Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mini / onzichtbare kastschakelaar gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Gunny_vds
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06-12 14:04
Onze levering van Ikea Pax kasten is aangekomen, dus is het tijd om de kasten aan te passen voordat ik ze kan monteren.
De bedoeling is dat er in iedere kast een led strip links en rechts komt. Die strips ga ik infrezen zodat deze kan doorlopen van beneden tot boven en we de legplanken kunnen plaatsen waar we willen.

Mijn vraag voor jullie:
Ik zou een schakelaar willen voorzien (of iets anders?) die er voor zorgt dat de led strips aan schakelen als je de kast open doet.
Aangezien ik de transfo's niet constant onder spanning wil laten staan, wil ik onderbreking op het primaire circuit (dus voor de transfo).

Ik heb al een voorbeeld gevonden van een kastschakelaar:
https://www.google.com/se...=off#imgrc=knS8xiEwDX8D_M
maar vroeg me af of er geen compactere oplossingen zijn?

Het liefste zou ik deze onzichtbaar willen verwerken, maar aangezien ik op het primaire circuit wil schakelen vrees ik dat dat moeilijk zal worden.
Iets in deze zin zou natuurlijk ideaal zijn, maar deze kan geen 220V schakelen:
https://www.toolstation.b...e9fNh-aY1IYhoCkHIQAvD_BwE

Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? Is het nodig om te schakelen op de 220V of kan dit zonder probleem op de 24V lijn?

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:49
Ik zou niet de 230 gaan schakelen ivm veiligheid.
op 24volt kun je ook schakelaar plaatsen, waarom zou dat niet kunnen?

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:30
Let wel op op de schakelstroom.
Een schakelaar gaat langer mee als je steeds maar 230V en 0,1A schakelt dan 24V en 1A. Vooral kleinere schakelaars kunnen slechter tegen hogere stromen.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Gunny_vds
De ledstrip die ik ga gebruiken is deze:
https://www.profielgigant...20-warm-wit-3000k-5m-rol/

9,6W per meter, kasten zijn 2m36 hoog = 22,6W per zijde = 45,3W per kast
Iedere kast krijgt zijn eigen voeding.

Als ik ga schakelen op de 24V dan schakel ik een 2A ruwweg.

Indien het beter / duurzamer is om na de transfo te schakelen dan geen probleem (er van uit gaan dat ik een schakelaar kan vinden die 2A zonder probleem kan schakelen),
ik ging er gewoon van uit dat het beter is om de transfo zonder spanning te zetten ipv deze constant op spanning te zetten en de 24V te onderbreken.

Nu ik er wat langer over nadenk, is het misschien zelfs beter om toch na de transfo te schakelen. Steeds de transfo in en uit schakelen zou wel eens nadelig kunnen uitdraaien voor de levensduur van de transfo.
Moet je ledstrips dubbelpolig onderbreken of kan dit ook enkelpolig (ervaring met led spots was dat enkelpolig bij goedkope spots er voor zorgt dat er een klein beetje licht blijft uitkomen...

Gunny_vds wijzigde deze reactie 30-11-2019 10:35 (23%)

• bazzzzzz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 06-12 23:00
Waarom geen led strips met ingebouwde pir sensor? Ik heb destijds iets van 7 euro per strip betaald op aliexpress. Koop wat splitters en verlengkabels erbij en alles is plug en play.
De 12v voeding heb ik wel in NL gekocht

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 09:43
Ik ga ook ledstrips in onze pax maken. Ik was van plan een simpele pir module boven in elke kast te schroeven die een relay met de ledstrips aan of uit zet.

• Guldan
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 06-12 16:33

Guldan

Thee-Nerd

Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Ik heb voor ons bed uitstap verlichting gekocht (,en niet bij de winkel zelf voor 150 EUR). Zou je die niet kunnen gebruiken? Reageert op pir heeft tijd en lichtsterkte instelling. Zoiets als dit..

https://www.bol.com/nl/p/...R-rww6SPPBmsaApy8EALw_wcB

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Gunny_vds
Bedankt iedereen voor de reacties.
PIR sensor in de led strip zie ik niet goed voor mij: heb je daar een voorbeeld van?
Stel me ook wat vragen bij de duurzaamheid van dergelijke strip. Aangezien ik het profiel infrees wil ik niet dat er iets uitsteekt.

Een PIR module kan idd eventueel boven geplaatst worden, moet ik nog eventjes bekijken of er kleine versies bestaan die zo onzichtbaar mogelijk te integreren zijn.

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 06-12 23:04
Let even op met waar je freest.
De pax kasten zijn niet meer van spaanplaat
Maar van vuren latten waar de gaatjes zitten. Rest is golf karton.

• spork
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 04-12 15:24
FrankBlom schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:12:
Let even op met waar je freest.
De pax kasten zijn niet meer van spaanplaat
Maar van vuren latten waar de gaatjes zitten. Rest is golf karton.
Weet je dit zeker voor de PAX lijn?
Materialen:
spaanplaat, hardboard, ABS-kunststof, polypropeen, folie

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:59

FreakNL

Well do ya punk?

Ikea heeft hier toch zelf systemen voor? Bij onze pax kast van 4 jaar oud zit het er gewoon in, lampjes gaan aan als je de kast opendoet... Geen idee meer welk systeem het is maar werkt nog altijd prima...

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 06-12 23:04
spork schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:58:
[...]

[...]
Ja weet het zeker. (de zijkanten dan in ieder geval)
Heb van de zomer bij mijn zwager nog 6 van die kasten ingekort zodat ze precies tussen vloer en plafond pasten.

Langs de randen van de zijpanelen heb je een vuren lat van ±5cm breed.
En ook waar de gatenrij in het midden zit.

10 jaar geleden bij mij onder een schuine wand ook pax kasten verzaagd, die waren wel vol spaanplaat. Dus we stonden van de zomer zelf ook nogal verbaasd te kijken.

FrankBlom wijzigde deze reactie 04-12-2019 08:11 (45%)

• masaman
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
spork schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:58:
[...]
[...]
Ja, zelf ook gezien vorig jaar. Ik heb toen een aantal kasten doorgezaagd en je komt inderdaad veel bordkarton tegen. Knap gedaan van IKEA en het bespaard ze geld maar ingrepen zoals jij wilt wordt lastig.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:45
Ikea heeft hier de STŐTTA voor bedacht...

Nee, het is niet rondom, maar alleen boven in de kast is toch ook voldoende?
Hoef je ook niet moeilijknte doen met infrezen 😉

BastaRhymez wijzigde deze reactie 04-12-2019 19:44 (10%)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:41
Dat effect van de STÖTTA kun je zelf ook wel maken. Heb je alleen een optische proximity sensor of een reed switch voor nodig.
Beide gaan niet jouw LED strip schakelen, dus daar moet een (solid state) relais bij.

Kan allemaal. Is even knutselen.
Een PIR sensor module met relais is makkelijker.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True