Kleine bekabelde speaker met krachtig geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05-2024
Voor onze nieuwbouw ben ik op zoek naar 4x een kleine krachtige speaker, die wel een goed geluid produceert. Idee is om deze later via Sonos Connect te integreren. Er is enkel luidspeakerkabel voorzien, dus een bekabelde speaker is een must.

Ik ben een absolute leek, dus ik zie door het bos de bomen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 18:10

Jag

Hoe groot mag het zijn?
Bedenk wel dat efficiëntie, diepgang en klein niet samen gaan. Dus een kleine "krachtige" speaker heeft een sub nodig voor de diepgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
Ik weet niet precies welk type het is, maar die kleine Bose Speakers van ca 15 x 15 cm vond ik altijd mooi en subtiel. Alleen vind ik deze niet meer terug op de site van Bose, tenzij draadloos.

Maar laat ons zeggen, het formaat van een Sonos One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 15:03

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Alvast excuses, want ik heb er zelf ook altijd een hekel aan als mensen met advies komen waarvan je in de topic start aangeeft het niet te willen, maar toch;

Ligt er een beetje nette, dikke speakerkabel (~1.5mm2)? Want dan zou ik daar (ook weer indien mogelijk) aan de ene kant een stekker schroeven en aan de andere kant een "achtje" en daar dan 2 Sonos One's ophangen. Voor dat formaat en prijs als je in je achterhoofd houdt dat je er ook nog een versterker en later nog een connect bij moet hebben kom je denk ik weinig beter uit, zeker nu met black friday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
Alle advies is welkom, dus bedankt voor de reply. Ik vraag dit na bij de elektricien, al las ik her en der dat dit ook risico's met zich mee kan brengen (voornamelijk als deze niet geisoleerd zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:00

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik schop het topic die kant op, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
Op marktplaats kwam ik de Bose Freespace 3s speakers tegen, die qua afmetingen perfect zouden zijn voor wat ik voor ogen had.

Kan iemand opbv onderstaande specs een mening geven of dit groot genoeg is voor een woonkamer van ca 60 vierkante meter? Ik ben van plan er vier te hangen.

Technical Summary
Frequency Response (+/-3 dB)
50 Hz - 16 kHz (System)
210 Hz - 16 kHz (Satellites)
Frequency Range (-10 dB)
40 Hz - 20 kHz (System)
170 Hz - 20 kH z (Satellites)
Nominal Dispersion
170 ° conical
Long-Term Power Handling
System: 70/100 V: 200 W (800 W peak)
System Low impedance: 100 W (400 W peak)
Satellites: 12W (48W Peak)
Sensitivity (SPL / 1 W @ 1 m)
82 dB SPL (System)
84 dB SPL (Satellites)
Maximum SPL @ 1 m
System: 93 dB (99 dB SPL peak in a 45,000 ft³ room, with RT60 of 1 second, +/- 3 dB)
Satellites : 95 dB (101 dB SPL peak)
Nominal Impedance
4-Cube System: 6 Ω per channel
2-Cube System: 5 Ω per channel (surface);
6 Ω per channel (flush)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In normale woonkamers heb je aan een paar Watt al voldoende, dus dat lijkt me geen enkel probleem.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb jij niet gewoon een simpel 5.1 surround cinema setje in je hoofd met een losse subwoofer?
Je koopt bijv. zo'n doos van Sony met allerlei kleine speakertjes ... en een dikke woofer .. + versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
Dat zou eventueel ook kunnen, maar het idee is om een Connect AMP ertussen te steken zodat ik deze ook op mijn SONOS systeem kan krijgen.

Of kan ik die hele versterker op die Connect AMP aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 17:33
Wat is je budget?
Wat heb je nu al staan qua audio?

Volgens mij werken de recievers van Onkyo en Pioneer ook al met het Sonos eco-systeem en maakt het al wat makkelijker om je eigen luidsprekers te kiezen(volgens mij nog wel een connect nodig) Mijn persoonlijke voorkeur zou in ieder geval niet uitgaan naar Bose. Als het dan toch in "melkpakjes categorie" moet zijn zou ik eerder kiezen voor een kef e305 pakketje. Maar goed, zonder inzicht in je budget en wat je al hebt is het lastig adviseren.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
Ik heb momenteel twee SONOS One's staan, en ik heb twee ingebouwde Bose Freespace 16 onder het overdekte terras. In de badkamer heb ik nog een Play1.

Ik heb nog vier audiokabels vrij die ik wil voorzien van een kleiner formaat dan een One of dergelijke. Mijn budget voor de 4 boxen is 600 euro. Daarna is het de bedoeling om deze speakers zowel TV geluid te kunnen laten afspelen als te kunnen integreren met SONOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

OMD

EvertVdB schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:26:
Op marktplaats kwam ik de Bose Freespace 3s speakers tegen, die qua afmetingen perfect zouden zijn voor wat ik voor ogen had.

Kan iemand opbv onderstaande specs een mening geven of dit groot genoeg is voor een woonkamer van ca 60 vierkante meter? Ik ben van plan er vier te hangen.

Technical Summary
Frequency Response (+/-3 dB)
50 Hz - 16 kHz (System)
210 Hz - 16 kHz (Satellites)
Frequency Range (-10 dB)
40 Hz - 20 kHz (System)
170 Hz - 20 kH z (Satellites)
Nominal Dispersion
170 ° conical
Long-Term Power Handling
System: 70/100 V: 200 W (800 W peak)
System Low impedance: 100 W (400 W peak)
Satellites: 12W (48W Peak)
Sensitivity (SPL / 1 W @ 1 m)
82 dB SPL (System)
84 dB SPL (Satellites)
Maximum SPL @ 1 m
System: 93 dB (99 dB SPL peak in a 45,000 ft³ room, with RT60 of 1 second, +/- 3 dB)
Satellites : 95 dB (101 dB SPL peak)
Nominal Impedance
4-Cube System: 6 Ω per channel
2-Cube System: 5 Ω per channel (surface);
6 Ω per channel (flush)
Deze zijn onbruikbaar zonder sub. Vergeet het hele kleine speaker gedeelte (zoals de aangekaarte Bose), dit gaat niet werken. Wanneer je een kamer van 60m2 wil "vullen" met geluid zal je toch echt een 2-weg speaker moeten hebben of een degelijk satelliet/subwoofer systeem.

Bose luidsprekertjes gaan pas lopen vanaf 210hz. De meeste actieve subs gaan tot 100hz en dan heb je een gat, dat is vrij hinderlijk.

De Sonos amp heeft een sub uitgang (volgens mij) en daar zou je een actieve subwoofer op kunnen aansluiten.

Voor de kleine speakers zou je aan zoiets kunnen denken:
https://www.canton.de/en/hifi/cd-series/cd-220.3
enkel een voorbeeld. Breed bereik en goed aan te vullen met een niet al te grote sub:
https://www.canton.de/en/hifi/subwoofer/sub-601
of plat:
https://www.canton.de/en/hifi/subwoofer/asf-75-sc

Ik pak nu even Canton als voorbeeld maar veel merken hebben dit soort oplossingen.

Houd er rekening mee dat de Sonos amp maar 2 speaker aansluitingen heeft. Hier kunnen geen 4 luidsprekers op (en nee, ook geen kabels in elkaar draaien en dan in de versterker steken :+ )

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 17:33
Daarom ook mijn hint om een receiver icm Sonos connect te gebruiken (als er dan toch persé met Sonos gewerkt moet worden). Je bent dan vrijer in je keuze wat betreft aansluitingen van je randapparatuur en luidsprekers. De TS zal alleen iets dieper in de buidel moeten tasten ben ik bang.

Het kan overigens wel:

- Onkyo 686 €300
- Sonos Connect €300
- Pak een leuke tweede hands 5.1 speakerset (bijv canton zoals hierboven genoemd) voor een paar tientjes: €50

Kan je later altijd nog je systeem upgraden naar iets beters (de basis met je receiver heb je dan gelegd).

[ Voor 38% gewijzigd door renzo4000 op 05-12-2019 14:53 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@renzo4000 Ik zat eens door de PW te struinen, maar waar vind ik receivers met Sonos Connect? Volgens mij is dat nog geen zoekfilter. Dat maakt het voor de TS (en voor mij :+) wel lastiger om te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Jorgen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:38:
@renzo4000 Ik zat eens door de PW te struinen, maar waar vind ik receivers met Sonos Connect? Volgens mij is dat nog geen zoekfilter. Dat maakt het voor de TS (en voor mij :+) wel lastiger om te vinden.
Er bestaan geen receivers met Sonos Connect. Heb je het apparaat opgezocht? Dit is een apparaat die je op een bestaande receiver aansluit.

Connect:
https://www.sonos.com/nl-nl/shop/connect.html

"nieuwe" versie Connect. De Port:
https://www.sonos.com/nl-nl/shop/port.html

Amp:
https://www.sonos.com/nl-nl/shop/amp.html

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

OMD schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:22:
[...]

Er bestaan geen receivers met Sonos Connect. Heb je het apparaat opgezocht? Dit is een apparaat die je op een bestaande receiver aansluit.

Connect:
https://www.sonos.com/nl-nl/shop/connect.html

"nieuwe" versie Connect. De Port:
https://www.sonos.com/nl-nl/shop/port.html

Amp:
https://www.sonos.com/nl-nl/shop/amp.html
Nope, ik dacht dat er ingebouwde Sonos Connect bedoeld werd.
Ik heb zelf geen enkel interesse in Sonos ;) maar was nieuwsgierig naar de mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 05-12-2019 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:38
OMD schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:48:
De meeste actieve subs gaan tot 100hz en dan heb je een gat, dat is vrij hinderlijk.
Euh.. Nee. Een sub heeft vooral moeite met de laagste frequenties, daar onderscheiden de bakbeesten zich van de dreunboxen. Het subwoofersignaal zelf (de 0.1 van surround) beslaat het frequentiebereik tussen 20-200hz en tot 200hz kan elke sub prima weergeven. Het kan wel zo zijn dat door de akoestiek van een ruimte de 200hz niet mooi gehaald wordt (lees; beduidend lager volume dan andere frequenties), maar dat ligt dan niet aan de sub zelf.

Het gat krijg je pas wanneer je de crossover op de sub in dat geval te laag instelt. De crossover bepaald tot waar de sub het signaal afspeelt. Stel je die in op 80hz, terwijl de speakers idd niet lager dan 200hz gaan, dan heb je een gat.

Wat je ook liever niet wil is dat de crossover boven de +/- 120hz komt te liggen, omdat je vanaf dat punt ongeveer de bron van de tonen kunt lokaliseren. Je hoort dan dus dat het geluid uit de richting van de sub komt, ipv dat het gelijkmatig door de ruimte verdeeld is. Bij stereo speakers speelt dat in principe ook, maar doordat je dan twee bronnen hebt (of vier in geval van surround), is het minder storend en hoor je dus alleen of het van voor of van achter komt (of van alle richtingen bij goede surround).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

LA-384 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:37:
[...]

Euh.. Nee. Een sub heeft vooral moeite met de laagste frequenties, daar onderscheiden de bakbeesten zich van de dreunboxen. Het subwoofersignaal zelf (de 0.1 van surround) beslaat het frequentiebereik tussen 20-200hz en tot 200hz kan elke sub prima weergeven. Het kan wel zo zijn dat door de akoestiek van een ruimte de 200hz niet mooi gehaald wordt (lees; beduidend lager volume dan andere frequenties), maar dat ligt dan niet aan de sub zelf.

Het gat krijg je pas wanneer je de crossover op de sub in dat geval te laag instelt. De crossover bepaald tot waar de sub het signaal afspeelt. Stel je die in op 80hz, terwijl de speakers idd niet lager dan 200hz gaan, dan heb je een gat.

Wat je ook liever niet wil is dat de crossover boven de +/- 120hz komt te liggen, omdat je vanaf dat punt ongeveer de bron van de tonen kunt lokaliseren. Je hoort dan dus dat het geluid uit de richting van de sub komt, ipv dat het gelijkmatig door de ruimte verdeeld is. Bij stereo speakers speelt dat in principe ook, maar doordat je dan twee bronnen hebt (of vier in geval van surround), is het minder storend en hoor je dus alleen of het van voor of van achter komt (of van alle richtingen bij goede surround).
Dit bedoelde ik uiteraard, ongelukkig verwoord :)

Boven de 100hz (in mijn beleving) kan je lokaliseren en dat klinkt over het algemeenniet zo best. Als je dus die bose dingetjes gebruikt dan heb je een probleem, die lopen pas vanaf 210hz.

Ik heb zelf altijd bakbeesten gehad (svs, bk monolith) en dat was een ander verhaald dan de kleine lichte subs >:)

Pagina: 1