maar werkt bijzonder stabiel.
Heeft je software goede multithread ondersteuning dan zou je de 3900X kunnen overwegen.

• Stampertje-w
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-11-2024
Wellicht kun je die 2070 super vervangen met een 5700xt. Over het algemeen een stuk goedkoper en nagenoeg de zelfde prestaties dan wel niet hoger op sommige games.

Zolang je niet gaat overclocken is een extra processorkoeling niet noodzakelijk naar mijn weten, die zou je eventueel achterwege kunnen laten. Kan me daarnaast niet voorstellen dat winkels als Azerty een OC voor je doen aangezien de fabrieksgarantie direct vervalt.

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke, dankjewel voor de reacties. Denk dat ik dan gewoon voor een 3700X ga en de Crucial.

Wat betreft de videokaart: waarom wordt een 2070 aangeraden in de reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019, als een 5700xt minstens zo goed is qua prestaties, en goedkoper?

• Uszka
Omdat de 5700Xt in het begin nog wel eens wat driverproblemen had en customkaarten nog niet goed verkrijgbaar. Daarbij lagen de prijzen van de 5700 XT rond die tijd hoger dan nu.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:31
Wat voor resolutie en framerate heeft je scherm? Misschien is een 2060 super al genoeg.

Verder scheelt zelbouwen ook aardig wat. Is echt niet moeilijk en duurt een paar uurtjes maximaal. Zat video's over hoe het moet.

[ Voor 43% gewijzigd door Basekid op 01-12-2019 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb een hele simpele monitor (60 Hz, 1920x1080), maar ik wil volgend jaar een game monitor erbij kopen. Zal dus gaan voor een 5700XT. Zelf bouwen is het enige waar ik nog over twijfel, vooral omdat bij azerty de behuizing die ik wil niet op voorraad is. En zelfs als ze die wel hadden, dan hebben ze het waarschijnlijk nu ontzettend druk vanwege Black Friday. Ik zou dus erg lang moeten wachten om 'm daar in elkaar te laten zetten.

Voor de compleetheid, dit wordt 'm:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 133,05€ 133,05
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC€ 386,-€ 386,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 79,90€ 79,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 133,92€ 133,92
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 89,99€ 89,99
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 144,99€ 144,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.479,62

Ik ga dus toch voor de Corsair LPX i.p.v. de Crucial; elders heb ik gelezen dat dit prima zou moeten zijn. Dank iedereen voor het helpen!

Verwijderd

@Verwijderd Je geeft aan dat je data analyse doet met grote datasets.
Dan is een RDNA (5700(XT)) kaart geen beste keuze!

AMD focussed met compute op Vega, de aankomende nieuwe compute kaart is een doorontwikkeling van Vega. Hun ontwikkelomgeving (eigenlijk alleen op linux serieus te nemen) ondersteunt (nog?) geen RDNA. Je heb feitelijk alleen OpenCl met slechte support.

Vega is weer niet optimaal voor gaming, te duur voor de prestaties.

Daarnaast is CUDA veel breder ondersteund, zijn er meer voorbeelden te vinden en meer libraries voor gemaakt en is de support in Java en R beter.

De kaart die je oorspronkelijk gekozen had gaat je voor je werk meer plezier opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Oh oké dat is goed om te weten. Dan ga ik kijken of de vorige toch beter is.

Zelf is mijn kennis over PC's beperkt, maar ik dacht dat voor programmeren het belangrijkste onderdeel de processor was, want die bepaalt de rekenkracht toch? Videokaarten bepalen toch voornamelijk voor de kwaliteit van het beeld (dus bij games/films), en gebruik je toch nauwelijks als je bijvoorbeeld door grote dataset parset/bewerkt etc.?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:19:
Oh oké dat is goed om te weten. Dan ga ik kijken of de vorige toch beter is.

Zelf is mijn kennis over PC's beperkt, maar ik dacht dat voor programmeren het belangrijkste onderdeel de processor was, want die bepaalt de rekenkracht toch? Videokaarten bepalen toch voornamelijk voor de kwaliteit van het beeld (dus bij games/films), en gebruik je toch nauwelijks als je bijvoorbeeld door grote dataset parset/bewerkt etc.?
Als je serieus met grote datasets aan de slag gaat dan ligt machine learning in die lijn. Met een nvidia kaart met 8gb of meer dus geen 2060 of 16xx zit je dan goed voor serieuze prototyping. Houdt die optie open, het is big business en kennis hiervan is onmisbaar als je aan de slag wil als 'data scientist'.

Ik draai simulaties op GPU en dan ben ik nog aan het leren wat echt optimaal is. Maar het toch al een factor 90 versnelling voor mijn sims gehaald!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2019 18:22 ]

Pagina: 1