Optische kabel door loze leiding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:25
Is het mogelijk om een optische kabel door een loze leiding te trekken?

Dit is de plek waar de kabel er in moet. De zwarte kabel die er nu in hang loopt in de blauwe ronde holte direct naar boven. Moet ik die er nu eerst uit trekken? Of bevestig je daar dan de trekveer aan?

Loze leiding

[mbr]En wat heb je zelf al gevonden? Want dit is echt zonder inzet een vraag dumpen. Het is dat de rest je nog welwillend is en ik daarom het topic open laat, maar dat komt niet door de goede topicstart.[/]

[ Voor 99% gewijzigd door giantgiantus op 28-12-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 08:54
Wat bedoel je met een optische kabel? Een Toslink kabel? Een glasvezel netwerk kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:05
Tuurlijk kan dit, het hangt af van of er stekkers opzitten of dat er door kan, gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Ik bedoel inderdaad toslink. Het is een 4 meter lange loze leiding van de ene kant van de kamer naar de andere kant van de kamer. Ben bang dat ik het kapot trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Je kan eerst een lijntje er door trekken, en dan de kabel op de bv 50 cm aan het touw tapen.

En als je bv zorgt dat elke 50.5cm optische kabel om de 50cm aan het touw is geplakt, dan komt er ook geen/weinig spanning op de optische kabel. ( Geen elastisch touw gebruiken in dat geval.)

Natuurlijk ook van belang dat voor leiding is het... En de max diameter van de optische kabel.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 29-11-2019 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 18:30
Ik heb dit gedaan met langere kabels, die zo'n 15 meter door een leiding moesten. Heb het zelf met sisal-touw gedaan, en kant-en-klare kabels, en het aan het harde plastic van de connector gebonden (waar je zelf de kabel vasthoudt), met een enkele knoop aan het einde ervan en een hoop omwindingen van het touw. Ging een stuk makkelijker dan ik dacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

giantgiantus schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:42:
Ik bedoel inderdaad toslink. Het is een 4 meter lange loze leiding van de ene kant van de kamer naar de andere kant van de kamer. Ben bang dat ik het kapot trek.
Als je die TOS-Link kabel niet alléén trekt maar ook netjes duwt aan de invoerkant dan gaat 't (meestal) wel goed. Zorg dus dat je met twee personen bent :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:18
En een klein beetje afwasmiddel doet ook wonderen om de wrijving te verminderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
Dat kan prima, hier ook gedaan.

Hier 10 meter fiber door een buis geduwd (dus niet trekken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08

D4NG3R

kiwi

:)

Slavink89 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:24:
Nooit vloeibaar afwasmiddel gebruiken, dat droogt op waardoor je het er in de toekomst bijna niet meer uit krijgt en/of veel moeite hebt met het toevoegen van een nieuwe kabel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:56

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

boswandeling schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:26:
Dat kan prima, hier ook gedaan.

Hier 10 meter fiber door een buis geduwd (dus niet trekken)
Dat klinkt wel interessant.

Wat voor een soort buis en kabel was dat?

Slavink89 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:24:
Gebruik geen afwasmiddel:
D4NG3R schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:27:
[...]

Nooit vloeibaar afwasmiddel gebruiken, dat droogt op waardoor je het er in de toekomst bijna niet meer uit krijgt en/of veel moeite hebt met het toevoegen van een nieuwe kabel.
Maar wel bijvoorbeeld 3M kabelglijmiddel.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Talkpoeder wel ok?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavink89
[...]

Het is zeker niet ideaal, maar wel bijna altijd voor handen. Zeker als je het een enkele keer gebruikt om een kabel te trekken, kan het meer voordeel opleveren dan de eventuele latere nadelen. Althans, dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08

D4NG3R

kiwi

:)

Ja, evenals waspoeder (dat grove spul). De kabel kan er als het ware overheen rollen, en nadien zuig je overtollig spul er zo uit met een stofzuiger. :)
Slavink89 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:45:
[...]

Het is zeker niet ideaal, maar wel bijna altijd voor handen. Zeker als je het een enkele keer gebruikt om een kabel te trekken, kan het meer voordeel opleveren dan de eventuele latere nadelen. Althans, dat is mijn ervaring.
Absoluut, maar het zou niet de eerste keer zijn dat mensen er spijt van krijgen. Waspoeder hebben de meeste mensen meestal ook wel in huis en doet nauwelijks onder voor een vloeibaar glijmiddel bij korte afstanden als deze. Bij langere afstanden zou ik toch echt aanraden om iets 'officieels' te halen als wat @T.Kreeftmeijer aanhaalde, je word niet blij als een buis van 15m+ verstopt zit.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 30-11-2019 10:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavink89
Goed alternatief, die kende ik nog niet. Maar dat zal minder goed werken bij stijgende leidingen, neem ik aan.
Ik weet niet of dat nu ook (deels) van toepassing is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:49
Slavink89 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:52:
Goed alternatief, die kende ik nog niet. Maar dat zal minder goed werken bij stijgende leidingen, neem ik aan.
Ik weet niet of dat nu ook (deels) van toepassing is?
>:) Van de andere kant gezien daalt een stijgende leiding. Ofwel aan de andere kant beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed112
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05-2021
er zitten voor mij nogal iets teveel maartjes aan de gegeven info.
deze loze leiding, welke diameter heeft die?
is deze leiding van vast of flexibel pvc materiaal?
zitten er knikken of bochten in deze loze leiding, en als... hoeveel en hoe groot?
als het een toslink kabel is, dan waarschijnlijk ook met stekker vast eraan....

beste dus met 2 personen doorvoeren, en zorgen voor evt. goede geleiding/vloeistof van 3m of andere.
evt. eerst met gelijksoortige dummiekabel proberen/ even grote stekker.... kijken en vooral voelen welke en hoe groot de weerstand zou/zal zijn.

veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:32:
[...]

Dat klinkt wel interessant.

Wat voor een soort buis en kabel was dat?

[...]

Gebruik geen afwasmiddel:

[...]

Maar wel bijvoorbeeld 3M kabelglijmiddel.
Een hostalit buis 3/4 in de vloer gefreesd. van de reggefier/kpnnetwerk hoek in de woonkamer, naar de meterkast. Zelfs met bochten er in. Zo lang je maar duwt en niet trekt, en anders met zijn tweeën doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

boswandeling schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:54:
[...]

Een hostalit buis 3/4 in de vloer gefreesd. van de reggefier/kpnnetwerk hoek in de woonkamer, naar de meterkast. Zelfs met bochten er in. Zo lang je maar duwt en niet trekt, en anders met zijn tweeën doen.
Oke, en dan glasvezel met connector eraan? Ik wil dat misschien ook gaan doen, maar wist niet of dat gaat lukken. Ook hier 3/4 buizen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
MW40, vaseline en uiervent glijden ook als een tierelier zonder nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:59:
[...]

Oke, en dan glasvezel met connector eraan? Ik wil dat misschien ook gaan doen, maar wist niet of dat gaat lukken. Ook hier 3/4 buizen.
Complete fibers met connectoren. Ik zou het eerst proberen zonder allemaal goedjes te gebruiken om de kabel beter te laten "glijden" want mijn buis is met anderhalve bocht en ongeveer 10 meter lang, maar zonder moeite kunnen doorduwen .

Het rode in de buis is een soort anti-frictie laag waardoor het vanzelf al makkelijker door de buis gaat, zo kan je de buis ook kopen, met of zonder anti-frictie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UEpju9g.png

[ Voor 34% gewijzigd door boswandeling op 30-11-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Heb de topic start wat aangevuld. Duurde allemaal wat langer omdat verhuizen best veel tijd heeft gekost :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

giantgiantus schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:56:
Heb de topic start wat aangevuld. Duurde allemaal wat langer omdat verhuizen best veel tijd heeft gekost :).
Daar hebben we ook last van ;)
giantgiantus schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:32:
Is het mogelijk om een optische kabel door een loze leiding te trekken?

Dit is de plek waar de kabel er in moet. De zwarte kabel die er nu in hang loopt in de blauwe ronde holte direct naar boven. Moet ik die er nu eerst uit trekken? Of bevestig je daar dan de trekveer aan?

[Afbeelding: Loze leiding]
He trekt met de zwarte draad de trekveer door de buis en dan knoop je daar de optische kabel aan. Die trek/duw je met zo min mogelijk kracht weer naar de andere kant van de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
Wat ook vaak werkt is een dun stukje touw met een WC-papieren prop eraan vast gekleeft met wat plakband. Prop moet wel klein genoeg zijn dat die niet vast komt in bochten. En dan aan de andere kant de stofzuiger erop ...

Werkt wel minder als er al een kabel doorheen loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Armin schreef op maandag 30 december 2019 @ 05:37:
Wat ook vaak werkt is een dun stukje touw met een WC-papieren prop eraan vast gekleeft met wat plakband. Prop moet wel klein genoeg zijn dat die niet vast komt in bochten. En dan aan de andere kant de stofzuiger erop ...

Werkt wel minder als er al een kabel doorheen loopt.
Protip: gebruik het zwarte lint van cassettebandjes. Proppen hebben de neiging om vast te gaan zitten. Helemaal bij verstoppingen met bijvoorbeeld cement of flexbuis.

Eerst zwarte lint er doorheen zuigen en daarna steeds iets dikker draad eraan vast maken. Succes gegarandeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door BadpunK op 30-12-2019 07:23 ]

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Pagina: 1