Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawojin
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-08 01:54
Ik zoek een?
55 inch OLED TV

Wat is je budget?
1000 GBP

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Display voor een media station in de woonkamer, pc gaming of next gen console.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn oog is gevallen op de LG B9 (1099), die met cashback (topcashback 15%) nu onder de 1000 GBP komt. En met HDMI 2.1 poorten. Dit lijkt me geen overbodige luxe aangezien de nieuwe consoles eraan komen.
Ik begreep dat voor 200 GBP meer je de C9 hebt, en die heeft een betere processor (A9) ipv de A7.
Dit had een betere functie bij het opscalen van beeld van lagere resoluties, zeker handig, maar aangezien ik het scherm voornamelijk ga gebruiken met pc en wat netflix (wat bijna alles in 1080P aanbied en deel zelfs 4k) lijkt mij dit geen must.
Zijn er nog andere voordelen die ik mis die de 200 GBP goedpraten?

Hoe kijken jullie aan tegen de beslissing om een gebruikte C8/B8 te kopen van vorig jaar? deze hebben slechts HDMI 2.0b poorten, maar zijn tweede hands al voor 500 GBP te verkrijgen.

Input wordt gewaardeerd!

Edit:

Ik woon in de UK

[ Voor 15% gewijzigd door Lawojin op 29-11-2019 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De B9 heeft geen cashback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawojin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ninja edit.

Dat van de uk was wel handig om eerder te vermelden. Wellicht ook handig om te vermelden dat dat dus geen cashback van LG is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacknl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-04-2022
De C9 heeft aan de achterzijde een veel diepere standaard dan de B9, waardoor hij veel verder van de muur komt te staan. Ziet misschien niet mooi uit op een (klein) kastje.

== Carpe Diem ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawojin
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:37:
Ah ninja edit.

Dat van de uk was wel handig om eerder te vermelden. Wellicht ook handig om te vermelden dat dat dus geen cashback van LG is.
Ja ik heb het aangepast na je vraag om het te verduidelijken voor de rest die dit topic leest.
Correct, geen cashback van LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imac27
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-09 22:10
Ook in Duitsland te koop voor 997 euro overigens momenteel

Link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel dat van praktisch alle current gen tv's de C9 als enige hdmi 2.1 heeft. Dat gaat je next gen console graag willen hebben. (ikzelf wacht om deze reden op de volgende lichting oleds van LG en de concurrenten)

De C8 heeft geen 2.1.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 29-11-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

De verschillen in processor A7 Gen2 en A9 Gen 2 is alléén 3 GB RAM vs 2GB RAM. De 4 cores zelf zijn volledig identiek en draaien op dezelfde klok. Die ene GB RAM verschil zou je dan nodig kunnen hebben bij verwerken van 4K beelden op 60hz (of120hz, mag ik vanaf zijn)

Voor de rest is de B9 en de C9 volledig identiek! Ik heb vandaag de B9 aangeschaft na vele weken orienteren (ook op de C8 en B8). HDMI 2.1 plus de nieuwe fucntie 'maximale helderheid' én de aanschafprijs van 1111 (MM Black Friday) hebben voor mij de doorslag gegeven (en ook omdat de B8 niet meer leverbaar is)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawojin
denonman1 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:59:
De verschillen in processor A7 Gen2 en A9 Gen 2 is alléén 3 GB RAM vs 2GB RAM. De 4 cores zelf zijn volledig identiek en draaien op dezelfde klok. Die ene GB RAM verschil zou je dan nodig kunnen hebben bij verwerken van 4K beelden op 60hz (of120hz, mag ik vanaf zijn)

Voor de rest is de B9 en de C9 volledig identiek! Ik heb vandaag de B9 aangeschaft na vele weken orienteren (ook op de C8 en B8). HDMI 2.1 plus de nieuwe fucntie 'maximale helderheid' én de aanschafprijs van 1111 (MM Black Friday) hebben voor mij de doorslag gegeven (en ook omdat de B8 niet meer leverbaar is)

Succes!
Hoezo verwerker van 4k beeld? de tv renderd toch het materiaal niet, dus ik snap niet wat je bedoelt.
wat voor benefit leverd die 1 gb ram meer als display voor een pc, of next gen console?
uiteraard is er nog geen videokaart die 4k 120hz VRR mogelijk maakt, maar wellicht de next gen console zou dit moeten kunnen.

Nieuwe functie maximale helderheid?

B8 is nieuw niet leverbaar, maar facebook marketplace staat er vol mee, marktplaats heeft er ook een paar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Ik heb het even opgezocht, aangezien ik het niet exact wist wat het voordeel was, het komt hier op neer:
"So, if you look at the processors, in terms of their technical characteristics, the processors are almost the same and use the same cores of the main and graphics processor. Of course, it may be that in α9 cores of a newer generation are used. But most likely, the difference between processors in the amount of RAM."
En:
"Basically, the quality of the image is affected by which screen matrix is used, image processing algorithms can affect image quality but this is done by programs, not the processor. Yes, the speed of the processor may be increased, but the quality of the image does not depend on it."
Bron:
http://en.tab-tv.com/?p=14681

Feature maximale helderheid staat gewoon hier op Tweakers vermeld bij de review van de C9

Ik heb geen Facebook, maar als je geen HDMI 2.1 of maximale helderheid nodig hebt is een B8 natuurlijk een prima keuze, ik geef alleen aan wat de verschillen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Het is niet alleen nummertjes vergelijken zoals @denonman1 dat stelt. Een beeldprocessor (zoals de A9) draagt ook zorg aan punten zoals upscaling, kleurengradatie, input lag en motion handling.

De C9 wint het tegenover de B9 op het gebied van upscaling, HDR beleving, kleurengradatie en out of the box beter afgestelde kleuren en is eerstgenoemde een stukje verfijnder wanneer het op beeldkwaliteit aankomt (zo gebruikt de B9 bijv. foefjes om de issues met shadow details te verbloemen).
Daarnaast besteedt LG meer aandacht aan hun midrange OLED tv's waar de C9 onder valt vergeleken met hun budgetrange OLED tv's waar de B9 onder valt. Een goed voorbeeld hiervan is dat de macro-blocking issue op de 2018 LG OLED modellen. Daar waar LG dit probleem volledig heeft opgelost op de C8, duurden het langer voordat er een fix kwam voor op de B8 en dit is momenteel nog steeds niet volledig opgelost (de zwakkere beeldprocessor zou hier een rol in kunnen spelen).

De betere upscaling is ook van toepassing op 1080P materiaal aangezien er bij een 4K tv alle beeld wordt opgeschaald naar 4K.
De genoemde verschillen zijn vooral van waarde wanneer je een kritische kijker bent en veel waarde hecht aan een zo natuurgetrouwe beeld en daarnaast ook veel films en series kijkt adviseer ik je de C9, wanneer je voornamelijk aan het gamen bent denk ik dat de B9 voor jou prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

denonman1

Klopt, het is zeker niet alleen nummertjes vergelijken, maar als je de reviews van de C7, 8 en 9 leest zie je dat er al jaren geen wijzigingen aan het paneel zijn en dat er enkel kleine, incrementele zaken worden verbeterd/toegevoegd. LG heeft de OLED monopoly en hoeft dus ook niet veel te innoveren, ze verkopen hun panelen toch wel. Als het niet in hun eigen TV's is, dan wel in die van Sony, Philips, Panasonic of Grundig.

De (commerciele) beweegreden van een B-serie is simpel: Breng de nieuwe reeks uit in het voorjaar (C, E enz) en als de adviesprijs te ver zakt, kom met een B-reeks om de prijzen van de C wat op te vangen.
Dat de B reeks 99% gelijk is aan de C maakt dan niet uit, maar ze moeten dus wel ergens iets differentieren, dus dan integreren ze de beeldprocessor uit de C van het jaar ervoor en geven 'm af-fabriek wat minder goede calibratie zodat het niet opvalt dat ie eigenlijk praktisch hetzelfde is.

Nogmaals, ik vindt hier niets mis mee, De B8 (die inmiddels weer in de prijswatch staat zie ik is een prima toestel, het is de C7, net zoals de B9 eigenlijk de C8 is. Ook een prima toestel.
Pas als Samsung als 2e leverancier met OLED komt gaan de prijzen echt zakken en komt er wellicht wat meer innovatie, maar ik las ergens dat de fabriek nog in aanbouw is iod, dus dat duurt nog wel een paar jaar. Maar ach, Apple is met jaarlijks kleine updates van een gewild artikel ook jarenlang bezig, om van Intel maar te zwijgen als monopolist. (Gelukig dat Ryzen er nu is) Als je de enige leverancier bent van iets, dan bepaal je de markt, zo simpel is het vaak.

[ Voor 21% gewijzigd door denonman1 op 30-11-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawojin
denonman1 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:26:
Klopt, het is zeker niet alleen nummertjes vergelijken, maar als je de reviews van de C7, 8 en 9 leest zie je dat er al jaren geen wijzigingen aan het paneel zijn en dat er enkel kleine, incrementele zaken worden verbeterd/toegevoegd. LG heeft de OLED monopoly en hoeft dus ook niet veel te innoveren, ze verkopen hun panelen toch wel. Als het niet in hun eigen TV's is, dan wel in die van Sony, Philips, Panasonic of Grundig.

De (commerciele) beweegreden van een B-serie is simpel: Breng de nieuwe reeks uit in het voorjaar (C, E enz) en als de adviesprijs te ver zakt, kom met een B-reeks om de prijzen van de C wat op te vangen.
Dat de B reeks 99% gelijk is aan de C maakt dan niet uit, maar ze moeten dus wel ergens iets differentieren, dus dan integreren ze de beeldprocessor uit de C van het jaar ervoor en geven 'm af-fabriek wat minder goede calibratie zodat het niet opvalt dat ie eigenlijk praktisch hetzelfde is.

Nogmaals, ik vindt hier niets mis mee, De B8 (die inmiddels weer in de prijswatch staat zie ik is een prima toestel, het is de C7, net zoals de B9 eigenlijk de C8 is. Ook een prima toestel.
Pas als Samsung als 2e leverancier met OLED komt gaan de prijzen echt zakken en komt er wellicht wat meer innovatie, maar ik las ergens dat de fabriek nog in aanbouw is iod, dus dat duurt nog wel een paar jaar. Maar ach, Apple is met jaarlijks kleine updates van een gewild artikel ook jarenlang bezig, om van Intel maar te zwijgen als monopolist. (Gelukig dat Ryzen er nu is) Als je de enige leverancier bent van iets, dan bepaal je de markt, zo simpel is het vaak.
Dus je zou net zo goed een B9 kunnen halen en laten calibreren (mits dat voor onder de 200eur kan want das het prijsverschil met C9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Ik heb m uit de doos nu staan. Paar kleine tweaks, maar voor mij is ie iig op FHD prima. Ik moet nog wel UHD materiaal bekijken en wat settings van internet halen.

Bij de MediaMarkt calibreren ze voor 99 Euro meen ik. Maar persoonlijk vindt ik het beetje onzin, ik zet zelf wel eea zo zodat ik het mooi vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
denonman1 schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:03:
Ik heb m uit de doos nu staan. Paar kleine tweaks, maar voor mij is ie iig op FHD prima. Ik moet nog wel UHD materiaal bekijken en wat settings van internet halen.

Bij de MediaMarkt calibreren ze voor 99 Euro meen ik. Maar persoonlijk vindt ik het beetje onzin, ik zet zelf wel eea zo zodat ik het mooi vindt.
Een goed gecalibreerde tv is geen onzin, maar ik vraag me wel af hoe goed Mediamarkt hierin is.
Wat een probleem kan zijn is dat jij gewend bent om al een lange tijd, wellicht al je hele leven, naar onnatuurlijk beeld/kleuren zit te kijken. Veel mensen hebben veel te veel blauw in het beeld en veel te veel kleur. Als je dan richting een juiste witbalans tweakt vinden mensen het lelijk. Veel te geel/oranje. Terwijl dat de witbalans is die natuurlijk is en je nog aan moet gaan wennen. Eenmaal gewend aan die instellingen wil je nooit meer anders.

Grote kans dat jij jezelf daar nooit toe gaat dwingen, omdat je de instelling opzoekt die jij mooi vindt. Geel/oranje beeld ervaar je niet als mooi, dus die setting ga je niet gebruiken.

Tip, gebruik de ISF light/dark room voor SDR content en Technicolor voor HDR content. Zet de witbalans op Warm 1 of 2 (of W30-40). Tweak vanaf daar wat jij mooi vindt, maar gebruik een goede witbalans. Rtings.com heeft ook wel wat richtlijnen voor LG OLED schermen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

denonman1

Ik heb idd ISF darkroom nu in gebruik en (vooralsnog) HDR Cinema bij HDR bronnen (maar ben hier nog niet helemaal uit). Verder Warm2 en wat kleine tweaks waarbij de belangrijkste TruMotion UIT is.

Het klopt wat je zegt: het is... anders. Niet beter of slechter, maar even wat wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
denonman1 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:18:
Ik heb idd ISF darkroom nu in gebruik en (vooralsnog) HDR Cinema bij HDR bronnen (maar ben hier nog niet helemaal uit). Verder Warm2 en wat kleine tweaks waarbij de belangrijkste TruMotion UIT is.

Het klopt wat je zegt: het is... anders. Niet beter of slechter, maar even wat wennen.
Je moet er idd aan wennen, maar het komt goed :) Ik gebruik bij HDR content trouwens ook de Cinema stand bedenk ik me nu.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1