Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RentedMango
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 02-12 09:35
Hi,

Ik werk sinds 3 jaar bij een grote detacheerder in de Finance.

Bij mijn huidige opdracht zit ik nu al 13 maanden. Afgelopen Oktober nog 6 weken verlengd ivm overdracht.
Nu loopt mijn opdracht af per 06 December.

Sales heeft nog geen nieuwe opdracht voor mij. Nu is de mogelijkheid om nog tm de kerst te blijven. Ik wil dit eigenlijk niet omdat het ruim 2.5 uur per dag reizen in de auto is, het een zware functie is en ik na afgelopen 13 hectische maanden wel toe ben aan wat rust. Ik heb afgelopen 3 jaar niet 1 dag "op de bank gezeten" en altijd bij een opdrachtgever gewerkt.

Nu wil Sales mij natuurlijk pushen om tm de kerst te blijven (2 weken langer dus) zodat ik niet op de bank kom en zij geld verdienen.

Als ik nee zeg dan neemt mijn werkgever mij dat niet in dank af. Alleen ik vind dat ik na afgelopen tijd wel het recht heb ik nee te zeggen. Zij zijn immers verantwoordelijk voor het vinden van een nieuwe opdracht. Ook heb ik al 6 weken verlengd tegen mijn zin in. Ik ben echt niet vies van hard werken, maar ze mogen best wel eens 1x in mijn belang denken.

Wat vinden jullie en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

RentedMango wijzigde deze reactie 29-11-2019 14:07 (8%)

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Als je detacheerder werk voor je heeft moet je dat uitvoeren. Je hebt helemaal geen recht opgebouwd om op de bank te gaan zitten.

Enige discutabele is misschien of jij bij die verlenging aangegeven hebt echt te willen stoppen begin december. Dan nog is dat een wens van jou, geen recht.

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Een harde nee kan gezien worden als werkweigering en zou ik dus niet voor kiezen (dat kan zelfs grond voor ontslag zijn).

Maar het lijkt me inderdaad wel handig om duidelijk te maken dat je die opdracht echt helemaal niet meer wil uitvoeren. Behalve ontslag nemen heb je in principe weinig rechten in deze situatie.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Er zijn natuurlijk tal van oplossingen:
- Betaald op de bank;
- Zelf vakantie dagen opnemen;
- Combinatie van beide
- Doorwerken, maar minder uren.

Wat handig is? Tja, dat kun je zelf het beste inschatten maar "nee" is ook een antwoord en alhoewel dat in eerste instantie niet altijd gewaardeerd hoeft te worden, hoeft het uiteindelijk ook geen doodzonde te zijn en waait het wel over.

Overigens niet handig van sales om je opdracht zo vlak voor de kerst te laten aflopen. Meeste bedrijven zijn in deze periode niet echt bezig met het zoeken naar consultants, dat begint weer te lopen vanaf januari of misschien wel medio januari.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 09:44
Sja, hoe graag wil je die discussie op werk aan gaan? De reistijd wist je al op het moment dat je aan deze opdracht begon, dat zou ik niet als argument gebruiken.

Als het je gaat om de werkdruk zou ik eerder geneigd zijn om je klant te vertellen dat kerst dan echt het einde is, en je de laatste weken wilt gebruiken voor het afronden van openstaande taken en kennisoverdracht. Niet voor nieuwe zaken. Dan creëer je voor jezelf ook al wat meer rust.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• wm1234
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:59
Dit zal wel geen populaire opmerking zijn maar zwart-wit gezien:

- Je bent gewoon in loondienst voor x aantal uur en daarvoor moet je gewoon komen werken. Wat je nu zegt, ik heb geen zin meer om bij deze klant te zitten dus ga ik maar lekker niets doen omdat ik al zoveel heb gedaan de afgelopen jaren. Zo zit de wereld niet in elkaar. 2 weken x 40 uur met een uurtarief van 100 ex. btw toch even 8000 euro onnodig omzetverlies. December en januari zijn altijd slechte maanden dus het echte omzet verlies is nog groter. Als jij zelf ondernemer zou zijn, zou je dat ook niet prettig vinden als een werknemer dat tegen je zegt.
- Je geeft aan sales heeft nog geen nieuwe opdracht, dat hebben ze wel, je oude klus. Dat jij dat niet leuk vindt, is een ander verhaal. Ook als ze je te lang op die klus zetten, zal je waarschijnlijk om je heen gaan kijken.
- Als je al 3 jaar ingezet bent, kunnen die 2 weken er waarschijnlijk ook wel bij met wat frisse tegenzin.

Voor jezelf: Detachering kijk of je het leuk vindt en of het bij je past. Als je ergens weg wilt moet je wel zorgen voor een nieuwe betaalde klus. Het zakelijke aspect is nummer 1 voor een bedrijf en jij staat daar altijd op de 2e plek. Blijf vooral ook niet te lang ergens plakken (max. 1 / 1,5 jaar) zodat je geen meubilair bij de klant wordt (tenzij je het zelf erg leuk vindt). Zoek ook een opdracht, wat qua reistijd goed te doen is of flexibel qua werkplek of starttijden (gelijk in het begin bespreken met een klant/sales).

• delpit
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15-12 11:04
Op de bank gaan zitten is natuurlijk een vreemde keuze. Wil je rust? Dan neem je verlof.

Mocht er nou iets als een opleiding zijn die je eigenlijk dringend moet volgen? Dan heb je een reden om nu te overleggen over stoppen met deze opdracht.

Heb je niets dergelijks dan is het OF verlof nemen, OF ontslag nemen OF zelf een nieuwe opdracht scoren. Of gewoon even doorbijten natuurlijk

delpit wijzigde deze reactie 29-11-2019 22:12 (4%)

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:48

loewie1984

music addict! pizza monster!!

RentedMango schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:05:
Wat vinden jullie en hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Dat is het leven van een detacheerder, ipv 2 partijen tevreden houden is er een 3de partij namelijk de opdrachtgever.

Is er een mogelijkheid om de laatste twee weken eventueel van huis uit te werken? Wellicht kun je daar eens naar informeren om de boel enigszins dragelijk te maken. Als de opdracht afloopt kunnen ze je ook geen nieuw werk toeschuiven wat langer zal duren dan deze laatste twee weken.

En anders inderdaad even kijken of je iets van verlof kan opnemen. Je moet je natuurlijk ook weer opladen na zo'n intensieve opdracht.

Allemaal leuk en aardig hierboven dat het geen recht is om te weigeren en dat nee zeggen je niet in dank wordt afgenomen. Of dat je dit had kunnen weten bij aanvang van je werk voor werkgever.

Werkgevers hebben niets aan uitgeblust personeel of ontevreden mensen. Dat gaat meestal van kwaad tot erger, maar door diegene die het geld verdient op zo'n manier te negeren of te dwingen vind ik ook niet heel erg netjes. Je kan gewoon netjes de dialoog aangaan en zeggen dat die laatste twee weken je echt zwaar vallen en of er gezocht kan worden naar een oplossing.

En 3 jaar declarabel te zijn geweest en vragen om even 2 weken de druk van de ketel af te halen zodat je wellicht intern van waarde kan zijn, of nog iets kan uitzoeken voor je zelf, of je gewoon even op kan laden voor een volgende opdracht is in mijn ogen helemaal niets mis mee.

Dat Sales daar geen boodschap aan zal hebben is hun probleem, wellicht begrijpt jou manager je wellicht wel. En misschien is er dan iets mogelijk door te schipperen.

edit: en dat omzet verlies hierboven van 8k voor twee weken, dat is natuurlijk zuur, maar als je uitgaat van gemiddeld 1650 declarabele uren per jaar en je medewerker gaat lopen door dat soort korte termijn denken is je verlies nog veel groter.

loewie1984 wijzigde deze reactie 29-11-2019 22:24 (6%)

discogs

• synx6
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 09:06
Draai het om. Je gaat ipv 40u 24u je handjes leveren. Die andere tijd heb je om sales te helpen een top opdracht te vinden met een goed uurtarief. Sales is vaak korte termijn termijn denken bij dit soort clubs.

Je mag best geleidelijk afbouwen en zelf investeren in je netwerk en commerciële kansen. Je manager moet je daar juist dankbaar voor zijn.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 08:22
wm1234 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:39:
Voor jezelf: Detachering kijk of je het leuk vindt en of het bij je past. Als je ergens weg wilt moet je wel zorgen voor een nieuwe betaalde klus. Het zakelijke aspect is nummer 1 voor een bedrijf en jij staat daar altijd op de 2e plek. Blijf vooral ook niet te lang ergens plakken (max. 1 / 1,5 jaar) zodat je geen meubilair bij de klant wordt (tenzij je het zelf erg leuk vindt). Zoek ook een opdracht, wat qua reistijd goed te doen is of flexibel qua werkplek of starttijden (gelijk in het begin bespreken met een klant/sales).
En het klinkt alsof detachering toch niet bij TS past.

Wat je trouwens omschrijft is precies de reden dat ik bij mijn vorige werkgever weg ben gegaan. Ik (en de rest van het personeel) stond op de 2e plek, jaren op dezelfde opdracht zitten waardoor ik daar onderhand bij het meubilair hoorde (klant was leuk, maar ik hoorde er toch niet volledig bij als externe en had doordat ik continu bij de klant zat ook compleet geen binding meer met mijn echte werkgever). Maar vervolgens werd er wel verwacht dat we 100+% gaven (100% bij de klant en bijna iedere maand wel training/meeting in de avonduren)...

• Aschtra
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:40
Eens met bovenstaande. Als je ‘op de bank’ wilt zitten neem je maar verlof of ontslag..

• MoldyInko
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 07:01
Aschtra schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 08:49:
Eens met bovenstaande. Als je ‘op de bank’ wilt zitten neem je maar verlof of ontslag..
Niet aanvallend bedoeld maar de mentaliteit en een stukje betrokkenheid is ver te zoeken.

Hard werken mag best wel eens beloond worden, wat vaak werkgevers wel eens willen vergeten. Een goede werknemer wat niet vies is van hard werken brengt leuke cijfers.

Een stukje betrokkenheid bij een werknemer is mijn optiek zo ontzettend belangrijk. In de huidige moderne maatschappij komt dit helaas steeds minder vaak voor. Een goed, jong en dynamisch team hebben vaak beter werkcultuur, ideeën en persoonlijke ontwikkeling.

In dit geval van TS heb je te maken met drie partijen waarbij je dus als persoon moeilijk iedereen tevreden kan houden. Het recht is er om werk te weigeren maar hier zitten dan wel consequenties aan vast. Het vervelende is dat je als detacheerder ook bijna niets te vertellen hebt. De verplichting is er eenmaal en als er niemand is die met je mee denkt dan krijg je onwenselijke situaties.

Ik denk dat TS weinig aan mijn advies zal hebben maar ik wens het allerbeste toe en als ik hem was zou ik proberen om een vaste baan te zoeken waarbij je als werknemer tenminste wel gewaardeerd word en niet als een pion misbruikt zal worden.

MoldyInko wijzigde deze reactie 30-11-2019 10:07 (4%)
Reden: Eerste regel toch even weggehaald. Kan als aanvallend worden gezien.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
RentedMango schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:05:
Ook heb ik al 6 weken verlengd tegen mijn zin in.
Alles hangt af van hoe dit gesprek verlopen is. Als je daar heel duidelijk hebt aangegeven dat je best max 1x wilt verlengen, dan zou ik nu vriendelijk weigeren. Een beetje werkgever waardeert dat stiekem ook wel, zullen ze nooit zeggen natuurlijk.

Ik zou vanwege dit soort situaties nooit in de detachering gaan, dus als je dit wilt voorkomen voortaan dan wellicht op zoek naar een andere baan?

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

@RentedMango rationeel: accepteer die laatste arbeidsdagen maar voer ze relaxed uit.
emotioneel: waardeloze situatie waarin je niet gewaardeerd wordt maar wel nog even aan moet blijven. hoe kunnen ze daar nog iets van verwachten als de motivatie totaal weg is.
De detacheerder of manager geeft weinig om jouw welzijn als persoon maar brand je liever op dan te investeren in lange termijn goede samenwerking. Trek je conclusies.

JJ Le Funk wijzigde deze reactie 30-11-2019 13:06 (3%)

[signature is null]

• Aschtra
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:40
MoldyInko schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:00:
[...]

Niet aanvallend bedoeld maar de mentaliteit en een stukje betrokkenheid is ver te zoeken.

Hard werken mag best wel eens beloond worden, wat vaak werkgevers wel eens willen vergeten. Een goede werknemer wat niet vies is van hard werken brengt leuke cijfers.

Een stukje betrokkenheid bij een werknemer is mijn optiek zo ontzettend belangrijk. In de huidige moderne maatschappij komt dit helaas steeds minder vaak voor. Een goed, jong en dynamisch team hebben vaak beter werkcultuur, ideeën en persoonlijke ontwikkeling.

In dit geval van TS heb je te maken met drie partijen waarbij je dus als persoon moeilijk iedereen tevreden kan houden. Het recht is er om werk te weigeren maar hier zitten dan wel consequenties aan vast. Het vervelende is dat je als detacheerder ook bijna niets te vertellen hebt. De verplichting is er eenmaal en als er niemand is die met je mee denkt dan krijg je onwenselijke situaties.

Ik denk dat TS weinig aan mijn advies zal hebben maar ik wens het allerbeste toe en als ik hem was zou ik proberen om een vaste baan te zoeken waarbij je als werknemer tenminste wel gewaardeerd word en niet als een pion misbruikt zal worden.
Ik neem aan dat je weet wat ‘op de bank’ zitten betekend in de detachering? Geen werk hebben maar wel geld krijgen en verlof blijven opbouwen.
Dan ben je toch als werkgever zegt van ‘ja ga maar op de bank zitten’

Lees de reacties boven mij eens. Die leggen het beter uit.

Zou wat zijn als ik naar mijn baas ga en zeg dat ik met verlof ga, zonder dat ik verlof opneem en gewoon schrijf dat ik 40 uur gewerkt heb die week. Want dat doet die in principe.

Dan zou ik toch echt eens aan je voorhoofd gaan krabben

Aschtra wijzigde deze reactie 30-11-2019 13:48 (9%)

• Transportman
Is er niet een collega waar je eventueel van opdracht mee zou kunnen wisselen? Dan hoeft sales niet op zoek naar een andere opdracht, maar moeten ze alleen bij twee klanten zien te verkopen dat de opdrachten door andere poppetjes worden uitgevoerd.

Vaak genoeg gezien namelijk detacheerders mensen simpelweg van opdracht naar opdracht schuiven, zonder te kijken of dat voor die mensen wel handig is.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 08:12
Het gaat om 2 weken...

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
Perfect... kost TS dus maar 80 uur verlof. Probleem opgelost?

• Transportman
Zeker, voor 2 weken is het de moeite niet, maar ik gok zomaar dat er over 1-2 weken de melding komt dat de opdracht nog langer gaat duren. De overdracht lijkt maar te duren en duren, en niets verkoopt voor sales makkelijker dan iemand die er al zit.

Sales zal er zelfs geen enkele moeite mee hebben om dat tegen een gereduceerd tarief te doen als het alternatief is dat TS op de bank komt te zitten.

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09:45

AntonyterHorst

Apple Maniak

In goed overleg aangeven dat je niet 2 weken wilt verlengen. Geef aan waarom niet. Eerlijkheid duurt het langst. Verlangt je werkgever toch dat je 2 weken langer gaat dan moet je wel denk ik. Werkweigering is namelijk een reden voor ontslag op staande voet vooral als het grote gevolgen heeft (inkomstenderving).

Als je bang bent voor nog meer verlengingen aangeven en zorgen dat het op papier staat dat je prima nog 2 weken wilt als het echt niet anders kan maar daarna niet meer naar die werkgever wilt.

Man man man

• Michielgb
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06:47
In mijn ogen is het belangrijkste je relatieve onderhandelingspositie tov je werkgever.

Kan je binnen no-time een nieuwe job vinden, is personeel schaars, doe jij werk wat niet direct door een collega ook gedaan kan worden? Dan zou ik die positie uitspelen en de opdracht weigeren.

Ben je afhankelijk van je werkgever, zit je gevangen in een gouden kooi? Plak er nog twee weekjes aan vast. Lijkt me ook niet onoverkomelijk.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon slikken. Jaareinde in de finance is altijd druk. Twee weken is over voordat je het weet, je pakt alle kerstborrels en whatever ook mee dus valt her en der wat uit en is gezellig.
Ondertussen zou ik mezelf wel afvragen of dit de juiste werkgever voor me is. Zit zelf al jaren in de detachering / consultancy en vaak is er de afhankelijkheid van sales. Waarbij het niet ongewoon is dat je zelf weinig in te brengen hebt qua klussen. Maar dat ze je gewoon keihard pushen is ook niet goed, dan is de menselijke maat een beetje zoek.
Zoals je zelf ook weet stikt het van de concurrenten, dus wat let je om rond te kijken? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Transportman
The Eagle schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:37:
Gewoon slikken. Jaareinde in de finance is altijd druk. Twee weken is over voordat je het weet, je pakt alle kerstborrels en whatever ook mee dus valt her en der wat uit en is gezellig.
Alleen afhankelijk van de opdrachtgever, kan het best zijn dat ze verwachten dat externen gewoon doorwerken. Want die externen moeten hun uren maken van hun werkgever, en de opdrachtgever zal waar voor zijn geld willen en dus niet willen dat ze dat borrelend doen.

• loewie1984

loewie1984

Onzin, je bent onderdeel van een team. Daar hoort ook borrelen bij de klant bij, betaald door de klant als het onder werktijd is.

Externen nergens bij betrekken omdat ze extern zijn slaat helemaal nergens op. Juist door samenwerking creëer je cohesie tussen opdrachtgever en de gedetacheerde, en niet door juist de verschillen uit te groten.

Heb nog nooit meegemaakt in mijn 12 jarige consultantwezen dat ik ergens niet voor uitgenodigd werd omdat ik extern was en betaald werd door de opdrachtgever om te doen waar ik voor ingehuurd was.

discogs

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is volledig situatieafhankelijk ja, maar meestal kun je gewoon mee. Of eerder vertrekken omdat er toch geen kip meer is. Maar doet er verder ook niet toe, was meer om aan te geven dat die twee weken zo om zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• EdjeCageman
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11-12 21:24
loewie1984 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:00:
Onzin, je bent onderdeel van een team. Daar hoort ook borrelen bij de klant bij, betaald door de klant als het onder werktijd is.

Externen nergens bij betrekken omdat ze extern zijn slaat helemaal nergens op. Juist door samenwerking creëer je cohesie tussen opdrachtgever en de gedetacheerde, en niet door juist de verschillen uit te groten.

Heb nog nooit meegemaakt in mijn 12 jarige consultantwezen dat ik ergens niet voor uitgenodigd werd omdat ik extern was en betaald werd door de opdrachtgever om te doen waar ik voor ingehuurd was.
Nou mijn opdrachtgevers die ik heb versleten is er altijd een verschil qua intern extern qua teamuitjes , borrels kan ik bijna altijd wel gewoon bij aansluiten. Misschien omdat dit ook grotere partijen zijn?

Maar ontopic:
Je bent wel toe aan een poosje op de bank, klinkt mij als je wilt even niks doen ofwel je wilt even vakantie. Daar heb je gewoon je verlofdagen voor.
Iemand die vast in dienst is heeft de 'luxe' van even op de bank te komen, die moet ook gewoon zijn verlofuren inzetten om vrij te hebben.
Ik vind het dan ook vreemd klinken om te zeggen dat je het niet wilt.
(Mijn mening)

Maar aan de andere kant, ik heb ook 2 maanden op een project gezeten waarvoor ik ong 2,5 uur moest reizen. Mijn werkgever gaf wel de mogelijkheid om daar te overnachten, waar ik ook gebruik van maakte. Maar je blijft wel in de 'werk sfeer', ik was ook flink afgebrand (onderandere door het handelen van de opdrachtgever, werkgever en team) en ik werd uit veiligheid voor mijzelf bij de opdrachtgever weg gehaald door mijn werkgever.
Dus ik weet hoe het kan zijn.

Wat ik dus wil zeggen, wat is jou definitie van tegenzin? Is dat je voelt alsof je richting een burn-out gaat, of eerder dat je alleen geen zin hebt?

In het eerste geval: ga met je werkgever het gesprek aan.

In het laatste geval: Kan je er niet over onderhandelen? Dat je voor een x deel van het tarief bovenop je loon maak je die 2 weken ook nog wel vol.

• Dionysiou
  • Registratie: februari 2010
  • Nu online
Ik zou zeggen, maak die paar extra weken nog even af; maar wees duidelijk dat je daarna graag een nieuwe opdracht wil omdat je na 3 jaar bent uitgekeken. Is helemaal niet zo gek? Drie jaar is heel lang. En zij hebben ook baat dat jij op je plek zit en kan groeien.
Nu die laatste paar weken weigeren zou wellicht als niet loyaal / niet flexibel gezien kunnen worden.Tenzij je al vaker hebt aangegeven aan je limiet te zitten en niet wil blijven.

Ben zelf ook gedetacheerd. De vuistregel bij ons is om je na max. 1 jaar ergens anders te plaatsen. Tenzij je zelf langer wil blijven of dat de opdrachtgever dat graag wil; dat gaat hand in hand.

• loewie1984

loewie1984

Ondertussen hebben we een levendige discussie over of TS wel of niet in de detachering moet blijven maar sinds de topic start hebben we hem niet meer gehoord of gesproken dus misschien even wachten totdat @RentedMango zich hier weer meld.

discogs

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True