Netsnoer voltage / ampere meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-09 10:28
Ik ben op zoek naar een apparaat waar je een "standaard" 2 polige stekker in steekt en dat de voltage en doorstroom (ampere) toont. De bekende kill-a-watt / energiemeter toont meestal enkel de wattage.

Enorm veel moeite met zo'n ding te vinden. Iemand een tip?

Ik heb de regels even doorgenomen en ik vond geen bezwaar tegen "sourcing" topics, dus ik ga er van uit dat het toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56

M2M

medicijnman

zoiets?

https://www.amazon.co.uk/...-Protection/dp/B071NZ53WR

maar dan met EU plug?

Overigens kan het zijn dat niet alle waarden die weergegeven worden correct zijn. Met gloeilampen erachter meestal wel, LED lampjes soms niet.

Overigen zou je ook deze kunnen gebruiken;

https://nl.aliexpress.com/item/32375959317.html

[ Voor 49% gewijzigd door M2M op 29-11-2019 13:43 ]

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Faloude schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:37:
Ik ben op zoek naar een apparaat waar je een "standaard" 2 polige stekker in steekt en dat de voltage en doorstroom (ampere) toont. De bekende kill-a-watt (energiemeter) toont meestal enkel de wattage.
...
Kwenie hoor; bij mij thuis is de netspanning redelijk constant.
Als je het vermogen meet, deel je dat getal door 230 en dan weet je de stroom

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
M2M schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:41:
zoiets?

Overigens kan het zijn dat niet alle waarden die weergegeven worden correct zijn. Met gloeilampen erachter meestal wel, LED lampjes soms niet.

Die van Ali is precies wat ik zoek! Kun je nog eens toelichten over die LED lamp waardes? Ik ben nog hobbymatig lerende electrotechniek.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:14:
[...]
Bij mij ook, maar als ik een defecte laptop aan het testen ben, wil ik weten hoeveel ampere er door de oplader gaat.
[...]
Dat is mogelijk, maar ik heb liever een apparaat dat het rekenen voor mij doet. Het is geen hogere wiskunde, maar meer een kwestie van smaak :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
[...]

Ik weet niet hoe nauwkeurig de TS zijn metingen wilt doen maar ook het lichtnet kent fluctuatie's. Zeker bij het inschakelen van zware apparaten wil er nog wel eens een dipje optreden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 19:47

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb gewoon een Alecto EM-17 van de Kruidvat. Kostte mij 10 euro.

Ding vertelt dat het hier in huis 235 volt is. :D

[ Voor 52% gewijzigd door MedionAkoya op 29-11-2019 22:14 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

"gewoon" ampère meten met wisselspanning is niet zo gewoon. Kijk maar eens wat true RMS en cosphi doet, en waarom je niet gewoon I*V=P kunt doen zoals bij gelijkspanning. Tenzij je meting slechts een indicatie is, maar daarvoor koop je geen meter die zowel volt als ampère aangeeft, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 15:28
Faloude schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:42:

[...]

Dat is mogelijk, maar ik heb liever een apparaat dat het rekenen voor mij doet. Het is geen hogere wiskunde, maar meer een kwestie van smaak :-)
Het rekenen is al voor je gebeurd, want het apparaatje wat je nu gebruikt vermenigvuldigt de RMS waarde van de spanning van het net met de doorgevoerde stroom. ;)

Er zijn verschillen tussen wisselspanning en gelijkspanning. Bij gelijkspanning kan je eenvoudig zeggen dat een bepaalde hoeveelheid lading die per seconde langs een bepaald punt stroomt gelijk staat aan de stroom, en je hebt een vaste spanning die tussen plus en min staat, en die twee met elkaar vermenigvuldigd krijg je dan je vermogen in Watt uit. 9V batterij die 100mA levert levert dus een totaal vermogen van 0,9W.

Bij wisselspanning is dat zo makkelijk nog niet, want de spanning (en dus de stroomrichting van de lading) wisselt 100x per seconde (50Hz = 50 periodes per seconde). Je kunt dus niet eenvoudig de hoeveelheid lading die per seconde langs een punt loopt meten, want dat komt als het goed is uit op saldo 0.

Om de stroom te kunnen berekenen (of de spanning), werken we met de RMS (Root-Mean-Square), omdat we de spanning of stroom in de loop van de tijd kwadrateren (en een kwadraat van een negatief getal wordt positief), daarvan de wortel trekken (terug op origineel signaal, maar dan enkel positief) en dan daar de gemiddelde waarde van nemen.

Daarnaast heb je nog te maken met de karakteristiek van de belasting (de cosphi waar hierboven over wordt gesproken) maar dat is pas interessant bij enorm grote lasten. Dat is een indicatie van hoe de belasting de fase verdraait ten opzichte van de netspanning, maar dat lijkt mij ver buiten de scope van wat je wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

M2M schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:41:
zoiets?

https://www.amazon.co.uk/...-Protection/dp/B071NZ53WR

maar dan met EU plug?

Ha de Hopi :) die was ik aan't zoeken. Werkt goed, heb hem zelf niet maar bigclive gebruikt hem wel YouTube: Inside a very stylish long-filament LED lamp.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 10:26
Of eens bij een bouwmarkt naar binnen lopen

https://www.gamma.nl/asso...e-monitor-em-17/p/B010069

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
@MedionAkoya 235V is vrij normaal, daar wordt een netspanning meestal op afgesteld.
235 is net wat hoger dan 230V maar gezien de meeste afwijkingen omlaag zijn door kabelverliezen zijn er minder spanningsproblemen als hij iets hoger staat.

@M2M @Faloude ik heb zo'n HOPI, prima meter. Zit gewoon een prima meetchip in welke dan op de individuele schermen wordt weergeven.
Alleen jammer dat hij er niet is met een normale EU plug erop.

Die van Amazon heb ik wel 's getest, die zijn waardeloos, best flinke afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
SA007 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:10:

@M2M @Faloude ik heb zo'n HOPI, prima meter. Zit gewoon een prima meetchip in welke dan op de individuele schermen wordt weergeven.
Alleen jammer dat hij er niet is met een normale EU plug erop.

Die van Amazon heb ik wel 's getest, die zijn waardeloos, best flinke afwijkingen.
Dit is hele waardevolle feedback. Is dat geen universele plug waar zowel EU als UK in past? Verkoper heeft zelfs verschillende opties voor plugs (us / eu / uk / au).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Ja, maar een europese stekker gaat er dan ongeaard in, niet fantastisch...
Aan te raden om ergens een goed verloopje (bijv uk -> nl) te halen zodat je wel practisch geaard aan kan sluiten.

De stekker die je kiest is die het stopcontact in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
naarden 4ever schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:00:
[...]

Bij wisselspanning is dat zo makkelijk nog niet, want de spanning (en dus de stroomrichting van de lading) wisselt 50x per seconde.
Verder een duidelijke uitleg maar het is natuurlijk 100x per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:46
Ik gebruik zelf ook de HOPI. Handig is dat hij behalve spanning, stroom en vermogen ook de power factor (cos Φ) weergeeft. BigClive gebruikt hem ook, en in de volgende video maakt hij hem ook open:
YouTube: Inside the Hopi power meter. (It contains a smart meter chip!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:30
Faloude schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:37:
Ik ben op zoek naar een apparaat waar je een "standaard" 2 polige stekker in steekt en dat de voltage en doorstroom (ampere) toont. De bekende kill-a-watt / energiemeter toont meestal enkel de wattage.
Zeurmodus:
voltage -> Spanning
doorstroom (ampere) -> Stroom
wattage -> Vermogen
/zeurmodus

Dat helpt je misschien met zoeken.

Het nut bij laptop reparaties ontgaat me overigens volledig.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sine schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:19:
Het nut bij laptop reparaties ontgaat me overigens volledig.
Je kunt dan o.a. zien/inschatten of de accu opgeladen wordt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
EHelmond schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:30:
[...]

Verder een duidelijke uitleg maar het is natuurlijk 100x per seconde.
Ehh... ja, stom. 50 periodes per seconde. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:58
Juup schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:25:
[...]

Daar heeft een laptop toch een ledje voor? 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Juup schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:25:
[...]

...maar dat kan je toch ook bepalen aan het opgenomen vermogen alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
naarden 4ever schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:00:
[...]
Daarnaast heb je nog te maken met de karakteristiek van de belasting (de cosphi waar hierboven over wordt gesproken) maar dat is pas interessant bij enorm grote lasten.
Nou.dat hangt er van af wat je wilt weten. Ook piepklein belastingen kunnen een heel lage cos phi hebben. Bij negeren hiervan heb je alleen maar het gegeven "het is maar een beetje". Is dat altijd voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Techneut schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:58:
[...]
Nou.dat hangt er van af wat je wilt weten. Ook piepklein belastingen kunnen een heel lage cos phi hebben. Bij negeren hiervan heb je alleen maar het gegeven "het is maar een beetje". Is dat altijd voldoende?
Cos Phi is een maat om mee aan te geven in hoeverre de van het net afgenomen vermogen effectief wordt gebruikt (of beter omschreven: welk deel wordt omgezet in werkelijk vermogen (Cos Phi), en dus welk deel er (Sin Phi) verloren gaat aan blindvermogen in reactieve componenten). Bij alle apparatuur waar reactieve componenten (spoelen en condensatoren) in voorkomen, heb je te maken met een Cos Phi.

Maar zoveel reactieve belastingen heb je thuis niet. Apparaten die aanzienlijke reactieve vermogens vragen zijn over het algemeen apparaten met motoren, want het opwekken van het magnetisch veld voor de motor gebeurt met een spoel en dat levert dus een aanzienlijk blindvermogen op.

Misschien leuk om te weten, maar de meeste (zeker oude) laptopadapters hebben een beschamend slechte cosphi. Power factors van 0.6 zijn daar geen uitzondering. Dat betekent dat voor elke VA effectief vermogen dat van het net wordt gevraagd, slechts 0.6 eindigt in het reële vermogen van het apparaat (het vermogen dat doet wat je wilt dat het doet). De stelling van Pythagoras leert ons dan dat daar een blindvermogen van 0.8 tegenover staat. Dus als die adapter 60W kan leveren, trekt hij maximaal 100VA van het net.

Maar, dat valt compleet in het niet tegenover de 1kW-motor in de wasmachine die met een cosphi van 0.9 dus 1110VA van het net trekt, waarvan 1000W wordt omgezet in reëel vermogen (het vermogen wat de motor levert) en 482VAr verstookt aan blindvermogen.

Als je deze twee apparaten op dezelfde groep zou hebben, zou het samen zorgen voor een reëel vermogen van 60+1000W, en een blindvermogen van 80+482VAr, dus een effectief vermogen van 1200VA, wat resulteert in een cosphi van 0.883.

Dus ook al heeft die adapter een afzichtelijke cosphi van 0.6, in het totale plaatje draagt dat lang zoveel nog niet bij aan de totale belasting. Veel interessanter is het om uit te zoeken of je de cosphi van de wasmachine kan verhogen, want daar valt veel meer mee te winnen.En dan komen we terug op het begin van het topic, want daarin is de use case om te kijken of er stroom uit het net wordt getrokken door een laptopadapter. Over het algemeen heb je niet veel keuze in laptopadapters behalve "de juiste", want die past nou eenmaal op je laptop. Je kunt je dan wel ontzettend druk maken om de arbeidsfactor van die adapter maar gebruiken moet je 'm toch. Bovendien kan het best zo zijn dat die adapter een dramatisch slechte powerfactor heeft, maar dat maakt in het grotere plaatje in een gemiddeld huishouden, waar een koelkastcompressor draait, en een wasmachine aan staat, en een stofzuiger stroom trekt van het net, écht niet uit, dat valt weg in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja, maar daarom zei ik ook dat het er maar net vanaf hangt wat men wil weten. Daarnaast dient men zich wel te realiseren dat ook LED-lampen een zeer slechte cos phi hebben en daarvan zullen zo langzamerhand heel wat in één woning aanwezig zijn. Al met al, met een apparaat dat hooguit een paar tientjes meer kost kun je wel echte watts meten in plaats van VA's.

Overigens even terzijde, de stroom die heel veel moderne apparaten gebruiken is sterk vervormd. Dat betekent dat deze is opgebouwd is uit veelvouden van de netfrequentie. Als je dan nog steeds spreekt over cos phi, is de vraag terecht van bij welke frequentie die cos phi hoort, bij elke hogere frequentie hoort een andere cos phi. Wat dat betreft is de Engelse term power factor correcter, in het Nederlands Arbeidsfactor.
Pagina: 1