Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment beschik ik over een Huawei P10. Dit toestel komt uit 2017 en volgens Huawei is het niet geschikt voor een update naar Android 10. Beveiligingsupdates zouden nog wel uitgebracht worden, maar de laatste op mijn telefoon dateert uit juli 2019.

In hoeverre is dit gebrek aan beveiliging schadelijk voor mijn toestel en privacy zoals datalekken? Kan ik beter op zoek naar een nieuw toestel?

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-12-2019 06:10)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17
Het antwoord is misschien en bij twijfel ja (of kijk of je over kunt naar een custom rom en de levensduur verlengen).

Waarom misschien, is het risico dat je bereid bent te lopen.Gebruik je gewoon wat mainstream apps, zit je niet in groepen die allerlei "grappige" filmpjes en andere "grappige" rommel rondsturen, gebruik je geen open Wifi hotspots, en komen al je apps netjes uit de app store, dan beperk je als gebruiker het risico al enorm dat je te maken krijgt met iets van malware wat via de beveiligingsgaten die in je toestel aanwezig zijn kunnen binnen dringen. Dan blijft over, gaat het mis, heb je dan een backup van je gegevens, of niet? En hoe privacy riskant is de informatie op je telefoon als die in verkeerde handen valt, en kun je dat risico verkleinen? Een andere methode is de custom rom route heb je geen nieuw toestel nodig maar een nieuw besturingssysteem er op, maar zet daar dan niet standaard root open om het risico te beperken.

Waarom bij twijfel Ja, er zitten simpelweg lekken in die misbruikt kunnen worden. Als jij niet kunt inschatten hoe groot het risico is voor jou, kun je het beter voorkomen dan genezen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17
Het antwoord is misschien en bij twijfel ja (of kijk of je over kunt naar een custom rom en de levensduur verlengen).

Waarom misschien, is het risico dat je bereid bent te lopen.Gebruik je gewoon wat mainstream apps, zit je niet in groepen die allerlei "grappige" filmpjes en andere "grappige" rommel rondsturen, gebruik je geen open Wifi hotspots, en komen al je apps netjes uit de app store, dan beperk je als gebruiker het risico al enorm dat je te maken krijgt met iets van malware wat via de beveiligingsgaten die in je toestel aanwezig zijn kunnen binnen dringen. Dan blijft over, gaat het mis, heb je dan een backup van je gegevens, of niet? En hoe privacy riskant is de informatie op je telefoon als die in verkeerde handen valt, en kun je dat risico verkleinen? Een andere methode is de custom rom route heb je geen nieuw toestel nodig maar een nieuw besturingssysteem er op, maar zet daar dan niet standaard root open om het risico te beperken.

Waarom bij twijfel Ja, er zitten simpelweg lekken in die misbruikt kunnen worden. Als jij niet kunt inschatten hoe groot het risico is voor jou, kun je het beter voorkomen dan genezen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
Wat mij betreft wel. Het hangt wel af van de risico’s die je ziet.

Is het kwalijk als iemand bij je Gmail kan? Bankier je via je mobiel? Is het erg als iemand sms’jes kan lezen die je binnen krijgt (wellicht ook van DigiD, je 2FA sms’jes?)

Aan de andere kant heb je de kans die je loopt: hoe groot ís de kans dat je besmet wordt? En wil je het risico lopen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards