Vraag

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:35
Momenteel ben ik bij een klant gedetacheerd die Roaming Profiles actief heeft, wat momenteel redelijk wat problemen geeft op het Windows 10 Client gedeelte.

De .\AppData\Roaming folder van diverse gebruikers is dermate groot dat het inloggen een aantal minuten kan duren, en dit is vervelend aangezien ze gedurende de dag van werkplek wisselen. Soms meerdere keren.

Na wat onderzoek blijkt Roaming Profiles niet noodzakelijk te zijn om deze gebruikers om Roaming Profiles actief te hebben binnen deze omgeving.

Roaming Profiles is opgebouwd/actief middels een (computer)GPO.

"Set roaming profile path for all users logging onto this computer"
Welke verwijst naar \\servernaampje\share$\%username%

Volgens mij gebeurt er het volgende als ik deze setting disable:

- Bij een gebruiker die nog geen roaming profile heeft word er geen roaming profile meer aangemaakt.

Alle gebruikers die al een roaming profile hebben, blijven deze gebruiken als ze inloggen op een PC waar reeds een zwervend profiel van ze staat gebruik makend van dit roaming profiel totdat deze of verwijderd worden of veranderend in een lokaal profiel

Ik kan nog niet vinden of dit het geval is..

Iemand die hier ervaring mee heeft gehad?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Alle reacties

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24
Wat wil je precies bereiken? Gebruikers moeten wel op gedeelte werkplekken hun profiel kunnen gebruiken gok ik?

Naar mijn ervaring is de enige goede oplossing hiervoor FSLogix.

• McMiGHtY
Ik wil er voor zorgen dat het inloggen sneller gaat.

Gebruikers die dit gebruiken, doen eigenlijk alles in Google Chrome, ze gebruiken hiervoor Google Docs en andere Google Applicaties (Ja men heeft ook MS Teams , maar dat word op een of andere manier niet gebruikt)

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24
Werken met lokale profielen zou ik sterk afraden! Inloggen duurt dan nog lang omdat op elke nieuwe werkplek waar ingelogd wordt een nieuw profiel gemaakt worden wat ook even duurt en settings worden niet meegenomen tussen de werkplekken.

Je kunt ook aangeven wat wel en niet in het profiel meegenomen moet worden via het register, maar dit is niet echt een nette oplossing.

FSLogix is wat je nodig hebt! :)

• McMiGHtY
FSLogix heb ik ook al over gelezen en is een mooie oplossing en als ik het snel gezien heb kunnen we het gebruiken.

Het gaat in de basis om +- 12 gebruikers die van 2 pc's gebruik maken. (Beneden altijd dezelfde, boven altijd dezelfde), 12 anderen die een vaste werkplek hebben (en dus altijd op dezelfde machine inloggen) en de rest heeft een laptop, en loggen alleen daar op in, en hebben geen roaming profile.

En de 12 gebruikers gebruiken in de basis eigenlijk alleen maar Google CHrome..

[ Voor 9% gewijzigd door McMiGHtY op 28-11-2019 15:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-04 18:12
Waarschijnlijk duurt het laden van de profielen lang omdat de Chrome UserData folder erg groot is geworden. Ik raad mijn klanten altijd af om deze te roamen omdat dit voor lange inlogtijden zorgt. Wat je eventueel kunt doen is de UserData folder redirecten naar bijv. een homedir ipv laten roamen. Zo zorg je ervoor dat deze niet geladen hoeft te worden tijdens het aanmelden. Dit kun je instellen met een GPO.

Let wel op dat dit een performance impact kan hebben als je netwerk (LAN) niet optimaal is. Zorg ook ervoor dat dit soort zaken niet over een WAN gaan vanwege latency/bandbreedte. Niet zomaar implementeren en eerst goed testen met een testaccount en of pilot users.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:30

Yucon

*broem*

Vooropgesteld: ik ben gebruiker en weet buiten de hoofdlijnen niets van werkplekbeheer.

Maar ik ben dus wel gebruiker en ik ergerde me ook regelmatig aan lange logintijden. Tot ik hoorde dat blijkbaar dingen op bv het bureaublad ook gesynchroniseerd worden. Misschien is het een goed idee wat voorlichting mee te nemen om de link tussen volle gesyncte folders en trage logintijden duidelijk te maken. Ik ben zeker geen digibeet maar ik wist dit ook niet.. ik ging er namelijk vanuit dat het om niet gesyncte netwerkschijven ging.

Het is natuurlijk geen antwoord op je vraag. Maar net als veel gebruikers dit niet lijken te weten heb ik het idee dat werkplekbeheerders evengoed niet weten dat gebruikers dit niet weten.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

iFap schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:04:
Waarschijnlijk duurt het laden van de profielen lang omdat de Chrome UserData folder erg groot is geworden. Ik raad mijn klanten altijd af om deze te roamen omdat dit voor lange inlogtijden zorgt. Wat je eventueel kunt doen is de UserData folder redirecten naar bijv. een homedir ipv laten roamen. Zo zorg je ervoor dat deze niet geladen hoeft te worden tijdens het aanmelden. Dit kun je instellen met een GPO.

Let wel op dat dit een performance impact kan hebben als je netwerk (LAN) niet optimaal is. Zorg ook ervoor dat dit soort zaken niet over een WAN gaan vanwege latency/bandbreedte. Niet zomaar implementeren en eerst goed testen met een testaccount en of pilot users.
Google slaat toch niets op in %appdata%, enkel in %localappdata% en die wordt niet gesynced.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

McMiGHtY schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:11:
De .\AppData\Roaming folder van diverse gebruikers is dermate groot dat het inloggen een aantal minuten kan duren, en dit is vervelend aangezien ze gedurende de dag van werkplek wisselen. Soms meerdere keren.
Heb je al gekeken waardoor de roaming folder zo groot geworden is? Verkeerde settings van een applicatie? Users die gewend zijn om complete ISO's op een bureaublad te plaatsen?

Controleer eerst even of je wel het juiste doet. Users die produktie bestanden op een bureaublad plaatsen, blijven dat namelijk na jouw voorgestelde aanpassing ook doen. Beetje vervelend als achteraf blijkt dat de data die nu alleen maar lokaal bestaat niet meer meegenomen blijkt te worden in de backups. ;)

Analyseer eerst je probleem even goed. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
Momenteel ben ik bij een klant gedetacheerd die Roaming Profiles actief heeft, wat momenteel redelijk wat problemen geeft op het Windows 10 Client gedeelte.

Na wat onderzoek blijkt Roaming Profiles niet noodzakelijk te zijn om deze gebruikers om Roaming Profiles actief te hebben binnen deze omgeving.

Roaming Profiles is opgebouwd/actief middels een (computer)GPO.

"Set roaming profile path for all users logging onto this computer"
Welke verwijst naar \\servernaampje\share$\%username%

Volgens mij gebeurt er het volgende als ik deze setting disable:

- Bij een gebruiker die nog geen roaming profile heeft word er geen roaming profile meer aangemaakt.

Alle gebruikers die al een roaming profile hebben, blijven deze gebruiken als ze inloggen op een PC waar reeds een zwervend profiel van ze staat gebruik makend van dit roaming profiel totdat deze of verwijderd worden of veranderend in een lokaal profiel

Ik kan nog niet vinden of dit het geval is..

Iemand die hier ervaring mee heeft gehad?
We kunnen heel erg in detail gaan maar er komt enorm veel kijken bij een migratie van roaming profiles naar technologie X.

Voorbeelden van X kunnen zijn:
- Redirected Folders
- Local profiles
- Profile disks op een terminal server
- ...

Je moet vooral niet zelf in 1 keer in gpo’s beginnen te prutsen zonder een plan van aanpak te hebben.

In je plan van aanpak moet zitten:
- Backups -> hoe zorg ik dat alles nog backupped wordt?
- Performance -> zorgt manier X wel voor een verbetering?
- ....

Ik zou eerst en vooral eens 100% zeker zijn dat je fout ligt aan de UserData folder van chrome en niet aan een bottleneck of een l2 probleem.

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Snake schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:18:
[...]

Google slaat toch niets op in %appdata%, enkel in %localappdata% en die wordt niet gesynced.
"Set user data directory ${roaming_app_data}\Google\Chrome "

Dit is een Google Chrome Policy , die men helaas ingesteld heeft...dus helaas word er behoorlijk wat richting het roaming profile gedouwd.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is het dan niet een betere oplossing om deze directory op te schonen voor elke user, en deze setting terug te draaien? (als dit de enige oorzaak is waardoor de Roaming Profiles zo groot worden).

Misschien een veel betere optie dan het compleet afstappen van Roaming Profiles....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 15:10
Binnen onze organisatie tot een jaar geleden dezelfde issues gehad. Bleek dat de downloads folder onderdeel was van het roaming profile... Aangezien veel medewerkers die niet opschoonden werden de profielen enorm groot. Niet alleen het inloggen duurde lang, ook het afmelden kon lang duren als de downloadsfolder gesynched werd. Daarna de downloadsfolder uitgesloten uit het roaming profile en inloggen gaat vrijwel direct.

Zoals hierboven al is voorgesteld, kijk eerst waardoor de profielen zo groot zijn en begin met de grootste boosdoener aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Downloads redirecten we gelukkig wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
Question Mark schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:08:
Is het dan niet een betere oplossing om deze directory op te schonen voor elke user, en deze setting terug te draaien? (als dit de enige oorzaak is waardoor de Roaming Profiles zo groot worden).

Misschien een veel betere optie dan het compleet afstappen van Roaming Profiles....
Opschonen kan, maar is geen oplossing. Vroeg of laat is de directory weer gegroeid. Daarnaast worden bookmarks, geschiedenis en opgeslagen wachtwoorden ook bewaard in die directory. Opschonen kun je dus niet zomaar doen anders krijg je behoorlijk wat boze gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 19:23
Als je dan toch een policy hebt voor Chrome dan kan je die toch laten opslaan op het netwerk. Dan gaat hij niet mee in het roaming profile maar direct van het netwerk geladen. Beetje hetzelfde als hierboven ook al gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-05 16:45
https://superuser.com/que...-the-diskcachesize-policy
Kan je hier niet wat mee?

Als Chrome de enige reden is waarom het inloggen lang duurt zou ik daar naar eerst naar kijken.
Je zou ook ervoor kunnen kiezen chrome uit het roaming profile te excluden met een GPO.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Ik heb diverse gesprekken met gebruikers gehad, roaming profile heeft voor hun geen toegevoegde waarde. Ook het werken met lokale profielen op meerdere pc's zal in eerste instantie (1ste keer inloggen op een "nieuwe pc" ) wat vertraging opleveren welke tot nu toe (in de testen) nog altijd sneller is dan het laden van het roaming profile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

McMiGHtY schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:33:
Ik heb diverse gesprekken met gebruikers gehad, roaming profile heeft voor hun geen toegevoegde waarde.
Hebben de users voldoende kennis om dit goed in te kunnen schatten?
dit is vervelend aangezien ze gedurende de dag van werkplek wisselen. Soms meerdere keren.
Volgens mij heb je hier een hele goede usecase om juist wél roaming profiles te gebruiken.

Als de data van chrome de oorzaak is van de grootte van het roaming profile, waarom exclude je deze dan niet van het roaming profile? Dan hebben ze toch nog een roaming profile (met alle voordelen), maar niet de vertragende effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
- Roaming Profiles is een aflopende zaak qua ondersteuning vanuit Microsoft.
- Implementeren van alternatieve oplossingen welke ondersteund worden vanuit Microsoft is momenteel te ingrijpend en tijdrovend voor de IT afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

McMiGHtY schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:20:
- Roaming Profiles is een aflopende zaak qua ondersteuning vanuit Microsoft.
Da's nieuw voor mij, heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Moet ik even gaan zoeken.. Maar dat was ergens een reply van een MS Employee die dat melde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iFap
Question Mark schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:59:
[...]

Da's nieuw voor mij, heb je daar een bron van?
Microsoft speelt inderdaad nu meer in op UE-V. Er worden geen nieuwe features meer geïntroduceerd met Roaming Profiles. Duurt nog wel even voordat roaming Profiles er helemaal uit gaat.

Bron:
https://social.technet.mi...orum=win10itpronetworking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
Maar wat is nou de oorzaak van het lange laden? Chrome files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

iFap schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:07:
[...]

Microsoft speelt inderdaad nu meer in op UE-V. Er worden geen nieuwe features meer geïntroduceerd met Roaming Profiles. Duurt nog wel even voordat roaming Profiles er helemaal uit gaat.
MS is al wat langer zoekende naar beter presterende alternatieven, bijvoorbeeld profile disks op RDS en VDI omgevingen. Ik zie ze (zoals je zelf ook al aangeeft) nog niet ze heel snel afstappen van het supporten van roaming profiles.

Pagina: 1