Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe om te gaan met een geschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.634 views

Vraag

• f3cuk
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15-12 12:36
Beste Tweakers,

Ik zou graag willen weten hoe het best om te gaan met de volgende situatie:

Een klein half jaar geleden heb ik bij een mede-tweaker (goede reputatie) via de V&A een processor (i5-9600K) gekocht. Deze processor is netjes betaald, maar na het versturen helaas nooit aangekomen. De verkoper heeft zorg gedragen voor de verzending.

Ik kom samen met hem niet tot een oplossing. De processor kostte me ruim 200 euro en de enige toenadering die ik van hem kreeg was dat ik wel korting mocht krijgen op een volgende aankoop. Dat vind ik geen redelijke oplossing. Volgens de website van het juridisch loket kan ik mijn koop ontbinden wanneer een gekocht product aantoonbaar niet geleverd is (ik heb een t&t code waarop dit te zien is).

De tweaker wil daar echter niet aan meewerken en is bijvoorbeeld niet eens bereid zijn echte naam te vertellen. Ook mijn voorstel om de kosten te splitten wordt genegeerd. "Geef mij 1 goede reden waarom ik dat zou doen".

Ik vroeg mij of jullie mogelijk iets voor mij kunnen betekenen?

Met vriendelijke groet,

Ramon Mol

Zoekt testers voor online facturatie pakket (PM bij interesse) - Escaperoom The Basement

Alle reacties

• CMos
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-12 14:22
Stond er in de advertentie bij dat hij het zou opsturen of heb je daar zelf om gevraagd?

https://www.consumentenbo...ienst/pakket-zoek-geraakt

"Raakt het pakket zoek dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. De verkoper moet als het pakket zoekraakt dan het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.

Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen en vraag je als koper toch om het op te sturen dan is dit voor eigen risico."

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
Hoi Ramon,

Wanneer je van een particulier koopt, gelden er andere regels dan wanneer je iets bij een webshop koopt.
Koop je van een webshop, dan is deze verantwoordelijk voor de goede aankomst van het gekochte product.

Bij een particuliere aankoop ligt dat wat ingewikkelder. De vraag die gesteld kan worden is welke partij heeft gekozen voor de manier van afhandelen. Ben jij degene die heeft aangeboden te verzenden? of was dat de verkoper?

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05:36
WouterL schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:23:
Hoi Ramon,

Wanneer je van een particulier koopt, gelden er andere regels dan wanneer je iets bij een webshop koopt.
Koop je van een webshop, dan is deze verantwoordelijk voor de goede aankomst van het gekochte product.
Gezien Ramon noemt dat er sprake kan zijn van korting bij een volgende aankoop vraag ik me af of je dan nog wel als particulier aan het verkopen bent en het hier geen C2C is, maar B2C.

• WouterL
  • Nu online
Misschien kan Ramon daar wat over ophelderen :)

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 09:26
Je moet overigens wel de verkoper wijzen op dit topic volgens de regels op tweakers. Dan kan die zichzelf ook verdedigen.

Is de processor verzekerd verzonden? Want dan kan hij dat gewoon aangeven bij de post zodat die een onderzoek kunnen starten. Verzender is overigens klant van de pakketdienst. Niet jij. Dus hij moet dit regelen met de dienst.
Maar hoe komt het dat dit een half jaar geleden is en je nu pas op dit punt bent aangekomen"?
Als het verzekerd verzonden is zou het bedrag gewoon bij hem gestort moeten worden als het echt verdwenen is en krijg jij je geld terug.

Aan de hand van wat je schrijft snap ik niet dat de verkoper totaal geen thuis geeft. Iets zegt me dat er meer aan de hand is.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Fordius
  • Laatst online: 15-12 19:09
Had zelf dit probleem ook ooit, maar toen als verzender.
Toen met rechtswinkel over gehad zolang in de adv niet stond ( eigen risico verzenden ) en er door de verkoper ( ik dus toen ) verzenden mogelijk. Dan was ik verantwoordelijk voor het zoek raken van het pakketje en moest ik eraan geloven. Had ik er bij gezet verzenden op eigen risico was het zaak anders geweest werd me geadviseerd.

Dus als hij als optie verzenden had en die heb je gekozen zonder de risico moeten dragen ( omdat ie het niet benoemd had ) dan zou je in je recht staan om je geld terug te claimen. ( gelukkig werd mijn pakketje toen alsnog gevonden )

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:55
Er is overigens wel een deel wat ik mis: heb je een T&T code ontvangen en geeft deze aan dat het pakket bezorgd is?

• dragonhaertt
  • Laatst online: 09:49
Fordius schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:38:
Toen met rechtswinkel over gehad zolang in de adv niet stond ( eigen risico verzenden ) en er door de verkoper ( ik dus toen ) verzenden mogelijk. Dan was ik verantwoordelijk voor het zoek raken van het pakketje en moest ik eraan geloven. Had ik er bij gezet verzenden op eigen risico was het zaak anders geweest werd me geadviseerd.

Dus als hij als optie verzenden had en die heb je gekozen zonder de risico moeten dragen ( omdat ie het niet benoemd had ) dan zou je in je recht staan om je geld terug te claimen. ( gelukkig werd mijn pakketje toen alsnog gevonden )
Dit inderdaad. Tenzij expliciet vermeld, is het risico van verzender voor de verkoper.
Als je een TnT hebt waarin staat dat het pakket niet bezorgd is. dan sta je volledig in je recht om het volledige bedrag terug te krijgen. Zeker aangezien der verkoper niet echt in staat lijkt te zijn het product alsnog te leveren.

Though we all crumble, we will still perpetuate,
Far beyond all in which, we can participate.
We will live on in all that, which we propagate,
Destined to always be heard, as we resonate.

• f3cuk
CMos schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:22:
Stond er in de advertentie bij dat hij het zou opsturen of heb je daar zelf om gevraagd?

https://www.consumentenbo...ienst/pakket-zoek-geraakt

"Raakt het pakket zoek dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. De verkoper moet als het pakket zoekraakt dan het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.

Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen en vraag je als koper toch om het op te sturen dan is dit voor eigen risico."
Het betreft een "gevraagd" advertentie die ik had opgesteld. Verkoper heeft hierop gereageerd met een aanbod inclusief verzenden.
WouterL schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:23:
Hoi Ramon,

Bij een particuliere aankoop ligt dat wat ingewikkelder. De vraag die gesteld kan worden is welke partij heeft gekozen voor de manier van afhandelen. Ben jij degene die heeft aangeboden te verzenden? of was dat de verkoper?
Ik ben mij bewust van de wetgeving. De verkoper heeft aangeboden het te verzenden en ook zelf de verzendmethode gekozen.
celshof schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:31:
[...]
Gezien Ramon noemt dat er sprake kan zijn van korting bij een volgende aankoop vraag ik me af of je dan nog wel als particulier aan het verkopen bent en het hier geen C2C is, maar B2C.
Dat is inderdaad twijfelachtig, zeker gezien het aantal beoordelingen die deze tweaker heeft ontvangen. Maar voor het gemak ga ik uit van C2C.
Arunia schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:37:
Je moet overigens wel de verkoper wijzen op dit topic volgens de regels op tweakers. Dan kan die zichzelf ook verdedigen.

Is de processor verzekerd verzonden? Want dan kan hij dat gewoon aangeven bij de post zodat die een onderzoek kunnen starten. Verzender is overigens klant van de pakketdienst. Niet jij. Dus hij moet dit regelen met de dienst.
Maar hoe komt het dat dit een half jaar geleden is en je nu pas op dit punt bent aangekomen"?
Als het verzekerd verzonden is zou het bedrag gewoon bij hem gestort moeten worden als het echt verdwenen is en krijg jij je geld terug.

Aan de hand van wat je schrijft snap ik niet dat de verkoper totaal geen thuis geeft. Iets zegt me dat er meer aan de hand is.
Omdat ik geen reactie meer ontvang van de verkoper heb ik besloten deze stap te zetten. Hier heb ik hem uiteraard vooraf op gewezen. Ik noem bewust geen namen om op die manier niemand te schaden. Lijkt me redelijk toch?

De processor is niet verzekerd verzonden. Mij is verteld dat e.e.a. in een stevig pakketje verzonden zou worden. Pas later ben ik erachter gekomen dat de processor per briefpost naar mij is verstuurd. Ik heb hier verder geen invloed op gehad. Vind het achteraf ook twijfelachtig een dergelijk pakketje met briefpost te versturen, maar dat is mosterd na de maaltijd.
Fordius schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:38:

Goed punt. Dit is benoemd door de verkoper. Niet specifiek op de verzending maar meer op het geheel "eigen risico uiteraard".
Audiowaste schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:43:
Er is overigens wel een deel wat ik mis: heb je een T&T code ontvangen en geeft deze aan dat het pakket bezorgd is?
Ja ik heb een t&t code ontvangen: knip

Deze staat na bijna een half jaar nog altijd op "Zending is bij PostNL". Verkoper heeft ook gevraagd bij PostNL een onderzoek te starten, helaas is daar niets uitgekomen, zoek geraakt dus. Ik kan zelf niets met PostNL omdat zij mij niet zien als klant in deze.

Microkid wijzigde deze reactie 28-11-2019 16:09 (1%)

Zoekt testers voor online facturatie pakket (PM bij interesse) - Escaperoom The Basement

• dylan111111
  • Registratie: oktober 2013
  • Nu online
f3cuk schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:27:

Ja ik heb een t&t code ontvangen: knip

Deze staat na bijna een half jaar nog altijd op "Zending is bij PostNL". Verkoper heeft ook gevraagd bij PostNL een onderzoek te starten, helaas is daar niets uitgekomen, zoek geraakt dus. Ik kan zelf niets met PostNL omdat zij mij niet zien als klant in deze.
Alleen de verzender kan een onderzoek starten inderdaad.
Zo te zien is het niet verzekerd verstuurd dus "best effort" kan je maximaal krijgen vanuit PostNL.

Zuur dat je er niet uitkomt met de verkoper, hij is geen webshop en als er verteld is "eigen risico" valt er niks meer te doen denk ik.
Een negatieve review plaatsen en voortaan duidelijkere afspraken maken betreft verzending. De kosten tussen verzekerd tot 5.500 euro bij verlies of beschadiging en onverzekerd is maar 8 euro bij PostNL.

Dirk wijzigde deze reactie 02-12-2019 16:56 (5%)
Reden: T&T-codes bevatten te veel prive info

Fuck China and the CCP! #FreeHongKong!

• Fero
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09:23
dylan111111 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:46:
Een negatieve review plaatsen en voortaan duidelijkere afspraken maken betreft verzending. De kosten tussen verzekerd tot 5.500 euro bij verlies of beschadiging en onverzekerd is maar 8 euro bij PostNL.
Zelfs een aangetekend pakket (wat voor het verzenden van een CPU zo'n €8 totaal zou kosten) is al tot €500 verzekerd bij PostNL. En dan heb je T&T er bij.

https://www.postnl.nl/ver...erzendopties/aangetekend/

(Post dit in de hoop dat TS/lezers hier in de toekomst iets aan hebben, verder kan ik helaas niet behulpzaam zijn voor TS in deze situatie en wens hem uiteraard veel succes)
PS: Houd er rekening mee dat iedereen je adres kan zien in de T&T link die je postte.

Fero wijzigde deze reactie 28-11-2019 12:07 (5%)

• Splitinfinitive
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 04-12 11:45

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Wil je dit soort onzin voortaan weg laten?

Microkid wijzigde deze reactie 28-11-2019 16:08 (90%)

• Lan Mandragoran
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13-12 15:46
Als de verkoper geen consument is dan is het sowieso zijn verzendrisico. Gezien de grote hoeveelheid verkopen en het feit dat hij je korting aanbiedt op de volgende zending, lijkt het best aannemelijk dat de verkoper geen consument is maar professioneel handelt in computeronderdelen.

Als de verkoper wel consument is hangt het af van de vraag wat daarover tussen jullie is afgesproken. Als het klopt dat de verkoper zelf verzending heeft aangeboden ligt het risico ook bij de verkoper.

Als het verzendrisico bij de verkoper ligt dan heeft hij niet aan de koopovereenkomst voldaan en heb jij nog steeds recht op je processor. Gelijk hebben is echter geen gelijk krijgen en kennelijk reageert de verkoper niet meer. Heb je negatieve feedback achtergelaten en heb je contact opgenomen met Tweakers V&A?

• KrazyJay
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:00
Doet @Floppus nog iets met zulke zaken of is hij er mee gestopt?

Successfully acquired Nyan Cat on April 1st 2016, 19:36

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

@f3cuk Ik lees in de DM dat jij zelf akkoord bent gegaan met verzenden via post NL, Daarbij is duidelijk aangegeven "eigen risico." Hiermee heb je dus het risico op je genomen en is de verkoper niets te verwijten.

Deze stelling wordt onderbouwd door de blog van Arnoud Engelfriet: https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

- Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
- Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen.

Helaas voor jou, maar behalve indien de verkoper je tegemoet wilt komen zie ik het somber voor je in.

Veiling: Tweakers Kerstballen

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:18

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Wat wél een punt is is het weigeren de identiteit te communiceren. Bij een overeenkomst moet duidelijk zijn wie de partijen zijn. (Als koper zijn geld wil verspillen aan een zaak moet hij die keuze hebben)

Ik zou wel sowieso aangifte doen. Je kan als koper niet bepalen wat er wel of niet gebeurd is en met welke intentie.

Op die manier is er in ieder geval een registratie mocht dit meer voorkomen bij deze verkoper.

Floppus wijzigde deze reactie 28-11-2019 19:44 (54%)

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• f3cuk
Fero schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:05:
[...]

Zelfs een aangetekend pakket (wat voor het verzenden van een CPU zo'n €8 totaal zou kosten) is al tot €500 verzekerd bij PostNL. En dan heb je T&T er bij.

https://www.postnl.nl/ver...erzendopties/aangetekend/

(Post dit in de hoop dat TS/lezers hier in de toekomst iets aan hebben, verder kan ik helaas niet behulpzaam zijn voor TS in deze situatie en wens hem uiteraard veel succes)
PS: Houd er rekening mee dat iedereen je adres kan zien in de T&T link die je postte.
Hield ik rekening mee hoor, is adres van bedrijfsverzamelpand waar ik in zit. Toch dank voor het opletten :)
Lan Mandragoran schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:17:
Als de verkoper geen consument is dan is het sowieso zijn verzendrisico. Gezien de grote hoeveelheid verkopen en het feit dat hij je korting aanbiedt op de volgende zending, lijkt het best aannemelijk dat de verkoper geen consument is maar professioneel handelt in computeronderdelen.

Als de verkoper wel consument is hangt het af van de vraag wat daarover tussen jullie is afgesproken. Als het klopt dat de verkoper zelf verzending heeft aangeboden ligt het risico ook bij de verkoper.

Als het verzendrisico bij de verkoper ligt dan heeft hij niet aan de koopovereenkomst voldaan en heb jij nog steeds recht op je processor. Gelijk hebben is echter geen gelijk krijgen en kennelijk reageert de verkoper niet meer. Heb je negatieve feedback achtergelaten en heb je contact opgenomen met Tweakers V&A?
Ik benader de verkoper als C2C, maar of dat ook echt zo is, is natuurlijk sterk de vraag. Het blijft gewoon een rotsituatie die ik nog nooit heb meegemaakt. Het stomste van alles vind ik eigenlijk nog wel dat het pakket is verstuurd met de briefpost. Zo is dat nooit gecommuniceerd naar mij en daar zou ik ook nooit toestemming voor hebben gegeven. Ondanks de "eigen risico", vind ik op zijn minst dat de verkoper mij daar een keus in had moeten geven.

Negatieve feedback achter laten lijkt niet veel zin te hebben. De gebruiker heeft letterlijk honderden reviews hier en de wraakreview die ik zonder twijfel terug ga krijgen zal mij meer pijn doen dan hem/haar.
Microkid schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:07:
@f3cuk Ik lees in de DM dat jij zelf akkoord bent gegaan met verzenden via post NL, Daarbij is duidelijk aangegeven "eigen risico." Hiermee heb je dus het risico op je genomen en is de verkoper niets te verwijten.

Deze stelling wordt onderbouwd door de blog van Arnoud Engelfriet: https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

- Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
- Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen.

Helaas voor jou, maar behalve indien de verkoper je tegemoet wilt komen zie ik het somber voor je in.
Ik zie het ook somber voor mij in hoor, dank voor het meedenken in ieder geval. Is er een mogelijkheid dat een tweakers admin/mod het DM contact tussen ons naleest en een soort van onafhankelijke - vrijblijvende - mening deelt naar ons beide? En zo niet, mag ik het hele verhaal hier posten (uiteraard met het weglaten van de gebruikersnaam).
Floppus schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:21:
Wat wél een punt is is het weigeren de identiteit te communiceren. Bij een overeenkomst moet duidelijk zijn wie de partijen zijn. (Als koper zijn geld wil verspillen aan een zaak moet hij die keuze hebben)

Ik zou wel sowieso aangifte doen. Je kan als koper niet bepalen wat er wel of niet gebeurd is en met welke intentie.

Op die manier is er in ieder geval een registratie mocht dit meer voorkomen bij deze verkoper.
Interessant. Ik denk dat het nooit tot een zaak zal komen. Al heb ik natuurlijk wel vermoedens waarom deze verkoper zich liever niet identificeert. Zou tweakers mij hierbij kunnen helpen?

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

@f3cuk Ik snap je punt, echter is Tweakers geen partij in jullie onderlinge overeenkomst. Om diezelfde reden is het dus ook niet wenselijk om de hele discussie hier te plaatsen, aangezien dat niets aan de situatie zal veranderen.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15-12 12:20
f3cuk schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:16:
[...]
Negatieve feedback achter laten lijkt niet veel zin te hebben. De gebruiker heeft letterlijk honderden reviews hier en de wraakreview die ik zonder twijfel terug ga krijgen zal mij meer pijn doen dan hem/haar.
Een negatieve review achterlaten is altijd aan te raden imo. Het is aan volgende kopers om te bepalen of ze jouw negatieve of de andere positieve zwaarder laten wegen. Maar als ik zie dat een verkoper stopt met reageren en alle medewerking weigert zou dat wel een puntje zijn dat ik meeneemt.

Mocht de verkoper inderdaad een "wraakreview" schrijven, kun je daar gewoon melding van maken bij tweakers. Als het onredelijk is wordt daar gewoon wat aan gedaan.

Voor jouw eigen review is het daarom ook zaak om bij de feiten te blijven.
Zeggen dat je de verkoper een ... vindt voegt weinig toe.
De voor jou bedenkelijk verzendwijze zonder communicatie hierover zou je kunnen noemen
Het gebrek aan oplossingsgerichtheid (wat is er wel geopperd? wat wordt er geweigerd)
Stopzetten van communicatie

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:40

Yucon

*broem*

Een adres op een bedrijvenverzamelpand en spreken over 'korting op de volgende aankoop' kun je toch moeilijk C2C noemen?

• Lan Mandragoran
Oké, dus de verkoper heeft aangegeven dat verzending voor eigen risico is. Als de verkoper een consument is, dan vist TS dus achter het net.

Echter, het lijkt er heeeeel sterk op dat de verkoper geen consument maar een professionele handelaar is. Honderden reviews, korting op het volgende product, een adres op een bedrijventerrein wijzen allemaal op professionele handel. Het feit dat er regelmatig wordt verkocht en er geld mee wordt verdiend, duidt erop dat de verkoper simpelweg geen consument is. En als de verkoper stiekem een handelaar is, is het natuurlijk ook logisch dat de verkoper zich weigert te identificeren.

De houding van Tweakers in deze snap ik dan ook niet helemaal. Kennelijk laat Tweakers een handelaar toe op V&A (in strijd met de huisregels?), die doet alsof het consumentenrecht niet op hem van toepassing is en dus alle regels van het consumentenrecht aan zijn laars lapt. We hebben het niet alleen over dit geval, maar over letterlijk elke verkoop van de handelaar via V&A, die allemaal in strijd met het consumentenrecht zijn gedaan.

Lijkt me een behoorlijk onwenselijke situatie. Het consumentenrecht is er niet voor niets.

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
TS zijn afleveradres zit in bedrijven verzamelpand niet de verkoper

• Floppus

Floppus

Adviseur

[...]

[...]

Interessant. Ik denk dat het nooit tot een zaak zal komen. Al heb ik natuurlijk wel vermoedens waarom deze verkoper zich liever niet identificeert. Zou tweakers mij hierbij kunnen helpen?
Uit jullie allereerste bericht blijkt al dat het risico koper is. Zuur, maar daar houdt het op.

Persoonsgegevens kunnen wij uiteraard niet delen.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:43
Modbreak:Volgende suggestie van deze aard is vakantie

Floppus wijzigde deze reactie 29-11-2019 14:56 (82%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Lan Mandragoran schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:37:
Oké, dus de verkoper heeft aangegeven dat verzending voor eigen risico is. Als de verkoper een consument is, dan vist TS dus achter het net.

Echter, het lijkt er heeeeel sterk op dat de verkoper geen consument maar een professionele handelaar is. Honderden reviews, korting op het volgende product, een adres op een bedrijventerrein wijzen allemaal op professionele handel. Het feit dat er regelmatig wordt verkocht en er geld mee wordt verdiend, duidt erop dat de verkoper simpelweg geen consument is. En als de verkoper stiekem een handelaar is, is het natuurlijk ook logisch dat de verkoper zich weigert te identificeren.

De houding van Tweakers in deze snap ik dan ook niet helemaal. Kennelijk laat Tweakers een handelaar toe op V&A (in strijd met de huisregels?), die doet alsof het consumentenrecht niet op hem van toepassing is en dus alle regels van het consumentenrecht aan zijn laars lapt. We hebben het niet alleen over dit geval, maar over letterlijk elke verkoop van de handelaar via V&A, die allemaal in strijd met het consumentenrecht zijn gedaan.

Lijkt me een behoorlijk onwenselijke situatie. Het consumentenrecht is er niet voor niets.
Zo zo, assumption much? Uiteraard bekijken wij zaken. Verkoper verkoopt wel vaker wat, maar ik zie geen ladingen advertenties continue. 1 advertentie in de week gemiddeld is over een paar jaar tijd ook honderden advertenties.

• Lan Mandragoran
Floppus schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:59:
[...]

Zo zo, assumption much? Uiteraard bekijken wij zaken. Verkoper verkoopt wel vaker wat, maar ik zie geen ladingen advertenties continue. 1 advertentie in de week gemiddeld is over een paar jaar tijd ook honderden advertenties.
Dat is absoluut een aanname, zoals volgens mij ook duidelijk blijkt uit mijn tekst, maar wel een aanname op basis van heel sterke gronden. We hebben het hier - volgens ts - over honderden reviews. Dus niet zozeer over honderden verkopen, maar over honderden reviews. Dat gecombineerd met het feit dat korting wordt aangeboden op de volgende aankoop doet wel heel sterk vermoeden dat de verkoper een winstoogmerk heeft en georganiseerd handelt in de producten.

Ik weet natuurlijk niet wat de verkoper allemaal verkoopt, maar met name als de aangeboden producten van dezelfde aard zijn, lijkt het er zeer sterk op dat het gaat om een handelaar, die zich in dat geval dus aan het consumentenrecht dient te houden.

Ik vind het wel bijzonder dat hier zo eenvoudig overheen wordt gestapt door Tweakers door middel van het simpelweg verwijzen naar het eigen risico dat de verkoper zou hebben bedwongen, terwijl er op zijn minst sterke aanwijzingen zijn dat deze afspraak nietig is.

Lan Mandragoran wijzigde deze reactie 29-11-2019 15:37 (19%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Lan Mandragoran schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:34:
[...]

Ik vind het wel bijzonder dat hier zo eenvoudig overheen wordt gestapt door Tweakers door middel van het simpelweg verwijzen naar het eigen risico dat de verkoper zou hebben bedwongen, terwijl er op zijn minst sterke aanwijzingen zijn dat deze afspraak nietig is.
Tsja, ik weet niet hoe jij het feit dat we de situatie bekeken hebben combineert met eenvoudig er overheen stappen.

Waar duidelijk handel plaatsvindt wordt verkopers hun plichten ook duidelijk gemaakt. Ook niet heel makkelijk.

Noem eens een site waar ze 'nog makkelijker' over dingen heen stappen zou ik zeggen...

• f3cuk
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Nu past het natuurlijk in mijn straatje, maar eigenlijk ben ik het wel met @Lan Mandragoran eens. Er zitten hier overduidelijk een aantal handelaars op tweakers die nu vrij weg hebben en handelen onder de consumentenregels. Nu ben ik daar zelf bij en heb ik daar zelf voor gekozen, dus daar doe ik niet moeilijk over. Maar brandschoon is het natuurlijk niet. Moet Tweakers dat wel willen?

Wat ik wel lastig vind is dat ze zich kunnen verstoppen achter een gebruikersnaam wanneer er een geschil is. Of ik nou in mijn recht sta of niet, verkoper moet mij wel de mogelijkheid geven daarvoor op te komen. Ik loop nu tegen een muur aan omdat verkoper zich weigert te identificeren.

• Gutteguttegut
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01:35

Gutteguttegut

CEO of TFD

In mijn ogen zou een poging tot bemiddeling vanuit tweakers.net niet misstaan ook al is dit volgens de wet/regels niet "nodig".
Vooral daar de verkopende partij zich lijkt te verschuilen achter een nickname.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Fero
Bij deze wil ik dan ook toch nog even weer een snelle bijdrage doen aan dit topic. Laten we echter niet doen alsof dit een "Tweakers vs gebruikers" debat of iets dergelijks is, en er van uitgaan dat iedereen hier het beste voor heeft met TS.

Dat gezegd hebbende ben ik het er absoluut mee eens dat er een groot aantal handelaren en bedrijven in V&A zitten. Ik scroll graag voor de lol door V&A om te kijken of er nog leuke dingen tussen zitten, maar vaak komt het voor dat ik dan langs een hele rij advertenties van dezelfde Tweaker(s) moet scrollen. Hieronder vallen advertenties van gebruikers waarbij oa de Tweakers naam hun bedrijfsnaam is, hun KvK nummers in de advertentie zetten, ze aangeven dat het om refurbished producten gaat, garantie geven, vaste prijzen hanteren etc etc.

Terwijl er in de Tweakers Algemene Voorwaarden het volgende staat:

Ten eerste is het dus irritant, want heel V&A wordt vol gespammed door "Tweakers" welke verder geen activiteit op de site hebben, en enkel V&A lijken te gebruiken om onder webshop kosten en consumenten rechten uit te komen, of voor de gratis advertenties.
Ten tweede rapporteer ik ze vaak, het gaat immers tegen de Algemene Voorwaarden in, maar vaak krijg ik dan de notificatie dat het "is afgehandeld", om er enkel achter te komen dat er niets mee gedaan is.

Hierin ben ik het inderdaad eens met anderen in dit topic dat Tweakers hier best iets actiever iets aan zou mogen doen. Hun platform wordt immers misbruikt door bedrijven, danwel veel-verkopende gebruikers die zichzelf een bedrijf wanen, en de consument is de klos, zoals in dit topic zichtbaar wordt.

Het is in de wet opgenomen dat een bedrijf hun BTW nummer en dergelijke móet vermelden op hun site, maar door hun advertenties op Tweakers te hosten kunnen ze hier onderuit komen (net als de kosten voor het draaien van een webshop én de consumenten-rechten waar zij aan moeten voldoen) en anoniem blijven.

En dan krijg je dus situatie's als dit :|

EDIT;
Als Tweakers kan bevestigen dat de verkoper in deze situatie inderdaad als bedrijf handelt, kunnen zij de gegevens gewoon overdragen aan TS. Het zijn dan immers geen persoonsgegevens, maar bedrijfsgegevens, welke de verkoper had moeten verstrekken bij het sluiten van de overeenkomst.

Fero wijzigde deze reactie 02-12-2019 10:57 (7%)

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 09:42
Gezien de vele eerder geopende topic van de verkoper over negatieve beoordelingen en ook nu weer de wraakbeoordeling lijkt het mij dat we zo iemand liever kwijt dan rijk zijn op tweakers. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Wat TS kan doen is 2 dingen. Het gooien op dat het geen C2C is maar B2C omdat verkoper een handelaar is of het gooien op dat de manier van verzenden niet was zoals afgesproken en dus de verantwoordelijkheid van verzenden komt te liggen bij de persoon die gekozen heeft voor deze afwijkende vorm van verzenden, namelijk de verkoper.

Maar ben bang dat zonder daadwerkelijke persoonsgegevens en dreigen met rechtzaken deze verkoper weigert om nog ergens op te reageren.

EDIT: Gezien hij het ook regelmatig in topic en beoordelingen heeft over zaken als "mijn leveranciers" denk ik dat we er wel vanuit mogen gaan dat het om een handelaar gaat hier.

n3othebest wijzigde deze reactie 02-12-2019 14:01 (11%)

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-12 18:55
[...]

Ondanks de "eigen risico", vind ik op zijn minst dat de verkoper mij daar een keus in had moeten geven.
[...]
Dat had je ook door je wat pro-actiever op te stellen bijvoorbeeld.

[list]
• [i]"hey, ik betaal zou graag 't pakket aangetekend verzonden willen hebben, zullen we de kosten delen?

Wat betreft brievenbus post
Een brievenbuspakje is maximaal 38 x 26,5 x 3,2 cm groot en 2 kg zwaar.
Laat niet heel veer over, maar een cpu in een blisterverpakking met een kartonnetje voor de stevigheid en een wrapje van bubbeltjesplastic moet wel passen in 3,2cm.

Wat betreft wel of geen handelaar, de verkoopprijs ligt onder de huidige nieuwprijs, dus in hoeverre er gehandeld wordt uit winstoogmerk d.w.z. zakelijk handelen? Denk eerder aan een overactieve tweaker die zijn spullen vaak en snel van de hand doet.

• zwerfkater
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:26
Zal wel een brievenbuspakketje zijn geweest anders krijg je geen track en trace code

• f3cuk
PROnline schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:43:
[...]

Dat had je ook door je wat pro-actiever op te stellen bijvoorbeeld.

[list]
• [i]"hey, ik betaal zou graag 't pakket aangetekend verzonden willen hebben, zullen we de kosten delen?

Wat betreft brievenbus post
[...]

Laat niet heel veer over, maar een cpu in een blisterverpakking met een kartonnetje voor de stevigheid en een wrapje van bubbeltjesplastic moet wel passen in 3,2cm.

Wat betreft wel of geen handelaar, de verkoopprijs ligt onder de huidige nieuwprijs, dus in hoeverre er gehandeld wordt uit winstoogmerk d.w.z. zakelijk handelen? Denk eerder aan een overactieve tweaker die zijn spullen vaak en snel van de hand doet.
Snap ik hoor, zou ik ook zeker hebben gedaan wanneer ik het pakket aangetekend verzonden had willen hebben :)

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08:22
het punt is dat de verkoper er wss niks aan kan doen dat postnl het pakketje kwijt is geraakt en de koper kan er ook niks aan doen.

geen aangetekende zending en postnl kan het niet meer vinden, verkoper wilt je al korting geven op een volgende aankoop dus al met al zou ik daarmee akkoord gaan en in het vervolg rekening houden met de term 'zending risico koper'.

• Lan Mandragoran
Floppus schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:59:
[...]

Ik zie nu om welke Tweaker het gaat. Iemand die 5 uur geleden 5 nieuwe advertenties tegelijkertijd heeft geplaatst van allemaal nieuwe producten en ook van 10 (!) Windowslicenties.

Zelfs nadat Tweakers dit heeft bekeken blijven jullie dus volhouden dat het toch echt een consument is? Really? Wat moet je in godsnaam doen op Tweakers om wel als een handelaar gezien te worden dan?
PROnline schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:43:
[...]

Welke consument verkoopt tegelijkertijd 10 Windowslicenties?

Lan Mandragoran wijzigde deze reactie 02-12-2019 16:34 (23%)

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Floppus schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:25:
[...]

Tsja, ik weet niet hoe jij het feit dat we de situatie bekeken hebben combineert met eenvoudig er overheen stappen.

Waar duidelijk handel plaatsvindt wordt verkopers hun plichten ook duidelijk gemaakt. Ook niet heel makkelijk.

Noem eens een site waar ze 'nog makkelijker' over dingen heen stappen zou ik zeggen...
Sorry hoor, maar als ik even kijk in de advertentiegeschiedenis van de betreffende Tweaker is het toch super overduidelijk dat deze semi-professioneel een handeltje aan het drijven is. Advertenties waarin hij korting geeft of direct meerdere van dezelfde producten verkoopt, en hoeveel iPhone en Apple tv's en dergelijk hij verkoopt is ook echt niet normaal.

• Fero
Blijkbaar wel, als ik zo rondkijk :+

Toch vind ik het apart dat je als verkoper een denkwijze hebt als "ik stuur dit dure product op in een envelop zonder enige bescherming en als het niet aankomt maakt dat niet uit want ik heb mijn geld". Dan had ik vanmiddag mijn laptop ook wel los in een doos kunnen gooien met de gedachte "ach, als hij kapot aan komt is het niet mijn probleem", in plaats van hem netjes in te pakken. Maar ik heb met mijn koper dan ook aangetekende verzending afgesproken, dat stond ook netjes, incl meerprijs, in mijn advertentie :D

Maar helemaal als je inderdaad zoveel koopt/verkoopt via internet, zoals degene die de keurige wraak-review in elkaar heeft geflanst, dan verwacht ik toch dat je beter weet en gewoon de koper dwingt voor enige vorm van verzekerde verzending te betalen voordat je überhaupt iets verzend, al is het maar puur om dit soort gezeur te voorkomen. Kost jou dan niets extra.

Dit is gewoon makkelijk onder de verantwoordelijkheid uitkomen.

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:03

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Brievenbus pakketjes hebben track&trace alleen deze worden gescanned bij afgifte en bij sortering door de brievenbusdienst als ze deze aannemen voor bezorging. Daar tussen gebeurd er niks mee qua tracking.

Dit is mij dus overkomen als zender twee weken terug, pakket ''zending is bij postnl'' twee weken spoorloos PostNL zegt ''doei niet onze verantwoording we kunnen niks doen'' eind goed al goed kwam dit pakketje weer bovenwater (kosten wel 5 telefoontjes 3 bezoeken aan postNL afgifte punt en twee mailtjes) en is alsnog aflevert ik had net zo goed kunnen lopen naar de koper dan was het sneller geweest.

PostNL moet je als verzender blijven stalken tot ze uit eindelijk tot inkeer komen en onderzoek gaan doen.
Anders wordt je afgewimpeld met ''Onze voorwaarden bla bla we doen niks dossier gesloten''

Verzender kan ook aanvraag doen van vermissing ongeacht of het verzekerd is verstuurt.
Niet afgeleverd/onbekende pakketten worden verzameld in Den Haag in een depo als ze deze vinden.
Het bestaan van dit depo wordt vaak ontkend door de helft van PostNL personeel Staat gewoon hier en vernietigen doen ze niet Gewoon echt niet zeggen zelfs zelf .

42dpi wijzigde deze reactie 03-12-2019 02:20 (24%)

Si vis pacem, para bellum

• f3cuk
42dpi schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:56:
Brievenbus pakketjes hebben track&trace alleen deze worden gescanned bij afgifte en bij sortering door de brievenbusdienst als ze deze aannemen voor bezorging. Daar tussen gebeurd er niks mee qua tracking.

Dit is mij dus overkomen als zender twee weken terug, pakket ''zending is bij postnl'' twee weken spoorloos PostNL zegt ''doei niet onze verantwoording we kunnen niks doen'' eind goed al goed kwam dit pakketje weer bovenwater (kosten wel 5 telefoontjes 3 bezoeken aan postNL afgifte punt en twee mailtjes) en is alsnog aflevert ik had net zo goed kunnen lopen naar de koper dan was het sneller geweest.

PostNL moet je als verzender blijven stalken tot ze uit eindelijk tot inkeer komen en onderzoek gaan doen.
Anders wordt je afgewimpeld met ''Onze voorwaarden bla bla we doen niks dossier gesloten''

Verzender kan ook aanvraag doen van vermissing ongeacht of het verzekerd is verstuurt.
Niet afgeleverd/onbekende pakketten worden verzameld in Den Haag in een depo als ze deze vinden.
Het bestaan van dit depo wordt vaak ontkend door de helft van PostNL personeel Staat gewoon hier en vernietigen doen ze niet Gewoon echt niet zeggen zelfs zelf .
Op basis van deze informatie zojuist toch nog even een belletje gewaagd naar PostNL. Situatie uitgelegd met de dringende vraag of ze toch nog eens hun best voor mij zouden willen doen. Kreeg te horen dat ze niets voor mij konden betekenen. "Bij een brievenbuspakketje is onderzoek niet mogelijk", vreemd aangezien ik toch echt een PM heb van de verkoper waarin echt staat dat er onderzoek is uitgevoerd.

Dit ook gemeld aan de mevrouw die ik zojuist aan de lijn had van PostNL, want dit schijnt helemaal niet mogelijk te zijn. Op de vraag of ik hier schriftelijk bevestiging van kon krijgen kreeg ik helaas nee als antwoord, zij kon alleen maar antwoorden via de telefoon. Helaas niet verder gekomen dus.

DM Datum: 10-07-2019
Geachte heer / mevrouw

Uit het door mij uitgevoerde onderzoek naar een door u verzonden zending met onderstaande gegevens is vast komen te staan dat de zending als vermist moet worden beschouwd. We vinden dit vervelend voor u en bieden hiervoor onze excuses aan.

Barcode:

XXX

Geadresseerde:

XXX
XXX
XXX
XXX

U heeft gekozen voor standaard verzending. Op basis van de voorwaarden kan ik u helaas geen schadevergoeding aanbieden voor de inhoud van uw zending. De volgende keer kunt u ervoor kiezen om uw zending Aangetekend of met Verzekerservice te versturen.
Ik weet even niet zo goed wat ik nog kan doen bij PostNL of wat ik hiervan moet denken.

---

Edit: @Floppus @Microkid Ben best benieuwd naar jullie reactie op bovenstaande berichten :)

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

f3cuk schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:48:
[...]

Op basis van deze informatie zojuist toch nog even een belletje gewaagd naar PostNL. Situatie uitgelegd met de dringende vraag of ze toch nog eens hun best voor mij zouden willen doen. Kreeg te horen dat ze niets voor mij konden betekenen. "Bij een brievenbuspakketje is onderzoek niet mogelijk", vreemd aangezien ik toch echt een PM heb van de verkoper waarin echt staat dat er onderzoek is uitgevoerd.

Dit ook gemeld aan de mevrouw die ik zojuist aan de lijn had van PostNL, want dit schijnt helemaal niet mogelijk te zijn. Op de vraag of ik hier schriftelijk bevestiging van kon krijgen kreeg ik helaas nee als antwoord, zij kon alleen maar antwoorden via de telefoon. Helaas niet verder gekomen dus.

DM Datum: 10-07-2019

[...]

Ik weet even niet zo goed wat ik nog kan doen bij PostNL of wat ik hiervan moet denken.

---

Edit: @Floppus @Microkid Ben best benieuwd naar jullie reactie op bovenstaande berichten :)
https://tweakers.net/ext/f/lTOa4KjKvX9acP9O7DQ9nbq3/thumb.jpg
Ging om een brievenbus pakketje niet aangetekend of verzekerd, maar ik was wel de afzender die moet dan melding maken en deze brief ontvangen. (er onder zit het formulier met omschrijving wat je dan kwijt bent hoe het er uit ziet en je gegevens) voorste brief is dus dat ze het in behandeling nemen en 4 weken nodig hebben. (wat voor mij niet eens meer van toepassing is het pakketje was in eens weer gevonden en is afgeleverd bij ontvanger ook een Tweaker hier)

Ik heb ze wel verteld dat ik weet waar een onbekend pakketje heen gaat en wat ze er mee doen, en dat ik het er niet mee eens ben dat ze dit zomaar afwimpelen met ''Voorwaarden niet onze verantwoording'' in deze wel altijd vriendelijk gebleven. (Klacht doen heeft sowieso geen nut '''dat gebruiken we intern voor verbetering bla bla''

2 jaar geleden is dit ook al een voorgekomen ik was de ontvanger van een pakketje deze was verkeerd verstuurt zonder afzender (betaald bij postnl punt) dit heeft toen van mijn kant ook aantal belletjes gekost maar pakketje kwam wel terug (standaard pakket) ik kreeg toen ook eerst te horen ''jammer dit pakket wordt dan vernietigd'' bij onderzoek kwam ik er toen achter dat ze niks vernietigen maar gewoon verkopen, toen was ik heel boos en heb ze er op gewezen dat dit gewoon diefstal is als ze geen onderzoek doen en dat hebben ze uiteindelijk wel gedaan met veel motivatie van mijn kant.

42dpi wijzigde deze reactie 03-12-2019 15:31 (31%)

• Fero
f3cuk schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:48:

---

Heb je nog een update van PostNL kunnen krijgen? Ben wel bang dat het niet veel voorruitgang gaat opleveren...

Als zijn account gelinked is met een zakelijk email adres (bijv. info@bedrijfsnaam.nl) en 'bedrijfsnaam' staat in de KvK, zou Tweakers deze info in principe aan TS mogen overdragen, aangezien dit bedrijfsgegevens zijn. Hopelijk kunnen ze iets vinden waar je iets mee kan!

En over dat stuk met handeleren in V&A... De afbeelding is vrij groot, dus ik embed hem even niet, maar dit is hoe V&A er vanochtend uit ziet...
https://i.imgur.com/rNrbnWq.png

• Lan Mandragoran
Fero schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:42:
[...]

Heb je nog een update van PostNL kunnen krijgen? Ben wel bang dat het niet veel voorruitgang gaat opleveren...

Als zijn account gelinked is met een zakelijk email adres (bijv. info@bedrijfsnaam.nl) en 'bedrijfsnaam' staat in de KvK, zou Tweakers deze info in principe aan TS mogen overdragen, aangezien dit bedrijfsgegevens zijn. Hopelijk kunnen ze iets vinden waar je iets mee kan!

En over dat stuk met handeleren in V&A... De afbeelding is vrij groot, dus ik embed hem even niet, maar dit is hoe V&A er vanochtend uit ziet...
Oké, dus V&A wordt overspoeld door handelaren die daardoor:

- in strijd handelen met de huisregels
- in strijd handelen met alle regels van consumentenrecht

Maar wat is de mening van Tweakers hier nou over? Want het enige dat ik hier heb gelezen is een enkele ontkenning dat het om een handelaar zou gaan, zonder in te gaan op alle heel duidelijke aanwijzigingen dat het tegenovergestelde het geval is.

• Fordius
  • Laatst online: 15-12 19:09
Nouja of het een handelaar is is tot daar gelaten, je kan ook veel kopen en daardoor veel reviews ontvangen ( terwijl het vaak enkel bedoeld is om als verkoper een review te krijgen ) dus veel reviews zegt dan ook verder heel weinig. daarnaast al zou je verhandelen dan nog is de vraag of winstoogmerk ook echt duidelijk is of dat het gewoon hobbymatig en tijdverdrijf is.

Dus stel dat het wel een gewoon particulier verkoop is geweest en jij hebt de eigen risico aanvaard zoals je volgens tweakers in de berichten dus hebt gedaan en wel track & trace ontvangen hebt. Dan lijkt me toch dat er voor de rest niet veel aan te doen is? Meestal als de wederpartij mij iets aanbied omtrend eigen risico geef ik altijd doe dan maar aangetekend dan hebben we beide geen risico. Of splitten kosten voor aangetekend verzenden.

Als hij zegt ik verzend hem op voorwaarde dat je hem op eigen risico neemt en jij geeft geen enkel antwoord terug of eis. Dan vind ik dat je zelf ook aardig nalatig bent geweest. Immers een cpu zou ik enkel en alleen in briefpost sturen als dat wens is van de koper ( gezien ik vaak niet de verzendkosten op me neem ) maar als jij zegt verzend maar en ik accepteer de eigen risico. Dan heeft hij toch zijn plicht jegens jouw gedaan? Briefpost / pakket post is waarschijnlijk geen van beide geeist, maar enkel verzenden op eigen risico.

Dat ie korting aanbied zegt nog steeds niks over dat het geen particulier handelaar kan zijn.
Immers misschien koopt ie keer iets en wilt ie verkopen en denkt dan eh om deze gast dan maar te matsen mocht hij toevallig baat hebben bij een koffiemachine kan die 10 euro korting krijgen. Hij heeft toch niet een specifiek item genoemd or wanneer die korting van toepassing is. Mocht ie straks keer wat te koop hebben en hij heeft het nodig kan die evt korting krijgen.

Misschien koopt ie een nieuwe computer en verkoopt ie zijn oude tjah iedereen betaald volle pond en als goedmaker krijgt deze gebruiker hem iets goedkoper zo raar vind ik het niet om een korting voor volgende keer aan te bieden.

Is het netjes van de verkoper misschien niet, maar heeft de koper het slim aangepakt nee denk het ook niet. Tjah het is niet helemaal goed gegaan en dat is pech. Leergeld noemen we dat zodat je volgende keer wel misschien wat eisen hebt over hoe goederen evt verzonden moeten worden en of je de eigen risico dan wel of niet accepteerd.

• Lan Mandragoran
Fordius schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:05:
Nouja of het een handelaar is is tot daar gelaten, je kan ook veel kopen en daardoor veel reviews ontvangen ( terwijl het vaak enkel bedoeld is om als verkoper een review te krijgen ) dus veel reviews zegt dan ook verder heel weinig. daarnaast al zou je verhandelen dan nog is de vraag of winstoogmerk ook echt duidelijk is of dat het gewoon hobbymatig en tijdverdrijf is.

Dus stel dat het wel een gewoon particulier verkoop is geweest en jij hebt de eigen risico aanvaard zoals je volgens tweakers in de berichten dus hebt gedaan en wel track & trace ontvangen hebt. Dan lijkt me toch dat er voor de rest niet veel aan te doen is? Meestal als de wederpartij mij iets aanbied omtrend eigen risico geef ik altijd doe dan maar aangetekend dan hebben we beide geen risico. Of splitten kosten voor aangetekend verzenden.

Als hij zegt ik verzend hem op voorwaarde dat je hem op eigen risico neemt en jij geeft geen enkel antwoord terug of eis. Dan vind ik dat je zelf ook aardig nalatig bent geweest. Immers een cpu zou ik enkel en alleen in briefpost sturen als dat wens is van de koper ( gezien ik vaak niet de verzendkosten op me neem ) maar als jij zegt verzend maar en ik accepteer de eigen risico. Dan heeft hij toch zijn plicht jegens jouw gedaan? Briefpost / pakket post is waarschijnlijk geen van beide geeist, maar enkel verzenden op eigen risico.

Dat ie korting aanbied zegt nog steeds niks over dat het geen particulier handelaar kan zijn.
Immers misschien koopt ie keer iets en wilt ie verkopen en denkt dan eh om deze gast dan maar te matsen mocht hij toevallig baat hebben bij een koffiemachine kan die 10 euro korting krijgen. Hij heeft toch niet een specifiek item genoemd or wanneer die korting van toepassing is. Mocht ie straks keer wat te koop hebben en hij heeft het nodig kan die evt korting krijgen.

Misschien koopt ie een nieuwe computer en verkoopt ie zijn oude tjah iedereen betaald volle pond en als goedmaker krijgt deze gebruiker hem iets goedkoper zo raar vind ik het niet om een korting voor volgende keer aan te bieden.

Is het netjes van de verkoper misschien niet, maar heeft de koper het slim aangepakt nee denk het ook niet. Tjah het is niet helemaal goed gegaan en dat is pech. Leergeld noemen we dat zodat je volgende keer wel misschien wat eisen hebt over hoe goederen evt verzonden moeten worden en of je de eigen risico dan wel of niet accepteerd.
Anders lees je even de reacties voordat je hier hele theoretische scenario's schetst die totaal niet van toepassing zijn. Het gaat om iemand die meer dan 700 advertenties heeft geplaatst, waarvan een deel van de advertenties ook nog eens meerdere nieuwe producten tegelijkertijd aanbiedt. Zo plaatste hij eerder deze week één advertentie voor 10 Windowslicenties. Hij spreekt in reacties over zijn 'leverancier' en bij wijze van genoegdoening biedt hij korting bij je volgende aankoop. Wel even wat anders dan iemand die zijn oude computer en koffiemachine verkoopt.

Ja, TS is zelf ook nalatig geweest door het eigen risico te accepteren en geen navraag te doen. En als de verkoper een consument was geweest, had TS pech gehad. Nog los van het feit dat het wel dubieus is om een processor als briefpost te sturen zonder overleg. Maar omdat de verkoper een handelaar lijkt te zijn, had de verkoper dit niet af mogen spreken met TS.

En dan komen we bij het punt aan dat ik hier maak: handelaren die op V&A hun advertenties plaatsten handelen zo ongeveer in strijd met alle consumentenrecht door zich niet als bedrijf te presenteren. Dat lijkt me niet de bedoeling van V&A.

• WouterL
  • Nu online
Lan Mandragoran schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:26:
[...]

Anders lees je even de reacties voordat je hier hele theoretische scenario's schetst die totaal niet van toepassing zijn. Het gaat om iemand die meer dan 700 advertenties heeft geplaatst, waarvan een deel van de advertenties ook nog eens meerdere nieuwe producten tegelijkertijd aanbiedt. Zo plaatste hij eerder deze week één advertentie voor 10 Windowslicenties. Hij spreekt in reacties over zijn 'leverancier' en bij wijze van genoegdoening biedt hij korting bij je volgende aankoop. Wel even wat anders dan iemand die zijn oude computer en koffiemachine verkoopt.

Ja, TS is zelf ook nalatig geweest door het eigen risico te accepteren en geen navraag te doen. En als de verkoper een consument was geweest, had TS pech gehad. Nog los van het feit dat het wel dubieus is om een processor als briefpost te sturen zonder overleg. Maar omdat de verkoper een handelaar lijkt te zijn, had de verkoper dit niet af mogen spreken met TS.

En dan komen we bij het punt aan dat ik hier maak: handelaren die op V&A hun advertenties plaatsten handelen zo ongeveer in strijd met alle consumentenrecht door zich niet als bedrijf te presenteren. Dat lijkt me niet de bedoeling van V&A.
Eens.. Hij die de grote broek aantrekt, zal hem dragen. Juridisch gezien zal het niet moeilijk worden om dit aan te kaarten als 'in de uitoefening van een bedrijf'.

WouterL wijzigde deze reactie 05-12-2019 11:34 (3%)

• timmert26
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 08:32
Ik zie dat de verkoper spreekt vanuit een "we" perspectief. Dat doet al insinueren dat er meer dan één persoon of een bedrijf achter dit account schuil gaat.

"We vinden dit vervelend voor u en bieden hiervoor onze excuses aan." Klinkt als een antwoord uit het bedrijfsdocje van standaard afscheepzinnetjes.

• f3cuk
Fero schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:42:
[...]

Na mijn hopeloze telefoongesprek heb ik er toch nog maar een e-mail aan gewaagd. Hierin heb ik de situatie uitgelegd en ook gerefereerd naar dit topic. Hopelijk starten ze toch nog een onderzoek en komt de processor boven water.

Gezien de radiostilte hoop ik dat ze bij tweakers verder aan het beraden zijn hoe hier mee om te gaan.

@Fordius Dit is zeker leergeld voor mij. Maar de situatie ligt toch echt een stuk genuanceerder dan hoe jij hem schetst.
Puur de chip zonder factuur
225 incl verzenden met t&t in stevige doosje?

Met postnl
Eigen risico uiteraard

Chip is ook elders aangeboden

Heb je eventueel belang?
Verkoper heeft mij een processor aangeboden en tevens aangeboden deze in "een stevig pakketje" te versturen. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt dat hij/zij het nog wel eens als briefpost zou kunnen versturen om zo twee euro te besparen, dus daar heb ik inderdaad niet expliciet navraag naar gedaan. Ook gezien het grote aantal positieve reviews ben ik ervan uitgegaan dat ik met iemand te maken had die wel beter wist. Hoewel ik het best anders had kunnen aanpakken, blijf ik de manier waarop het is verwoord, misleidend vinden.

f3cuk wijzigde deze reactie 05-12-2019 13:30 (5%)

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online
f3cuk schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:28:
Verkoper heeft mij een processor aangeboden en tevens aangeboden deze in "een stevig pakketje" te versturen. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt dat hij/zij het nog wel eens als briefpost zou kunnen versturen om zo twee euro te besparen, dus daar heb ik inderdaad niet expliciet navraag naar gedaan. Ook gezien het grote aantal positieve reviews ben ik ervan uitgegaan dat ik met iemand te maken had die wel beter wist. Hoewel ik het best anders had kunnen aanpakken, blijf ik de manier waarop het is verwoord, misleidend vinden.
Wat heeft de verkoper verkeerd gedaan? Het is ongetwijfeld in een stevig pakketje verstuurd (brievenbuspakje). Je hebt een track&trace. En het was op eigen risico. Zover ik kan inschatten heeft hij zich aan de afspraken gehouden... :?
Een "normaal" pakje had ook kwijtgeraakt kunnen worden. Had je dan ook zo moeilijk gedaan? PostNL is hier fout en mijn inziens niet de verkoper (al blijft de discussie C2C vs B2C valide...).

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:50
In principe heeft de verkoper inderdaad gedaan wat hij zei. Maar op een product van 200 euro 4,50 euro besparen t.o.v. aangetekend? Bizar in mijn ogen.

• f3cuk
barrymossel schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:34:
[...]

Wat heeft de verkoper verkeerd gedaan? Het is ongetwijfeld in een stevig pakketje verstuurd (brievenbuspakje). Je hebt een track&trace. En het was op eigen risico. Zover ik kan inschatten heeft hij zich aan de afspraken gehouden... :?
Een "normaal" pakje had ook kwijtgeraakt kunnen worden. Had je dan ook zo moeilijk gedaan? PostNL is hier fout en mijn inziens niet de verkoper (al blijft de discussie C2C vs B2C valide...).
Ieder pakketje kan kwijtraken inderdaad, maar de kans dat dit bij een normaal pakket gebeurd is een stuk kleiner. Briefpost gaat via een heel ander proces dan pakketpost. Bijkomend probleem bij een briefpakketje is dat er kennelijk geen onderzoek naar gedaan kan worden indien het zoek raakt.

Geen idee of ik dan ook "zo moeilijk" had gedaan. Niet de situatie, beetje rare vraag.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15-12 16:12

SeatRider

Wait, wut?

Jongens, briefpost != brievenbuspakket. Brievenpuspakket wordt gezien als een pakket, met als enige verschil dat het door de brievenbus past (dus niet dikker dan 3 cm). Daardoor is het wat goedkoper dan een gewoon pakket, waarvoor de bezorger gemiddeld 2x moet langskomen. En dus ook met T&T.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

SeatRider schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:47:
Jongens, briefpost != brievenbuspakket. Brievenpuspakket wordt gezien als een pakket, met als enige verschil dat het door de brievenbus past (dus niet dikker dan 3 cm). Daardoor is het wat goedkoper dan een gewoon pakket, waarvoor de bezorger gemiddeld 2x moet langskomen. En dus ook met T&T.
Ja niet dus, brievenbuspakket volgen ze amper, en brievenbus pakket gaat via de briefbezorging dus zelfde traject als een brief, het lijkt allemaal zo maar is de hele andere route dan een gewoon pakket.

Een brievenbus pakket wordt bij einde pas door PostNL zelf gescanned nergens tussenin (de eerste scan doe je zelf bij afgeven)

• ppl
  • Niet online
@42dpi je maakt er nu een heel raar verhaal van. PostNL is een bedrijf dat zowel de brievenpost (zoals bij wet geregeld) voor zijn rekening neemt als ook de pakketten zoals een DHL, UPS, enz. dat ook doen. Ze kunnen ook niet anders want de brievenpost is een aflopende zaak.

Hier gaat het echter om het feit dat je een track & trace code krijgt. Bij briefpost krijg je dat never nooit niet maar bij een brievenbuspakket kan dat wel als extra. Dat staat letterlijk vermeld op de PostNL website:
Wil je iets versturen met Track & Trace?
Verstuur het dan als brievenbuspakje+. Afzender en ontvanger kunnen de post dan volgen, en de ontvanger hoeft niet thuis te blijven om de post in ontvangst te nemen.
Dat wekt het vermoeden dat dit net als overige pakketten met track & trace werkt. Het enige verschil is dat een brievenbuspakket door de brievenbusgleuf kan en de andere pakketten niet.

Het issue wat je hier omschrijft komt echter ook voor bij de gewone pakketten (ik en velen met mij hebben daar zat voorbeelden van). PostNL volgt gewoon dezelfde route voor pakketten als voor brieven omdat het weinig zin heeft om het anders te doen. Je gaat geen twee verschillende distributienetwerken aanleggen. Het enige verschil is dat PostNL de pakketdienst ook heeft uitbesteed aan derden (met name ZZP'ers), met de brievenpost mogen ze dit van de wetgever niet. Wanneer het pakket met een derde mee gaat dan heb je natuurlijk ook met hun distributienetwerk te maken. Buiten dat is er nog een stukje van de postwet die paal en perk stelt aan wat een officiële postbode mag bezorgen. Daarom kunnen pakketten die niet door de brievenbusgleuf passen niet met de gewone officiële postbode mee (ik denk dat @SeatRider hier ook op doelt). Dat laatste proberen ze nu ongedaan te krijgen om de boel winstgevend te houden. Het is dus niet de route die anders is maar het poppetje die het aflevert en dat komt door de wet, niet door PostNL.

Die track & trace is in ieder geval geen 100% garantie dat je het pakket van haver tot gort kunt volgen ongeacht wat voor soort post of pakket het moge zijn. Die track & trace is ook meer bedoeld als een kwitantie: een bewijs van ontvangst. Het enige wat de duurdere opties je extra bieden is een verzekering bij verlies/diefstal. Verder zie je bij de track & trace ook hoogstens de status van je pakket. Wat je echter nooit en te nimmer ziet is de locatie van je pakket (ongeacht welk type pakket het moge zijn). Wat echter ook niet ongewoon is, is dat de track & trace status lang niet altijd klopt (ongeacht het soort pakket).

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:50
Sorry, maar de track&trace bij brievenbuspakketjes is een wassen neus, en dat is wat @42dpi bedoelt. Je betaalt voor die T&T (anders zou je het wel volplakken met postzegels) maar juist dat waarvoor je betaalt functioneert niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een brievenbuspakket te volgen was zoals een gewoon pakket. Merendeel van mijn brievenbuspakketjes (maak er wel gebruik van wegens luiheid en vaak een gebrek aan postzegels) klopte de status niet. Soms wel, maar niet beter dan dat ik zelf ook kan gokken wanneer een brief wordt bezorgd. Dat wordt aan het einde van een dag dat het in het systeem zit gewoon als afgeleverd afgevinkt. Terwijl het dus ooit toch niet door de brievenbus past en je dus helemaal niks binnen hebt.

Dagion wijzigde deze reactie 07-12-2019 02:00 (14%)

• OMD
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 08:24
Hier gaat het echter om het feit dat je een track & trace code krijgt. Bij briefpost krijg je dat never nooit niet maar bij een brievenbuspakket kan dat wel als extra. Dat staat letterlijk vermeld op de PostNL website:
Briefpost kan ook voorzien worden van een track en trace code ;)

Hoe werkt de tracking code bij brievenbuspakketten:

Wanneer je een brievenbuspakket aanmaakt wordt er een tracking code gegenereerd. Deze is echter volledig nutteloos. Het pakketje wordt gescand bij depot en gescand bij uitlevering aan de postbezorger. De postbezorger levert het pakketje in de brievenbus en de tracking code wordt automatisch na 24 uur op geleverd gezet wanneer dit niet is gescand door de postbode.

Je hebt GEEN enkele extra zekerheid van aflevering, dit in tegenstelling wat veel mensen denken. Je betaald meer voor een dienst die geen waarde heeft vanaf uitlevering PostNL depot. Je hebt enkel de check dat hij is verwerkt door PostNL op een sorteercentrum.

Een "echte" pakketbezorger scant natuurlijk zijn pakketten in en uit bij levering, hierdoor heb je een extra stapje zekerheid. Wanneer je echter geen gebruik maakt van een aangetekende service kan de pakketbezorger in theorie natuurlijk iets afscannen als "geleverd" maar achterhouden in zn bus.

R7 3700X // Corsair H115 RGB // MSI B450 Mortar Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // Corsair Air 540 // MSI RTX2080 Gaming X Trio // Adata XPG 1TB

• f3cuk
Dit topic ontspoort een beetje in een discussie over hoe t&t wel/niet werkt bij PostNL.

Ik wacht de reactie van PostNL rustig af.

Vind het jammer dat Tweakers de inhoudelijke discussie over handelaren en V&A negeert. Eigenlijk vind ik dat veel interessanter dan het verhaal van mijn pakketje.

• Fero
f3cuk schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:12:
Dit topic ontspoort een beetje in een discussie over hoe t&t wel/niet werkt bij PostNL.
Het is ook niet zo heel relevant. Ookal was het een 5KG pakket geweest, als de verkoper deze had verzonden met Track & Trace, maar niet aangetekend of met verzekering had je nog in precies hetzelfde schuitje gezeten: Track & Trace laat zien dat het pakket weg is en de verkoper weigert verantwoording te nemen.

Als de verkoper het nu wel aangetekend had verzonden, had hij het bedrag (waarschijnlijk zelfs gewoon de nieuwprijs van de CPU) kunnen declareren bij PostNL, jou je geld voor het niet-ontvangen product terug kunnen doen en er zelf waarschijnlijk nog wat aan over houden.

In het geval van een B2C verkoop is het verkopende bedrijf gewoon verantwoordelijk voor het pakket en mogen ze het artikel niet in rekening brengen als de consument deze nooit ontvangt, maar omdat het via V&A ging kan de verkoper blijkbaar gewoon claimen consument te zijn en zich er makkelijk vanaf maken.
f3cuk schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:12:
Vind het jammer dat Tweakers de inhoudelijke discussie over handelaren en V&A negeert. Eigenlijk vind ik dat veel interessanter dan het verhaal van mijn pakketje.
Mee eens. Dat is wel het overkoepelende probleem van jouw situatie. Het spijt me dat ik daar in dit topic alleen verder op in kan gaan, en jou persoonlijk helaas niet kan helpen (mits Tweakers besluit er tussen te stappen, zie ik het somber in).

Feit is gewoon dat Tweakers in hun algemene voorwaarden zet dat iets niet mag, er vervolgens niets tegen doet (zelfs met de rapporteer functie niet), en dan in GoT claimen dat het wel gewoon mag. Of nouja, de ene mod/medewerker wel, de ander weer niet. Alsof ze zelf niet precies weten wat de voorwaarden inhouden en/of het er intern niet over eens kunnen worden.

Dit schept natuurlijk alleen maar verwarring onder de gebruikers, maar ik hoop toch dat deze situatie een soort wake-up call is, en zou graag zien dat ze nog met een uiteindelijk standpunt komen.

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

Zullen we ophouden om het over handelaren in V&A te hebben? Daar loopt al een ander topic over.

Wat betreft het "geschil": daar is ook alles al over gezegd. Er is een keuze gemaakt met een bepaald risico, helas is dat uitgekomen. Daar kan Tweakers verder niets ik betekenen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True