Case fans werken niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• meindertFrys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-10 14:55
Ha,

zoals de titel al zegt: De case fans werken niet meer. De lampjes ervan wel.
Ik heb geprobeerd de aansluitingen van de fans op de sysfan pinnetjes te klikken, dat maakt geen verschil. Speedfan ziet de casefans niet, alleen de GPU kan ik controleren. Als ik in de BIOS kijk, dan zie ik de fans wel, maar de instellingen veranderen maakt geen verschil.
Heel soms, als ik bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 of Crusader kings 2 aanslinger, dan begint 1 van de voorventilatoren licht te tikken, alsof die niet op gang komt.

Nu ben ik genegen om 1 nieuwe fan te kopen, 120mm achterin, en de 2 voor fans lekker te laten aangezien de kast open slopen om daarbij te komen een redelijke hel is. Maar dat is ervan uitgaande dat de ventilator stuk is, terwijl ik dus denk (en heb geduckduck'ed) dat ook het moederbord een probleem heeft. De BIOS is overigens up-to-date.

Mijn vraag: gaat het vervangen van 1 ventilator werken, of moet ik eerst wat anders proberen?
Ik hoop dat ik duidelijk heb uitgelegd..

Hieronder de inhoud van mijn pc.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 227,-€ 227,-
1MoederbordenMSI B150 PC MATE€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon R9 380 4GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon VG5-W Rood€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 51,90€ 51,90
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 109,99€ 109,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,79

Alle reacties

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-11 00:24

Dograver

>> Insert Title Here <<

Ventilator, moederbord of je voeding.

Je zegt dat de fan wel aanslaat maar niet doorstart. Ik zou beginnen door ergens (desnoods toch direct een nieuwe) ventilator te proberen. Je hebt immers al de wens om deze te vervangen. Dus bestel er 1 en testen.

Kwestie van stap voor stap troubleshooten.

Ga er niet van uit dat je voeding zo op de rand zit dat deze 1 fan niet meer kan starten. Maar ik sluit het niet uit. Heb gekker meegemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Dograver op 28-11-2019 18:13 ]

PSN-ID Dograver

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:59
Je zou pricewatch: Noctua NA-SAC1 3Pin to 4Pin adapter (set van 3) kunnen gebruiken om de fans direct op de voeding aan te sluiten.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Uszka schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:25:
Je zou pricewatch: Noctua NA-SAC1 3Pin to 4Pin adapter (set van 3) kunnen gebruiken om de fans direct op de voeding aan te sluiten.
Waardoor ze altijd op 100% draaien. Zelfs de beste en meest stille fans wil je qua geluid niet op 100% hebben draaien. Het kan wel wat je aangeeft, maar ik zou het zelf niet doen.

• meindertFrys
Dograver schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:12:
Ventilator, moederbord of je voeding.

Je zegt dat de fan wel aanslaat maar niet doorstart. Ik zou beginnen door ergens (desnoods toch direct een nieuwe) ventilator te proberen. Je hebt immers al de wens om deze te vervangen. Dus bestel er 1 en testen.

Kwestie van stap voor stap troubleshooten.

Ga er niet van uit dat je voeding zo op de rand zit dat deze 1 fan niet meer kan starten. Maar ik sluit het niet uit. Heb gekker meegemaakt.
Dank je wel. Het lijkt me dan maar het beste om inderdaad een nieuwe fan te installeren, deze: pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm gaat het worden denk ik.
Als dat niet werkt, wat is dan de volgende stap? Een andere voeding proberen? Toen ik dit ding 3 jaar geleden in elkaar schroefde, voldeed deze voeding, ook al is het niet de krachtigste. Het enige wat er vervangen is, is de HDD.

En de ventilatoren altijd 100% laten draaien lijkt me niet heel relaxed, dat ding staat in de woonkamer, en om daar voortdurend een razende roeland te hebben staan, daar worden de huisgenoten niet blij van..

[ Voor 9% gewijzigd door meindertFrys op 30-11-2019 10:00 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:36
Ik zou eens in je bios gaan spitten of je ergens de fan control kan vinden.

Dan gewoon zorgen dat ze idle iets harder draaien, nu komen ze blijkbaar onder de grens van waar ze nog starten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Uszka
Zulke dure casefans is die behuizing niet waard. Kan je beter een nieuwe behuizing kopen waar al goede fans in zitten.

• meindertFrys
Uszka schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:23:
Zulke dure casefans is die behuizing niet waard. Kan je beter een nieuwe behuizing kopen waar al goede fans in zitten.
suggestie?

Toentertijd heb ik domweg een kast gekocht waar alles inpaste voor weinig geld. Nooit nagedacht over kwaliteit koelers.. Al doende leert men. ;)

• Uszka
pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart is leuk in de aanbieding bij Informatique en pricewatch: Corsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart is zeer de moeite waard bij Alternate.

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-10 08:42
maar het testen of het aan de fan ligt of aan het moederbord hoeft niet zo lastig te zijn.

haal stroom van de pc, verwissel de connectors van een casefan en de CPU fan op het moederbord.
indien de CPU fan alsnog gaat opspinnen is de casefan kapot.
indien de casefan gaat opspinnen is er een bios instelling incorrect of het moederbord defect.

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

Pagina: 1