• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
Mijn zoon is binnenkort jarig en nu heeft hij een Arduino starter kit op zijn lijstje staan.

Ik ben al deftig aan het zoeken op het WWW en bij bol.com maar ik loop een beetje vast.
Wie kan mij van advies voorzien welke starter kit ik heb beste voor hem kan kopen?

Als ik het goed heb is de Arduino Uno het laatste model?

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:08
Kijk eens op tinytronics.nl. Ze verkopen ook veel school setjes, even vragen kan ook vast geen kwaad. Ze stellen vast graag wat samen.

Lampjes zijn altijd leuk!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat is je budget ongeveer?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Uit china: https://www.banggood.com/...starter-kit.html?from=nav

Let op dat je onder 22 euro blijft incl verzendkosten ivm met extra kosten. Als je Priority Direct Mail gebruikt heb je het binnen 2 weken.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 28-11-2019 19:11 ]

• Oortjes
60 Euro

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De vraag is: hoe oud wordt hij? Wanneer Engels geen probleem is dan kun je denken aan een mooie kit van Arduino zelf, om leuke projectjes mee te doen. Dit zijn dingetjes die ook daadwerkelijk iets toevoegen zodat het niet alleen blijft bij een printje met een ledje die gaat knipperen.

Link naar kit in de officiële Arduino Store: https://store.arduino.cc/genuino-starter-kit

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41

Sabbi

je denkt aan mij.

Hoe oud is je zoon, kan hij bijvoorbeeld al engels en een beetje programmeren?

Je kan op banggood bijvoorbeeld goedkope starterkits halen, maar dan krijg je echt alleen hardware. Dan is de officiële arduino starterkit leuker, daar zit ook een boek met proefjes bij. Maar die is dan alleen in het engels.

Conrad heeft een starter kit voor 60 euro met nederlandse handleiding erbij. (zelf uitprinten, net jammer)

[ Voor 3% gewijzigd door Sabbi op 28-11-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Ik zelf ben destijds ook begonnen met de officiële starterskit van Arduino: https://store.arduino.cc/genuino-starter-kit
Bevat alles wat je nodig hebt om te starten en wordt stap voor stap uitgelegd. Zoals hierboven vermeld, het vereist wel kennis van Engels.

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Sabbi schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:39:
Hoe oud is je zoon, kan hij bijvoorbeeld al engels en een beetje programmeren?

Je kan op banggood bijvoorbeeld goedkope starterkits halen, maar dan krijg je echt alleen hardware. Dan is de officiële arduino starterkit leuker, daar zit ook een boek met proefjes bij. Maar die is dan alleen in het engels.

Conrad heeft een starter kit voor 60 euro met nederlandse handleiding erbij. (zelf uitprinten, net jammer)
oef, die is wel héél duur voorwat je er voor terug krijgt... De handleiding is leuk en aardig maar als je die ook ergens zou kunnen downloaden kun je bij ome ali een Uno, connectors, breadboards, weerstandjes en diodes e.d. allemaal bij elkaar voor grofweg een tientje bestellen...

Maargoed, het gaat om een verjaardag dus Ali is wellicht geen goed idee i.v.m. levertijden.
Dan lijkt me de set die aan dit topic gelinkt is wel mooi, zit erg veel in en kost ook weer geen fortuin.
Dit is overigens een goedkopere variant van de Uno, gewoon een kloon van de open source basis. Werkt exact hetzelfde, kost een heel stuk minder :)

[ Voor 18% gewijzigd door Wintervacht op 29-11-2019 15:29 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41

Sabbi

je denkt aan mij.

Wintervacht schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:18:
[...]

oef, die is wel héél duur voorwat je er voor terug krijgt... De handleiding is leuk en aardig maar als je die ook ergens zou kunnen downloaden kun je bij ome ali een Uno, connectors, breadboards, weerstandjes en diodes e.d. allemaal bij elkaar voor grofweg een tientje bestellen...

Maargoed, het gaat om een verjaardag dus Ali is wellicht geen goed idee i.v.m. levertijden.
Dan lijkt me de set die aan dit topic gelinkt is wel mooi, zit erg veel in en kost ook weer geen fortuin.
Dit is overigens een goedkopere variant van de Uno, gewoon een kloon van de open source basis. Werkt exact hetzelfde, kost een heel stuk minder :)
Ik bestel erg veel bij ome Ali, en zn vriendjes banggood en dx, maar het kan zo een maand duren voordat je het in huis hebt. En als het niet werkt of helemaal nooit aankomt heb je ook niet veel om op te staan..
Voor meer zekerheid kan je dan beter bij een bekende winkel kopen als sossolutions, kiwi electronics, conrad of de arduino store zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
sypie schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:36:
De vraag is: hoe oud wordt hij? Wanneer Engels geen probleem is dan kun je denken aan een mooie kit van Arduino zelf, om leuke projectjes mee te doen. Dit zijn dingetjes die ook daadwerkelijk iets toevoegen zodat het niet alleen blijft bij een printje met een ledje die gaat knipperen.

Link naar kit in de officiële Arduino Store: https://store.arduino.cc/genuino-starter-kit
Mijn zoon wordt 13, zit op het Gym en Engels is niet echt een probleem. Mijn zorg is echter dat ik een set koop waar hij echt wat aan heeft maar ook snel resultaat mag verwachten. drie dagen programmeren om met één schakelaar een lampje aan en uit te zetten zou ikzelf niet fijn vinden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05 14:14
Oortjes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:47:
[...]

Mijn zoon wordt 13, zit op het Gym en Engels is niet echt een probleem. Mijn zorg is echter dat ik een set koop waar hij echt wat aan heeft maar ook snel resultaat mag verwachten. drie dagen programmeren om met één schakelaar een lampje aan en uit te zetten zou ikzelf niet fijn vinden ;-)
Als je zoon Arduino op zijn verlanglijstje heeft staan, dan neem ik aan dat hij best al wat YouTube video's heeft gekeken over wat je zoal kan met zo'n Arduino. :) Misschien kan je hem vragen of hij een idee heeft wat hij zou willen maken met een Arduino? Op die manier kan je het beste weten wat je moet kopen natuurlijk.

Het programma waarmee een Arduino wordt geprogrammeerd (Arduino.cc) heeft allemaal voorbeelden ingebouwd die hij zelf kan aanpassen, knippen en plakken en zo wegwijs wordt met de apparatuur. Op de website staan bij de meeste projecten ook de te gebruiken schema's gegeven. Ik denk daarom niet dat het zinvol is om een starter kit met een papieren handleiding te kopen wat alleen maar extra geld uitgeven is aan zaken die geen elektronica zijn. De online resources voor Arduino zijn eindeloos, als dit het interessegebied van je zoon is, dan is hij met alle waarschijnlijkheid daar allang mee bekend. Interessanter is dan ook om juist zoveel mogelijk actuatoren en sensoren te kopen zodat hij een grote vrijheid en ruimte heeft in de projecten die hij wilt maken.

Ook niet geheel onbelangrijk: op welke termijn heb je het nodig? Als je nog even de tijd hebt kan het enorm schelen om het uit het Verre Oosten te halen. Al zou ik wel een echte Arduino Uno kopen om te voorkomen dat hij een Arduino heeft met gekke kuren die eerst moeten worden opgelost. Maar simpele passieve componentjes, ledjes, dat soort ongein, koop je voor een fractie van de prijs dat het hier kost in China, bijvoorbeeld via miniinthebox.com. ;)

Edit: En ga ook niet voor de officiële set zoals die voor €100 op Bol.com staat, dat is enorm veel show voor weinig spul. Deze set van tinitronics heeft alles en meer van de officiële starterset erin zitten voor minder dan de helft van het geld. Dat biedt ruimte voor bijvoorbeeld een extra groot breadboard en het juiste bordje om mee te leren hoe die 8x8 matrix uit de startsset echt werkt.

Mocht je hulp nodig hebben met het samenstellen van een eigen kitje aan de hand van wat je zoon leuk vind om te maken, mag je altijd een PM sturen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door naarden 4ever op 29-11-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Oortjes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:47:
[...]

Het ligt er een beetje aan hoeveel affiniteit hij heeft met programmeren :p
De Arduino omgeving is erg laagdrempelig en er zijn tienduizenden tutorials en projecten te vinden op internet.

Een lamp met een knop bedienen is een mooi begin, je leert gaandeweg steeds beter om te gaan met de principes van elektrotechniek en programmeren :)
Je kan het zo gek maken als je zelf wil, om een voorbeeld te geven: ik heb een keer met 2 servomotortjes, een laser module en een joystick een kattenspeeltje voor luie mensen (lees:mezelf) gemaakt. Duurde een halve dag van concept tot gestoorde kat.
Andere projecten zijn onderandere: een thermometer met oled schermpje voor in mijn pc, nog een thermometer met een mini webserver zodat ik via internet kon zien hoe warm het was op de slaapkamer, een digitale etch-a-sketch, die je ook echt moest schudden om te resetten en als klap op de vuurpijl: een volledig functionerende wekker.

Uiteraard met een hoop componentjes die ik over de loop der jaren besteld heb, maar zo gaat het met Arduino, voor je het weet komt er vrijwel dagelijks een envelopet diodes of weerstandjes door de bus :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oortjes
Allemaal ontzettend veel dank voor jullie input. Ik heb Deze set besteld op aanraden van Naarden 4ever. Ik hoop dat mijn zoon zichzelf daar uren mee kan vermaken.

Mocht dat niet zo zijn dan denk ik dat pappa het gaat proberen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Mijn zoon is ook 13 en volgt een STEM richting (België) dus Science Technology Engineering Mathematics. Hij kreeg in zowel zijn eerste als dit jaar tweede jaar programeren in Arduino. Ik heb hem 1 originele gekocht en een aantal Chinese clonen en varianten, hoop extra's bij Aliexpress zoals breadboards, modules etc en alles werkte naar behoren. Hij heeft eerst leren werken met Ardublocks wat een soort slepen en klikken prorameermethode is om de basis te begrijpen en nu schrijft hij gewoon code :-) gaat best vlot en hij maakt ook al netjes grotemensenprogrameerfouten ... regelmatig zie ik variabelemen met de naam "effe", "bla" of "jos", commentaar schrijven doet hij zelden dus hij zit wel regelmatig te vloeken.
Pagina: 1