Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Shelly aansluiten met kleurtjes aka doe het zelver

Pagina: 1
Acties:

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
Beste mede tweakers,

Ben bezig met een verbouwing en heb de wens om met de Shelly producten, in dit geval de Shelly 1 iig een begin te maken met het aanpassen van de verlichting middels voice ism een google home unit.

Nu zal het koppelen van de Shelly cloud en google home unit niet zo'n probleem worden gezien de vele positieve reacties alhier.

Echter heb ik via de zoekfunctie begrepen dat het aansluiten van de Shelly nogal wat challenging kan zijn.
Aangezien ik nu nog bij mijn schakelaars kan en het een kleine moeite is om centraal dozen te openen in het plafond, heb ik de vraag, aansluiten bij de schakelaar of bij de centraal doos (daar waar de de lamp ook zit) om het eea op de juiste manier aangesloten te krijgen zonder aanvullende draden te trekken, doorkoppelen in bijv een centraaldoos is geen probleem.

Echter ken ik voor mezelf alleen het volgende, blauw op blauw, bruin op bruin.
Blauw = 0 draad
Bruin = Fase draad aka voeding ( L (Live) )
Geel/Groen = Aarde draad
Zwart = Schakeldraad

Kan en mag ik de Shelly gebruiken om bijv, de lasdop te vervangen? Hij wordt dan al gevoed aangezien dit een directe aansluiting betreft.

Of dien ik de Shelly tussen de lamp en de lasdop te maken?

Shelly N (Neutral) moet dan 0 Draad zijn, blauw
Shelly L (Live) moet dan Fase draad zijn, bruin
Shelly SW (Switch0 moet dan Schakeldraad zijn, zwart
Shelly O (Output)...... geen idee
Shelly I (Input)...... geen idee.

Graag ontvang ik jullie input.

Groetjes

Asus GL703VM

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:52
Even google gebruiken en binnen 3 seconde een hit:
https://www.home2link.nl/...-blog/shelly-wifi-switch/

Als jij bij je schakelaar alle kleuren in de doos hebt zitten en je krijgt hem daar kwijt dan moet je hem daar plaatsen, anders toch in de centraaldoos proppen ;)

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
etienne001 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:24:

Als jij bij je schakelaar alle kleuren in de doos hebt zitten en je krijgt hem daar kwijt dan moet je hem daar plaatsen, anders toch in de centraaldoos proppen ;)
precies.
Voorkeur is bij schakelaar omdat je daar makkelijker bij kan dan plafond.
Maar hier is meestal geen blauw aanwezig.

Dus alternatief is centraaldoos.

Ik heb beide situaties in gebruik, en her en der moet je inderdaad wat lasdoppen losmaken/bijplaatsen.

Maar, bij twijfel, niet zelf lopen prutsen!

Tijd van werken, tijd van rusten

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
etienne001 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:24:

Je heb duidelijk meer ervaring met google dan ik, maar dit lijkt mij heel duidelijk ! Dank je wel voor je snelle reactie.
Driek schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:14:
[...]

precies.
Voorkeur is bij schakelaar omdat je daar makkelijker bij kan dan plafond.
Maar hier is meestal geen blauw aanwezig.
Dus alternatief is centraaldoos.
Ik heb beide situaties in gebruik, en her en der moet je inderdaad wat lasdoppen losmaken/bijplaatsen.
Maar, bij twijfel, niet zelf lopen prutsen!
Ook jij bedankt voor je antwoord ! Blauw is idd niet aanwezig in de schakelaar maar wel bij de centraal doos. Met bijgeleverde illustratie van je boven buurman moet het gaan lukken denk ik.

Asus GL703VM