Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Optimale AMD build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:00
Hallo,

Ik probeer mijn broertje te helpen met een nieuwe build. Hij wil echter, vanwege de cpu, een amd terwijl ik altijd van het intel platform ben geweest. Niet met alles kan ik dus goed helpen. Hierom vraag ik specifiek hulp met name over het moederbord, ram geheugen en psu. Ram omdat ik dacht dat amd niet altijd goed met alle ram bankjes overweg kan of kon.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, programmeren, meerdere virtual machines, meerdere dockers en regelmatig compileren van bepaalde monoliete applicaties (?) en machine learning

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen harde limiet maar liefst geen 5k. Mag wel in geïnvesteerd worden zodat dit systeem de komende 5 jaar stabiel mee kan komen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De volgende lijst is reeds samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 829,-€ 829,-
1MoederbordenGigabyte X570 GAMING X€ 155,05€ 155,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 825,-€ 825,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 114,90€ 114,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 84,91€ 84,91
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 92,99€ 92,99
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 110,90€ 110,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 184,90€ 184,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.517,55

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD build omdat collega's goede ervaring hebben met deze bewuste CPU

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter, er zullen wel extra fans geïnstalleerd worden in de case en mogelijk wordt een aftermarket GPU koeler geïnstalleerd. (Deze heb ik zelf net op mijn gpu gezet en wat een verademing is dat zeg)

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zoals in het begin aangegeven, met name over het moederbord, ram en psu hoop ik op wat advies.

edit: wel handig als ik dan de CPU ook op het lijstje zet :+

[ Voor 6% gewijzigd door MisterEagle op 28-11-2019 21:24 ]

Alle reacties

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 17:34
Welke gpu ga je er in zetten? Dat heb je niet vermeld.

De build lijkt een prima build. Van voedingen heb ik geen verstand maar ik sla er altijd de PSU tier list op na op het linus tech tips forum.

829 euro voor een processor vind ik zelf echt een bak met geld. Je betaald premium voor net dat beetje extra performance. Voor 300 a 400 euro heb je ook een beest van een processor en kun je over een jaar of twee weer in hetzelfde segment een cpu upgrade doen op je huidige am4 moederbord.

Je krijgt dan meer bang for buck.

Edit: overigens verstandig om de overstap naar AMD te maken. Bij Intel betaal je momenteel meer voor vergelijkbare performance.

[ Voor 11% gewijzigd door Jackxl op 28-11-2019 21:25 ]

• MisterEagle
Jackxl schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:23:
Welke gpu ga je er in zetten? Dat heb je niet vermeld.

De build lijkt een prima build. Van voedingen heb ik geen verstand maar ik sla er altijd de PSU tier list op na op het linus tech tips forum.

829 euro voor een processor vind ik zelf echt een bak met geld. Je betaald premium voor net dat beetje extra performance. Voor 300 a 400 euro heb je ook een beest van een processor en kun je over een jaar of twee weer in hetzelfde segment een cpu upgrade doen op je huidige am4 moederbord.

Je krijgt dan meer bang for buck.
pff ik was de cpu ook al vergeten eerst haha
Heb hem aangepast, voor de volledigheid een 2080 super.

De CPU is vooral gekozen vanwege de grote hoeveelheid cores met name gericht op dockers en virtualisatie

[ Voor 6% gewijzigd door MisterEagle op 28-11-2019 21:25 ]

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 17:34
Een ryzen 5 3600 lust vele vm's en rocker containers.
En een 3700 vast nog wel meer.

Maar ergens is er een limiet aan wat je daadwerkelijk zal gaan runnen.

Ikzelf heb een 3600 en ontwikkel in een Ubuntu vm via hyper-v op een Windows 10 host. En vind het allemaal erg snel gaan. Meer cores zou in sommige gevallen net een beetje meer snelheid geven.

Een 3600 krijg ik enkel 100% loaded met compileren.
In zo een geval zal een 3700 of hoger sneller zijn.

Maar compileren doe je zelden.

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ben je van plan te gaan overklokken? Dat is nog wel een relevante vraag..

Ik ben geen expert; maar toevallig zelf bezig met een build voor een 3700x en heb me aardig verdiept in wat er nu is op gebied van AMD..

Qua moederbord kun je (zeker met die proc) beter iets meer uitgeven voor een gigabyte aorus x570 pro of asus x570 pro gaan. zie ook uitgebreide x570 mobo test op hardware.info
Nu overigens hele mooie black friday deal op de asus rog strix e-gaming bij amazon (heb ik zelf gehaald voor mn build).

qua ssd, heb je overwogen om 2x 1tb m.2 evo plus te pakken? - de aorus pro en rog strix bordjes die ik noemde hebben beiden meerdere m.2 heatsinks, dus dat zal het probleem niet zijn.

Ben net als Jackxxl benieuwd waar je de processorkracht voor wilt in gaan zetten. 3900x of 3700x of zelfs 3600 zijn ook beesten van procs. Scheelt flink in de portemonnee (!).

qua voeding: rmx of bijv seasonic focus gold zijn beide prima series. Ik denk alleen dat 750w echt zware overkill is. Je kunt volgens mij even goed af met een 550w.

Qua proc koeling. Waarom zo'n dure? voor 40 a 50 eu heb je ook echt hele goede koelprestaties (scythe mugen 5 pcgh) of zelfs voor minder Gelid Solutions Phantom Black 34.

Verder; weet niet wat er al bij deze specifieke kast zit, maar voor airflow overwegen waard om 2 casefans voor 1x achter te nemen.

• MisterEagle
Zitten inderdaad 2 fans bij de case en komt een 3e fan bij. 2 voor en 1 achter. Zo draai ik t zelf in elk geval ook. Heb zelf ook dw noctua koeler vandaar dat ik die heb gepakt. (Net als dezelfde modulaire voeding maar dit is dus een 2018 model dus wellicht betere opties)

Voorlopig geeft mn broertje aan niet te overclocken. Voor de rest heb ik je vragen naar hem doorgezet.

Edit na navraag:

@Orfu

Broertje geeft aan dat de cpu bij compilen sneller zal zijn maar vooral bij machine learning ook veel zal toevoegen verwacht hij. Zelf heb ik daar geen kennis van maar hij geeft aan dat bv bij een pp02 algoritme elke core gebruikt kan worden en de redenatie is dan hoe meer cores hoe beter.

[ Voor 30% gewijzigd door MisterEagle op 28-11-2019 22:52 ]

Pagina: 1