Lekkage na aankoop huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 15:03
Even kort de situatie:

Vorige bewoner van het huis verkoopt het huis terug aan de woningcorporatie.

5 maanden later:
Wij kopen het huis van de woningcorporatie.

Vervolgens blijkt er 2 dagen na er te wonen dat er 2 forse lekkages zijn. 1 op de zolder tussen de verwarmingsbuizen die naar de vloerverwarming lopen. Hier drupt het water langzaam uit.

2 is een lekkage die aan het licht kwam door de wasmachine aan te zetten, de afvoer is zo lek als een mandje waardoor nu het water vanuit het plafond van de wc op de verdieping eronder tussen het licht door naar beneden stroomt. Tevens langs de muur stroomt water.

Aangezien de woningcorporatie gaat zeggen en heeft gezegd:
Wij hebben er niet gewoond dus wij hebben het gebrek niet 'verborgen'.

Wie is hier nu aansprakelijk? Wat is een goede stap om te doen?

Stap 1 is nu om de verkopende partij en tevens makelaar in te lichten met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:49
Een aantal vragen. Was er een eigen bewoningsclausule? Heb je een bouwtechnische keuring laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
J-M-T schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:53:
Een aantal vragen. Was er een eigen bewoningsclausule? Heb je een bouwtechnische keuring laten doen?
Inderdaad zelf bewonen minimaal komende 2 jaar. Bouwtechnische keuring is uitgevoerd, daar komen beide punten niet in naar voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het gebrek dusdanig ernstig is dat bewonen niet mogelijk is dan maakt het niet uit of de verkoper op de hoogte was of niet.
Begin met het melden bij de verkoper via de makelaar. Kan best zijn dat de woningbouw dit netjes oplost, voor hen zijn dit zeer kleine bedragen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:00
Als het zulke forse lekkages zijn, dan zouden die toch sowieso moeten opvallen? Waarom heb je nergens vochtvlekken waargenomen? Heeft de verkoper dat nog even weggewerkt?

Maar zoals @Tsurany zegt, even aankaarten bij de verkoper. Mogelijk repareren ze het voor je en is er niets aan de hand.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Toevallig van de week zoiets gezien bij Radar (keuring gedaan maar toch gebreken). https://radar.avrotros.nl...eur-in-huis-radar-checkt/

De lekke afvoer gaat hier denk ik niet onder vallen, maar lekkende CV systeem wel.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:57
Ook contact opnemen met degene die je bouwtechnische keuring heeft gedaan. Als de schade groter is dan x bedrag dan moeten zij ook over de brug komen normaal gesproken.

Memento mori

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Verborgen betekent overigens met opzet verhuld maar ook niet direct waarneembaar. Moet daarbij wel ernstig van aard zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Sethro op 28-11-2019 07:21 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bob-B190 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:12:
Ook contact opnemen met degene die je bouwtechnische keuring heeft gedaan. Als de schade groter is dan x bedrag dan moeten zij ook over de brug komen normaal gesproken.
Zullen we zulke simplistische uitspraken achterwege laten? Het gaat dan om heel wat meer variabelen dan enkel het bedrag.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij zit er ook een klein lekje bij een radiateur, een een boiler is na een paar maanden gaan lekken. Maar het is een oude boiler. Het probleem met die lekjes is dat ze komen en gaan. Het lekt even en nu al weer maanden niet (beiden niet).

Dat tweede lek lijkt me wel een heel ander verhaal.
Ambianz schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:49:
Stap 1 is nu om de verkopende partij en tevens makelaar in te lichten met het probleem.
En de notaris.

[ Voor 43% gewijzigd door Marzman op 28-11-2019 07:55 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ambianz
https://streamable.com/jiwoe
https://streamable.com/jxfop

Hier overigens videos lekke afvoer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Dat lekt behoorlijk maar zal ook makkelijk op te lossen zijn.

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Idd wat er al gezegd is, neem contact op met de verkopende makelaar en bespreek dit met hem/haar. Het maakt niet veel uit of de woningbouw in de woning gewoond heeft of niet. Het was hun woning...

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 12:51

Part

Helemaal niets.....

Ik zou ook alvast een offerte opvragen,
Een stukje PVC pijp of verwarmingsbuis vervangen kost je de kop niet.

• JP_S
  • Laatst online: 30-05 22:13
Part schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:05:
Ik zou ook alvast een offerte opvragen,
Een stukje PVC pijp of verwarmingsbuis vervangen kost je de kop niet.
de gevolgschade zal ander wel in de papieren gaan lopen ben ik bang

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
Is de gevolgschade niet gewoon verzekeringswerk? Ik weet dat schade door een lekkend dak door de verzekering vergoed wordt.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:12

Yucon

*broem*

JP_S schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:07:
[...]

de gevolgschade zal ander wel in de papieren gaan lopen ben ik bang
Is dit sowieso niet meer iets voor je verzekering? Over het algemeen is dat het eerste aanspreekpunt en als er iets te verhalen valt is dat voor zover ik weet hun zaak. Dat is niet anders dan wanneer je in een flatje woont en de bovenbuurman een kapotte wasmachine heeft.

Het lijkt me ook wel relevant of het probleem nu specifiek dit lek is of dat het complete leidingwerk versleten is en vervangen moet worden. In het eerste geval is de hoofdreparatie peanuts vergeleken bij de gevolgschade. In het tweede geval kan dat anders liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Ik vraag me af in hoeverre "het bewonen" mogelijk is als je kans hebt op elektrocutie terwijl je op de wc zit.

Ook is de vraag hoe de staat is van de eventuele houten balklaag die de verdieping draagt. Daar zal vast niet naar gekeken worden door de woningbouw als ze deze gebreken gaan repareren, met de nadruk op als.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit probleem nog nooit is gemeld door bijv. de bewoner.
Er is duidelijk te zien aan de PVC afvoer dat er al langer lekkages zijn, dit zie je aan de bruine smurrie. Wellicht pas met verhuizen de genade klap gekregen waardoor het water er nu hard uit loopt.

De duct tape is erg onprofessioneel en het lijkt er op dat de "sifon" niet helemaal goed is geïnstalleerd. Al is dat laatste punt niet per direct de oorzaak.

Ik vind het dusdanig gevaarlijk dat de verkopende partij hier zeker voor op mag draaien.

Ook het feit dat er een lekkage is bij je gasmeter is niet prettig te noemen. Als je leidingen beginnen te roesten en je krijgt een gas lekkage... Gelukkig zijn de meeste leidingen nog van ouderwets koper.

Al met al is de reparatie een hele kleine moeite en zullen de kosten niet erg hoog zijn. Er is vast wel een handige Tweaker in de buurt die even met wat PVC lijm, een schuurpapiertje en een ijzerzaag / kniptang langs wil komen om het te fixen. Als je in de buurt woont wil ik dit best komen doen.

Het materiaal om alles te repareren zal waarschijnlijk nog geen 25 euro kosten en daar heb je een nieuwe ijzerzaag, rol schuurpapier en PVC lijm inclusief de koppelingen voor. Het enige waar ik over twijfel is wat er onder het duct tape zit.

Als je tijdelijk de boel even wil repareren, maak de PVC afvoer goed schoon, koop een tube Shell tixophalte afdichtingskit :
https://www.toolstation.n...3MiAi6EAQYAyABEgKeEfD_BwE

Eventueel een kitpistool (pewpew!):
https://www.toolstation.nl/zwaluw-handkitpistool/p96587

(Kit is goed te verwijderen met terpetine van je handen.)
https://www.toolstation.nl/terpentine-eco/p93745

En smeer daar de naden van de koppelingen mee in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Sorry hoor, maar als je hier wat langer gaat wonen zal je toch echt wel vaker een lekkende sifon tegen komen. FF naar de bouwmarkt en repareren. Hier ga je toch niet om zitten zeuren zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yakmak
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:23:
Sorry hoor, maar als je hier wat langer gaat wonen zal je toch echt wel vaker een lekkende sifon tegen komen. FF naar de bouwmarkt en repareren. Hier ga je toch niet om zitten zeuren zeg.
Ik denk ook niet dat het lekkende siffon ansich het probleem is, maar voornamelijk de gevolgschade. Er kunnen nu rotte balken in het plafond zitten en wss moet het plafond opnieuw geschilderd worden. Ik zou daar toch wel een probleem van maken. Het siffon kan je idd zelf wel repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:59

Tens

let me drink about it

Stap 1 is reparatie lijkt me.
Stap 2 naar je eigen verzekering, en laat die het oplossen met de (verzekering van) vorige eigenaar. Daar heb je verzekeringen voor.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Als je geen overschildering zag, de stroom niet regelmatig uitvalt en de bouwtechnische keuring niets heeft laten zien kun je er in eerste instantie vanuit gaan dat het lek ontstaan is nadat de woning een tijde 'droog' gestaan heeft en er dus geen maanden langvocht tussen het plafond gestaan heeft.
Dan kun je dus volstaanmet laten drogen en repareren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ambianz
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:23:
Sorry hoor, maar ik geloof dat niemand hier 'zeurt' in dit topic behalve jij.

Ik leg alleen mijn observatie van gisteravond vast en vraag naar advies. Overigens is die lekkage niet de enige lekkage zoals je kunt lezen.

@ de rest
Bedankt voor het advies, ik ga in ieder geval nu contact opnemen met de verkopende makelaar om enkel het probleem even voor te leggen. Verder inderdaad ook contact opnemen met de verzekering en laten kijken of er nog meer schade is ten gevolge van de lekkages.

Staat je vrij, maar dit soort zaken zorgen ervoor dat de premies steeds hoger worden.
Neem dan het aanbod van RS2K1993 aan.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 28-11-2019 09:35 . Reden: autocorrect typo ]

• yakmak
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:35:
Staat je vrij, maar dit soort zaken zorgen ervoor dat de premies steeds hoger worden.
Neem dan het aanbod van RS2K1993 aan.
Ook dit soort zaken is je verzekering voor en betaal je dus die premies voor. Het is niet zo dat enkel bij zeer grote schade de verzekering ingeschakeld mag worden, want anders maak je misschien de premie wel hoger voor iemand anders... 8)7

Daarnaast geef je aan dat de lekkage is ontstaan na een lange tijd van droogte, misschien is de houten balk daarvoor wel al verrot geraakt. Dit komt niet uit een bouwtechnische keuring omdat die enkel kijkt naar wat hij kan zien. Balken in je vloer zijn over het algemeen niet heel gemakkelijk te zien, iet met een vloer die eroverheen ligt. Ik zou dit dan ook zeker wel laten controleren en als mijn verzekering dat vergoed dan zou ik me ook niet gaan schamen om dit te declareren.

Ja en nee. Als het al langer aan de hand was geweest had de bouwtechnische keuring of opgedroogde vochtplekken of indicatie van recent verfwerk gezien en was hierop verder gegaan. (mag ik toch hopen zeg)

• yakmak
Goed punt, dat had op zicht wel zichtbaar moeten zijn

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:52
Misschien heb ik iets gemist maar:

- Heb je nou een bouwtechnische keuring laten doen van te voren? Wat staat daar in over gevonden vochtplekken etc?

- Wat staat er precies in het contract over verborgen gebreken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Anoniem: 511810 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:29:
Als je geen overschildering zag, de stroom niet regelmatig uitvalt en de bouwtechnische keuring niets heeft laten zien kun je er in eerste instantie vanuit gaan dat het lek ontstaan is nadat de woning een tijde 'droog' gestaan heeft en er dus geen maanden langvocht tussen het plafond gestaan heeft.
Dan kun je dus volstaanmet laten drogen en repareren.
Precies dit. Echte waterschade verhullen is best wat moeite: veel materialen trekken krom, bruine plekken laten zich niet met een keer witten verbergen, etc.

Dat die afvoer met sifon etc gaar is had koper zelf kunnen waarnemen bij de bezichtiging. Waarschijnlijk heeft dat wel iets gelekt in het verleden, maar een paar druppels in een technische ruimte is vaak geen probleem. Wat hier waarschijnlijk ook aan de hand is (zelf ook gehad) is dat in de maanden leegstand alle smurrie in de wasmachineafvoer hard is geworden en de afvoer heeft verstopt. Vervolgens blijft er dus water staan en gaat het lekken (of stroomt over).

Wat betreft die lekkende CV: er zijn miljoenen kranen en CV-installaties die een klein beetje lekken. Zou het er met bakken uitlopen dan zou je dagelijks/wekelijks/maandelijks de CV-installatie bij moeten vullen.

Juridisch gezien kun je nauwelijks stellen dat het de gebreken de bewoning in de weg staan. Paar euro materiaal en een uurtje werk en in elk geval de wasmachine afvoer is weer dik prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 28-11-2019 10:03 ]

• Ambianz
Rukapul schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:59:
[...]

Precies dit. Echte waterschade verhullen is best wat moeite: veel materialen trekken krom, bruine plekken laten zich niet met een keer witten verbergen, etc.

....
Thanks voor de toelichting. Als ik rationeel nadenk ben ik het hier wel mee eens, ik heb overigens verzekering niet ingeschakeld. Ik heb melding gedaan bij de verkopende makelaar en ga het gewoon zelf goed laten fixen. Het kan geen kwaad dat de makelaar op de hoogte is denk ik.

Al met al was het gewoon een vervelende situatie gisteravond wat uiteindelijk (waarschijnlijk) redelijk snel op te lossen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ambianz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:10:
[...]

Thanks voor de toelichting. Als ik rationeel nadenk ben ik het hier wel mee eens, ik heb overigens verzekering niet ingeschakeld. Ik heb melding gedaan bij de verkopende makelaar en ga het gewoon zelf goed laten fixen. Het kan geen kwaad dat de makelaar op de hoogte is denk ik.

Al met al was het gewoon een vervelende situatie gisteravond wat uiteindelijk (waarschijnlijk) redelijk snel op te lossen is.
Als je wel schade hebt zou ik het wel melden bij de verzekeraar. Afhankelijk van de hoogte van de schade kun je dan de claim wel of niet doorzetten.

De eerste keer dat ik de wasmachine aanzette stroomde het water over het net gelegde laminaat over de bergzolder bij de technische ruimte. Dat was gewoon een valide claim volgens de voorwaarden.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:47
Kan deze lekkage niet door uitdroging gekomen zijn?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rolfie schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:23:
Kan deze lekkage niet door uitdroging gekomen zijn?
Maakt dat uit?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 29-05 22:12
Ambianz schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:56:
Inderdaad zelf bewonen minimaal komende 2 jaar. Bouwtechnische keuring is uitgevoerd, daar komen beide punten niet in naar voren.
Dit is niet waar de vraag denk ik op doelde, eigenlijk moest dat zijn: staat er een niet-zelfbewoningsclausule in het koopcontract?

Dat is een clausule dat ondanks dat het om een woonhuis gaat, de huidige eigenaar dit niet zelf bewoond heeft, en dus (mogelijk) minder goed op de hoogte zou kunnen zijn van gebreken die het gebruik als woonruimte in de weg staan, en dat je als koper dus een groter risico op dit soort gebreken accepteert/beter moet onderzoeken of zulke gebreken er zijn.

Normaal moet je daar namelijk wel van uit kunnen gaan, een verkoper moet over allerlei dingen verklaren dat hem daarover geen gebreken bekend zijn. Bij serieuze problemen die al langere tijd spelen is dat vraak vrij makkelijk te bewijzen en is het voor een verkoper lastig om zich van de domme te houden, dat hij er niks van had gemerkt terwijl hij er zelf woonde. Bv. dat van die wasmachineafvoer had natuurlijk geen bewoner met droge ogen kunnen beweren dat het prima in orde was. Maar als de eigenaar er zelf niet woont is natuurlijk sneller aannemelijk dat deze sommige gebreken echt niet kende, als deze niet in het oog springen bij een visuele controle. Was die afvoer dan al jaren niet in gebruik ofzo? Ah: dichtingen met draad o.i.d. die lek raken bij droogstand, zou kunnen idd.

De kans is denk ik groot dat zo'n clausule er in staat, wat het voor jou lastiger maakt om iets van ze gedaan te gaan krijgen.
Ja want dan bestond het probleem enkele maanden terug mogelijk nog niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 28-11-2019 11:44 ]

• Wilke
  • Laatst online: 29-05 22:12
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wilke op 28-11-2019 11:41 . Reden: oeps ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:47
Dan kan de woningbouw er lastig verantwoordelijk voor zijn. Want was het verborgen en ernstig genoeg? Je kunt niet iets verbergen als je er niet van weet. Ofwel Wij hebben er niet gewoond dus wij hebben het gebrek niet 'verborgen'.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 10:44
-te laat-

[ Voor 96% gewijzigd door iamerwin op 28-11-2019 12:18 ]

Hello. Is it me you're looking for?

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 15:41

AMDFreak

Intel is zo..

yakmak schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:14:
Is de gevolgschade niet gewoon verzekeringswerk? Ik weet dat schade door een lekkend dak door de verzekering vergoed wordt.
Dat is volledig afhankelijk van de oorzaak.
Als er sprake is van achterstallig onderhoud, dekt de verzekeraar de gevolg schade ook niet.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ambianz
Wilke schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:35:
[...]

Dit is niet waar de vraag denk ik op doelde, eigenlijk moest dat zijn: staat er een niet-zelfbewoningsclausule in het koopcontract?
Klopt inderdaad, ik haalde even 2 dingen door elkaar. De clausule staat niet in het koopcontract maar is destijds wel mondeling genoemd.

Overigens heb ik nu goed contact gehad met de woningcorporatie en er komt maandag een monteur langs voor beide punten. Mocht het zo zijn dat de monteur het niet kan oplossen dan wordt er aanvullend een aannemer ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:15
Heb je werkelijk de problemen al voorgelegd aan de woningcorporatie? In mijn ervaring gaan ze soms heel netjes om met problemen ondanks een "niet-zelf bewoningsclausule".

Edit: Nvm, laatste berichtje over het hoofd gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door wouter.N op 28-11-2019 19:02 ]

Pagina: 1