Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickGAE
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-06 10:10
Ik ben op zoek naar een manier om informatie in een tabel automatisch aan te vullen via een formule.

Voorbeeld:
Voorbeeld

Als ik onder kolom A dus ABC invul, dan wil ik dat hij naar de andere tabel kijkt en DEF GHI automatisch aanvult. Welke formule zou ik daarvoor kunnen gebruiken?
Ik heb al wat geprobeerd met =ALS(F16=Blad1!C3:C5;Blad1!D3:D5), maar dat werkt dus helaas niet. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan regelen?

Beste antwoord (via RickGAE op 01-12-2019 00:36)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat kan met @dix-neuf's tip: index en match is flexibeler dan vlookup, daardoor wel wat complexer.

Het kan soms prettig zijn om dan, als het niet loopt zoals het zou moeten, de voorbeelden van https://support.office.com/nl-nl/ te proberen en zien wat er gebeurt bij aanpassingen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je hebt het over een bepaalde versie van excel? En wat zijn F16 en C5?

Hoe dan ook: hoe kan f16 gelijk zijn aan heel C3 tot en met C5? ;)

Beste oplossing: check een paar andere topics hier over excel en je zult v.zoeken tegenkomen als optie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickGAE
F_J_K schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:10:
Je hebt het over een bepaalde versie van excel? En wat zijn F16 en C5?

Hoe dan ook: hoe kan f16 gelijk zijn aan heel C3 tot en met C5? ;)

Beste oplossing: check een paar andere topics hier over excel en je zult v.zoeken tegenkomen als optie.
Bedankt voor je reactie, ik heb Excel 2019.

F16 is het vakje waas ABC in staat in de tabel waar de data in aangevuld moet worden. Het idee was dus dat hij kijkt in C3 tot en met C5 naar waar ABC staat.

De functie V.zoeken heb ik al geprobeerd, hier kreeg ik helaas ook niet volledig mee voor elkaar wat ik bedoel. In tegenstelling tot het voorbeeld staat de zoekwaarde niet in de eerste kolom van de tabelmatrix, dat veroorzaakt het probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door RickGAE op 27-11-2019 22:58 . Reden: Reden dat Vert.Zoeken niet werkt. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Kijk eens naar INDEX in combinatie met VERGELIJKEN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat je zoekt is VLOOKUP. (of VERT.ZOEKEN).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RickGAE schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:13:
[...]
De functie V.zoeken heb ik al geprobeerd, hier kreeg ik helaas ook niet volledig mee voor elkaar wat ik bedoel. In tegenstelling tot het voorbeeld staat de zoekwaarde niet in de eerste kolom van de tabelmatrix, dat veroorzaakt het probleem.
Toch is v.zoeken (vlookup in de Engelse versie) de goede oplossing. De functie heeft 4 argumenten.
1: wat je wil zoeken (ABC)
2: waar je het wilt zoeken (kolom A tot C, of preciezer A3:C5)
3: welke kolom je wilt terugkrijgen (1 voor kolom A dus ABC, 2 voor kolom B dus DEF, en 3 voor kolom C dus GHI)
4: of je je eerste argument precies wilt vinden (vul 0 in) of dat je de dichtsbijzijnde waarde wilt (vul 1 in). In jouw geval vul je 0 in.

Als je een fout terugkrijgt, check dan eerst of het tweede argument genoeg kolommen heeft. Je kunt niet de 4e kolom vragen als je maar drie kolommen in je tweede argument opgeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 28-11-2019 08:38 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

• RickGAE
KabouterSuper schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:33:
[...]

Toch is v.zoeken (vlookup in de Engelse versie) de goede oplossing. De functie heeft 4 argumenten.
1: wat je wil zoeken (ABC)
2: waar je het wilt zoeken (kolom A tot C, of preciezer A3:C5)
3: welke kolom je wilt terugkrijgen (1 voor kolom A dus ABC, 2 voor kolom B dus DEF, en 3 voor kolom C dus GHI)
4: of je je eerste argument precies wilt vinden (vul 0 in) of dat je de dichtsbijzijnde waarde wilt (vul 1 in). In jouw geval vul je 0 in.

Als je een fout terugkrijgt, check dan eerst of het tweede argument genoeg kolommen heeft. Je kunt niet de 4e kolom vragen als je maar drie kolommen in je tweede argument opgeeft.
Bedankt voor je reactie. Wellicht heb ik dit wat onduidelijk in het voorbeeld geplaatst.
Ik wil eigenlijk dat als ik DEF invul, dat ik ABC en GHI terug krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

RickGAE schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:31:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wellicht heb ik dit wat onduidelijk in het voorbeeld geplaatst.
Ik wil eigenlijk dat als ik DEF invul, dat ik ABC en GHI terug krijg.
Ook dat kan met vert.zoeken. Gewoon in de kolommen waar je de waardes wilt hebben je formule plaatsen, met hetgeen je wilt zoeken (DEF) als eerste parameter (wel gelinkt naar die cel).

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RickGAE
Ik heb nu in cel GHI de volgende formule staan:
=VERT.ZOEKEN(D87;Totaal!A3:F135;6;ONWAAR)

D87 is in dit geval de DEF.
Ik wil dat hij in A3:F135 gaat zoeken naar DEF(staat in dit geval in de derde kolom) en de GHI uit kolom 6, in dezelfde rij als de DEF, terug stuurt.

Echter krijg ik een #N/B terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

RickGAE schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:40:
D87 is in dit geval de DEF.
Ik wil dat hij in A3:F135 gaat zoeken naar DEF(staat in dit geval in de derde kolom) en de GHI uit kolom 6, in dezelfde rij als de DEF, terug stuurt.
Daar ga je in de fout. Het argument waar je naar wilt zoeken moet in de 1e kolom van je zoektabel staan.

[ Voor 84% gewijzigd door Microkid op 28-11-2019 16:44 ]

• RickGAE
Microkid schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:43:
[...]

Daar ga je in de fout. Het argument waar je naar wilt zoeken moet in de 1e kolom van je zoektabel staan.
Dat bedoelde ik inderdaad, daar gaat het mis. Is er een andere formule als Vert.Zoeken waar dit wel mogelijk mee is? Zonder dat ik de hele tabel moet ombouwen? :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat kan met @dix-neuf's tip: index en match is flexibeler dan vlookup, daardoor wel wat complexer.

Het kan soms prettig zijn om dan, als het niet loopt zoals het zou moeten, de voorbeelden van https://support.office.com/nl-nl/ te proberen en zien wat er gebeurt bij aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickGAE
Heel erg bedankt voor de tips, met =INDEX(Totaal!F3:F135;VERGELIJKEN(D87;Totaal!C3:C135;0)) is het gelukt!
Pagina: 1