Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Roux korrels voor consument?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• henqnl
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 04-12 15:11
Koks in de horeca gebruiken veel roux korrels van o.a. Knorr. Dit koop je met de Sligro e.d. en wordt voor de professionele markt geleverd in pakken van 1kg of groter.

Ik kan nergens roux korrels voor de consument vinden, enig idee waarom? Hoe kom ik aan dit gemaks-product (of equivalent) als consument? En dan bedoel ik met name: kleinere verpakking.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 02-12-2019 14:07 (9%)
Reden: Tags kan je bovenin instellen...

Alle reacties

• Mach
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:16

Mach

Elysium Hoplite Forever

Zijn dergelijke korrels dan zoveel handiger dan zelf ff een rouxtje maken ?

DUGG

• -ION-
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 06-12 19:25
Amazon.de

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
Weer een illusie armer ;)
Ik denk dat voor de gemiddelde consument een kant-en-klare roux in soep zou veranderen, vandaar dat je kant-en-klare soep in poedervorm kan kopen? Lijkt mij een niche product voor in de supermarkt. En anders, hoeveel stappen win je nou echt met het vervangen van je favoriete boter, bloem en bouillon(blokje)?

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06-12 14:49

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

biomass schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:41:
Weer een illusie armer ;)
Ik denk dat voor de gemiddelde consument een kant-en-klare roux in soep zou veranderen, vandaar dat je kant-en-klare soep in poedervorm kan kopen? Lijkt mij een niche product voor in de supermarkt. En anders, hoeveel stappen win je nou echt met het vervangen van je favoriete boter, bloem en bouillon(blokje)?
Waarschijnlijk drie stappen.

Een product in de pan flikkeren in plaats van drie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
Praktische vraag aan @henqnl; wat is de houdbaarheid van een geopende verpakking en hoe vaak kan je met 1 huishouden daar van eten voor het niet goed meer is? Elke dag roux of is dat niet nodig? ;)

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:50
Waarom een roux uit een pakje? Is super simpel zelf te maken en zo klaar. En waarschijnlijk 10x lekker dan die zoute troep uit een pakje.

En boter, bloem en melk heb je waarschijnlijk altijd wel in huis.

• P.O. Box
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:30
vraag aan je baas of je ff zijn/haar Sligro-pas mag lenen?

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Is inderdaad superhandig die roux korrels, heb zelf ook altijd zowel de blanke als de bruine variant in de kast staan.

Maar inderdaad, in de supermarkt niet zomaar te krijgen. Ik haal ze zelf altijd bij de Hanos / Sligro (pasje via het werk wat ik kan lenen). Online kun je ze waarschijnlijk ook wel bestellen.

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11:41

AntonyterHorst

Apple Maniak

Beste kans is om een Sligro of Macro pasje te lenen en een pak halen bij de groothandel.

Man man man

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13:18
waarom geen maizena is gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar en doet ongeveer het zelfde de boel afbinden net als roax

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
mikerosauer schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:54:
waarom geen maizena is gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar en doet ongeveer het zelfde de boel afbinden net als roax
heel wat anders! andere smaak, viscositeit etc.

Ook voor mijn eigen catering maak ik zelf roux. Het is goedkoper en je kan zelf afsmaken. Ik vind de prefab vaak te zout. Daarbij vraag ik me af wat de Max houdbaarheid is na openen

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Mijn ouders haalden dat vroeger uit Frankrijk op vakantie. Dat waren dan geen korrels maar poeder, stond bij ons altijd naast de maizena. Ik kan me helaas het merk niet meer herinneren, alleen dat het een roodbruine verpakking was. Wellicht even op Franse sites kijken die naar NL leveren?

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:03
Paganstars schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:19:
[...]

Ook voor mijn eigen catering maak ik zelf roux. Het is goedkoper en je kan zelf afsmaken. Ik vind de prefab vaak te zout. Daarbij vraag ik me af wat de Max houdbaarheid is na openen
Houdbaarheid is bijna oneindig mits droog bewaard. Daarnaast kan het niet te zout zijn want er zit geen zout in kant en klare roux.

• JAVE
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 03-12 13:00
De houdbaarheid lijkt me beperkt omdat er een vet inzit. Dat wordt op den duur ranzig.

Maar verder sluit ik me bij de meerderheid aan: Wat win je hier nu mee?

• mikerosauer
Paganstars schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:19:
[...]

Voor de gemiddelde thuis Kok een prima alternatief
Die proeft niet eens verschil..

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 06-12 15:41
Wij hebben die korrels ook nog staan (al jaren niks mee gedaan). Ben dus ook wel enigszins benieuwd of er een houdbaarheiddatum op zit.

• mikerosauer
Op alles zit een houdbaarheid termijn.
Ik zou ze gewoon weg mikken. Paar centen....

• SmurfLink
  • Niet online
mikerosauer schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:14:
Op alles zit een houdbaarheid termijn.
Ik zou ze gewoon weg mikken. Paar centen....
Niet echt, gedroogde producten zijn eeuwig houdbaar als je ze afgesloten, droog en koel bewaart. Rijst, koffie, suiker, pasta, zout, maar dus ook dit soort korrels.

• mikerosauer
SmurfLink schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:26:
[...]

Niet echt, gedroogde producten zijn eeuwig houdbaar als je ze afgesloten, droog en koel bewaart. Rijst, koffie, suiker, pasta, zout, maar dus ook dit soort korrels.
Waarom staat er dan een houdbaarheid datum op voor de grap zeker ?

Als ik op het werk een product wat over de datum is op het schap het liggen en de kvw komt langs heb je een serieus probleem...

• msteggink
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

msteggink

2 tflops@home

mikerosauer schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:37:
[...]

Als ik op het werk een product wat over de datum is op het schap het liggen en de kvw komt langs heb je een serieus probleem...
Voor sommige dingen is het een grap inderdaad, houdbaarheid op dingen als zout of water. Mits correct opgeslagen gaat het langer mee dan wat er op het pak is gedrukt.

Als de kvw langskomt hoef je niet te vrezen, die bestaan sinds 2002 al niet meer. De NVWA kan wel lastige vragen stellen :+

Webstek

• ciris
[...]

Nee, omdat dat nu eenmaal verplicht is. Net als dat er een houdbaarheidsdatum op zout zit.

• mikerosauer
msteggink schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:41:
[...]

Voor sommige dingen is het een grap inderdaad, houdbaarheid op dingen als zout of water. Mits correct opgeslagen gaat het langer mee dan wat er op het pak is gedrukt.

Als de kvw langskomt hoef je niet te vrezen, die bestaan sinds 2002 al niet meer. De NVWA kan wel lastige vragen stellen :+
Je weet wel wat ik bedoelde .Maar mijn punt is duidelijk. Ik doe bij alles te lang met gebruik . Weg er mee simpel zat
ciris schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:43:
[...]

Nee, omdat dat nu eenmaal verplicht is. Net als dat er een houdbaarheidsdatum op zout zit.
En als wij Controlle krijgen en de datum zit er over heen zijn we gewoon de sigaar .Maar ik zal de volgende keer de discussie aangaan.
Zeker weten dat het antwoordt niet verrassend is ....

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Omdat het wettelijk verplicht is :) Dat is letterlijk de enige reden. Daarom zijn ze bezig bij de consumentenbond om te zorgen dat die houdbaarheidsdatum van dat soort producten wordt afgehaald, maar dit mag op dit moment niet van de EU.

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
Ik heb vroeger (25 jaar geleden) vakantiewerk gedaan in de voedingsindustrie. Daar maakten we zowel het eigen merk, als winkelmerken. Eigen merk had een houdbaarheidsdatum van bijvoorbeeld 6 weken. Als we dan overschakelden op winkelmerk, dan was de houdbaarheid opeens 3 weken. Terwijl het hetzelfde product was, in dezelfde verpakking, maar dan met een ander stickertje, met hetzelfde gasmengsel verpakt.

Heb het toen toch eens gevraagd bij het hoofd van de kwaliteitscontrole. De klant kon elke houdbaarheidsdatum er op krijgen die hij wilde, tot bepaalde grenzen dat het veilig was. En met een houdbaarheid van 3 weken, gooi je het sneller weg, en is de omloopsnelheid voor de supermarkt hoger.

Houdbaarheidsdatum is dus af en toe wel een grap marketinginstrument...

Voor dit soort droge producten is de houdbaarheid inderdaad zo ongeveer onbeperkt, zo lang je ze droog, koel en donker bewaart.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• MaD_co
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 06-12 23:32
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:43:
[...]

Waarschijnlijk drie stappen.

Daarmee win je er dus 2 ;)
Aangezien je zoiezo 1 handeling van in de pan flikkeren hebt :P

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
henqnl schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:21:
Hoe kom ik aan dit gemaks-product (of equivalent) als consument?
Bij de Sligro?

Dan heb je 3 opties:
  1. Inschrijven bij KvK -> Sligro pas aanvragen
  2. Bij bekenden een Sligro pas lenen.
  3. Mij een DM sturen

• T.C
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 04-12 16:20
[...]

Ja de houdbaarheid op bepaalde producten is een grap.

Bijvoorbeeld speciaal bier... er staat een houdbaarheidsdatum op, omdat de wet dat voorschrijft.
(De smaak verandert, lees hij wordt beter)

De houdbaarheidsdatum is de datum vanaf wanneer de kwaliteit kan veranderen. (Smaak, geur, kleur)
Of dit nou beter of slechter wordt.... dat maakt niet uit, maar het heeft zelden impact op de gezondheid.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:31

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

henqnl schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:21:
Koks in de horeca gebruiken veel roux korrels van o.a. Knorr. Dit koop je met de Sligro e.d. en wordt voor de professionele markt geleverd in pakken van 1kg of groter.
In de Horeca maakt men soms tientallen liters saus en soep gebaseerd op een roux, maar dat is dan wel voor de grote ketens zoals AC of v/d Valk. En dan kan het wel veel tijd schelen als je dit soort korrels gebruikt. Maak jij ook zoveel saus?
Ik kan nergens roux korrels voor de consument vinden, enig idee waarom? Hoe kom ik aan dit gemaks-product (of equivalent) als consument?
Zie mijn eerste opmerking, dit wordt niet voor de consumenten markt uitgebracht omdat wij thuis niet zoveel soep of saus maken.

Voor de normale consument is het dus veel logischer om gewoon wat bloem en boter (meer is het niet) te gebruiken voor die ene keer dat je een roux nodig hebt.

Ik kook dagelijks vers en heb ook groothandel passen, maar het is nog nooit in mij opgekomen om roux korrels te kopen.... ;)

Specs

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06-12 23:19

Boudewijn

omdat het kan

bvk schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:16:
[...]

Ik kook dagelijks vers en heb ook groothandel passen, maar het is nog nooit in mij opgekomen om roux korrels te kopen.... ;)
Same here. Sowieso zinnige reacties, persoonlijke snap ik inkopen van veel dingen prima maar van roux niet.

• naftebakje
  • Laatst online: 06-12 12:19
In België echt in elke supermarkt te vinden, merk maizena, 250 gram. Je hebt express, das dikmiddel in poedervorm, en roux minute, das korrels.
Ik kan me niet voorstellen dat jullie dat niet hebben 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

maizena is maismeel, dat is gewoon een bindmiddel... maar zou ik niet als roux inzetten.

offtopic:
Wel interessant spul om eens nat te maken en er dan op te drukken. Gek spul

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:41
Weet het EAN?
Is het dit: 8711100637011
Want dan kun je dat gewoon een keer laten bestellen bij je lokale franchise supermarkt, toch?
Weliswaar per doos, dus je krijgt 6kg, maar toch.

• SmurfLink
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:24:
In België echt in elke supermarkt te vinden, merk maizena, 250 gram. Je hebt express, das dikmiddel in poedervorm, en roux minute, das korrels.
Ja! Dat is het pakje wat mijn ouders ook hebben! 8)7 Dat is dus NIET in NL te koop, ze haalden het uit Frankrijk, haha.

Het is wel online te koop in ieder geval.
https://www.dutchexpatsho...del-bruine-saus-roux.html

• bvk

bvk

SmurfLink schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:05:
[...]

Ja! Dat is het pakje wat mijn ouders ook hebben! 8)7 Dat is dus NIET in NL te koop, ze haalden het uit Frankrijk, haha.

Het is wel online te koop in ieder geval.
https://www.dutchexpatsho...del-bruine-saus-roux.html
Prachtig dit. € 3,65 (+ verzendkosten) gaan betalen voor 250 gr aan bloem, palmvet en kleurstoffen :P

Kijk even wat een pak bloem en een half pond roomboter je kost bij de supermarkt. Dat is geen € 3,65 kan ik je vertellen.

Specs

• SmurfLink
  • Niet online
bvk schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:16:
[...]

Prachtig dit. € 3,65 (+ verzendkosten) gaan betalen voor 250 gr aan bloem, palmvet en kleurstoffen :P

Kijk even wat een pak bloem en een half pond roomboter je kost bij de supermarkt. Dat is geen € 3,65 kan ik je vertellen.
Tsjah, en toch is er blijkbaar markt voor. Ik zou het zelf niet weten, nog nooit van m'n leven met Roux gewerkt dus aan mij is het niet besteed. Maar als iemand dit praktisch vindt, laat ze lekker in hun waarde? :/

• bvk

bvk

SmurfLink schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:18:
[...]

Tsjah, en toch is er blijkbaar markt voor. Ik zou het zelf niet weten, nog nooit van m'n leven met Roux gewerkt dus aan mij is het niet besteed. Maar als iemand dit praktisch vindt, laat ze lekker in hun waarde? :/
Je moet zeker een ieder in zijn/haar waarde laten, het is daarom ook jammer dat de TS niet meer reageert omdat we nu niet weten waarom die korrels nodig zijn.

Maar misschien maakt TS wel gewoon veel Lasagne en is het steeds opnieuw maken van een roux voor de Bechamel wel teveel moeite ;)

Deze link is wel aardig: https://www.kokenmetkarin.nl/2015/09/03/basis-bechamel/

Specs

• mikerosauer

• JAVE
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 03-12 13:00
bvk schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:16:
[...]

Ugh. Palmvet. De roofbouw die gepleegd wordt om die palmen te verbouwen is al een reden om producten die het bevatten te negeren (wordt helaas steeds moeilijker, want het zit bijna overal in tegenwoordig), om nog maar te zwijgen over het feit dat het vooral verzadigde vetzuren bevat.

Oh, en caramel als kleurstof, in plaats van de kleur door gebruinde boter. Het smaakt dus gewoon hetzelfde als witte roux.

Ik hou het wel bij zelf maken...

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jeroenneman schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:43:
[...]

Als je het bij koken hebt over een product in de pan flikkeren... idd; dan zou ik alles kant-en-klaar kopen en in de pan flikkeren of in de magnetron opwarmen. :+

Maar als je geïnteresseerd bent in de smaak van het eten wat je eet, en niet gecharmeerd bent van prefab (vr)eten en/of het eeuwige palmvet wat de industrie overal inflikkert, dan is het een ander verhaal. ;)

Mooie Plaatjes   

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06-12 14:49

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ehtweak schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:25:
[...]

Als je het bij koken hebt over een product in de pan flikkeren... idd; dan zou ik alles kant-en-klaar kopen en in de pan flikkeren of in de magnetron opwarmen. :+

Maar als je geïnteresseerd bent in de smaak van het eten wat je eet, en niet gecharmeerd bent van prefab (vr)eten en/of het eeuwige palmvet wat de industrie overal inflikkert, dan is het een ander verhaal. ;)
Koken is soms leuk, soms gewoon noodzakelijk. Als je toch al van plan bent om korrel voor roux te kopen, dan kunnen we het wel "producten in een pan flikkeren" noemen toch?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Oekiejoekie schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:12:

Heb het toen toch eens gevraagd bij het hoofd van de kwaliteitscontrole. De klant kon elke houdbaarheidsdatum er op krijgen die hij wilde, tot bepaalde grenzen dat het veilig was. En met een houdbaarheid van 3 weken, gooi je het sneller weg, en is de omloopsnelheid voor de supermarkt hoger.
Die hoofd kwaliteitscontrole praatte uit zijn nek.
Kortere tht is meer risico op kosten voor de supermarkt, waarom zou een supermarkt dat willen precies?
Maarja, het is ook 25 jaar geleden.
Toen zag de wereld er heel anders uit.

We nominate you to find out and report back.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:05

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Graag terug on topic gaan. Houdbaarheidsdatum is dat niet, tenminste niet in de mate waarin het hier nu aan bod komt, en kwaliteitscontrole is dat ook niet.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 09:22
[...]

Omdat dat nu eenmaal wettelijk zo geregeld is. Ik kan me voorstellen dat bedrijven veel weg moeten gooien, omdat mensen ziek kunnen worden als zij niet goed opletten en dan heeft het bedrijf het gedaan.

• henqnl
TheGhostInc schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:03:
[...]

Bij de Sligro?

Dan heb je 3 opties:
  1. Inschrijven bij KvK -> Sligro pas aanvragen
  2. Bij bekenden een Sligro pas lenen.
  3. Mij een DM sturen
Het ging mij meer om kleine (consumenten)verpakking. Ik vind 1 kilo nogal veel/groot. (had dit expliciet moeten verwoorden).

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:38
Wat is roux? :?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• ciris
henqnl schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:46:
[...]

Het ging mij meer om kleine (consumenten)verpakking. Ik vind 1 kilo nogal veel/groot. (had dit expliciet moeten verwoorden).
Ik heb je een link gegeven en daar staan ook pakjes in van 4x250gr. Daarnaast, als je minder als dat nodig hebt, waarom maak je het dan niet gewoon zelf in het voren?

Simpelweg een roux maken, af laten koelen en vervolgens brokkel je zelf iedere keer wat af. Als je maar in de gaten houd dat; warme roux -> koude vloeistof en koude roux -> warme vloeistof.

Je kan je zelf gemaakte roux prima bewaren als je het maar droog bewaart.

• henqnl
bvk schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:31:
[...]

Je moet zeker een ieder in zijn/haar waarde laten, het is daarom ook jammer dat de TS niet meer reageert omdat we nu niet weten waarom die korrels nodig zijn.

Maar misschien maakt TS wel gewoon veel Lasagne en is het steeds opnieuw maken van een roux voor de Bechamel wel teveel moeite ;)

Deze link is wel aardig: https://www.kokenmetkarin.nl/2015/09/03/basis-bechamel/
Ging mij vooral om verpakkingsgrootte, heb een Hanos pas en Sligro kom ik ook in.
Wegens lactose-allergie in huishouden vaak geen boter en geen melk in huis. Vind een saus (bijv kerriesaus) indikken met roux super handig. Die korrels zijn zo geproduceerd dat ze niet klonteren, bij een eigen roux moet je daarvoor goed opletten. EN: je heb een extra pannetje en garde af te wassen, opwarmen enz. Meer gedoe.
Als je echt aan een recept begint op een zaterdag waarvan roux onderdeel is, dat is (voor mij) wat anders, dan is zelf maken geen issue idd.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 05-12 17:08
Basis voor diverse sauzen en soepen.

hmmmmmmmmmpffff wijzigde deze reactie 02-12-2019 14:19 (3%)

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10:13
boter+bloem = roux
boter+bloem+ kaas = kaasfondue
boter+bloem+draadjesvlees+bouillon = ragout

• bvk

bvk

Basekid schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:22:
[...]

boter+bloem = roux
boter+bloem+ kaas = kaasfondue
boter+bloem+draadjesvlees+bouillon = ragout
Precies dat, met melk erbij krijg je Bechamel, met alleen bouillon of fond een bruine saus etc.

Wikipedia: Roux (kookkunst)

Maar het wordt van oudsher gewoon als basis gebruikt waarbij je in dezelfde pan de vloeistof toevoegt die het eind produkt bepaalt. Als los bindmiddel veel minder dacht ik, dan kom je eerder op maizena en dergelijke uit.

Edit: @henqnl Wil je de korrels ook vanwege die lactose intolerantie omdat er in deze korrels geen boter zit?

bvk wijzigde deze reactie 02-12-2019 14:38 (8%)

Specs

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
[...]

Veel tht data zijn meer om te garanderen dat het product nog smaakt, ruikt en eruit ziet zoals de fabrikant bedoeld heeft.
THT is een suggestie, "niet meer gebruiken na" een "opdracht". De eerste kun je met gezond verstand negeren, de tweede niet zo snel.
Bedrijven hebben echter strengere regels, thuis kun je er slimmer me om gaan. (Zo koop ik regelmatig chocoladerepen van een online verkoper die bijna over de datum zijn maar met gemak nog een minimaal een jaar goed blijven).

• henqnl
naftebakje schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:24:
Dat werkt voor mij, heb familie in Belgie, dus dat gaat goedkomen.

Ik was dit topic vooral begonnen om de verpakkingsgrootte en de vraag waarom voor consumenten niet gemarket.

• henqnl
Mach schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:35:
Zijn dergelijke korrels dan zoveel handiger dan zelf ff een rouxtje maken ?
Ja. Om een roux van de meel-smaak te ontdoen, moet je toch het echt wel 10 minuten laten meekoken, is mijn ervaring. Roux korrels zijn voorgegaard, die kan je last minute toevoegen. Ook als je voor jezelf kokt en je maar weinig nodig hebt, is roux maken overkill. Vooral doordeweeks handig.

• T.C
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 04-12 16:20

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• mikerosauer
Fly-guy schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:02:
[...]

Veel tht data zijn meer om te garanderen dat het product nog smaakt, ruikt en eruit ziet zoals de fabrikant bedoeld heeft.
THT is een suggestie, "niet meer gebruiken na" een "opdracht". De eerste kun je met gezond verstand negeren, de tweede niet zo snel.
Bedrijven hebben echter strengere regels, thuis kun je er slimmer me om gaan. (Zo koop ik regelmatig chocoladerepen van een online verkoper die bijna over de datum zijn maar met gemak nog een minimaal een jaar goed blijven).
dat is dus jou suggestie . na het verstrijken van de t.h.t gaat de kwaliteit achteruit sommige mensen die genoege nemen met mindere kwaliteit gaan dit inderdaad prima vinden

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

henqnl schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:22:
[...]

Ja. Om een roux van de meel-smaak te ontdoen, moet je toch het echt wel 10 minuten laten meekoken, is mijn ervaring. Roux korrels zijn voorgegaard, die kan je last minute toevoegen. Ook als je voor jezelf kokt en je maar weinig nodig hebt, is roux maken overkill. Vooral doordeweeks handig.
Die 10 minuten sta je toch wel in de keuken. Ik beschouw het zeker niet als overkill. Lekker eten is +1.

• SmurfLink
  • Niet online
mikerosauer schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:58:
[...]

dat is dus jou suggestie . na het verstrijken van de t.h.t gaat de kwaliteit achteruit sommige mensen die genoege nemen met mindere kwaliteit gaan dit inderdaad prima vinden
*kan de kwaliteit achteruit gaan. Dat is geen gegeven.
henqnl schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:22:
[...]

Klinkt eigenlijk best praktisch! Hopelijk kan je familie in belgië het voor je vinden.

• mikerosauer
SmurfLink schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:29:
[...]

*kan de kwaliteit achteruit gaan. Dat is geen gegeven.

[...]

Klinkt eigenlijk best praktisch! Hopelijk kan je familie in belgië het voor je vinden.
Niet kan. Dat is zeker .

• SmurfLink
  • Niet online
Heb je een bron voor zo'n boude uitspraak?

• naftebakje
  • Laatst online: 06-12 12:19
henqnl schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:19:
[...]Dat werkt voor mij, heb familie in Belgie, dus dat gaat goedkomen.

Ik was dit topic vooral begonnen om de verpakkingsgrootte en de vraag waarom voor consumenten niet gemarket.
:X Misschien heeft het er mee te maken dat Nederlanders in het algemeen geen geld willen uitgeven aan eten :X
:>

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
mikerosauer schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:58:
[...]

Kan, hoeft niet. Als we de choclo nemen uit mijn post, dan zie je dat de cacaoboter een jaar na de THT datum een beetje begint te zweten en zichtbaar wordt. Heeft nul effect op de smaak, maar ziet er anders uit.
Dus vind je uiterlijk belangrijk, dan is het snel eten bij die datum, anders kun je de datum dus prima negeren.

Er zijn echter ook zat producten die totaal niet veranderen na de datum, denk aan blikjes, droge producten, etc, maar dat fabrikant geeft daar geen garantie voor.

Of dat ook voor roux korrels geldt, geen idee met het vetgehalte.

• mikerosauer
naftebakje schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:07:
[...]
:X Misschien heeft het er mee te maken dat Nederlanders in het algemeen geen geld willen uitgeven aan eten :X
:>
klopt ze willen vooral veel voor heel weinig geld . smaakt is ongeschikt daarom bestaan er zo veel vreetschuren en all you can eat concept restaurants.

daar loop ik met en grote boog om heen een goed stukje vlees kost gewoon geld en dat geef ik er graag aan uit :)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-12 23:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:Waarom gaan jullie na Ardana in "Roux korrels voor consument?" nog steeds verder met HK-achtig gekeuvel. :? Hou het ontopic. De TS komt geen steek verder zo.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True