[EXCEL] Bepaling laagste waarde uit regels en een formule

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:41
Ik heb een sheet in excel met 3 kolommen aan getallen.
__ A__B__C
1 -50 150 200
2 -15 170 185
3 -10 180 190

Kolom C is de range van A en B.
Per regel worden de getallen gebruikt in een aantal formules met uitkomst 'y' (niet kolom Y). Het kan zijn dat regel 2 of een lagere uitkomst voor 'y' geeft dan regel 1 in deze formules.
Is er een manier om al deze regels na te lopen en de combinatie die de laagste waarde geeft uiteindelijk te gebruiken voor mijn bepaling van y?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Het laagste getal van kolom C is =MIN(C1:C100)
Als je de combinatie van de laagste getallen van de kolommen A en B wil weten, dan bepaal je het minimum van die kolommen en tel je die bij elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
dix-neuf schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:43:
Het laagste getal van kolom C is =MIN(C1:C100)
Als je de combinatie van de laagste getallen van de kolommen A en B wil weten, dan bepaal je het minimum van die kolommen en tel je die bij elkaar op.
Nee dat is niet wat ik bedoel vind het ook lastig om uit te leggen. Maar de getallen worden in andere formules gebruikt in een andere sheet waar uiteindelijk een waarde 'y' uit komt. welke combinatie van cellen uit kolom A en B (B1 hoort dan wel altijd bij B2 bijvoorbeeld) uiteindelijk zorgt voor de laagste waarde weet ik niet. Kolom A heeft een min-waarde en Kolom B een plus-waarde. De pluswaarde heeft in de formules iets meer invloed op mijn uiteindelijke uitkomst, de min-waarde wat minder daarom kan regel 3 bijvoorbeeld een lagere waarde voor 'y' opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Fugitive2008 op 29-11-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Ik begrijp niet wat je bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
dix-neuf schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:51:
Ik begrijp niet wat je bedoeling is.
Ah ja dat dacht ik al damn het is een lastig probleempje.
Ik probeer een veiligheidsfactor te berekenen met behulp van compressie (- waarden) en trek (+ waarden) spanningen. De trekspanningen hebben wat meer invloed op mijn veiligheidsfactor ofwel zorgen ervoor wanneer deze wat hoger zijn dat de veiligheidsfactor omlaag gaat. Daarom kan regel 2 of 3 zorgen voor een lagere veiligheidsfactor terwijl dat de range van spanningen van regel 1 hoger is.

Sheet 1: Data
__ A__B__C
1 -50 150 200
2 -15 170 185
3 -10 180 190

Sheet 2: Formules veiligheidsfactor (Vf)

Min: -50
Max: 150
Range: 200

Formule 1 (uitkomst)
Formule 2 (uitkomst)

Vf: 2

Wanneer ik de bovenstaande kolom heb wil ik de laagste veiligheidsfactor berekenen uit de regels 1, 2 en 3 maar wil niet voor alle regels apart de veiligheidsfactor berekenen dat is teveel werk aangezien er een heel aantal formules aan te pas komen en die allemaal met een uitkomst komen etc (ik heb vele sheets met cellen die zo moeten worden nagerekend en wil niet teveel formules in mijn sheets hebben staan).

[ Voor 4% gewijzigd door Fugitive2008 op 29-11-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:43
Snap ik het goed dat voor regel 1,2 en 3 uit sheet 1 een veiligheidsfactor wordt uitgerekend.
Deze moeten ook samen beoordeeld worden begrijp ik?

Stel regel1 vf: 11
stel regel2 vf: 10
stel regel3 vf: 13

Jij wilt nu dat alleen waarde 10 wordt getoond van regel 2? en niet regel 1 en 3?
dus vf 10?

[ Voor 9% gewijzigd door Renzzie op 29-11-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
Renzzie schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:18:
Snap ik het goed dat voor regel 1,2 en 3 uit sheet 1 een veiligheidsfactor wordt uitgerekend.
Deze moeten ook samen beoordeeld worden begrijp ik?

Stel regel1 vf: 11
stel regel2 vf: 10
stel regel3 vf: 13

Jij wilt nu dat alleen waarde 10 wordt getoond van regel 2? en niet regel 1 en 3?
dus vf 10?
Ja klopt! de vf wordt wel bepaald uit elke regel apart en dan de combinatie van cel A en B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Komt in sheet1 dan alleen informatie te staan voor 1 onderdeel?
Of heb je een hele lijst met bijv wel 400 regels waar in totaal de 40 laagste vf's van getoond moeten worden in sheet2?
Als dit zo is; hoe weet je dan van welke regels bij welk onderdeel horen?
Als het maar 1 onderdeel is; wat wil je nu precies weergeven in sheet2? Alleen het getal vf 10? Of mogen hier nog wel de formules staan?

Als in sheet2 alle data wordt weergegeven en het gaat je alleen om de visuele weergave zou je wat kunnen doen met voorwaardelijke opmaak? Of wil je vervolgens hier nog wat mee doen/rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
Renzzie schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:30:
Komt in sheet1 dan alleen informatie te staan voor 1 onderdeel?
Of heb je een hele lijst met bijv wel 400 regels waar in totaal de 40 laagste vf's van getoond moeten worden in sheet2?
Als dit zo is; hoe weet je dan van welke regels bij welk onderdeel horen?
Als het maar 1 onderdeel is; wat wil je nu precies weergeven in sheet2? Alleen het getal vf 10? Of mogen hier nog wel de formules staan?

Als in sheet2 alle data wordt weergegeven en het gaat je alleen om de visuele weergave zou je wat kunnen doen met voorwaardelijke opmaak? Of wil je vervolgens hier nog wat mee doen/rekenen?
Sheet 1 heb ik data staan die weer uit een ander programma komen. Dit is gewoon platte tekst die ik plak.
De laatste 3 kolommen daarvan zijn kolom A B en C uit mijn voorbeeld.
Dit wordt nu gewoon geordend op kolom C welk getal het hoogst is komt bovenaan te staan en die waarden gebruik ik dan op sheet 2 om de vf te bepalen.
Maar het kan ondanks dat regel 1 dan bovenaan staat dat voor regel 2 een lagere veiligheidsfactor uitkomt.
Hopelijk verduidelijkt dit het probleem vind het lastig ook om te omschrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Ik zou willen voorstellen om een excel met dummy getallen te uploaden.
Het is me totaal niet duidelijk wat je nu precies waar wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fugitive2008 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:30:
Ik heb een sheet in excel met 3 kolommen aan getallen.
__ A__B__C
1 -50 150 200
2 -15 170 185
3 -10 180 190

Kolom C is de range van A en B.
Per regel worden de getallen gebruikt in een aantal formules met uitkomst 'y' (niet kolom Y). Het kan zijn dat regel 2 of een lagere uitkomst voor 'y' geeft dan regel 1 in deze formules.
Is er een manier om al deze regels na te lopen en de combinatie die de laagste waarde geeft uiteindelijk te gebruiken voor mijn bepaling van y?
Ik zal well iets missen,
Maar waarom bereken je niet voor alle regels Y in een tussenkoloml, en zoek je daar vervolgens de laagste Y uit ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
heuveltje schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:13:
[...]

Ik zal well iets missen,
Maar waarom bereken je niet voor alle regels Y in een tussenkoloml, en zoek je daar vervolgens de laagste Y uit ?
Omdat er een aantal formules aan hangen en deze dan voor bv 200 regels moeten worden berekend.
Wil zo min mogelijk extra data hebben aangezien de Excel files al vrij zwaar zijn om te openen.
Renzzie schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:02:
Ik zou willen voorstellen om een excel met dummy getallen te uploaden.
Het is me totaal niet duidelijk wat je nu precies waar wilt zien.
Zie hieronder. De eerste sheet bevat data (normaal veel meer regels) de tweede sheet bevat een heel aantal factoren die worden berekend en daarmee worden de groene vakjes bepaald. De gele vakjes zijn de vakjes min max van de data sheet en worden gezocht aan de hand van de eerste regel die naar de kolom 'range' wordt geordend. Maar het wil neit altijd zeggen dat van die waarden uiteindelijk de laagste Vf wordt bepaald.
Tnx btw voor enige input!

https://switchon.stackstorage.com/s/n6dslUsQlgccrPjy

[ Voor 40% gewijzigd door Fugitive2008 op 29-11-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
Fugitive2008 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:15:
[...]

Omdat er een aantal formules aan hangen en deze dan voor bv 200 regels moeten worden berekend.
Wil zo min mogelijk extra data hebben aangezien de Excel files al vrij zwaar zijn om te openen.

[...]

Zie hieronder. De eerste sheet bevat data (normaal veel meer regels) de tweede sheet bevat een heel aantal factoren die worden berekend en daarmee worden de groene vakjes bepaald. De gele vakjes zijn de vakjes min max van de data sheet en worden gezocht aan de hand van de eerste regel die naar de kolom 'range' wordt geordend. Maar het wil neit altijd zeggen dat van die waarden uiteindelijk de laagste Vf wordt bepaald.
Tnx btw voor enige input!

voor mijn begrip heeft dit heel weinig geholpen....
Wat ga je doen, welke data gebruik je en wat wil je terug? Kun je dat beschrijven?

Ik neem aan dat in de worksheet "Data" statische waarden staan. Daarmee ga je niets doen? Of gebruik je min/max/svM als input en stuur je Range weer terug? zijn er unieke waarden in "Data"
Uit je bescrhijving eerder begrijp ik dat je op zoek bent naar de minimale waarde van "VF n"? Dat is ongeveer de gemakkelijkste =MIN()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fugitive2008 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:15:
[...]

[...]

200 regels berekenen stelt niks voor in excel. afhankelijk van hoe ingewikkeld de formules zijn.
(ik draai elke maand een scriptje wat 40k regels vergelijkt, tekst bewerking over heen gooit, verschillende waardes opnieuw berekent). En dat duurt ook nog geen halve minuut.

Maar ik snap je probleem nog steeds niet.
" combinatie die de laagste waarde "
maar hoe bepaal je een combinatie de laagste waarde ?
Maar dan nog. die formule zet je in een tussenkollom voor elke regel. vervolgens zoek je daar je de laagste waarde van uit, en daarmee ga je verder met je Y klooien

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 29-11-2019 16:48 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Zorg dat je in kolom D die VF hebt staan (hetzij via een VBA berekening en een loop / doe gewoon de berekening / maak een vlookup voor de VF). Vervolgens MIN(Kolom D:D).

Als je het in VBA doet, krijg je het beste resultaat. Je kunt dan namelijk de uitkomst als laagste waarde opslaan en vervolgens die alleen tonen.
Pagina: 1