Ikea-App Home Smart verliest telkens verbinding met Gateway

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Char Rulus
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-01 19:29
Ik heb thuis ongeveer 40 slimme Ikea-producten aangesloten.
Alles werk(te) perfect.
Manueel was en is alles goed te bedienen.
Via de App (bijgewerkt met laatste update) ging het tot voor kort ook allemaal goed.

Nu heb ik echter het volgende probleem:

de App op smartphone (iPhone XS iOS 13.2.3) maakt moeizaam verbinding met de Gateway.
In zulks krijg ik de verbinding tussen App en Gateway werkend via de QR-scan.

Dan gaat het enkele uren goed. Ga ik echter even naar buiten (met smartphone) en kom weer terug ik het WiFi-netwerk (wat verder uiterst stabiel via Ubiquite draait!) kan die weer geen conncetie krijgen.
Ook via invoer IP adres (optie bij koppelen) krijgt de App geen connectie, tenzij ik weer via de QR-scan verbinding maak. Wanneer via de QR-scan de verbinding weer tot stand is gebracht, herkent de App alle 40 producten en werkt het prima, .... totdat ik weer even buitenshuis ga met de smartphone. Dan kan ik het hele procede herhalen.
Ik heb nog geprobeerd in de router de gatweay op een vast IP te zetten, maar dan kan ik zelfs via de QR-scan helemaal geen verbinding maken.

Wie herkent niet alleen het probleem, maar weet (i.t.t. de jongens en meisjes bij Ikea) de oplossing?
.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dressie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 13:02
Zelfde probleem hier. Koppeling met Domoticz blijft wel draaien. Maar mega irritant 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 18:34
Ik heb ook zoiets;
Overal in huis perfect wifi signaal, nooit ergens problemen mee. Maar zodra ik naar boven ga, kan ik geen verbinding meer maken met de Ikea app/hub. Alle lampen boven zijn gewoon te bedienen via de afstandsbedieningen en via HA en kan gewoon max. snelheid halen via wifi, maar de Ikea app weigert dienst. Zodra ik weer de trap af ga, poef...gelijk verbinding met de hub. Heel erg raar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier exact het zelfde probleem en dezelfde omgeving met ook bijna zoveel Ikea spullen. Daarbij heb ik ook Philips Hue en Action LSC. De Hue en LSC blijven stabiel draaien en zonder problemen, Ikea gewoon NIET!! Ikea gebeld en gaven aan dat ik terug gebeld zou worden, ik zit na twee weken nog te wachten.
Een optie is alle Ikea lampen aan de Hue te koppelen maar dan krijg je geen updates meer en werken de dimmers/schakelaars ook niet meer. Extra info: koppeling tussen Google assistant valt ook dagelijks weg, frustrerend alom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Smedt S
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10-2020
Heb het kunnen oplossen door smartphone opnieuw op te starten. Nadien alles terug zichtbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonh1973
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-01 19:47
Hier het zelfde probleem, eigenlijk pas een paar weken. Elke dag spanning van de gateway en dan doet hij het weer maximaal een dag. Nu heeft de gateway nooit een heel erg stabile indruk op mij gemaakt moet ik eerlijk zeggen.
Maar nu is het echt ruk! Lampen en schakelaars werken overigens net als bij andere gebruikers wel naar behoren.

Ik heb overigens het advies gekregen van verschillende gebruikers om de Hue hub aan te schaffen en mijn Ikea lampen daar op te laten werken. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinse Stark
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-11-2024
Heeft iemand nog een oplossing voor bovenstaande problemen zonder nieuwe apparatuur te hoeven aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Rinse Stark schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:46:
Heeft iemand nog een oplossing voor bovenstaande problemen zonder nieuwe apparatuur te hoeven aanschaffen?
Helaas. Ik ben inmiddels overgestapt op een Philips Hue hub, werkt een stuk beter. Bonus is de veel betere app.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
Wellicht zou je een static lease kunnen instellen voor je gateway. Op die manier weet je in ieder geval zeker dat het daar niet mis gaat.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Rinse Stark
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-11-2024
Heel bijzonder: Ik heb het probleem nu weer terug. Nadat ik een nieuw modem (KPN Box 12) heb gekregen is het zomaar 2 dagen goed gegaan en nu is het weer mis.
Verbinding kwijt (zowel de ikea app als aansturing vanuit google assistent).

Vast ip-adres had ik al geprobeerd. Heeft het ook niet opgelost.

Wie o wie kan meedenken....Am I alone??

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ligt je IKEA hub vlak bij je router?
Probeer deze eens minimaal 50cm van je router af te leggen.
Dat heeft hier iig geweldig geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 12:15
De Hub ook niet pal naast een groepenkast monteren kan helpen. Ik heb eens het wifi probleem met een router bij iemand verholpen door die er op grotere afstand van de groepenkast te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:48
Dat ga ik ook proberen. (afstand creeren tussen gatway en verstorende factoren)

We hebben hier een mechanische tijdsklok aan de gateway gehangen zodat hij elke nacht even een kwartier uit staat. Dat lijkt de situatie te verbeteren, maar die invloeden van meterkast en router ga ik ook nog even uitsluiten. Want de stabiliteit is wel behoorlijk matig.

Wat ik overigens wel mooi vind, iemand komt met een probleem (product A werkt niet zoals verwacht) en vervolgens is de geboden oplossing: "Koopt u product B, dan zijn al uw problemen verleden tijd". Ik vind dat grappig.

Wat heeft de persoon in kwestie daar nu precies aan? Waarschijnlijk hangt zijn of haar woning vol met product A en zou overstappen naar product B een behoorlijke kapitaalsvernietiging betekenen; Product A in de prullenmand (misschien marktplaats, maar zou jij een 2e hands lamp kopen?) en dan product B kopen (incl. alle logistiek, verpakking etc.) waarbij het risico ook nog bestaat dat het probleem in de connectie tussen (welke) gateway (dan ook) en de modem/router zit en product B ook problemen geeft (of juist weer andere problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49

BeyondThunder

Lost Lightning

Hier ook hetzelfde probleem, hub ligt er om de paar dagen uit. Mega vervelend omdat ik alles met spraak bedien via Google Home. Ik heb er nu een smartplug opgezet en ingesteld dat de hub elke ochtend rond 03.00 even 10 minuten uit gaan en dan weer aan.
Pagina: 1