Advies nodig bij opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• N.Uckerman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04-2024
Hallo allemaal,

Ik zal het zo kort en krachtig mogelijk proberen te formuleren: Sinds de laatste week heb ik nogal problemen met mijn pc. De pc “freezed” vaak op momenten dat die goed aan de bak moet. Nadat deze “freeze” heeft plaatsgevonden, start de pc niet meer op zoals t hoort. De kast en alle componenten gaan aan(moederbord geeft geen foutmelding), maar vervolgens gebeurt er niks op het scherm. Het lijkt dus alsof alles alleen van stroom wordt voorzien en verder niks (alle fans draaien etc).

Wanneer ik de stekker eruit en erin doe, start deze wel weer normaal op, totdat deze weer op een willekeurig moment vast blijft hangen tijdens bv een potje csgo, youtube kijken etc lukt allemaal wel eindeloos.

Ik dacht dus dat het probleem lag bij het werkgeheugen of de voeding. Een bios reset heb ik al geprobeerd.

Nu heb ik via een usb memtest86 gerund, en ik heb zowel beide 8gb modules samen als apart getest. En bij alle testen “freezed” de pc, soms na 5 min, soms na 70 min. Opvallend is dat memtest na de lange test van 50+ min (2/4 passes), gewoon nog steeds 0 errors heeft.

Ik hoopte dat jullie misschien konden concluderen waar t probleem ligt na deze resultaten..

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7600K Boxed€ 251,05€ 251,05
1MoederbordenMSI Z270 SLI Plus€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 106,99€ 106,99
1BehuizingenCooler Master Silencio 452€ 63,43€ 63,43
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,50€ 29,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 67,90€ 67,90
1VoedingenCooler Master V550 Semi-Modular€ 128,19€ 128,19
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,06

[ Voor 53% gewijzigd door N.Uckerman op 28-11-2019 14:56 ]

Alle reacties

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Is de computer rechtstreeks aangesloten op het stroomnet of via een stekkerblok?
Heb je een andere voeding waar je mee kan testen?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• N.Uckerman
Quadradial schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:56:
Is de computer rechtstreeks aangesloten op het stroomnet of via een stekkerblok?
Heb je een andere voeding waar je mee kan testen?
Nee die heb ik niet. Daarom stel ik ook de vraag eerst hier. Ik was namelijk bang dat ik zelf een voeding zou kopen om te testen, terwijl jullie met jullie kennis mss wel andere dingen zouden suggereren.

De computer is aangesloten op een stekkerblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Probeer dan eens zonder stekkerblok of in ieder geval je computer rechtstreeks in de muur. Misschien is je stekkerblok gaar

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Stabiliteitsproblemen onder belasting ontstaan vaak door een voeding die het niet (meer) aankan zoals je zelf al zegt.

De truuk bij uitzoeken wat er aan de hand is, is het uitsluiten van mogelijke oorzaken.

Daarom: doe eens een test waarbij de grafische kaart is verwijderd uit het systeem. De processor heeft een geintegreerde gpu, dus dat kan bij jouw systeem. De grafische kaart is legt een grote belasting op de voeding, is soms instabiel, buggy driver, etc.

Herstart de PC bij een zwart ("freeze") scherm nog via de reset knop? Of via de aan/uit knop, door die 5 seconden in te drukken? In het laatste geval zou de PC uit moeten gaan en weer opstartbaar moeten zijn met nog een druk op de aan/uit knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is de firmware van je SSD wel up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
mrmrmr schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 04:34:
Stabiliteitsproblemen onder belasting ontstaan vaak door een voeding die het niet (meer) aankan zoals je zelf al zegt.

De truuk bij uitzoeken wat er aan de hand is, is het uitsluiten van mogelijke oorzaken.

Daarom: doe eens een test waarbij de grafische kaart is verwijderd uit het systeem. De processor heeft een geintegreerde gpu, dus dat kan bij jouw systeem. De grafische kaart is legt een grote belasting op de voeding, is soms instabiel, buggy driver, etc.

Herstart de PC bij een zwart ("freeze") scherm nog via de reset knop? Of via de aan/uit knop, door die 5 seconden in te drukken? In het laatste geval zou de PC uit moeten gaan en weer opstartbaar moeten zijn met nog een druk op de aan/uit knop.
De test zonder gpu heb ik zojuist gedaan en ook bij deze test bleef de pc na een minuut of 60 volledig vasthangen.

Nee de computer herstart NIET via de reset knop. Ik moet inderdaad knop 5 sec inhouden en dan start die vervolgens wel op. Ik kan ook op de kast zelf de schakelaar van de voeding uit en aan zetten en dan gaat die ook aan. Je vragen geven aan dat je aardig in de buurt van het probleem zit. Wat is jouw advies?

Het lijkt mij sterk dat beide ram sticks of beide channels daarvan op het moederbord tegelijkertijd kapot zijn gegaan, dus het werkgeheugen sluit ik al uit. Cpu ligt me niet echt voor de hand, gezien de problemen. De videokaart denk ik ook niet, want hij “freezed” ook zonder videokaart.

Ik heb het werkgeheugen nooit overclockt en heb de pc ook geprobeerd rechtstreeks in de muur te stoppen ipv via de stekker doos, helaas zonder resultaat.

De voeding of het moederbord blijft dus over.. ik ben voor 80% zeker dat het haast wel de voeding moet zijn, tenzij jij natuurlijk een ander idee hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door N.Uckerman op 29-11-2019 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het geheugen is nog wel een mogelijke oorzaak. Je zou kunnen proberen om het op standaard snelheid te laten draaien, zonde XMP.

Als je van iemand onderdelen kunt lenen, kun je verder met testen van de oorzaak door onderdelen te wisselen.

Storage is ook mogelijke oorzaak, maar meestal zijn de symptomen dan anders, geen zwart beeld.

De event viewer (logboek) geeft misschien nog meer aanwijzingen. Kijk vooral op het tijdstip van het probleem en daar vlak voor, en ook op het moment van opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
mrmrmr schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:18:
Het geheugen is nog wel een mogelijke oorzaak. Je zou kunnen proberen om het op standaard snelheid te laten draaien, zonde XMP.

Als je van iemand onderdelen kunt lenen, kun je verder met testen van de oorzaak door onderdelen te wisselen.

Storage is ook mogelijke oorzaak, maar meestal zijn de symptomen dan anders, geen zwart beeld.

De event viewer (logboek) geeft misschien nog meer aanwijzingen. Kijk vooral op het tijdstip van het probleem en daar vlak voor, en ook op het moment van opstarten.
Het werkgeheugen heeft altijd zonder xmp gedraaid.
Storage zou kunnen, aangezien het pc beeld “freezed”, het beeld wordt niet zwart maar blijft gewoon hangen. Toch denk ik dat storage het probleem niet is, aangezien mn pc ook freezed tijdens memtest en de storage daar niet echt bij betrokken is.

Ik ga morgen een nieuwe voeding kopen en dan zie probeer ik die eens uit, die is namelijk toch al de nodige jaartjes oud en mn gevoel zegt dat daar t probleem ligt.

Bedankt voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
wagenveld schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 06:47:
Is de firmware van je SSD wel up to date?
Je mist deze even, maar dit is een bekend probleem van de MX100, dus ik zou wel even updaten eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
wagenveld schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:27:
[...]

Je mist deze even, maar dit is een bekend probleem van de MX100, dus ik zou wel even updaten eerst.
Thanks, ga het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Koeling onvoldoende zou ik in eerste instantie denken. Memory is goed, alleen lijkt dit verkeerde timing of voltage van memory.

Ik zou eerst testen met een leen powersupply, daarna eens met een juist xmp profiel testen. Daarna eens kijken naar de koeling

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
Wim-Bart schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:00:
Koeling onvoldoende zou ik in eerste instantie denken. Memory is goed, alleen lijkt dit verkeerde timing of voltage van memory.

Ik zou eerst testen met een leen powersupply, daarna eens met een juist xmp profiel testen. Daarna eens kijken naar de koeling
Bedankt voor je advies. Zojuist getest met een gloednieuwe voeding, maar nog steeds hetzelfde probleem. Dus de voeding is het niet. Cpu had ik overclockt tot 5 ghz, heb ik langer dan een jaar gedaan en tot op heden nooit een probleem gehad. Ram heb ik nooit overclockt, dus daar zou qua voltage niks aparts moeten zijn qua voltage.

Zou het kunnen dat de cpu het heeft begeven na een slechte overclock van mij? Of zou de cpu het dan helemaal niet meer moeten doen? Ik dacht altijd dat ik goed en veilig overclockt had, heb echt lang getest met temperaturen, maarja ben gewoon opzoek naar oorzaken..

Hoe wil ik eig de koeling checken? Ik kan de temperaturen wel checken, maar ik heb maar 1 scherm en tot nu toe crasht de pc alleen in een game, dus ik kan de temperaturen niet meer checken op moment van vasthangen..

[ Voor 10% gewijzigd door N.Uckerman op 30-11-2019 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik had in een silencio 550 een AMD FX-8120 met de zelfde cooler. Het probleem met deze kasten is dat de warmte niet weg kan. Het is een stille kast maar airflow is beroerd. Ik denk ook dat met een dergelijke overclock er twee zaken kunnen zijn.

1. VRM's zijn beschadigd door hitte. Dat was bij mijn board, wat resulteerde in zelfde bevriezen
2. Je CPU is beschadigd.

De kast heeft te weinig airflow voor zo een overclock.

Volgens mij kan je met hwinfo32 naar disk loggen. Maar wanneer de boel bevriest dan heb je nog niks.

[ Voor 10% gewijzigd door Wim-Bart op 01-12-2019 00:59 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1