Vraag

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stel:
Hypotheek van 200.000 euro met nog 10 jaar vast tegen 3,5%.
Woningwaarde 400.000 euro dus 200.000 overwaarde.
Stel je neemt nu een extra hypotheek van bv 200.000 euro met 1,5% rente obv de overwaarde en gebruikt dit om per jaar 50.000 boetevrij af te lossen. Kan dit? maar nog belangrijker is dit financieel interessant? Wat doet dit met hypotheekrenteaftrek? Op deze manier verlaag je in 4 jaar je hypotheekrente van 3,5 naar 1,5 procent. Mis ik iets 🤔 ?

Beste antwoord (via Tommel op 28-11-2019 17:48)

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 11:29
Nee.
In vrijwel alle hypotheken staat in de voorwaarden dat je extra aflossingen alleen met eigen geld mag doen en niet met een andere lening.

Je kunt het ook niet ‘stiekem’ doen, want om een tweede hypotheek op hetzelfde onderpand te nemen heb je ook toestemming van de originele hypotheekverstrekker nodig.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 11:29
Nee.
In vrijwel alle hypotheken staat in de voorwaarden dat je extra aflossingen alleen met eigen geld mag doen en niet met een andere lening.

Je kunt het ook niet ‘stiekem’ doen, want om een tweede hypotheek op hetzelfde onderpand te nemen heb je ook toestemming van de originele hypotheekverstrekker nodig.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 21:26
Kan je niet gewoon onderhandelen met je bank om die rente naar beneden te krijgen?
Dat is in België vrij gebruikelijk.
Dan eindig je met een lager maandbedrag of een kortere looptijd.

Ik heb ooit mijn lening heronderhandeld, en met hetzelfde maandbedrag liep de lening ineens 2 jaar korter.
Maar je betaalt meestal wel een kleine som aan "herbeleggingsvergoeding".

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommel
  • Niet online
Vloris schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:25:
Nee.

Aha, dat is het dus dat ik dit nog nooit gehoord/gezien heb. Bedankt!

• Tommel
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:40:
Kan je niet gewoon onderhandelen met je bank om die rente naar beneden te krijgen?
Dat is in België vrij gebruikelijk.
Dan eindig je met een lager maandbedrag of een kortere looptijd.

Ik heb ooit mijn lening heronderhandeld, en met hetzelfde maandbedrag liep de lening ineens 2 jaar korter.
Maar je betaalt meestal wel een kleine som aan "herbeleggingsvergoeding".
Was meer een theoretische vraag, zelf zit ik prima qua rente maar dit schoot mij te binnen waarom ik dit nog nooit gezien heb.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In wezen komt dit neer op rentemiddeling, lijkt mij. Zie hier voor info https://www.eigenhuis.nl/...ypotheek/rentemiddeling#/

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02

FreakNL

Well do ya punk?

Wat wel kan is (als dat toch al in de planning zit) je hypotheek verhogen voor een verbouwing... dakkapellen, zonnepanelen, uitbouw, Etc... Dat betaal je dan van de verhoging en je lost daarna af op het andere deel.

Moet je de verbouwing wel zelf willen /kunnen bekostigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00
Interessante vraag ik zit hier ook naar te kijken.
Ongeveer dezelfde situatie...

Hypotheek is hoger ingeschreven (200K Hypotheek inschrijving 300K)
Stel ik leen 20K bij (Krijg ik dan een lagere rente voor dat deel?)
En los af met de 20K spaargeld, wat vind een hypotheek verstrekker hiervan...

En kun je dit trucje ieder jaar herhalen? (Ik leef van de 20K hypotheek, en spaar zelf weer 20K bij)

Bijkomende kosten voor hypotheekadvies zullen wel te hoog zijn in mijn voorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommel
  • Niet online
foto schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:00:
Interessante vraag ik zit hier ook naar te kijken.
Ongeveer dezelfde situatie...

Hypotheek is hoger ingeschreven (200K Hypotheek inschrijving 300K)
Stel ik leen 20K bij (Krijg ik dan een lagere rente voor dat deel?)
En los af met de 20K spaargeld, wat vind een hypotheek verstrekker hiervan...

En kun je dit trucje ieder jaar herhalen? (Ik leef van de 20K hypotheek, en spaar zelf weer 20K bij)

Bijkomende kosten voor hypotheekadvies zullen wel te hoog zijn in mijn voorbeeld...
Ben benieuwd of iemand uit de hypotheek wereld hier een antwoord op heeft. Ben ook wel hoe het zit met je hypotheekrenteaftrek. Verlies je dit dan op de 20k? En zijn er kosten indien je dit doet er vanuit gaande dat je hypotheekinschrijving bij de notaris hoog genoeg is?

[ Voor 6% gewijzigd door Tommel op 29-11-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-10 07:26
Overwaarde is alleen aftrekbaar als je het gebruikt voor aankoop of verbouwing.

Ruil van woning met je buurman en dan mag het wel.

[ Voor 45% gewijzigd door Divak op 29-11-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02

FreakNL

Well do ya punk?

Wat boeit de aftrek nog met deze rentestanden?

Stel nou dat je 150.000 op de bank hebt en een resterende lening van 150.000 op een huis van 300.000 (oorspronkelijke lening) tegen 5%...

Dan zou het zelfs interessant kunnen zijn om 150.000 consumptief krediet te nemen tegen marktrente (verlies HRA neem je dan voor lief) en met je “eigen” 150.000 af te lossen (5x30.000 euro)... heb je ook maar 1 keer advieskosten...

Maar de bank gaat daar dus niet mee akkoord?

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 30-11-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Divak schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:20:
Ruil van woning met je buurman en dan mag het wel.
Moet je alleen even overdrachtsbelasting betalen.

Dan vermoed ik dat je beter af bent met simpelweg extra aflossen tegen kosten, of je rentevastperiode afkopen. Of gewoon de rente betalen die je hebt vastgezet...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1