BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Verwijderd
Simpel, dat is gewoon oude voorraad die voor zeer voordelige, hopelijk, verkocht zijn.DropjesLover schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:49:
Hallo allemaal,
redelijk straight forward vraag.
Ik heb een jaar geleden een 2e hands set winterbanden op staaltjes gekocht. Ik heb liggen:
2x Dunlop SP Wintersport 4D, DOT code 2111 (hagelnieuw, met nog de "haartjes" en blauwe en rode strepen er op.)
2x Continental ContiWinterContact TS830, DOT code 2911 (aan vervanging toe)
De DOT code zegt dat ze allemaal ruim 8 jaar oud zijn![]()
Vraag is nu of ik ook die Dunlops moet vervangen.
Verkoper had de banden begin 2018 gekocht zei hij (nooit op gereden) en later dat jaar de auto verkocht. Hoe het kan dat er ergens 8 jaar oude banden als nieuw verkocht worden![]()
Reviews zijn van 2011/2012, het lijkt dat ze in dat jaar uitgekomen zijn. Tegelijkertijd kan je ze nog steeds kopen.
Alleen als ze goed beschermt zijn opgeslagen zouden ze nog even meekunnen, maar persoonlijk zou ik ze gewoon vervangen.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Voorraad 8 jaar laten liggen?Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:51:
[...]
Simpel, dat is gewoon oude voorraad die voor zeer voordelige, hopelijk, verkocht zijn.
Banden lopen redelijk door en nemen veel ruimte in

Dat ze 2 jaar na productie als nieuw verkocht worden, okay, maar 8 jaar?
Voor dit soort dingen is FiFo (First in First Out) bedacht...
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Verwijderd
Tja, dat hoef je mij niet te vertellen.DropjesLover schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:58:
[...]
Voorraad 8 jaar laten liggen?
Banden lopen redelijk door en nemen veel ruimte in![]()
Dat ze 2 jaar na productie als nieuw verkocht worden, okay, maar 8 jaar?
Voor dit soort dingen is FiFo (First in First Out) bedacht...
Verkoper zal de banden wel gekregen hebben bij aanschaf van de auto en nooit gebruikt.DropjesLover schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:49:
Verkoper had de banden begin 2018 gekocht zei hij (nooit op gereden) en later dat jaar de auto verkocht. Hoe het kan dat er ergens 8 jaar oude banden als nieuw verkocht worden
Als je weet dat een auto de deur uit gaat ga je toch geen nieuw winterwielensetje meer aanschaffen?
[ Voor 38% gewijzigd door Hackus op 30-11-2019 15:28 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Geen droogte scheuren, banden zien er nog diep zwart "vers rubber" en vettig uit.Hackus schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:25:
@DropjesLover Inspecteer de banden visueel als ze op spanning staan. het is niet zo dat een band van week 21-2011 verrot is. kijk goed naar zgn 'droogte' scheuren.Wanneer autobanden zorgvuldig worden opgeslagen is het fysieke verouderingsproces van de band marginaal. discussie of je nieuw betaald voor oude productie gaat het je niet om toch ? (dat vindt ik na 2-3j)
BThGvNeOA
Gewoon bruikbaar dus.DropjesLover schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:55:
[...]
Geen droogte scheuren, banden zien er nog diep zwart "vers rubber" uit.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.