4 Tannoy speakers, ene setje klinkt fantastisch... andere...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 14:21
Mijn vraag
Ik ben een trotse bezitter van twee setjes jaren 80 Tannoy speakers. Deze heb ik gekregen van mijn vader (één setje was van m’n opa). Deze heb ik gekoppeld aan een Denon PMA-757 (ook een oudje). Deze versterker heeft als fijne feature dat je twee sets van speakers kan aansluiten en kan switchen tussen enkel System A en System B of beide kanalen. (Relevant voor later).

Minder relevant, maar voor anderen mogelijk interessant:
Dit geheel wordt aangestuurd door een Raspberry Pi Zero i.c.m. een Pimoroni Phat DAC. Hierop draai ik Raspbian Lite met Raspotify en Shairplay.

Het ene setje zijn twee Tannoy Jupiter J40 speakers (waren van mijn opa) die fantastisch klinken na de reparatie van het stofkapje wat in de jaren verzakt was.

Het andere setje zijn twee Tannoy Saturn S30 speakers (waren van mijn vader). Deze klinken dof en minder vol. Daarnaast moet de versterker een stuk verder open om er een vergelijkbaar volume uit te krijgen.

Nu dacht ik initieel dat het aan het lag aan het ‘System B’ kanaal lag waar ik ze op aangesloten had, maar als ik de speakers op het ‘System A’ kanaal aansluit, dan is het geluid helaas ook dof en minder vol.

Belangrijk detail is wel dat beide speakers hetzelfde gedrag vertonen. Dat doet mij vermoeden dat het niet een defect is, maar een gemeenschappelijke oorzaak heeft.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ik heb enkel de Denon PMA-757 gebruikt en geen andere versterker.
  • Wel heb ik gekeken wat een andere audio kabel uithaalt, helaas zonder succes. Ik moet wel bekennen dat alle speakers via dunne audio kabels verbonden zijn. Deze zaten ooit bij een Logitech Z906. Ik ben wel van plan deze te vervangen. Toch zou dit niet het probleem mogen zijn.
Weet iemand wat ik mis of wat ik nog kan controleren? Vanwege de emotionele waarde wil ik ze eigenlijk er graag redden/repareren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het lijken twee sets in een verschillende prijsklasse, als ik puur op de plaatjes af ga dan heeft de Jupiter een mooiere tweeter en woofer. Wat dikkere kabel hoeft niet veel te kosten. Koperdraad is koperdraad.
Misschien heeft het scheidingsfilter van de Jupiter de tand des tijds beter doorstaan. Condensatoren verouderen met de tijd van de andere kant ik heb ook al 25 jaar oude luidspekers staan die het nog steeds doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-05 16:20
De Jupiter J40 heeft ook een hele hoge gevoeligheid van 91dB, ik kan de specs van de S30 niet terug vinden maar het zou me met niet verbazen als dat bij die speaker wat lager ligt. De kast lijkt ook wat kleiner te zijn, dat kan de klank ook beïnvloeden.

Verder ga ik mee wat bouwfraude ook aanhaalt.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elalith
Ik ga kijken of ik de speakers op een nette manier uit elkaar kan halen, om zodoende de condensatoren te kunnen vervangen. Het geluid lijkt mij niet een klasse verschil, daarvoor klinkt het te slecht. Een simpel Logitech (x-240) klinkt al beter. Het is nu net alsof iemand zich uitgeleefd heeft op de equalizer, met als instelling om een zo slecht mogelijk geluid eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 01:10

Jag

Met kabels zal het niks te maken hebben iig.

Wordt er ferrofluid gebruikt in die tweeter? Dan loont het om dat te vervangen. Dat staat bekend om in te drogen.

Alternatief is vergane condensatoren in het wisselfilter, maar durf niet te zeggen wat dat doet met het geluid. Maar vast ongunstig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elalith
Weer wat geleerd! Ik ga wel even kijken hoe ik kan controleren dat deze speakers of deze speakers dat hebben en hoe ik dat precies kan vervangen.

Toch bijzonder dat het ene setje er wel last van heeft en het andere niet. Al lees ik ook dat het simpelweg verdampt in de loop der jaren. Nu zou dat wel wat verklaren. De speakers van mijn opa hebben altijd in een vochtig huis gestaan en die van mijn vader in een ruimte waar het altijd te droog was.

Ik ben weer wat wijzer en ga verder zoeken. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 18:15

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Werken de tweeters van die tweede set wel gewoon?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elalith
@mentalmadnizz Jup, die klinken nog fantastisch
Pagina: 1