• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Goed, dit heb ik niet eerder meegemaakt:

Computer staat aan (W10), loopt op een gegeven moment vast, je kunt niets meer, behalve harde reset.

Bij de herstart wordt de harddisk niet meer herkend! De computer boot niet meer, en het verklaart waarom hij zojuist is vastgelopen. De harddisk is gewoon "verdwenen" uit de BIOS...

Na een tijdje doet het herstarten het soms weer. De schijf wordt dan ineens weer wel herkend door de BIOS.

Ook een keer geconstateerd tijdens opstart: de dvd-drive wordt niet herkend tijdens de opstartprocedure van de BIOS.

Deze computer lijkt stervende. Ik dacht eerst dat de HD kapot aan het gaan was, of de kabel, maar omdat laatst ineens de DVD niet werd gevonden, denk ik dat het ergens anders aan ligt.

Wat kan dit zijn? Is het moederbord kapot? Laat de voeding een steekje vallen? Is het geheugen defect? Is de BIOS gaar? Ik heb geen idee.

Wellicht nog noemenswaardig: bij het openen van de kast bleek de inhoud behoorlijk stoffig. Een beetje schoonmaken heeft echter nog niet tot de oplossing geleid, maar misschien is al het stof de boosdoener? De computer is 5 of 6 jaar oud, en heeft geen UEFI }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:36

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik was halverwege je verhaal en het eerste wat ik dacht: ga eens stofzuigen (voorzichtig)/schoon maken voor de zekerheid. En vervolgend noem je het zelf. Maar door het stof kan het nu te laat zijn.

Als de computer na een tijdje weer werkt, zou het kunnen zijn dat er ergens scheurtjes in de print zitten die bij het warmer worden van de computer gaan uitzetten zodat het contact verbreekt. Zie dat maar te vinden.

Als het alleen je schijf was zou ik nog zeggen: mogelijk gaat de disk stuk, maar als ook je DVD drive verdwijnt lijkt me dat minder waarschijnlijk. Echter als je nu nog op een HDD zit (als je dat bedoeld met schijf) dan mag je jezelf wel met een nieuwe computer verwennen, met SSD.

Om zaken uit te sluiten qua oorzaak heb je andere apparatuur nodig, zoals een andere voeding. Deze PC klinkt het niet echt waard om er voor 50 euro een nieuwe voeding in te zetten, maar wie weet.

Omdat je computer vuil was zou het de voeding misschien kunnen zijn, als die ook goed vuil is/was. (Kun je voorzichtig open maken en ook uitzuigen (warning!)).

Je kunt ook je DVD drive eens los koppelen sata/stroom en kijken of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buur75
Dank je wel. Ja hij is echt heel erg stoffig. Ik was inderdaad net aan een SSD upgrade aan het denken toen ineens deze problemen kwamen (na een Windows 10 upgrade). Ik vraag me af of het de moeite waard is. Er zit inderdaad nog een HDD in. De nieuwe pc is al onderweg, maar ik zou de oude graag actief houden. Ik zal er nog eens goed naar kijken.

Als iemand nog (andere) ideeën heeft, dan hoor ik het graag.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:50
Ja, het kan ook duiden op een afstervende computervoeding. Je komt daar achter door de PC mee te nemen naar de computerzaak waar je de nieuwe PC haalt en daar even een testvoeding in jouw oude PC te laten hangen en dan e.e.a. uit te proberen. De meeste zaken doen dat wel als je op een niet te druk tijdstip komt.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Renault schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:09:
Ja, het kan ook duiden op een afstervende computervoeding. Je komt daar achter door de PC mee te nemen naar de computerzaak waar je de nieuwe PC haalt en daar even een testvoeding in jouw oude PC te laten hangen en dan e.e.a. uit te proberen. De meeste zaken doen dat wel als je op een niet te druk tijdstip komt.
Ja, dat zou ik dus echt niet bij de eerste beste computerzaak laten doen... Voor je het weet zit je met één of andere MS-TECH shitvoeding opgescheept. Verder heb ik niet echt het idee dat iedere computerzaak zich altijd een computerzaak mag noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milou
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Probeer eens de sata kabel te vervangen. Heeft bij mij in het verleden met de zelfde symptomen geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
Hier onbtreek er toch wel wat info...

Wat bedoel je juist met de hdd wordt niet herkend? Zie je hem in de bios helemaal niet meer ? Of wilt hem niet via de hdd opstarten ?

Je gaat even je BIOS settings moeten nakijken én je sata kabels vervangen. Deze zijn heel vaak de boosdoeners van zulke problemen.

Volgende keer dat je dit voor hebt, toggled even voor de boot menu option, om te zien wat je boot mogelijkheden zijn.

Je bent zeker dat je geen uefi hebt, eh ? Want dit lijkt er op dat je bootmanager naar de k**** is.

Wat ook vaakt helpt bij zulke problemen is een firmware update van je schiijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ooit het zelfde gehad, waren wat condensatoren op moederbord overleden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stervende HD's kunnen ook zulke verschijnselen veroorzaken.
Moederbord met processor en geheugen uitbouwen en stofvrij met een goede andere voeding testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:36

Q

Au Contraire Mon Capitan!

En @Buur75 Buur75 hoe is't afgelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buur75
Iedereen bedankt voor de bijdragen! Het probleem is nog niet gevonden; ik heb eerst de boel aanzienlijk beter uitgeblazen, en daarna heb ik de tweede hd en de dvd-brander losgekoppeld (zowel de voedingskabeltjes als de datakabeltjes) en sindsdien heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. De boot-hd is niet meer uitgevallen, en alles werkt naar behoren.

Derhalve vermoed ik op dit moment nog dat het aan de voeding ligt.

@PhanToM__ : inderdaad, in de bios zag je 'm helemaal niet meer. Helemaal aan het begin van de opstartprocedure wordt een opsomming getoond van de aangesloten drives, en tijdens het detecteren van de eerste SATA-aansluiting, wacht hij heel erg lang om dan tot de conclusie te komen dat er niets (of niets bruikbaars) is aangesloten, en laat dan de andere hd en dvd zien die op SATA 2 en 3 zitten, en vindt daar dan vanzelfsprekend niets meer om te booten. Het gekke is dus dat het uitvallen al meerdere keren gewoon zo maar is gebeurd, terwijl de pc aan stond en W10 gewoon was opgestart!
Het moederbord is trouwens een Gigabyte G41MT-S2PT, en nee, er zit echt geen UEFI op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Buur75 schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:32:
Derhalve vermoed ik op dit moment nog dat het aan de voeding ligt.

....

Het gekke is dus dat het uitvallen al meerdere keren gewoon zo maar is gebeurd, terwijl de pc aan stond en W10 gewoon was opgestart!
Het eerste wat je in dit geval zou moeten testen / vervangen is inderdaad de SATA kabel en HDD voedingskabel,en de voeding zelf. Als de voeding aan het overlijden is, is het niet perse raar dat de HDD uitvalt terwijl je PC draait. Gewoon een teken dat de voeding kapot aan het gaan is. Ik zou die vervangen, ook als het nu goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33
Als je je voeding laat stikken in stof, moet hij ook werken in hogere temperaturen en wordt daarmee de levensduur bekort. Als je denkt aan het kopen van een nieuw moederbord en cpu, kies dan eerst een nieuwe voeding uit . Die heb je dan al vast, voordat je data corrupt raakt door deze voeding te blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Buur75 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:29:
De computer is 5 of 6 jaar oud, en heeft geen UEFI }:O
Dat kan niet, dacht ik toen ik dit las. handleiding opgezocht en ja.. die is uit 2011 en als ik me niet vergis leven we in 2019, dus het bord is ongeveer 8 jaar oud.
Toch zit er wel degelijk een beperkte (U)EFI functionaliteit op. Je kan windows in EFI/GPT mode installeren, maar zonder secure boot:
EFI CD/DVD Boot Option
Set this item to EFI if you want to install the operating system to a hard drive larger than 2.2 TB. Make
sure the operating system to be installed supports booting from a GPT partition, such as Windows 7 64-
bit and Windows Server 2003 64-bit. Auto lets the BIOS automatically confgure this setting depending
on the hard drive you install. (Default: Auto)
Misschien kan je ook vanuit het F12 boot menu kiezen om de windows installer op USB stick in EFI mode te booten. Hoe dan ook, dit lijkt me niet relevant. Wat anderen ook al aangeven, stof lijkt de meest waarschijnlijke boosdoener. Zet ook even de stofzuiger op je voeding om het stof er uit te zuigen.

Het heetste onderdeel is vaak de southbridge. Die vierkante heatsink linksonder op deze afbeelding kan best heet worden, zeker als er een laag stof op zit. Voel maar eens met je vinger. In die chip zit o.a. de sata controller.
Op mijn server moederbord zat zo'n zelfde heatsink en die werd heet, dus ik verving hem preventief door deze heatsink. Ook zonder de meegeleverde fan te monteren scheelt dat enorm in de temperatuur.

Als ik het goed begrijp gaat het om een traditionele HDD, maar als het een SSD betreft, sommige modellen kunnen in een bepaalde fout modus enige tijd volledig offline gaan om metadata te herstellen.
Pagina: 1