Alvorens de aanschaf...

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb internet via de kabel en nou wil ik
dat op drie verschillende computers.

De search nagezocht en ik ben van niveau }:O naar het niveau }:O }:O gegaan. een hele verbetering. Maar omdat ik liever niks teveel of onzinnigs koop vraag ik toch nog even om raad.

strijdplan:
* een 120Mhz als "server"
* 2 netwerkkaartjes daarin
* 1 switch erbij
* op elke comp (incluus server) win98

de vragen:
* moet ik op de server een fw draaien, of kan dat net zo goed alleen op de afzonderlijke computers?
(zoja, zapro of zijn er betere voor netwerkjes?)
* Is die switch echt nodig of kan ik net zo goed een hub gebruiken?
(ik wil wel bestanden gaan uitwisselen maar kan niet zeker zeggen hoevaak/veel)

hopelijk kunnen jullie deze }:O een beetje opweg helpen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Een switch is niet echt nodig met 3 PC's, tenminste, niet voor internet. De verbinding is maximaal 1 MBit, en de netwerkkaarten zijn minimaal 10 MBit. Als je echter veel bestanden uit wilt wisselen tussen de PC's, en 100 MBit netwerkkaarten hebt, dan kan het wel aan te raden zijn om toch een swtch te nemen. Maar voor internet is het niet nodig.

En als je de firewall op de server zet, hoeft het niet meer op de PC's, en hoef je hem dus maar 1 keer (en geen 3 keer) te installeren. Aan de andere kant kun je ook iedere gebruiker verantwoordelijk maken voor zijn/haar eigen veiligheid, en dan dus firewallen op de afzonderlijke PC's, en niet al te restrictief op de server.

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Zet op je servertje Windows NT ( Work of Server ) Dit draait wat makkelijker voor hem dan Windows 98. En is wat beter te beveiligen.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op woensdag 01 augustus 2001 16:20 schreef jlrensen het volgende:
Een switch is niet echt nodig met 3 PC's, tenminste, niet voor internet. De verbinding is maximaal 1 MBit.....
@home levert volges mij toch 10Mbit :?

en over die fw, t liefste heb ik dat ik zo min mogelijk hoef om te kijken naar de server. (dus geen rules en uitzonderingen hoef in te stellen)

Ik heb er niet zoveel verstand van maar kan ik een fw instellen dat hij aleen maar sub7's en trojans etc. buiten de deur houdt?

dan kan ik eventuele verdere beveiliging op de client zelf instellen

edit:

redenen voor win98: de ballen verstand van NT
gebrek aan NT cd :)

• Theuno
  • Laatst online: 22-08 13:27

Theuno

Da Devil Crew

Op woensdag 01 augustus 2001 16:25 schreef Atgast het volgende:

[..]

@home levert volges mij toch 10Mbit :?
Meer als 1 Mbit dat wel, maar 10 Mbit waarschijnlijk niet, dat is namenlijk 800 KB/s, en zelfs als ze dat al deden was een 10 Mbit HUB voldoende...

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Als ik muziek wil luisteren over het netwerk, is dat met een hub ook te doen?

en ik weet niet of t een optie is, maar zou ik ook kunnen branden over t netwerk?

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Volgens mij moet branden op het netwerk theoretisch gezien wel kunnen, hoewel ik het nog nooit geprobeerd heb. Alleen: Wat als er iemand zo vriendelijk is een kabeltje uit de hub/switch danwel pc te rukken? Juist: bufferunderrun. Dus: Juist. Weg cdtje, weer een onderzetter....

MAW: Waarschijnlijk kán het wel, maar het is ten zeerste af te raden.....

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op woensdag 01 augustus 2001 16:34 schreef Atgast het volgende:
Als ik muziek wil luisteren over het netwerk, is dat met een hub ook te doen?

en ik weet niet of t een optie is, maar zou ik ook kunnen branden over t netwerk?
Beide kan gewoon. Waar ik nu zit heb ik een netwerkje met een 10Mb sitecom hubje. Zowel muziek luisteren als CD's branden over het netwerk gaat probleemloos.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Als jij cd wil branden over het netwerk, raad ik je toch een 100 Mbit netwerk aan, anders geraak je niet sneller dan 4X (en das toch ook zonde.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op woensdag 01 augustus 2001 20:34 schreef Charlie23 het volgende:
Als jij cd wil branden over het netwerk, raad ik je toch een 100 Mbit netwerk aan, anders geraak je niet sneller dan 4X (en das toch ook zonde.
Dat is wel iets om in je overweging mee te nemen, maar in eerste instantie vroeg 'ie alleen of het mogelijk was ;)

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 19:40
Ik heb hier thuis een netwerkje van 3 computers. Alles hangt aan elkaar met een 10 mbit hub en we kunnen allemnaal tegelijk naar mp3's luisteren over het netwerk zonder problemen. Het enigste wat ik nog nooit heb geprobeerd is om cd's te branden.

wij moetn nog zo'n maand wachten op kabel internet maar dan ga ik voor dezelfde oplossing als jou. gewoon effe een servertje in elkaar prutsen en klaarn is kees :)

Nu nog wachten :(

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:02

Yucko

One clown to rule them all !

op zich is dit wel een goede oplossing, maar dan wel op de server de fw, want 3x installeren.

maar misschien moet je toch eens gaan kijken naar www.clarkconnect.org of www.freesco.org

Beide zijn linux based, waarvan freesco zelfs vanaf de flop kan draaien (zonder hdd in pc). ClarkConnect = wat groter (lees: 200mb) maar zeer gebruiksvriendelijk al zeg ik het zelf. Beide zijn webbased te configureren. Er zijn btw nog meer van dit soort "distro's", maar ik moet zeggen dat me deze het beste bevielen. Allebei zeer makkelijk te configureren. Wat echt verrekte handig is bij ClarkConnect, is dat je van te voren een flop aanmaakt dmv. een bijgeleverd programma wat je instellingen vastlegd op flop. Mocht je firewall/gateway nu eens een keer opnieuw geinstalleerd moeten worden, gewoon flop erin, cd in drive .. en voila! Hij installeerd zicht gewoon opnieuw met dezelfde instellingen.

Sorry voor het lange lulverhaal, maar ik ben gewoon super-enthousiast over ClarkConnect. Nu nog een printerserver (zal waarschijnlijk in volgende versie komen) en ik ben helemaal tevreden.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

even over die firewall als je die op de server zet is dat prima en genoeg zo is als het goed is elke pc achter de server ook beschermd :)

en heb je het voordeel van een icoon mindern is je systray op de client pc's :)

Sommige mensen....

Pagina: 1