Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HBO - ICT laptop ~ €1300,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• furkaneruyar
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 15:33
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ik ga de laptop alleen gebruiken voor school. Dus niet om mee te gamen. De taken waarbij we aan kunnen denken zijn virtualiseren, C# etc.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zoals in mijn titel al is aangegeven rond de €1300,-.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ik moet elke dag een uur reizen naar school en volgend jaar ga ik 40 uur per week stage lopen. Hierdoor wil een laptop die niet zwaar is.

Ik ben zelf wel erg aan het twijfelen tussen 13 en 15 inch.
Ook is een redelijke accuduur een pre, want ik ben niet constant dichtbij een stopcontact.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb momenteel een MSI laptop met een game uitstraling. Ik wil dus ook niet dat mijn volgende laptop een game maar liever een zakelijke uitstraling heeft.

Ik heb geen specifiek merk voorkeur.

Ik zit wel te denken aan een quad core i7, 16 GB werkgeheugen en 512GB SSD.

Ook zou ik graag een mooie display willen alleen was mijn twijfelpunt of 4K display wel nou zo verstandig zou zijn ivm schaling van virtuele machines.

Er waren twee laptops die me wel mooi leken:

pricewatch: Dell XPS 15 7590 (0Y5WX)

IVM black friday is de XPS 15 met 4k display €1599,- dit ligt wel boven mijn budget, maar als het het waard is zou ik deze wel willen halen.

Ik heb wel over deze laptop gelezen dat die thermal throttling heeft door het slimme design. Ik zal niet op de laptop gaan gamen dus ik weet niet of dit mij zal gaan beïnvloeden.

Ook leek deze HP laptop me wel een goede aankoop:

https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Ik hoop dat ik hiermee genoeg informatie heb kunnen verlenen en jullie mij kunnen helpen :)

Beste antwoord (via furkaneruyar op 29-11-2019 01:00)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

furkaneruyar schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:04:
Bedankt voor je reactie!

Ik geef je gelijk over het mooie scherm. Alleen merk ik bij mezelf vaak dat als ik erg lang naar een scherm kijk met slecht beeld dat ik hoofdpijn krijg of me ogen gaan branden.

Ik moet vaak snel feedback vragen aan de leraar en dan is het wel handig als de kijk hoek goed is. Wat bij mijn huidige laptop niet het geval is.
Hier een afgestudeerd HBO ICT'er, die ook in de val is getrapt van 'je gaat dit, zus, zo doen' terwijl dit in de praktijk zo enorm tegen viel dat ik voor mijn vervolg (ICT) studie bijna iedere keer een iPad Pro mee neem. Meer is gewoon niet nodig. Als je code gaat kloppen kan ik me voorstellen dat je een groter scherm, Windows en een toetsenbord wil, maar ik zat in ieder geval 80% van de tijd naar eindeloze Powerpoint slides te kijken waar alleen wat notities noodzakelijk waren.

Denk eens aan die enorme bulk gewicht die je mee sleept iedere dag, vooral die horken van een game-laptops zijn verschrikkelijk. Ze zijn niet alleen waardeloos qua bouwkwaliteit maar ook zaken als batterijduur en het scherm zijn vaak dramatisch. Ik heb zo'n laptop (zie review op mijn profiel), en die neem ik dan ook alleen mee als het echt moet.

Wat je eigenlijk (imho, en ik zie inmiddels amper meer van die dikke gaming hokken bij andere studenten die meerjaars zijn) moet willen is zoals je zelf al voordraagt een laptop die compact is met toch degelijke prestaties. De Dell XPS die je aandraagt is een mooie, al zou ik wel gewoon voor een 1080P scherm gaan. 4K op 15" is vrijwel onleesbaar namelijk. Je kunt de schaling prima omhoog zetten naar 200%, maar dan doe je de extra resolutie ook een beetje teniet. De schermen van die apparaten zijn prachtige IPS panelen die ook een goede helderheid hebben, iets wat erg belangrijk gaat zijn. Kijkhoeken zijn altijd wel goed, zolang je maar niet voor een laptop met TN paneel gaat. In de prijsklasse waar je in zit, zul je als het goed is geen TN paneel meer tegenkomen.

Waar ik zelf heel tevreden over ben is de Lenovo Thinkpad serie. Ik heb dan zelf de X1 Carbon een jaar in gebruik gehad en dat is echt een prachtig ding, maar wel een beetje overkill. Qua bouwkwaliteit zijn ze in ieder geval moeilijk te overtreffen. Deze https://www.lenovo.com/nl...20N4CTO1WWNLNL1/customize? met Windows 10 Home en 16GB RAM, kost je 1320-. Nog steeds een smak geld natuurlijk. De 14" variant kun je kiezen met 16GB RAM, en 400cd/m2 helderheid scherm voor hetzelfde geld https://www.lenovo.com/nl...20NXCTO1WWNLNL0/customize?

Let erop dat je bij Dell 10% studentenkorting kan krijgen. Kijk ook even naar Surface apparaten. Het is echter de vraag of je daar met code kloppen blij van gaat worden. Misschien geeft deze info je wat nieuwe denkrichtingen. Ik zou voor 'thin and light' gaan met een i5-8xxxU CPU, 16GB RAM, fatsoenlijk IPS scherm van 14/15.6", 256GB NVMe SSD. Laptops van BTO zijn leuk, maar de bouwkwaliteit blijft twijfelachtig voor wat je er aan performance per euro mee wint imho.

Edit: ik zie dat de nieuwe XPS 13 met i5 en gebruik van code BF15 nu 1061,- kost... Meer dan prima laptop voor dat geld, al zou ik toch wel een beetje twijfelen over de schermgrootte als je echt van plan bent veel zaken tegelijk te gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 28-11-2019 23:44 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:30
Gezien je studie lijkt een iets grotere laptop (minimaal 14") me handig. Dan kan je makkelijk met een gesplit scherm werken.
Gezien je zegt geen videokaart te willen, wel een goede accuduur maar ook een lichte laptop, moet je gaan bedenken of je een geweldig scherm wilt. Hoe mooier het scherm hoe meer stroom over het algemeen.

Voor rest zou ik ook opletten met de Kijk hoek. Vooral handig als je "even iemand iets laat zien op je scherm" . Sommige laptops hebben vrij weinig marge. Is dit voor jou van belang?

Er is niet 1 laptop de beste. Dat ga je alleen weten Door uitproberen en te kijken. Een laptop met i7 en 16 GB zal nooit traag zijn. Dus wat jij fijn vindt is het belangrijkst.

• furkaneruyar
Bedankt voor je reactie!

Ik geef je gelijk over het mooie scherm. Alleen merk ik bij mezelf vaak dat als ik erg lang naar een scherm kijk met slecht beeld dat ik hoofdpijn krijg of me ogen gaan branden.

Ik moet vaak snel feedback vragen aan de leraar en dan is het wel handig als de kijk hoek goed is. Wat bij mijn huidige laptop niet het geval is.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk ook eens naar de laptops van BTO. Ze hebben deze dagen 5% korting in verband met Black Friday. Ik heb een nieuwe aangeschaft ter vervanging van mijn bijna 7 jaar oude BTO, waar ik nog iedere dag tevreden over ben. Mooie bij BTO is dat je nog een beetje kan configureren. Ik heb een i7 met 15inch monitor, 32GB geheugen, 500GB SSD en 1000GB normale schijf voor 1250 euro gekocht.

Acties:
  • Beste antwoord

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

furkaneruyar schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:04:
Bedankt voor je reactie!

Hier een afgestudeerd HBO ICT'er, die ook in de val is getrapt van 'je gaat dit, zus, zo doen' terwijl dit in de praktijk zo enorm tegen viel dat ik voor mijn vervolg (ICT) studie bijna iedere keer een iPad Pro mee neem. Meer is gewoon niet nodig. Als je code gaat kloppen kan ik me voorstellen dat je een groter scherm, Windows en een toetsenbord wil, maar ik zat in ieder geval 80% van de tijd naar eindeloze Powerpoint slides te kijken waar alleen wat notities noodzakelijk waren.

Denk eens aan die enorme bulk gewicht die je mee sleept iedere dag, vooral die horken van een game-laptops zijn verschrikkelijk. Ze zijn niet alleen waardeloos qua bouwkwaliteit maar ook zaken als batterijduur en het scherm zijn vaak dramatisch. Ik heb zo'n laptop (zie review op mijn profiel), en die neem ik dan ook alleen mee als het echt moet.

Wat je eigenlijk (imho, en ik zie inmiddels amper meer van die dikke gaming hokken bij andere studenten die meerjaars zijn) moet willen is zoals je zelf al voordraagt een laptop die compact is met toch degelijke prestaties. De Dell XPS die je aandraagt is een mooie, al zou ik wel gewoon voor een 1080P scherm gaan. 4K op 15" is vrijwel onleesbaar namelijk. Je kunt de schaling prima omhoog zetten naar 200%, maar dan doe je de extra resolutie ook een beetje teniet. De schermen van die apparaten zijn prachtige IPS panelen die ook een goede helderheid hebben, iets wat erg belangrijk gaat zijn. Kijkhoeken zijn altijd wel goed, zolang je maar niet voor een laptop met TN paneel gaat. In de prijsklasse waar je in zit, zul je als het goed is geen TN paneel meer tegenkomen.

Waar ik zelf heel tevreden over ben is de Lenovo Thinkpad serie. Ik heb dan zelf de X1 Carbon een jaar in gebruik gehad en dat is echt een prachtig ding, maar wel een beetje overkill. Qua bouwkwaliteit zijn ze in ieder geval moeilijk te overtreffen. Deze https://www.lenovo.com/nl...20N4CTO1WWNLNL1/customize? met Windows 10 Home en 16GB RAM, kost je 1320-. Nog steeds een smak geld natuurlijk. De 14" variant kun je kiezen met 16GB RAM, en 400cd/m2 helderheid scherm voor hetzelfde geld https://www.lenovo.com/nl...20NXCTO1WWNLNL0/customize?

Let erop dat je bij Dell 10% studentenkorting kan krijgen. Kijk ook even naar Surface apparaten. Het is echter de vraag of je daar met code kloppen blij van gaat worden. Misschien geeft deze info je wat nieuwe denkrichtingen. Ik zou voor 'thin and light' gaan met een i5-8xxxU CPU, 16GB RAM, fatsoenlijk IPS scherm van 14/15.6", 256GB NVMe SSD. Laptops van BTO zijn leuk, maar de bouwkwaliteit blijft twijfelachtig voor wat je er aan performance per euro mee wint imho.

Edit: ik zie dat de nieuwe XPS 13 met i5 en gebruik van code BF15 nu 1061,- kost... Meer dan prima laptop voor dat geld, al zou ik toch wel een beetje twijfelen over de schermgrootte als je echt van plan bent veel zaken tegelijk te gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 28-11-2019 23:44 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• furkaneruyar
Heel erg bedankt voor jullie reacties:)
Ik ben er uit gekomen.
Ik ga voor de Dell xps 13 met een i7 en 16 GB ram. Deze kost met de korting van black friday €1275,- wat ik een goed bedrag vindt voor wat je krijgt.
Nogmaals bedankt iedereen!

• diggow
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-11 14:30
Neef, trek snel je aankoop terug en koop een ThinkPad!!!

[ Voor 43% gewijzigd door diggow op 29-11-2019 10:27 ]

Pagina: 1