Acces point zonder PoE, vanwege coax

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nlkevin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03-2021
Goede avond,

Ik erger mij al jaren aan de vreselijke wifi in huis. Het gaat om een nieuwbouw woning dus veel beton.
Als ik 60cm van de meterkast af zit weet hij vaak nog maar weinig internet binnen te hengelen.

Ik heb een kpn Expedia v10 in de meterkast hangen en hierbij interactieve tv via glasvezel. Bij het aansluiten is een monteur langs geweest. Op de slaapkamer boven op de 2e verdieping ligt alleen een coax kabel. Deze zit muurvast en is niet te vervangen voor internetkabel. Hiervoor hebben ze omvormers gebruikt om hierover internet te krijgen. Boven staat dan een experia wifi. Deze werkt ook niet naar behoren maar de kpn kan hier niets aan zien.
Op de 1e verdieping heb ik nog wel een internet draad naar het kantoor waar de computer op aangesloten is.

Ik wil eigenlijk een paar acces points via de internetkabels in de woonkamer, slaapkamer 2e verdieping en het kantoor 1e verdieping plaatsen.
Omdat er boven naar de slaapkamer een coach loopt lijkt me dat het niet gaat lukken met de ubiquity unifi omdat deze alleen met power over ethernet werken.

Nu ben ik al enkele dagen aan het zoeken naar een goede acces point in een 3 pack welke dus nog gewoon via het netstroom aangesloten moet worden maar dus wel met bekabeld internet aangesloten wordt ipv een volledig draadloos merk systeem. Ik wil het liefst 1 netwerk houden waardoor ik wel alle apparaten kan blijven besturen via Wi-Fi. En dit dan dus het liefst op 5ghz.

Ik zie echter ondertussen door de bomen het bos niet meer en wil dit graag oplossen aangezien kpn niets doet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet, kevin

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
POE AP + POE injector = AP op netstroom ? :p

specs

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:36

FreakNL

Well do ya punk?

Inderdaad, wat maratropa zegt...

POE zal inderdaad niet werken via die coax kabel, zal wel een MoCa achtige oplossing zijn.. Maar dat is inderdaad met een POE injector prima op te lossen...

Overigens zijn er ook voldoende prima APs die gewoon op de netstroom zitten,... Staar je niet blind op "bereik", spreiding is veel meer van belang! Ik heb hier nog een oude Airport Extreme en een Airport Express, volgens mij een 2012 en 2013 modelletje Maar er staat er 1 (vrij) in de huiskamer en 1 hangt vrij in het trapgat tussen zolder en 1e verdieping (beiden bekabeld uiteraard) en ik haal gewoon overal minimaal 80mbit.. Ik zie vooralsnog nog geen reden om dingen te vervangen... Achterin de tuin kom ik niet verder dan 10mbit maar daar heb ik geen kabel liggen.... En 10mbit is alsnog genoeg voor een Ziggo stream...

[ Voor 131% gewijzigd door FreakNL op 28-11-2019 23:51 ]

• nlkevin
Dus de PoE injector tussen de netwerkkabel welke boven uit de omvormer komt en de PoE al. Zodat deze op het netstroom aangesloten kan worden?
En hierbij is de ubiquity unifi lite misschien de beste keuze?
Bij de single pack zit al een injector.
Of volstaat een acces point van tp link deco m5 of m8 ook wel?

Ik wil hierbij dus geen mesh netwerk aanmaken maar gewoon mijn huidige netwerk uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 09:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
nlkevin schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:55:
Dus de PoE injector tussen de netwerkkabel welke boven uit de omvormer komt en de PoE al. Zodat deze op het netstroom aangesloten kan worden?
Dat is inderdaad de way-to-go.
En hierbij is de ubiquity unifi lite misschien de beste keuze?
Die heb ik inmiddels bij 3 verschillende mensen geinstalleerd (inclusief bij mijzelf) en ben daar enorm tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlkevin
Oké bedankt!
Is de ubiquity unifi lite aanzienlijk beter dan bijvoorbeeld de tp-link m4, m5 of m9?

Er zit namelijk wel wat prijsverschil in deze apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:23
Ubiquiti met meerdere AP's moet je ook een CloudKey bij nemen, anders gaat het roamen niet vlekkeloos. Ook het instellen is vele malen makkelijker.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlkevin
Oké, is het dan mogelijk om het huidige wifi netwerk te behouden van KPN? Of moet ik deze uitzetten?
Ik wil namelijk maar 1 netwerk en geen mesh netwerk onder de acces points.
Het kan niet zonder de cloud met?
Netgear heeft ook nog de orbi?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:31

lier

MikroTik nerd

Drardollan schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:46:
Ubiquiti met meerdere AP's moet je ook een CloudKey bij nemen, anders gaat het roamen niet vlekkeloos. Ook het instellen is vele malen makkelijker.
Nonsens en jammer dat dat nog steeds beweerd wordt. De controller heeft geen actieve rol in het roamen, enige (configurabele) dat invloed heeft op het roamen zijn: RRSI, datarates, band steering en zendvermogen. En van die vier is alleen zendvermogen echt nodig om een goede roaming te krijgen.
nlkevin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:04:
Oké, is het dan mogelijk om het huidige wifi netwerk te behouden van KPN? Of moet ik deze uitzetten?
Ik wil namelijk maar 1 netwerk en geen mesh netwerk onder de acces points.
Een netwerk kan altijd: alle instellingen (op kanalen na) gelijk houden.
Het kan niet zonder de cloud met?
Wel dus...
Netgear heeft ook nog de orbi?
Klopt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
De cloudkey is min of meer eigenlijk een kastje waarmee je de configuratie van je accespoints beheerd. Je kunt makkelijk over al je AP's een instelling doorvoeren. Oftewel de cloudkey verteld simpelweg de AP's welke instellingen ze moeten hebben.

Seamless roaming doet het systeem niet.

Daarnaast is de cloudkey noodzakelijk als je gebruik wilt maken van een captive portal etc.

Ja, een cloudkey is handig en mooi, maar nee het is niet noodzakelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door NL_Scratch op 29-11-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Drardollan schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:46:
Dat is dus inderdaad niet nodig, alleen wanneer je een guest portal o.i.d. wilt aanbieden heb je een (always) online CloudKey nodig. Gebruik je dat niet dan volstaat de controller op een laptop gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlkevin
Bedankt voor de uitleg!

Op veel forums worden de ubiquity cao's geadviseerd en goed aangeprezen. Is dit ook echt terecht? Zijn ze echt veel beter en gebruiksvriendelijker dan andere merken? Of gaat het vooral om smaak en wat een ieder mooi vind?

[ Voor 12% gewijzigd door nlkevin op 29-11-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:31

lier

MikroTik nerd

Wat mij betreft zijn de voordelen:
  • (near) enterprise apparatuur
  • nette controller software
  • hele actieve community
  • hoge pret/prijs verhouding
Toegevoegde waarde krijg je, naar mijn mening, alleen als je meer dan een accespoint (en/of ander component) gebruikt. "Beter" is een ruim begrip, ook Ubiquiti heeft met de natuurwetten te maken. Maar het is niet voor niets dat het zoveel gebruikt wordt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlkevin
De ap’s van ubiquiti worden veel aanbevolen.
Nu zie ik hier op het forum ook vergelijkingen tussen beiden.
Zoals waarschijnlijk al merkbaar is ben ik geen techneut ik zal dus liever een systeem hebben waarvoor je minder kennis nodig hebt.
Daarom twijfel ik nog tussen de ubiquiti lite en de top link deco m4 of m5.
De tplink zouden wat makkelijker in te stellen zijn.

Ik kan ze beiden bedraad aansluiten, ze communiceren met elkaar en hebben nagenoeg dezelfde snelheid. Dus wat is er beter voor een leek die niet te veel aan de instellingen wil doen.

Ik kan alle ap’s dezelfde naam geven als de router van kpn waardoor het op hetzelfde netwerk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deco en UniFi zijn hardwarematig vrijwel identiek (UAP AC Lite en M5 zelfs helemaal) maar doelgroep - en dus ook qua software, configuratie en support - totaal anders.

UniFi is gericht op SOHO en prosumer-markt, met zeer uitgebreide configuratiemogelijkheden.
Deco is gericht op consumentenmarkt, met zeer beperkte configuratiemogelijkheden. "It just works" - of niet en dan heb je pech want je kunt letterlijk niets mbt WiFi instellen.

Dat gezegd, hoeveelheid kennis die nodig is om UniFi draaiend te krijgen is niet significant hoger dan Deco. Bij de een download je een programma op je PC en die doet de rest voor je, bij de ander doe je het met een app op je telefoon.

Belangrijkste minpunten van de Deco IMHO:
- geen support voor DFS, dus slechts één 80MHz kanaal in de 5GHz waar alle apparaten op zitten - en dan ook nog de drukste.
- per default (en niet wijzigbaar) 40MHz kanaalbreedte in de 2.4GHz, wat onnodig buren stoort en onnodig gevoelig is voor interferentie van die buren.

Belangrijkste minpunt van UniFi:
- je hebt altijd een of andere externe controller nodig. Voor een simpele install kan dat prima een toepassing op je PC zijn (alternatieven zijn de al genoemde Cloud Key of een Raspberry Pi die je ervoor instelt), maar het blijft irritant, zeker bij zo'n beperkte install waar het nul meerwaarde levert.

In beide gevallen wil je trouwens *alle* WiFi in huis via het systeem laten lopen, dus niet meer de KPN router voor WiFi gebruiken maar een UAP/Deco geval beneden plaatsen. Met de UAP kun je nog handmatig qua instellingen de boel rechtbreien dat het goed gaat samenwerken, maar met je eis mbt niet veel aan instellingen willen doen moet je daar niet aan willen beginnen.

Wil je je KPN-spul blijven gebruiken dan is de Experia WiFi de enige optie...

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 29-11-2019 22:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlkevin
Bedankt voor de uitleg.
Ik twijfel nog tussen de ubiquity en de deco m4.
Aangezien de prijs nogal een groot verschil is.
119 euro voor een 3pack deco
En 85 euro voor een single ubiquity lite.

Bij de m4 bestaat echter de kans dat dit niet optimaal gaat werken omdat je niet veel in kan stellen. Kan je hierbij niet de kanalen instellen zodat ze elkaar ook niet in de weg zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:46
Koop gewoon die unify dingen. Die zullen ze langer ondersteunen dan TP-Link hun producten op de website heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlkevin
Laat ik dat dan toch maar proberen.
Is het echt nodig deze aan het plafond te hangen?
Of volstaat het bevestigen of gewoon tegen de muur aanzetten ook?
Ik heb namelijk een hekel aan gaten in muren en plafonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

nlkevin schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:26:
Laat ik dat dan toch maar proberen.
Is het echt nodig deze aan het plafond te hangen?
Plafond of muur is beide goed. Let er alleen wel op dat er aan de achterkant van het ding niet veel wifi signaal meer over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nlkevin schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:26:
Dat kun je op een forum niet zeggen. Uiteindelijk moet je mobiele apparaat een signaal ontvangen EN terug kunnen sturen.

Meest ideaal: AP aan het plafond zonder obstakels (zichtlijnen) oOo
Minst ideaal: AP in een loden doos in de kruipruimte bij de buren |:(

OK, ik kan nog slechtere plekken bedenken, maar je snapt het punt.

Wil je met een beperkt budget werken, koop dan 1 AP en ga in de weer om de meest ideale AP lokatie vast te stellen. Meet de RSSI van een 5GHz SSID op je smartphone. Daarvoor bestaan diverse apps, waaronder de Airport Utility van Apple. De RSSI is een negatief getal en een maat voor de sterkte van het signaal. Dichter bij 0 dBm is beter. De grens van een redelijk signaal is zo’n -70 tot -75 dBm. Bij voorkeur haal je die RSSI voor 5GHz door je hele huis, of althans waar jij goede WiFi wil hebben.

Ga meten op verschillende verdiepingen en verplaatst daarna het AP. Ga weer meten, etc. Het is even wat werk, maar op die manier kan je redelijk inschatten aan hoeveel APs je behoefte hebt, en waar je ze het beste kan plaatsen.

Het is allemaal modulair, dus als je echt krap bij kas zit kan je ook eerst 1 AP aanschaffen en z.n. later nog 1. Dit hangt allemaal van je budget af.
Ik heb namelijk een hekel aan gaten in muren en plafonds.
Je hebt ook sterk dubbelzijdig tape. Die APs van Ubiquiti zijn erg licht.

Zoals alle adviezen hier is dat ook op eigen risico, want ik moet erbij zeggen dat ik een keer een AP naar beneden heb zien zeilen nadat ik die tijdelijk met tape had vastgezet. Dan heb je dus een vliegende schotel (deze grap vereist wat zout). Het goede nieuws is dan weer: het ding doet het nog steeds :)
Pagina: 1