Toon posts:

geen name-resolving

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:
Een vriend van me maakt gebruik van internet via de kabel van Quicknet (vh. Sonera). Sinds enkele dagen kan hij echter geen enkel internet adres meer oproepen. Krijgt steeds DNS-errors. Met ping -a geconstateerd dat hij inderdaad geen name-resolving doet. Hang ik een andere computer aan die kabel, dan doet die het wel. Instellingen van beide pc's zijn identiek. DHCP enabled en verder overal van afgebleven (werkt bij mij prima). Voor de zekerheid het TCP/IP-protocol bij hem verwijderd en opnieuw geinstalleerd, en nog steeds no go. Heeft iemand een idee waar dit in kan zitten? Voor de duidelijkheid: hij krijgt netjes een ip-adres van de DHCP-server en hij kan ook netjes andere ip-adressen pingen. Dus de verbinding is OK.

Verwijderd

Controleer of de DNS requests niet geblokt worden door ee firewall ofzo en controleer of hij McAfee gebruikt! Die kan namelijk ook je DNS verkloten!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk heeft hij uit wanhoop Win98 opnieuw geinstalleerd (over de oude windows heen :'( ), maar zijn firewall heeft hij nog niet geinstalleerd, en McAfee gebruikt hij niet. Zijn firewall is gewoonlijk Esafe, en dat gebruikt hij ook als virusscanner begreep ik. Maar zoals ik al zei, die staan dus uit momenteel.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je win98 over een oude win98 installeerd, verander je nix, als er iets mis is met je settings.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment dat ik een protocol verwijder, en opnieuw installeer, dan zijn alle settings toch ook vervangen? Of vergis ik me hier?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zet de Quicknet DNS servers eens hard in de TCP/IP settings van die netwerkkaart, en kijk of het dan wel werkt.

Jammer dat win98 niet standaard over nslookup beschikt, maar dat kun je op http://www.pc-help.org/trace.htm wel vinden (ideaal toolkitje voor 9x btw).

Zit een 9x versie van nsloookup bij.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Gaan we proberen. Je denkt dus dat windows op een of andere manier niet meer overweg kan met de DHCP-options?
Hij gaat nu het DNS-adres er vast in zetten en laat me het resultaat weten.
Ik ben benieuwd!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas.................. het instellen van een vast DNS-server adres heeft niet gewerkt.
Nu maar even de c-schijf formatteren ;( en kijken wat hij dan doet.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:26
Kan je wel naar buiten pingen, in het bijzonder het IP adres van de DNS server?

No production networks were harmed during this posting

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
uhm als je trace route doet hoever kom je dan op de ene pc en hoever op de andere.
vergelijk de routes die afgelegd worden misschien wordt je hier wat wijzer van

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels is hij al begonnen aan het opnieuw installeren van Windows (deze keer op een lege schijf :) ). Maar om de vragen even te beantwoorden: ik kon alle ip-adressen naar buiten pingen, de DHCP-server kon ik pingen, de Default gateway was te pingen en ook de DNS-server was te pingen. Aan de reachability lag het dus niet. Als ik een traceroute deed op de laptop (die wel goed werkte) naar een ip-adres, kreeg ik per hop de DNS-naam te zien, deed ik dat op die pc, dan zag ik dezelfde route, enkel zonder DNS-namen. Name-resolven deed hij dus voor geen meter meer. Hoewel het probleem na herinstallatie waarschijnlijk wel opgelost zal zijn, hou ik me nog steeds aanbevolen voor mogelijke oorzaken/oplossingen. Leer ik ook weer wat van.

Verwijderd

Topicstarter
*D en jawel hoor, na een herinstallatie werkt het weer! (had eigenlijk ook niets anders verwacht). Wat het nu geweest is, is me nog steeds een raadsel.
Pagina: 1