vaatdoek desinfecteren in de magnetron: magnetron kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Is het een goed idee om de vaatdoek te desinfecteren in de magnetron? Of gaat de magnetron daarvan kapot?

Misschien dat een natte vaatdoek te weinig is voor de magnetron en dat die daarom zijn energie onvoldoende kwijt kan en kapot gaat?

Of is er een andere reden om niet te desinfecteren in de magnetron? In de gebruiksaanwijzing staat dat je de magnetron niet moet gebruiken om te desinfecteren maar er staat niet bij waarom niet. Echter lees je overal op internet het advies om het wel te doen:

https://www.voedingscentr...-meer-kwaad-dan-goed.aspx

Goed idee om de vaatdoek in de magnetron te desinfecteren?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Waarom gooi je hem niet in de wasmachine?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Radiant schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:03:
Waarom gooi je hem niet in de wasmachine?
magnetron kan vaker en is handiger, zoveel wasjes draai ik niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De vraag is waar je vanaf wilt, de bacteriën zelf of de schadelijke stoffen die ze produceren? Dat laatste is waar je meestal last van krijgt en desinfecteren doet daar niets tegen.
Een vaatdoek die eenmaal vies is geworden kan je beter gewoon in een hete was gooien.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Salvatron lijkt me niet fris voor je Micro. zorg dat je genoeg vaatdoeken hebt, en was ze op 90gr

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Gonadan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:07:
De vraag is waar je vanaf wilt, de bacteriën zelf of de schadelijke stoffen die ze produceren? Dat laatste is waar je meestal last van krijgt en desinfecteren doet daar niets tegen.
Een vaatdoek die eenmaal vies is geworden kan je beter gewoon in een hete was gooien.
De vaatdoek was ik na afloop uit, maar ruikt gewoon normaal, geen vieze luchtjes. Lijkt dus te werken. Echter is de magnetron wel kapot nu.
Hackus schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:08:
@Salvatron lijkt me niet fris voor je Micro. zorg dat je genoeg vaatdoeken hebt, en was ze op 90gr
Ik vind het fris genoeg, ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-06 11:39
"desinfecteren" in de magnetron kan makkelijk. Als het je doel is om de bacteriën te doden. Met behulp van de energie die de magnetron afgeeft het water in het vochtige doekje boven de 60 graden brengen heeft hetzelfde effect als draaien op een programma met hoge temperatuur in de wasmachine. Wasmachine geeft wel nog een fris geurtje bij.

Aan de andere kant... Heb jij de gemiddelde magnetron wel eens gezien? Niet dat ik uit ervaring spreek ofzo maar een rookworst op vol vermogen drie minuten op een zaterdagnacht vers uit de kroeg....... Daar ga ik geen doekje voor het aanrecht bij leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door __R__ op 28-11-2019 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit is waanzin ^_^

Het resultaat (fik of geen fik) hangt samen met hoe lang je de spons in de magnetron stopt en hoe nat hij is. Doe je het fout dan vliegt de boel in de fik.

Overigens, als je het goed doet dan heb je een viese magnetron die moet desinfecteren.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerNummer op 28-11-2019 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25

Yucon

*broem*

Doe ik altijd. 1,5 minuut op vol vermogen. Gaat prima, maar je moet wel zorgen dat het doekje nat is en niet alleen maar vochtig. In dat geval kookt het min of meer droog en dat is niet de bedoeling.
__R__ schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:13:
Aan de andere kant... Heb jij de gemiddelde magnetron wel eens gezien? Niet dat ik uit ervaring spreek ofzo maar een rookworst op vol vermogen drie minuten op een zaterdagnacht vers uit de kroeg....... Daar ga ik geen doekje voor het aanrecht bij leggen.
Dat zit tussen je oren :P die rookworst is evengoed gesteriliseerd.

[ Voor 59% gewijzigd door Yucon op 28-11-2019 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
In de gootsteen warm water met een *klein scheutje bleekmiddel, even laten liggen, uitwringen, klaar. Gootsteen meteen ook weer mooi schoon. Afwasborstel, sponsjes alles erin. Doekjes op aanrecht worden anders broeinesten.

Edit: magnetron methode lijkt me een soort placebo, door de warmte gaat het alleen maar meer broeien. Lijkt me vies. Bleekmiddel is daadwerkelijk desinfecterend. Let wel *klein scheutje. Half dopje max.

[ Voor 33% gewijzigd door pennywiser op 28-11-2019 20:23 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:35
Je doet je eten toch ook niet in de wasmachine?
Waarom dan wel was in de magnetron?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dracoz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:21:
Je doet je eten toch ook niet in de wasmachine?
Waarom dan wel was in de magnetron?
Omdat dat prima gaat en andersom niet. Dus waarom niet?

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Salvatron schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:12:
[...]

De vaatdoek was ik na afloop uit, maar ruikt gewoon normaal, geen vieze luchtjes. Lijkt dus te werken. Echter is de magnetron wel kapot nu.
_O-
Hier hoefde ik alleen de zekering te vervangen, bij jou waarschijnlijk ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Dat vaatdoekje in de magnetron is gebaseerd op solide wetenschappelijk onderzoek ;-)

https://www.tipsenweetjes...tdoekje-schoon-magnetron/

Onderzoekers van de Universiteit van Florida hebben onderzocht dat onze grote vriend de magnetron tot wel 99 procent van de huishoudbacteriën doodt.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Manke schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:26:
[...]

_O-
Hier hoefde ik alleen de zekering te vervangen, bij jou waarschijnlijk ook.
de magnetron doet het nog wel maar verwarmt alleen niet meer. Is het dan ook de zekering?
Overigens is die magnetron al 10-15 jaar oud, zou ook kunnen dat hij van ouderdom het loodje heeft gelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wetenschappelijk gezien heb je dan nog steeds een onmeunig ranzig doekje, maar dan mogen de bacteriën weer opnieuw gaan opbouwen.
Ik vervang ze liever gewoon elke dag, maar ieder z'n ding. Studenten overleven het ook dus zo erg kan het niet zijn toch? :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Salvatron schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:27:
Dat vaatdoekje in de magnetron is gebaseerd op solide wetenschappelijk onderzoek ;-)

Onderzoekers van de Universiteit van Florida hebben onderzocht dat onze grote vriend de magnetron tot wel 99 procent van de huishoudbacteriën doodt.
Maar...dan heb je weer dit :
https://www.nytimes.com/2...microwaving-cleaning.html

Dit is een beetje de antibiotica discussie van de keukensponsjes en -doekjes. Bijna allles doodmaken zorgt er voor dat de paar extra gevaarlijke, resistente soorten vol spel hebben in het nu onbevolkte sponsje. Beetje C. difficile in de de darm dus :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Salvatron schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:28:
[...]

de magnetron doet het nog wel maar verwarmt alleen niet meer. Is het dan ook de zekering?
Overigens is die magnetron al 10-15 jaar oud, zou ook kunnen dat hij van ouderdom het loodje heeft gelegd.
Ik had dat ook, was de zekering.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
majic schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:30:
[...]

Maar...dan heb je weer dit :
https://www.nytimes.com/2...microwaving-cleaning.html

Dit is een beetje de antibiotica discussie van de keukensponsjes en -doekjes. Bijna allles doodmaken zorgt er voor dat de paar extra gevaarlijke, resistente soorten vol spel hebben in het nu onbevolkte sponsje. Beetje C. difficile in de de darm dus :D
Ten eerste stinkt de vaatdoek niet. Ten tweede is het een vaatdoek, geen spons. Ten derde moet de vaatdoek sowieso schoon worden gemaakt, of je hem nou in de wasmachine gooit of in de magnetron.
Manke schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:35:
[...]

Ik had dat ook, was de zekering.
Hoe is de magnetron gerepareerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Salvatron op 28-11-2019 20:36 ]

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Salvatron schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:35:
[...]

Ten eerste stinkt de vaatdoek niet. Ten tweede is het een vaatdoek, geen spons. Ten derde moet de vaatdoek sowieso schoon worden gemaakt, of je hem nou in de wasmachine gooit of in de magnetron.
Dat was niet helemaal de insteek van het artikel. Vaatdoek en spons hebben inderdaad een andere structuur, maar je kunt wél zien dat de insteek achter magnetron straling ongeveer t' zelfde werkt : De meeste dood maken, de sterkste blijven achter. Enfin, maakt niet uit, maar enige nuance altijd goed :)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
majic schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:37:
[...]

Dat was niet helemaal de insteek van het artikel. Vaatdoek en spons hebben inderdaad een andere structuur, maar je kunt wél zien dat de insteek achter magnetron straling ongeveer t' zelfde werkt : De meeste dood maken, de sterkste blijven achter. Enfin, maakt niet uit, maar enige nuance altijd goed :)
In dat artikel staat dat de spons zou stinken.

Then, they will reproduce and occupy the vacant real estate of the dead. And your sponge will just be stinkier and nastier and you may come to regret having not just tossed it, suggests a study published last month in Scientific Reports.

[ Voor 20% gewijzigd door Salvatron op 28-11-2019 20:39 ]

• Manke
  • Niet online
Salvatron schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:35:
[...]

[...]

Hoe is de magnetron gerepareerd?
Behuizing losschroeven dan zie je meteen de vervangbare zekering, anders staat het in de handleiding die je kan gglen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Salvatron schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:27:

Tussen het uitvoeren en beschrijven van solide wetenschappelijk onderzoek en het trekken van een correcte conclusie zit een hele lange weg.

https://www.nature.com/ar...2699&utm_content=deeplink
This evidence, as well as the common perception of kitchen sponges as collectors of microorganisms, initiated the development of commercial products and devices for effective sanitation of kitchen sponges (for example, Martz (2001)20). In addition, microwave and boiling treatments were shown to significantly reduce the bacterial load19, 21. However, results were contradictory, for example showing effectiveness in the laboratory, but not in used kitchen sponges18, and no method alone seemed to be able to achieve a general bacterial reduction of more than about 60%22.
Sanitation by boiling or microwave treatment has been shown to significantly reduce the bacterial load of kitchen sponges19, 21 and can therefore be regarded as a reasonable hygiene measure. However, our data showed that regularly sanitized sponges (as indicated by their users) did not contain less bacteria than uncleaned ones. Moreover, “special cleaning” even increased the relative abundance of both the Moraxella– and Chryseobacterium–affiliated OTUs (Fig. 3B). Presumably, resistant bacteria survive the sanitation process and rapidly re–colonize the released niches until reaching a similar abundance as before the treatment (Fig. 6A).

• itsalex
  • Niet online
Ik gooi de vaatdoek in kokend 100 graden water met beetje wasmiddel (of vloeibaar of poeder) erbij en even flink roeren (niet met je vinger in het kokend water) en dan ruikt de vaatdoek weer fris en fruitig.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Boeiend.

Tenzij je chemotherapie krijgt kan je lichaam echt prima tegen "huishoud" bacteriën. En zelfs al doodt je 99% van de bacteriën, hoelang duurt het voordat die bacteriën zich weer vermenigvuldigen?

Totale waanzin om doekjes in de magnetron te gaan ontsmetten. Je keuken is geen klinische operatie ruimte.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Gewoon de vaatdoeken op de tijd even met een kookwas wassen samen met de handdoeken en theedoeken.

Select * from fish

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 11:07

Croga

The Unreasonable Man

Jeroenneman schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:58:
Boeiend.

Tenzij je chemotherapie krijgt kan je lichaam echt prima tegen "huishoud" bacteriën. En zelfs al doodt je 99% van de bacteriën, hoelang duurt het voordat die bacteriën zich weer vermenigvuldigen?

Totale waanzin om doekjes in de magnetron te gaan ontsmetten. Je keuken is geen klinische operatie ruimte.
^^ dit.....

Zoals @TweakerNummer ook al aangeeft: Ja, na een magnetron beurt zitten er minder bacteriën op, nee het heeft in het dagelijks gebruik geen enkele invloed.... Net zo min als bleek of kookwas. Voordat je het doekje de volgende keer gaat gebruiken, of zels na 1 keer over het aanrecht halen, zitten er gewoon weer net zoveel bacteriën op die je weer net zo hard verspreid.

We zijn compleet doorgeslagen met "desinfecteren" terwijl het absoluut geen enkele toegevoegde waarde heeft voor de gemiddelde gezonde mens. Net zo ernstig als handen wassen na het toiletbezoek. Tenzij je handen vol uitwerpselen zitten of je de hele dag direct met eten bezig bent (zoals in een restaurant) is er heel weinig toegevoegde waarde.

Doe dat ding in de magnetron als ie daar lekker van gaat ruiken. Als je hoopt een hygiënisch effect te bereiken dan doet de magnetron in ieder geval helemaal niets.

Anoniem: 320788

@Salvatron

Is dit een discussie topic over of het handig is om te doen?
Of is je magnetron stuk en wil je weten hoe je hem maakt?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Desinfecteren kan wel en de magnetron kan er ook tegen als je maar zorgt dat ie zijn vermogen kwijt kan. Dus de doek nat maken of er een glaasje water bij zetten. Echt veel nut heeft het niet en schoon wordt het er ook niet van trouwens.

In het verleden nog wel eens gebruikt om babyflesjes mee te desinfecteren, daar had je zelfs speciale bakken voor. Ervaring leert trouwens dat als je een combi-magnetron hebt en hem in de oven-stand zet hij nog veel beter desinfecteert, het enige nadeel is dan wel dat de flesjes een iets andere vorm krijgen. (Na de 2e keer heb ik het trouwens opgegeven..... ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 28-11-2019 22:04 ]

[removed]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Anoniem: 320788 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:55:
@Salvatron

Is dit een discussie topic over of het handig is om te doen?
Of is je magnetron stuk en wil je weten hoe je hem maakt?
mijn vraag is of de magnetron kapot gaat van het desinfecteren van een vaatdoek.
Want ik desinfecteerde mijn vaatdoek elke dag en nu is de magnetron kapot.
Ik wil dus weten of het desinfecteren de magnetron kapot heeft gemaakt, of dat de magnetron ergens anders kapot door is gegaan. Zodat ik weet of ik in een nieuwe magnetron de vaatdoek kan desinfecteren of dat ik dat niet moet doen.

Overigens is het wel handig om te weten of ik die magnetron nog kan maken, door bijv een zekering te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pennywiser schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:17:
In de gootsteen warm water met een *klein scheutje bleekmiddel, even laten liggen, uitwringen, klaar. Gootsteen meteen ook weer mooi schoon. Afwasborstel, sponsjes alles erin. Doekjes op aanrecht worden anders broeinesten.

Edit: magnetron methode lijkt me een soort placebo, door de warmte gaat het alleen maar meer broeien. Lijkt me vies. Bleekmiddel is daadwerkelijk desinfecterend. Let wel *klein scheutje. Half dopje max.
Bleekmiddel is niet desinfecterend genoeg. De sterkste bacteriën overleven en planten zich voort wat uiteindelijk een doek vol met hele sterke bacteriën oplevert.

Ik ontleen deze informatie aan een BBC documentaire n.a.v. een Schots voedselvergiftigingsschandaal in 1996 wat uiteindelijk (ondermeer) terug te voeren was op een doekje in een slagerij wat dag na dag gebruikt werd om werktafels schoon te maken voordat er vlees op bereid werd. Het doekje werd dagelijks in bleek gedompeld en daarom namen ze aan dat het gedesinfecteerd was. Dat was het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hebben we het hier over die gele dingen? Die koop je toch 50 voor een tientje? Ik gooi ze gewoon weg aan het eind van de dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gewoon kijken of je uit een faillissement van een ziekenhuis een autoclaaf kan opduikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55
Een magnetron vindt dit helemaal niet leuk. Het probleem is dat een magnetron iets van 1000W aan stralingsenergie opwekt. Die energie moet worden opgenomen. Normaal gebeurt dat door het voedsel wat je in je magnetron zet. Een nat vaatdoekje zal vast ook werken, maar bevat veel minder water en kan dus veel minder energie opnemen. Het kan dus wel degelijk de reden zijn dat je magnetron het heeft begeven. In de gebruiksaanwijzing staat meestal dat een magnetron niet gebruikt mag worden als er niks in staat, dit is de reden.

Overigens is het zelf repareren van een magnetron ook niet echt aan te raden. Een zekering vervangen zal vast goed gaan, maar zodra je het ding verder uit elkaar gaat peuteren heb je kans dat je het niet netjes weer in elkaar zet en het apparaat straling gaat lekken. Dat vinden je oogbollen niet leuk. En de magnetron bevat een flinke condensator voor de hoogspanning, er kan dus nog een spanning van 5kV op sommige delen staan, zelfs als de magnetron niet op het lichtnet is aangesloten. Pas dus op met het openschroeven van je magnetron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Nog een tip voor 's ochtend voor ontbijt.
Als je thee zet, d.m.v. heet water met een waterkoker, kun je gelijk 1 of 2 eieren erbij doen.
Scheelt ook.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

WeHoDo schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 01:18:
Nog een tip voor 's ochtend voor ontbijt.
Als je thee zet, d.m.v. heet water met een waterkoker, kun je gelijk 1 of 2 eieren erbij doen.
Scheelt ook.
Aardappelen kun je er ook meteen in mee koken en vieze vaatdoeken. Je proeft het wel aan de thee.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zit liever op m’n vaatdoek. Door het gewicht sterven 65% van de bacteriën. Door dit twee keer te doen zit je op de 100%.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

itsalex schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:57:
Ik gooi de vaatdoek in kokend 100 graden water met beetje wasmiddel (of vloeibaar of poeder) erbij en even flink roeren (niet met je vinger in het kokend water) en dan ruikt de vaatdoek weer fris en fruitig.
Ook een heel goed idee. Klinkt stom, maar dat was nog niet bij me opgekomen. Het punt waar ik namelijk mee zit en waarom ik ook de magnetron gebruik is dat ik nou niet het idee heb dat dit soort doekjes schoon worden in de reguliere 30 graden was. Dit is een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Yucon schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:51:
[...]

Ook een heel goed idee. Klinkt stom, maar dat was nog niet bij me opgekomen. Het punt waar ik namelijk mee zit en waarom ik ook de magnetron gebruik is dat ik nou niet het idee heb dat dit soort doekjes schoon worden in de regulieren 30 graden was. Dit is een mooi alternatief.
Nee, in de 30 graden was zullen de bacterien niet dood gaan, al zul je de meeste er wel gewoon uitwassen. Wil je echt alle bacterien dood krijgen zul je met 90 graden moeten wassen. Aan de andere kant, als je zo bang bent voor die bacterien zou ik gewoon een grote stapel kopen en ze regelmatig weggooien.
Als je het voor je gezondheid doet zou ik dit soort akties trouwens vooral niet doen, daar voegt het niets aan toe. Hooguit als je je doekje gebruikt hebt om rauw vlees op te ruimen, maar dan zou ik toch aanraden om hem gewoon weg te gooien :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:38
Salvatron schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:02:
Is het een goed idee om de vaatdoek te desinfecteren in de magnetron? Of gaat de magnetron daarvan kapot?

Misschien dat een natte vaatdoek te weinig is voor de magnetron en dat die daarom zijn energie onvoldoende kwijt kan en kapot gaat?
Er is inderdaad wel een minimum aan vloeistof die je kan verwarmen in een magnetron. Ik weet het niet precies, maar ik heb wel gehoord 50 ml. Geen idee hoe zwaar een natte vaatdoek is, maar weeg hem eens.
Of is er een andere reden om niet te desinfecteren in de magnetron? In de gebruiksaanwijzing staat dat je de magnetron niet moet gebruiken om te desinfecteren maar er staat niet bij waarom niet. Echter lees je overal op internet het advies om het wel te doen
Welnu, ik snap dat een magnetronbouwer niet in de desinfectiebusiness zit. Desinfectie is een vak - en eigenlijk zou de enige methode om echt te desinfecteren volledige sterillisatie zijn, iets wat je pas bereikt bij een graad of 120 over een periode van een half uur of zo. Maar goed, je weet hoe die dingen gaan - iemand gooit een vaatdoek in de magnetron voor 30 seconden, eet hem op, wordt ziek en een week later is de begrafenis. Dan kun je maar het beste in je gebruiksaanwijzing hebben vermeld dat het apparaat niet gebruikt dient te worden voor desinfectie.

Geen idee hoor - maar ik vermoed dat het ongeveer zo is gegaan....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
downtime schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:33:
[...]

Bleekmiddel is niet desinfecterend genoeg. De sterkste bacteriën overleven en planten zich voort wat uiteindelijk een doek vol met hele sterke bacteriën oplevert.

Ik ontleen deze informatie aan een BBC documentaire n.a.v. een Schots voedselvergiftigingsschandaal in 1996 wat uiteindelijk (ondermeer) terug te voeren was op een doekje in een slagerij wat dag na dag gebruikt werd om werktafels schoon te maken voordat er vlees op bereid werd. Het doekje werd dagelijks in bleek gedompeld en daarom namen ze aan dat het gedesinfecteerd was. Dat was het niet.
Gedompeld snel of er in laten liggen even? Zelf weten, magnetron lijkt mij oneindig veel goorder. Waarom zit het in een zwembad dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Helixes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:19:
... volledige sterillisatie zijn, iets wat je pas bereikt bij een graad of 120 over een periode van een half uur of zo. ...
Zelfs een uur bij 134ºC in de autoclaaf is daarvoor eigenlijk niet genoeg :P
Yucon schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:51:
...

Ook een heel goed idee. Klinkt stom, maar dat was nog niet bij me opgekomen. Het punt waar ik namelijk mee zit en waarom ik ook de magnetron gebruik is dat ik nou niet het idee heb dat dit soort doekjes schoon worden in de regulieren 30 graden was. Dit is een mooi alternatief.
Ik vind normaalgesproken een 60ºC hygieneprogramma (bij mijn wasmachine blijft de temperatuur dan langduriger hoog dan in het reguliere 60º-programma), of als het heel gevoelig ligt een programma bij 90ºC of vervangen voldoende voor dit soort doekjes. <60ºC is wel te weinig, als het om het enigszins doden van microorganismen gaat. Daarnaast gebruik ik die doekjes altijd maar een dag of zo.

[ Voor 57% gewijzigd door begintmeta op 29-11-2019 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
Ik heb gewoon meer dan 1 vaatdoek. Na een tijdje is er een grote stapel, en die kan ik dan wassen samen met de hand en theedoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pennywiser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:22:
[...]

Gedompeld snel of er in laten liggen even?
Wat maakt dat uit met een doek? Het bleekwater blijft er nog uren in zitten.
Zelf weten, magnetron lijkt mij oneindig veel goorder.
Gewoon allebei niet doen. Regelmatig goed uitwassen op hoge temperatuur of keukenpapier gebruiken.
Waarom zit het in een zwembad dan?
Omdat het veilig is. Er moet immers in gezwommen worden. Heb je liever een zwembad met water van 90 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

TweakerNummer schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:15:
Overigens, als je het goed doet dan heb je een viese magnetron die moet desinfecteren.
Dat doet ie vanzelf.... De binnenkant van een magnetron is in de meeste huizen de 'schoonste' plek want veel kan er niet in leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Dit lijkt me echt een non-issue... Gewoon een paar pakjes kopen bij de Lidl/Aldi/Action. Als je maar voldoende vaatdoeken koopt, kun je de wastijd prima overbruggen.

Doekjes gewoon maximaal 1 dag gebruiken of als ze gaan stinken. Ik vind het gewoon onsmakelijk om een tafel met een gore doek af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Ik gooi ze na 1 keer gebruiken altijd weg.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Stevige keukenrol en je magnetron blijft heel en je doekjes relatief steriel. En je gooit geen stapel doekjes weg.

Het probleem klinkt wel erg als correlatie. Na X jaar is mn magnetron stuk EN ik gebruik hem voor het ontsmetten van doekjes is geen reden tot conclusie: komt door het opwarmen doekjes.
Uiteraard lijkt het er dan wel op dat je vaker je magnetron gebruikt hebt, dus dan heb je ook eerder kans op problemen met de magnetron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-05 14:01
War ben je precies bang voor? Microben zijn juist gezond voor je! Kijk veeg je er poep mee af van wilde dieren of beschimmelde dingen ja dan zou ik het ook willen reinigen. Alleen niet met de magnetron. Lekker mee wassen en klaar.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 23:43

WhiteDog

met zwarte hond

Even koken in een pot op het vuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:33
Wat een panisch gedoe allemaal. Hier wordt een doekje meerdere dagen gebruikt én met de gewone was op 30-40 graden mee gewassen. *Horror, ik ga dood*, ohnee ik leef gewoon nog steeds zonder ziek te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

stftweaker schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:44:
War ben je precies bang voor? Microben zijn juist gezond voor je! Kijk veeg je er poep mee af van wilde dieren of beschimmelde dingen ja dan zou ik het ook willen reinigen. Alleen niet met de magnetron. Lekker mee wassen en klaar.
Nou ja, het type bacteriën in je vaatdoekje kan wel degelijk riskant zijn. Als je er iets mee afveegt dat in contact is geweest met rauw vlees en met name kip kun je best lelijke bacteriecultuurtjes krijgen in zo'n vaatdoekje. Maar 2-3 dagen met een doekje doen voor je een nieuwe uit de kast pakt en dan één keer per week met de rest van je spullen mee wassen lijkt me weinig problematisch verder...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtrompet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-12-2023
Salvatron schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:02:

Of is er een andere reden om niet te desinfecteren in de magnetron? In de gebruiksaanwijzing staat dat je de magnetron niet moet gebruiken om te desinfecteren maar er staat niet bij waarom niet. Echter lees je overal op internet het advies om het wel te doen:

https://www.voedingscentr...-meer-kwaad-dan-goed.aspx

Goed idee om de vaatdoek in de magnetron te desinfecteren?
Gewoon even in een pannetje water 2 minuten koken. Net zo makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Zelf doe ik het altijd in de magnetron. Wat ik wel opvallend vind is dat de muffe geur er vervolgens ook uit is. Dat vind ik raar, omdat in de magnetron leggen geen camouflerende geur toevoegt en de geurtjes er ook niet uitspoelt.

Weet iemand hoe dit kan?
Pagina: 1