Toon posts:

Van VHDX naar Windows 10 terug?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik had Windows 10 en wilde Ubuntu proberen. Voordat ik dat deed maakte ik eerst een back up van mijn huidige Windows 10, met hopelijk alle bestanden: een image oid. Die heb ik nu op mijn externe harde schijf staan, alleen staat er geen .iso bestand maar een VHDX bestand.

Nu weet ik bij god niet hoe ik dat image bestand weer kan gebruiken om mijn laptop opnieuw in te stellen. Ik ben inmiddels van Ubuntu weer terug naar een frisse nieuwe Windows10 installatie, maar heel veel settings werken niet meer (scherm helderheid, etc) en ik en ben ook veel data kwijt en wil dus heel graag dat image vhdx bestand gebruiken om dat weer als standaard Windows10 installatie te kunnen gebruiken op mijn laptop. Vraag is: hoe doe ik dat?

Met Windows10 systeemherstel lukt het niet. Ben al dag of twee aan het knoeien/klooien. Iemand tips? Moet ik er eerst een iso bestand van maken? Kan dat? Hoe dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 14:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Volgens mij kan je via je disk management je vhdx file mounten en dan doorheen browsen..
diskmgmt.msc en dan bij action > mount VHD

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
Ik heb deze gevonden:
https://superuser.com/a/1170879

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Iets met mosterd en maaltijd, maar misschien heeft iemand anders hier in de toekomst iets aan:

Je kan de ubuntu live omgeving ook gebruiken zonder te installeren, precies om het te proberen voordat je over gaat tot installatie, of niet uiteraard.

Captain hindsight, awaaaaay

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Verwijderd

Je hebt nu een 'backup' van je oude systeem, maar het is niet wat je denkt.

VHD(X) is een Virtual Hard Disk bedoeld voor gevirtualiseerde PCs, niet voor backups.

Als jouw laptop het ondersteunt en je hebt Windows 10 Pro geinstalleerd staan, dan kan je als je alles goed hebt gedaan met Hyper-V een virtual machine van je oude laptop opstarten.

Je kan inderdaad ook deen VHD(X) weer terug schrijven naar disk, @AtomicWing heeft je de link inmiddels gegeven.

Volgende keer een echt backup programma gebruiken!

edit:

Voor de toekomst: maak een image van een windows install.
Geactiveerd windows met drivers voor alle benodigde hardware die anders niet werkt (ethernet/wifi/touchpad etc... maar niet de GPU driver bijvoorbeeld).
Office kan je er bijvoorbeeld ook op zetten en de backup software die je gebruikt (als je niet de ingebouwde backup gebruikt)

Die gebruik je voortaan ipv de normale windows install (veel sneller) Als je een restore of reinstall moet doen.

Dan run je windows update maak je een nieuwe image voor de volgende keer.

Uiteindelijk restore je een backup van al je bestanden. En installeer je de overige programma's 'vers'.

Je hebt dan 1 image die je alleen update als je hem gebruikt hebt en een veel kleinere backup van alleen de gebruikersbestanden. Die kan je dan tegen veel lagere kosten ook online zetten, zodat je de bestanden ook nog hebt als je huis afbrandt.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo en bedankt. Dus het is mogelijk?!
Okay, kan iemand mij misschien helpen met het verduidelijken van de stappen? Ik begrijp niet alles even goed:

1 Connect the backup drive containing the backup to another Windows PC. (MOET DIT EEN ANDERE PC ZIJN OF MAG DAT OOK DEZELFDE PC ZIJN ALS WAAR IK OP WERK? (ik heb er maar eentje tot mijn beschikking)

2. Open a PowerShell command window as Administrator.
3. Create a "Mount" and "Capture" folder on D:.

md D:\Mount, D:\Capture (MOET IK DIT COPY PASTEN? EN MAG ER OOK NOG IETS ANDERS OP DE EXTERNE HARDE SCHIJF STAAN? OF HEB IK DAN KANS DAT ALLES WEG IS? IK WEET NIET WAT MOUNTEN IS)

En moet ik echt eerst mijn laptop formatteren? Dan is toch alles weg?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 19:28 ]

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:23:
Hallo en bedankt. Dus het is mogelijk?!
Okay, kan iemand mij misschien helpen met het verduidelijken van de stappen? Ik begrijp niet alles even goed:

1 Connect the backup drive containing the backup to another Windows PC. (MOET DIT EEN ANDERE PC ZIJN OF MAG DAT OOK DEZELFDE PC ZIJN ALS WAAR IK OP WERK? (ik heb er maar eentje tot mijn beschikking)

2. Open a PowerShell command window as Administrator.
3. Create a "Mount" and "Capture" folder on D:.

md D:\Mount, D:\Capture (MOET IK DIT COPY PASTEN? EN MAG ER OOK NOG IETS ANDERS OP DE EXTERNE HARDE SCHIJF STAAN? OF HEB IK DAN KANS DAT ALLES WEG IS? IK WEET NIET WAT MOUNTEN IS)

En moet ik echt eerst mijn laptop formatteren? Dan is toch alles weg?
maak een kopie van die vhdx
Download eens vmware player
new virtual machine en bij harddisk existing en dat vhdx bestand kiezen (let op dat je een kopie ergens anders hebt)
Start de machine op en voila windhoos met al je ouwe meuk.

Dan kan je van daaruit wat dingen veilig stellen

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:55
wokkelz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:50:
Volgens mij kan je via je disk management je vhdx file mounten en dan doorheen browsen..
diskmgmt.msc en dan bij action > mount VHD
Dit is inderdaad de makkelijkste manier gewoon Windows Key + R dan diskmgmt.msc en dan bij action > virtuele harddisk koppen. Vervolgens je VHDX selecteren en hij komt als nieuwe drive in je verkenner te staan.

VHD

Kan je al je data over kopieren naar je nieuwe windows installatie en klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 28-11-2019 19:55 ]

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Ja het punt is nou juist dat ik de hele Windows installatie terug wil installeren, en niet alleen de data (Die ik dus inderdaad kwijt ben!) De Windows10 versie die had gebackedupped had juist mijn Samsung settings die ervoor zorgden dat mijn schermhelderheids fn toetsen werkten, en nog wat andere tweaks. Dat doet het nu allemaal niet meer. Maar ik ga het proberen met de link. Of kan ik dat bestand sowieso niet gebruiken om alles weer te installeren zoals het was? Bedankt voor de feedback!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:42
Je kan ook de vhdx blijven gebruiken als os disk i.p.v. weer alles terug te zetten ben je tevens ook flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
Ja het is mogelijk. Je kunt gewoon de VHD terugzetten naar een normale HDD, daar zijn tooltjes voor. Wat in de eerdere link beschreven wordt is nog leuker, dan maak je er een WIM bestand van en die kun je met de normale Windows Setup procedure weer installeren (en ook rechtstreeks volgens het artikel, die kende ik nog niet). Dan moet je even een usb-stick inrichten als installatiemedium en het WIM bestand vervangen door je eigen.

Als je je oude harddisk niet wilt formatteren dan kun je natuurlijk ook een andere in je PC monteren en daarop de procedure testen. Als je alles werkend hebt kun je het dan uitvoeren op je echte harddisk.

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 29-11-2019 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 18:29

Emiel1984

Made in NL

Als er wat dingen niet werken na een windows installatie mis je wat drivers danwel software.

Indien je een laptop gebruikt kan je normaal gesproken alle software vinden op de website van de fabrikant.
Indien je een computer gebruikt die door een fabrikant al is gebouwt, dan kan je ook normaal gesproken bij de website van de fabrikant terecht.

Een schone installatie heeft als voordeel dat je geen extra software meekrijgt die je nooit gebruikt.
Daarom adviseer ik je in geval van bovenstaande het probleem op te lossen door de juiste software\drivers te zoeken. Dus de tijd gebruiken om dat te doen en niet uit te zoeken hoe je de image terug moet zetten.

Kan je wellicht delen welke hardware je gebruikt? Wellicht kan iemand dan aangeven wat je nog zal moeten installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Emiel1984 op 29-11-2019 07:41 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:46:
Voordat ik dat deed maakte ik eerst een back up van mijn huidige Windows 10, met hopelijk alle bestanden: een image oid. Die heb ik nu op mijn externe harde schijf staan, alleen staat er geen .iso bestand maar een VHDX bestand.
Hoe heb je die back-up gemaakt? Naam van het programma?
Heb je de ingebouwde Windows 10 systeemkopie gedaan? Die maakt namelijk een .vhdx bestand...
Indien ja dan kun je die terugzetten via systeemherstel en dan herstellen met installatiekopie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
Lanceer de vhdx via een hypervisor, doe een export drivers via poweshell en herinstalleer je pc. "Schoonste" oplossing.

Als een aantal functies uw probleem zijn, raad ik gewoon een clean install aan, en vervolgens alles binnen halen via windows update en de auto update tool van uw fabrikant gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 17:38
De makkelijkste manier lijkt mij om er even een andere windows pc bij te halen, wel 1 met windows 10 pro.
Haal de schijf uit de laptop en sluit deze ook even aan in deze pc.
Mount in Windows de vhdx en clone deze terug naar de schijf van je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Overigens wat ook werkt is het volgende. Installeer Windows 10 op je PC. Haal je disk er uit en mount de C partitie aan een drive letter op een andere PC, maar bijvoorbeeld als F:. Mount nu ook de VHDX op die PC als bijvoorbeeld G:.

Start nu een admin command prompt en voer het volgende commando uit:

ROBOCOPY G:\ F:\ /MIR /COPYALL /R:0 /W:0 /ZB

Daarna heb je Windows terug, hang je disk in andere PC en boot. Belangrijk Vergeet de /ZB niet.

Open nu een commando prompt met verhoogde priveleges.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar dit laatste is voor mij echt hogere wiskunden. Ik heb al geprobeerd om alles werkend te krijgen met Samsung Update, maar het lukt me niet. Het is me de vorige keer wel gelukt maar ik weet niet meer hoe. Wel weet ik dat het heel lang duurde voor ik het voor elkaar had. Ik zoek gewoon de simpelste weg om dat vhdx bestand als standaard te installeren. Ik ga het morgen proberen met de link in de 2e post. Natuurlijk doe ik liever een "clean" install, maar ik word echt gek van die helderheid die ik alleen maar aan kan passen middels instellingen. Ik heb de Samsung NP930X5j-01Nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:53:
De Windows10 versie die had gebackedupped had juist mijn Samsung settings die ervoor zorgden dat mijn schermhelderheids fn toetsen werkten, en nog wat andere tweaks....
Je kan daarvoor ook gewoon Samsung Update installeren: https://www.microsoft.com...msung-update/9nq3hdb99vbf

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:29:
Sorry maar dit laatste is voor mij echt hogere wiskunden. Ik heb al geprobeerd om alles werkend te krijgen met Samsung Update, maar het lukt me niet. Het is me de vorige keer wel gelukt maar ik weet niet meer hoe. Wel weet ik dat het heel lang duurde voor ik het voor elkaar had. Ik zoek gewoon de simpelste weg om dat vhdx bestand als standaard te installeren. Ik ga het morgen proberen met de link in de 2e post. Natuurlijk doe ik liever een "clean" install, maar ik word echt gek van die helderheid die ik alleen maar aan kan passen middels instellingen. Ik heb de Samsung NP930X5j-01Nl
Vergeet al die posts hierboven en google gewoon even hoe je die back-up terugzet. Dat kan gewoon met dezelfde tool als waar je de back-up mee gemaakt heb.

Gebruik van de commandline is nergens voor nodig!

Nornaal had ik je zelf wel even een link gestuurd maar het internet op Aruba is traag en het vliegtuig gaat zo opstijgen.

Ik kan de link niet openen maar hier moet je antwoord wel staan denk ik: https://support.microsoft...ows-10-backup-and-restore

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 02-12-2019 00:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 21:36:
Overigens wat ook werkt is het volgende. Installeer Windows 10 op je PC. Haal je disk er uit en mount de C partitie aan een drive letter op een andere PC, maar bijvoorbeeld als F:. Mount nu ook de VHDX op die PC als bijvoorbeeld G:.

Start nu een admin command prompt en voer het volgende commando uit:

ROBOCOPY G:\ F:\ /MIR /COPYALL /R:0 /W:0 /ZB

Daarna heb je Windows terug, hang je disk in andere PC en boot. Belangrijk Vergeet de /ZB niet.

Open nu een commando prompt met verhoogde priveleges.
Hoe weet jij zo zeker dat de andere computer niet vanaf, straks start ie alsnog vanaf de nieuw geïnstalleerde Windows 10. Of kom je op een scherm waarbij de bootloader zegt dat versies van Windows 10 zijn en geen idee hebt welke hij of zij niet hebben.

En misschien heeft hij of zij wel een computer waarbij de harde schijf er niet uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Berlinetta schreef op maandag 2 december 2019 @ 00:35:
[...]

Hoe weet jij zo zeker dat de andere computer niet vanaf, straks start ie alsnog vanaf de nieuw geïnstalleerde Windows 10. Of kom je op een scherm waarbij de bootloader zegt dat versies van Windows 10 zijn en geen idee hebt welke hij of zij niet hebben.

En misschien heeft hij of zij wel een laptop waarbij de harde schijf er niet uit kan.
Het grappige is dat dit zelfs werkt vanuit Windows PE om een drive te klonen.

Een andere mogelijkheid is via een omweg vanuit Windows PE. Eerst maak je een image van een disk met Dism naar een Wim file en daarna pak je dat image weer uit naar je disk met dism.

[ Voor 14% gewijzigd door Wim-Bart op 02-12-2019 21:02 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

TheVMaster

Moderator WOS
PhanToM__ schreef op Saturday 30 November 2019 @ 19:29:
Lanceer de vhdx via een hypervisor, doe een export drivers via poweshell en herinstalleer je pc. "Schoonste" oplossing.

Als een aantal functies uw probleem zijn, raad ik gewoon een clean install aan, en vervolgens alles binnen halen via windows update en de auto update tool van uw fabrikant gebruiken.
Dit zou ik inderdaad ook doen. Drivers exporteren vanuit de VM het allermakkelijkst en je hebt ook nog een mooie schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JackSparrow schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 00:05:
Dit zou ik inderdaad ook doen. Drivers exporteren vanuit de VM het allermakkelijkst en je hebt ook nog een mooie schone installatie.
Met alleen drivers krijg je meestal niet de functionaliteit terug van fn hotkeys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DukeBox schreef op Tuesday 3 December 2019 @ 07:32:
[...]

Met alleen drivers krijg je meestal niet de functionaliteit terug van fn hotkeys.
Dan zou je nog een keer de 'update tool' van de levernacier kunnen draaien. Of even de hotkey software downloaden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ja die dus :P maar ik zou gewoon een clean install doen als ik de TS was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@JackSparrow Heeft hij nu toch ook gedaan ? Vandaar dat ik aanraadde die tool te draaien. Die installeerd en/of update alle drivers en software . Je moet alleen even weten dat die in de microsoft store staat en niet bij samsung zelf.

Het is echt een clean install (of recovery, die is ook redelijk clean), tool installeren.. starten.. 3 keer op next drukken herstarten en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 18:10

AzzKickah

06-CENSORED

Waarom heb ik dit nooit geweten?! :? :F

Ik verdring alle gedachten naar waar dit mij in het verleden (veel) tijd had kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
AzzKickah schreef op Tuesday 3 December 2019 @ 11:07:
[...]

Waarom heb ik dit nooit geweten?! :? :F

Ik verdring alle gedachten naar waar dit mij in het verleden (veel) tijd had kunnen besparen.
Geen idee...heb het veel gebruikt bij projecten waarbij je soms de drivers niet meer kon downloaden bij de leverancier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al tig keer geprobeerd om met Samsung Update de nieuwste drivers binnen te halen, en dat lukt ook. Maar na installatie blijven de FN toetsen het gewoon niet doen. Ik heb geloof ik Samsung settings 3.2.028 ofzo nodig, maar ik denk dat terugzetten het beste is want dan weet ik zeker dat alles werkt. Helaas lukt dat me niet... Ik weet niet hoe ik dat moet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op Tuesday 3 December 2019 @ 11:08:
ik heb al tig keer geprobeerd om met Samsung Update de nieuwste drivers binnen te halen, en dat lukt ook. Maar na installatie blijven de FN toetsen het gewoon niet doen. Ik heb geloof ik Samsung settings 3.2.028 ofzo nodig, maar ik denk dat terugzetten het beste is want dan weet ik zeker dat alles werkt. Helaas lukt dat me niet... Ik weet niet hoe ik dat moet doen....
Dus je installeert de drivers van Samsung en dan doen de samsung knoppen het niet? En wat zegt de Samsung site zelf...kun je daar die 'Samsung Settings' niet downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JackSparrow schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:11:
En wat zegt de Samsung site zelf...kun je daar die 'Samsung Settings' niet downloaden?
Samsung drivers/software > windows 8.1 voor PC en laptops gaan allemaal via Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DukeBox schreef op Tuesday 3 December 2019 @ 11:12:
[...]

Samsung drivers/software > windows 8.1 voor PC en laptops gaan allemaal via Microsoft.
Wordt Windows 10 uberhaupt nog wel ondersteund op die machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JackSparrow schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:12:
Wordt Windows 10 uberhaupt nog wel ondersteund op die machine?
Ja, notebook 9 series wordt gewoon officieel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij helpen door uit te leggen hoe ik mijn VHDX zo simpel mogelijk als standaard Windows 10 installatie kan installeren? Dan ben ik uit de brand. Dat gezeik met die Windows Settings, dat lukt allemaal niet, het is geen compatibele applicatie, of het installeert niet, of het helpt niet. Ik weet niet meer met welk programma ik die back up heb gemaakt, maar als ik dat ding nou gewoon opnieuw installeer. Is daar geen programmaatje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Dukebox bij die Samsung Settings staat er dat ik een code moet inwisselen EN dat deze app niet compatibel is met mijn apparaat (Samsung NP930X5J)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op Tuesday 3 December 2019 @ 11:32:
@Dukebox bij die Samsung Settings staat er dat ik een code moet inwisselen EN dat deze app niet compatibel is met mijn apparaat (Samsung NP930X5J)
En wat zegt Samsung als je ze belt voor ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze niet gebeld... Dan wordt je altijd met een kluitje in het riet gestuurd. Ben nu met ze aan de lijn.... Volgen de medewerker zou alles het moeten doen na installatie van de laatste drivers.
Zij zeggen: Probeer Windows 8 te herinstalleren en van daaruit weer naar Windows10.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2019 11:53 ]

Pagina: 1