Match tussen receiver en speakers (yamaha en Q-acoustics)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 09:33

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben voornemens om de https://tweakers.net/pric...yamaha-r-n303d-zwart.html te kopen samen met de https://tweakers.net/pric...ustics-3020i-(bruin).html.

Echter, de gevraagde weerstand van de versterker (8ohm) strookt niet met de geleverde weerstand van de speakers (6ohm).

De versterker levert bij een 6ohm weerstand 150watt vermogen per kanaal als ik het goed begrijp, terwijl de speakers een opgegeven belastbaarheid van 75 watt hebben. Nou is er over dit onderwerp natuurlijk al enorm veel geschreven, maar zowel op Tweakers als op de rest van het internet lijken er twee kampen te zijn.

1) De versterker moet minimaal het gevraagde vermogen van de speakers leveren, anders kan je signaal worden afgetopt waardoor er een blokgolf naar de speaker gaat met clipping tot gevolg wat schadelijk kan zijn voor de speaker.

2) Als de versterker meer (veel) meer vermogen levert dan waar de speaker voor gemaakt is kan het gebeuren dat de speaker wordt aangestuurd om verder uit te slaan dan bedoeld met fysieke schade tot gevolg.

Nog een subdingetje; als de speakers te weinig weerstand geven wordt er van de versterker teveel vermogen gevraagd waardoor deze overhit kan raken.

Beide redeneringen klinken me redelijk in de oren. Ik zou dit graag oplossen met wisdom of the crowd dmv een poll, maar die optie zie ik hier niet echt.

Mijn concrete vraag is natuurlijk; zijn deze versterker en speakers een goede match? Ik ga in principe op normale volumes luisteren, maar ik wil hem ook wel af en toe lekker hard kunnen zetten zonder angstig te zijn dat er iets stuk gaat.

De reden dat ik voor deze combi kies is, naast mijn budget, het uiterlijk en de omvang van beiden. Ik kom nu van een https://tweakers.net/product/419715/edifier-r1280t/ direct op de tv aangesloten, en deze bromt een beetje bij bepaalde lage tonen en heeft niet het vermogen (en dan bedoel ik de dagelijkse betekenis van vermogen) om de kamer fatsoenlijk te vullen.

Uiteraard sta ik open voor andere suggesties, dus even mijn wensen op een rij:
- Speakers moeten klein zijn en het liefst bruin.
- Versterker heb ik het liefst ook compact.
- Ik wil via de versterker spotify kunnen aansturen.
- Ik heb geen behoefte aan een losse subwoofer.
- Ik wil het een beetje modulair houden, om in de toekomst te kunnen upgraden. Dus geen kant en klare hifi
setjes.
- Ik wil graag een clean geluid, ik hoef geen bassboost o.i.d.
- Mijn budget is ongeveer 500 euro.

Ik hoor graag jullie adviezen en uiteraard op- en aanmerkingen op mijn uiteenzetting van de genoemde problemen/risico's.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:39
Zowel stelling 1 als 2 zijn waar :)
In dit geval is het een prima combinatie, het maximaal opgegeven vermogen van de Yamaha is onder niet zo realistische omstandigheden, zie https://europe.yamaha.com...onents/r-n303d/specs.html, namelijk bij een fluittoon van 1kHz met 10% vervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Waar komt die vervorming vandaan dan?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:39
DirtyBird schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:41:
Waar komt die vervorming vandaan dan?
Door op een veel te hoog geluidsnivo te spelen. Als je je Edifiers helemaal naar rechts opendraait klinkt je muziek niet zuiver, dat is vervorming of THD - Total Harmonic Distortion

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 27-11-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:37
Als jij bij luidsprekers of versterker het voor elkaar krijgt het maximale vermogen aan te spreken kirjg je van mij een koekje...
Dit zijn natuurlijk cijfers waar je niks mee kunt en die ook niks zinnigs zeggen. 10 jaar geleden waren buizenversterkers in die max 10W leverden en dan aan luisdprekers van 150W, klonk prima, ook een 200W versterker aan 15W luidsprekers kan prima klinken. Belangrijker zijn dempingsfactor en vervorming. Daar hoor ik echter niemand over.
Staar je bij deze apparaten dus niet blind op vermogens, maar ga gewoon de combi luisteren, pak dan andere speakers en luister weer naar dezelfde nummers, zo vind je de perfecte combi, niet door cijfers, hoe graag jij dat ook wil.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zou ook de pricewatch: Yamaha MusicCast WXA50 kunnen overwegen, die is een stuk kleiner dan de eerder gelinkte Yamaha.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ramon schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:56:
Je zou ook de pricewatch: Yamaha MusicCast WXA50 kunnen overwegen, die is een stuk kleiner dan de eerder gelinkte Yamaha.
Ziet er goed uit, maar is wel flink duurder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Duit in het zakje: ik heb de N602 gekoppeld aan een paar JBL LX700 II zuilen.
De vetsterker 'levert' 80w bij 8ohm, speakers 'vragen' 125w bij 4ohm.

Ik kan je vertellen dat dit ruim, ruim voldoende marge is, wat we in vaktermen 'ruzie-met-de-buren' marge noemen.

Is grap, maar het vormt geen enkel probleem en kan rustig gecombineerd worden.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Pagina: 1