Overgevoeligheid voor bas door noise-cancelling headphones

Pagina: 1
Acties:

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/4cPMiB5KB7teZEo3ETTNBR-650-80.jpg
Ik heb de Sony WH-1000xm3 noise-cancelling headphones. Ik gebruik ze om me te kunnen concentreren in de hedendaagse alomvertegenwoordigde een open-office ruimtes. Ik heb ze dan ook wel zo'n 4-6 uur per dag op, altijd met muziek, maar wel vrij zacht.

Het valt mij op dat ik de laatste tijd een soort van overgevoeligheid voor lage tonen begin te ontwikkelen. Het is moeilijk precies uit te leggen, maar het komt gewoon irritant binnen. Het klinkt ook wat anders, alsof ik een vissenkom op m'n hoofd heb, zeg maar. Met de lage tonen uit mijn headphones heb ik daar gek genoeg dan weer een stuk minder last van.

Aangezien deze lagen tonen precies de frequentie hebben die de noise-cancelling weghaald vermoed ik dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen.

Zijn er meer mensen hier met dat probleem, of heeft iemand hier wel eens eerder iets over gehoord?

[ Voor 4% gewijzigd door aufbakanleitung op 28-11-2019 11:04 ]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:55
Is het niet gewoon dat je merkt dat de lage tonen door het lijf naar binnen komen? Zoals je bij een popconcert de bas in de buik voelt?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Is het anders als je de noise-cancelling uitzet? Heb zelf ook de WH-1000XM3 en heb soms wat last van de noise cancelling, ik denk vanwege de druk die het een beetje geeft op je oren. Heb ook wel snel last van wagenziekte (of op een boot) dus denk dat het daar vandaar komt.

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
De overgevoeligheid is als ik ze niet op heb. Bijv. wanneer ik thuis kom en de stereo aanzet.
De noise-cancelling veroorzaakt zelf ook idd een licht irritante druk op je oren; hoewel die bij de WH1000 wel echt een stuk minder is dan de goedkopere modellen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik gebruik ook soms langere tijd een noise canceling phone, en soms zit ik alleen op kantoor en vergeet ik die af te zetten.

Als je dan de hoofdtelefoon af neemt, dan voel je een soort van "relief" of ontlasting.
Mijn NC headphone is goed voor continu geluid, maar stemmen komen eigenlijk te veel door zeker als er kort bij mij gepraat wordt. Verder geroezemoes of geruis valt beter weg.

We onderschatten gewoon dat er altijd wat geluid aanwezig is, en als we dan continu wegfilteren, dan wordt ons "gewoonteniveau" eigenlijk te laag.

Ik heb daar zelf niet veel last van, maar merk wel dat ik minder goed basgeluiden of harde muziek kan verdragen als ik een opstoot van sinusitis heb. Dat uit zich in hoofdpijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Fero
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-02-2022
aufbakanleitung schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:17:
De overgevoeligheid is als ik ze niet op heb. Bijv. wanneer ik thuis kom en de stereo aanzet.
De noise-cancelling veroorzaakt zelf ook idd een licht irritante druk op je oren; hoewel die bij de WH1000 wel echt een stuk minder is dan de goedkopere modellen.
Is het niet juist zo dat je ze zo veel op hebt, dat je er aan begint te wennen dat de standaard, dagelijkse lage frequenties die je overal tegenkomt uit je oren worden gefilterd? Als je ze dan niet meer op hebt hoor je deze ineens weer wel, en dan lijken ze wellicht meer op te vallen.

Beetje het idee van "Als je jarenlang naast een kerk woont, valt het geluid van de klokken bijna niet meer op", maar dan andersom.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-06 23:06
Klinkt haast alsof je een overgevoeligheid ontwikkeld hebt voor die lage tonen, dat kan komen als je geluiden te vaak dempt. (Zoals @Fero zegt)

Bv, Altijd stofzuigen met oordoppen op zorgt er ook voor dat je gehoor niet meer gewend is aan die geluiden, en dan ga je er daarna last van krijgen als je die geluiden wel hoort.

Ik zou maar een tijd zonder de koptelefoon proberen, als het dan verminderd weet je de oplossing.

Lichtpuntje...

Pagina: 1