Mastervolt Intelliweb interface verdwijnt vanaf 2020

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• astayax
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 20:59
Net gelezen op https://intelliweb.mastervolt.com/:
Geachte klant,

Mastervolt heeft Soladin "intelliweb" Solar-omvormers verkocht tot december 2017. Sindsdien hebben we het IntelliWeb® internetplatform voor u als gebruiker behouden. Technische problemen dwingen ons nu echter om te stoppen met het IntelliWeb®-platform. We betreuren het dat IntelliWeb® vanaf 1 januari 2020 niet langer beschikbaar is voor registratie, beheer en presentatie van de gegevens uit uw apparatuur en systemen voor energietechnologie. Uiteraard hoeft zich geen zorgen te maken over de werking van de omvormer, en de zonne-energie die wordt opgewekt. Dit zal ook na 1 januari 2020 gewoon doorgaan. We adviseren u de bestanden voor eind december te downloaden, indien u deze gegevens wilt bewaren. Tevens wijzen we u erop dat wij uw persoonlijke gegevens conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) binnen de gestelde termijn uit onze administratie zullen verwijderen.

Met vriendelijke groeten,

Ton de Winter, Algemeen Directeur

Mastervolt B.V.
Toevallig iemand een idee wat er aan de hand is? Bijzonder flauw dat de stekker eruittrekken. Zo zie je maar dat die "handige" ingebouwde cloudmagie toch niet zo houdbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:25
Vreemd dat ze klanten niet inlichten, ik heb van Mastervolt nog niks gehoord. Zie het nu met inloggen op intellieweb. Geen idee wat de technische problemen zijn, over het algemeen werkt het online kijken gewoon.

Gaan ze nu een Youless en KWh meter sponsoren als oplossing?

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 27-11-2019 20:27 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1295240

Ik heb op 30 november j.l. ook een bericht van Mastervolt Intelliweb ontvangen. Kunnen we nu massaal protesteren? Is het überhaupt toegestaan dat de firma stopt met een dienst/product waar je voor betaalt hebt? Is er een alternatieve oplossing om dat ding uit te lezen?.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Die vraag heb ik afgelopen week gesteld per mail, nog geen reactie ontvangen. Anders moeten ze maar een youless en KWh meter sponsoren.

Lekker makkelijk roepen dat de panelen blijven werken, maar ik zie ook graag de opbrengst cijfers.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3etc
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-12-2024
Berichtje van de Winter is natuurlijk volkomen flauwekul, gaat alleen maar om een paar centen meer verdienen en geen verantwoordelijkheid nemen voor je geleverde producten vanuit een grondhouding van minachting voor je klanten.
Heb van de zomer gesproken met Mastervolt (om de installateurs codes te krijgen) van de omvormers, en toen werd me al duidelijk dat dit eraan zat te komen.
Waarom de webdienst niet overdragen aan een zonnepaneelforum, of een kleine gebruikersfee vragen als het allemaal niet meer te dragen is? Kost me nu weer 300e om de benodigde spullen bij YouLess te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Reactie van Mastervolt:

Geachte IntelliWeb gebruiker,

U kunt de totaalopbrengst nog in de point-to-point modus inzien.
U drukt op het wifi knopje, maakt verbinding met het draadloos netwerk van de omvormer genaamd mastervolt-soladin-#### en surft met het verbonden apparaat naar http://10.0.0.1
Daar ziet u de totaalopbrengst en de actuele spanning en stroom.
Er komt geen alternatief voor IntelliWeb, u kunt een externe monitor ertussen installeren van een ander partij indien gewenst. (SolarCare, SolarMonkey, Datawattch bijvoorbeeld hebben online monitoring oplossingen.)

Met vriendelijke groet,

Xxx xxx
Service Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwey
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik zit ook in hetzelfde schuitje en heb het TV programma Radar aangeschreven. dit is echt een minachting richting de consument. Het is volgens mij echt een centen kwestie. Maar ja we hebben zo wel een probleem!
Ik denk er zelf aan om een Kwh meter in de meterkast te installeren maar ja de rest van de data is niet in te zien. Ik houd me aanbevolen voor goede tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Met een kWh meter en youless kom je een heel eind op Enelogic. Alleen wel fijn als Mastervolt dat even gaat betalen.

Heb ze een vervolg mail gestuurd en ze om een oplossing gevraagd voor het op afstand uitlezen. Ik ga echt niet elke dag op zolder de wifi knop indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwey
Ik ga ook Mastervolt weer mailen en vragen naar een passende oplossing. Hoop ook van Tros Radar wat te vernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Als uitlezen op afstand niet meer lukt, zou je dan een garantie claim kunnen indienen? Mijn omvormer zit nog ruim in de garantie periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:35
Erwin_83 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:45:
Als uitlezen op afstand niet meer lukt, zou je dan een garantie claim kunnen indienen? Mijn omvormer zit nog ruim in de garantie periode.
Ik vraag me wel af of dat zin gaat hebben. Juridisch gezien mogen diensten immers stoppen, diensten hoeven niet tot het einde der dagen uitgevoerd te worden. Zie bijvoorbeeld Smart TV's waarbij na een paar jaar de Netflix app verdwijnt, of de uitzendig gemist app, die TV's zijn dan ook niet direct non-conform, althans ik heb nog niet gehoord van iemand die zaar succesvol een zaak over heeft aangespannen.

Maar zie ook bijvoorbeeld deze blogpost van Arnoud Engelfriet van enige tijd geleden maar nog steeds regelmatig relevant: https://blog.iusmentis.co...n-mensen-thuis-uitzetten/

Zolang de omvormer blijft werken en enkel de dienst erachter, "de monitoring servers" uitgezet worden die ik eigenlijk op basis van de mij bekende informatie niet heel veel kans voor een beroep op non-conformiteit. Dan zal verwacht ik toch echt de omvormer zelf defect moeten raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Geen idee hoe het juridisch zit. Dat intellieweb niet eeuwig door gaat kan ik begrijpen, maar na 2 jaar al stoppen bij een omvormer met een verwachte levensduur van 15 jaar ofzo en met 5 of 10 jaar garantie.

En om goede de werking van het product te kunnen controleren is monitoring op afstand wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Reactie van Mastervolt, oftewel zoek het zelf maar lekker uit.

Geachte Erwin,

Wij hebben de website twee jaar extra de lucht in gehouden nadat wij met dit product gestopt zijn en de website is nog jaren daarvoor online geweest, maar helaas stopt de website toch per 1 januari 2020.

Wij bieden geen compensatie voor het aanschaffen van een ander monitoringsysteem.

De status van de omvormer en de interne kWh teller zijn nog offline in te zien in de point-to-point modus, eveneens het actuele vermogen en andere gegevens.

De internet modus kan d.m.v. het volgen van de wifi stappen worden uitgezet zodat de omvormer geen verbinding meer probeert te maken met IntelliWeb via uw router.

Ik verwijs u naar de algemene voorwaarden op de website.
https://intelliweb.mastervolt.com/frontend/#terms

Met vriendelijke groet,

Xxx xxx xxxxx
Service Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
Is er geen oplossing denkbaar waarbij je op je netwerk de http packages richting de intelliweb server afvangt/routeert naar een lokale server en daar de packages afvangt.
Dan zouden juliie alllen wel van Mastervolt informatie moeten krijgen over de inhoud van de http packages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dockvm
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-01 15:11
Ik had een bezwaar gestuurd naar Mastervolt met als reden dat de Soladin Web productlijn destijds verkocht is met de verkoopargumentatie dat de omvormer via het Web kan worden uitgelezen.

De productnaam op zich suggereert al deze mogelijkheid !!!

Dat een gemiddelde leeftijd van een omvormer tussen 10 en 15 jaar simpelweg betekend dat ze t/m 2027 de service moeten continueren omdat de laatste exemplaren in 2017 verkocht zijn.
Of dat ze de Intelliweb HTML service naar een Windows app. compileren zodat het via het eigen netwerk vanaf een laptop bekeken kan worden.

De reactie was zeer kort;

Ik verwijs u naar de algemene voorwaarden op de website:

Daar moeten we het dan maar mee doen.......... :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:33
Hopelijk hebben jullie er wat van geleerd. :P
Vele fabrikanten/diensten zijn ze voor gegaan, en velen zullen er nog volgen.

Bijna alle smart home apparatuur die afhankelijk is van een cloud based omgeving wordt vroeg of laat de stekker uit getrokken. En tenzij er een bedrijf als Google of Amazon achter zit, voor wie cloud diensten hun core business is, is het meestal vroeger.

En er is weinig dat je er aan kan doen behalve dat soort producten niet kopen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dockvm schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:16:
Ik had een bezwaar gestuurd naar Mastervolt met als reden dat de Soladin Web productlijn destijds verkocht is met de verkoopargumentatie dat de omvormer via het Web kan worden uitgelezen.

De productnaam op zich suggereert al deze mogelijkheid !!!

Dat een gemiddelde leeftijd van een omvormer tussen 10 en 15 jaar simpelweg betekend dat ze t/m 2027 de service moeten continueren omdat de laatste exemplaren in 2017 verkocht zijn.
Of dat ze de Intelliweb HTML service naar een Windows app. compileren zodat het via het eigen netwerk vanaf een laptop bekeken kan worden.

De reactie was zeer kort;

Ik verwijs u naar de algemene voorwaarden op de website:

Daar moeten we het dan maar mee doen.......... :|
Heeft Mastervolt die omvormer aan jou verkocht? Als dat niet zo is, dan zal het sowieso lastig zijn omdat je met hun geen overeenkomst hebt. Die heb je met degene die jou het product verkocht heeft.

Verder vraag ik me wel af op basis waarvan je meent dat zij de service zouden moeten continueren of een ander soort app aan zouden moeten bieden. Voor zover ik kan beoordelen lijkt het er juist op dat wat ze doen juridisch gezien gewoon kan, hoe jammer het is ook voor kopers van dit type omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:51
astayax schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:11:
Toevallig iemand een idee wat er aan de hand is? Bijzonder flauw dat de stekker eruittrekken. Zo zie je maar dat die "handige" ingebouwde cloudmagie toch niet zo houdbaar is...
Ik gok Windows Server 2008 EOL en niet willen upgraden omdat het niet oplevert.
MewBie schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:04:
Bijna alle smart home apparatuur die afhankelijk is van een cloud based omgeving wordt vroeg of laat de stekker uit getrokken. En tenzij er een bedrijf als Google of Amazon achter zit, voor wie cloud diensten hun core business is, is het meestal vroeger.
Google of Amazon zijn echt niet heilig. Google heeft ook flink lopen scheuren in Nest afgelopen jaar.

Cloud producten zijn gewoon beperkt houdbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

MewBie schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:04:
Hopelijk hebben jullie er wat van geleerd. :P
Vele fabrikanten/diensten zijn ze voor gegaan, en velen zullen er nog volgen.

En er is weinig dat je er aan kan doen behalve dat soort producten niet kopen.
Dit dus...
En zelfs met Google (juist met Google?) heb je geen zekerheid dat je clouddienst beschikbaar blijft.
Ik heb het al heel vaak geroepen, als je ergens zeker van wil zijn, regel het zelf.
Ik ben geen expert op solar en home automation, maar ik ben vrij zeker dat er op GoT genoeg experts zitten die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Dennism schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:22:
[...]

Ik vraag me wel af of dat zin gaat hebben. Juridisch gezien mogen diensten immers stoppen, diensten hoeven niet tot het einde der dagen uitgevoerd te worden. Zie bijvoorbeeld Smart TV's waarbij na een paar jaar de Netflix app verdwijnt, of de uitzendig gemist app, die TV's zijn dan ook niet direct non-conform, althans ik heb nog niet gehoord van iemand die zaar succesvol een zaak over heeft aangespannen.

Maar zie ook bijvoorbeeld deze blogpost van Arnoud Engelfriet van enige tijd geleden maar nog steeds regelmatig relevant: https://blog.iusmentis.co...n-mensen-thuis-uitzetten/

Zolang de omvormer blijft werken en enkel de dienst erachter, "de monitoring servers" uitgezet worden die ik eigenlijk op basis van de mij bekende informatie niet heel veel kans voor een beroep op non-conformiteit. Dan zal verwacht ik toch echt de omvormer zelf defect moeten raken.
De Smart TV is waarop bepaalde apps niet meer ondersteund worden omdat de hardware of software verouderd is, is niet vergelijkbaar met deze casus.

De apps zijn van externe partijen, die niet meer doorontwikkelen voor systemen die nog maar weinig gebruikt worden. Het is niet de fabrikant van het apparaat (de tv, cq de omvormer) die de stekker uit het gehele 'smart' gedeelte trekt. Zoals Mastervolt hier nu wel doet.

De omvormers zijn verkocht met als belangrijk punt in de brochure juist de mogelijkheid om het apparaat op afstand via de website uit te lezen. Nu voldoet het product simpelweg niet meer aan die belofte uit de folder en handleiding, door een beslissing van de fabrikant zelf.

Naast dat het monitoren van de opbrengst van de PV-installatie voor veel mensen leuk is, heeft het ook een zeer praktische kant. Namelijk het signaleren van problemen met de installatie. Even intelliweb bezoeken en een korte blik op de grafieken, en je weet of het systeem nog goed werkt. Het apparaat heeft niet eens een eigen display om bijvoorbeeld de actuele opbrengst en voltage af te lezen. On nog iets te kunnen controleren moet je als leek nu allerlei ingewikkelde handelingen gaan uitvoeren, en dat telkens opnieuw. Of je moet fors investeren.

Een belangrijke functionaliteit van het apparaat werkt straks niet meer.

EDIT:

Hier een link naar een digitale folder, voordat bewijsmateriaal verdwijnt: https://www.zonnepanelen....s/229-20150203-131603.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 05-12-2019 21:38 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ivow85 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:22:
[...]

De Smart TV is waarop bepaalde apps niet meer ondersteund worden omdat de hardware of software verouderd is, is niet vergelijkbaar met deze casus.

De apps zijn van externe partijen, die niet meer doorontwikkelen voor systemen die nog maar weinig gebruikt worden. Het is niet de fabrikant van het apparaat (de tv, cq de omvormer) die de stekker uit het gehele 'smart' gedeelte trekt. Zoals Mastervolt hier nu wel doet.

De omvormers zijn verkocht met als belangrijk punt in de brochure juist de mogelijkheid om het apparaat op afstand via de website uit te lezen. Nu voldoet het product simpelweg niet meer aan die belofte uit de folder en handleiding, door een beslissing van de fabrikant zelf.

Naast dat het monitoren van de opbrengst van de PV-installatie voor veel mensen leuk is, heeft het ook een zeer praktische kant. Namelijk het signaleren van problemen met de installatie. Even intelliweb bezoeken en een korte blik op de grafieken, en je weet of het systeem nog goed werkt. Het apparaat heeft niet eens een eigen display om bijvoorbeeld de actuele opbrengst en voltage af te lezen. On nog iets te kunnen controleren moet je als leek nu allerlei ingewikkelde handelingen gaan uitvoeren, en dat telkens opnieuw. Of je moet fors investeren.

Een belangrijke functionaliteit van het apparaat werkt straks niet meer.
Dat lijkt me allemaal volledig duidelijk dat het voor de kopers niet handig of leuk is dat deze ondersteuning stopt, ik denk ook niet dat er iemand is die daar anders over zou denken of dit niet onderkent.

De vraag is echter in hoeverre het juridisch relevant is, zie ook het eerder door mij gelinkte artikel https://blog.iusmentis.co...n-mensen-thuis-uitzetten/ waar een apparaat helemaal niet meer functioneerde nadat Google de stekker eruit trok.

Juridisch lijkt daar als je dat artikel mag geloven eigenlijk niets te doen. En in dat voorbeeld doet het hele apparaat niets meer, hier stop "enkel" de monitoring, de primaire functionaliteit blijft behouden.

Al met al zie ik het met de informatie die ik heb kunnen over dit soort zaken niet heel erg goed in voor de kopers van deze apparatuur. Mogelijk dat je bij de verkoper nog wat kan, maar ik vraag het me echt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henza
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-01-2020
Helaas heb ik geen enkel idee hoeveel actieve intelliweb gebruikers er zijn, zelf gebruik ik deze portal dagelijks om alle parameters uit te lezen. Mocht het in deze een centen kwestie zijn dan wil ik er best voor betalen. Voor mij is het verdwijnen van Intelliweb een groot gemis, mogelijk wil Mastervolt de sourcecode beschikbaar stellen, zodat een ieder de gegeven van de omvormer kan afvangen en deze zelf opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik heb maar vast een extra youless en KWh meter besteld. Die er maar tussen knutselen voor een beeld van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 08:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Het frustrerende is dat met een beperkte aanpassing van de firmware het apparaat gewoon al die gegevens beschikbaar kan maken op een netwerk, zodat je niet zit te knutselen met de point to point modus. Dat is dan wel het minste wat ze kunnen aanbieden, dat had overigens ook al jaren terug netjes geweest zodat je fatsoenlijk bij je eigen data kunt komen...

Ne, voor mij nooit meer een omvormer die via een cloud dienst z'n data beschikbaar stelt (technisch gezien ook helemaal niet nodig....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 22:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja maar... De data is toch nog steeds beschikbaar via wifi? Zet er een Pi zero tussen, met ethernet-adapter (via GPIO of USB), maak enerzijds verbinding met de omvormer via wifi en anderzijds met een 3rd-party dashboard via ethernet, en klaar?

Ja natuurlijk boe boe richting Mastervolt, maar niet het einde?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glubho
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-05-2023
Thijsmans schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:53:
Ja maar... De data is toch nog steeds beschikbaar via wifi? Zet er een Pi zero tussen, met ethernet-adapter (via GPIO of USB), maak enerzijds verbinding met de omvormer via wifi en anderzijds met een 3rd-party dashboard via ethernet, en klaar?

Ja natuurlijk boe boe richting Mastervolt, maar niet het einde?
Ik vrees dat het niet zo simpel is. Als nu b.v. de verbinding even wegvalt onthoudt de soladin de tussentijdse gegevens (zelfs enkele dagen) en stuurt die naar intelliweb zodra er weer verbinding is. Bij die gegevens kom je niet met een point to point verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glubho
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-05-2023
Erwin_83 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 06:38:
Ik heb maar vast een extra youless en KWh meter besteld. Die er maar tussen knutselen voor een beeld van de zonnepanelen.
Krijg je bij youless niet hetzelfde probleem met de online grafische analyse?
Ik heb een BeeClear, die is geheel locaal, geen webdienst, wel mooie overzichten van gas en elektriciteit, ook teruglevering. Alleen (nog) geen overzicht van de opbrengst van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik heb al de (betaalde) enelogic versie voor uitlezing. Al is dat geen garantie dat het eeuwig werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dockvm
Dennism schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:30:
[...]

Heeft Mastervolt die omvormer aan jou verkocht? Als dat niet zo is, dan zal het sowieso lastig zijn omdat je met hun geen overeenkomst hebt. Die heb je met degene die jou het product verkocht heeft.

Verder vraag ik me wel af op basis waarvan je meent dat zij de service zouden moeten continueren of een ander soort app aan zouden moeten bieden. Voor zover ik kan beoordelen lijkt het er juist op dat wat ze doen juridisch gezien gewoon kan, hoe jammer het is ook voor kopers van dit type omvormer.
Het is niet relevant WIE mij het product verkocht heeft. Wel relevant is dat het product gekocht is op basis van door reclame gewekte prestaties, welke reeds na 2 jaar niet meer waargemaakt kunnen worden.

Ivow85 Bedankt voor de link van de reclamefolder !

Inmiddels heb ik een klacht ingediend bij de reclame code commissie en hopelijk kan via die weg nog wat bereikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dockvm schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:46:
[...]

Het is niet relevant WIE mij het product verkocht heeft. Wel relevant is dat het product gekocht is op basis van door reclame gewekte prestaties, welke reeds na 2 jaar niet meer waargemaakt kunnen worden.

Ivow85 Bedankt voor de link van de reclamefolder !

Inmiddels heb ik een klacht ingediend bij de reclame code commissie en hopelijk kan via die weg nog wat bereikt worden.
Juridisch gezien dat is dat zeer relevant, de verkoper is immers wettelijk verantwoordelijk voor hetgeen dat aangeboden is in Nederland, niet de fabrikant. Vandaar ook juist dat soort apparaten, waarbij een dienst hoort nu juist zo "tricky" lijken te zijn voor de consument. Je koopt immers een apparaat en via dat apparaat krijg je toegang tot een dienst van een 3de. Echter voor zover het nu lijkt kan de aanbieder van de dienst deze schijnbaar zonder juridische consequenties gewoon stoppen.

Ik vraag me wel af wat de RCC hier mee te maken heeft, mogelijk dat ik het mis heb, maar ik verwacht eigenlijk niet dat zij een productsheet uit 2014 gaan beoordelen in 2019. En als ze dat al doen kan volgens mij de RCC hoogstens de uitspraak doen dat een bepaalde uiting niet meer gebruikt mag worden. Wat niet echt veel invloed zal hebben daar dezer producten al geruime tijd uit de handel zijn en er dus ook geen reclame meer voor gemaakt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41

Yucon

*broem*

Ze overhalen die dienst online te houden gaat hem vast niet worden, en als het al zou lukken zal dat vast niet voor lang zijn. Is het geen beter alternatief te proberen in te zetten op het openbaar maken van het protocol waarmee die omvormers met die cloud communiceren?

Mogelijk is dan met een community project nog iets te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dockvm
Glubho schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:19:
[...]

Ik vrees dat het niet zo simpel is. Als nu b.v. de verbinding even wegvalt onthoudt de soladin de tussentijdse gegevens (zelfs enkele dagen) en stuurt die naar intelliweb zodra er weer verbinding is. Bij die gegevens kom je niet met een point to point verbinding.
Het is NIET de verkoper van het product welke de reclame heeft opgesteld.
In dit geval is de reclame door Mastervolt uitgebracht in de vorm van een brochure,
Een verkoper is hier niet verantwoordelijk voor.

De verantwoordelijkheid zit hem gelegen in het feit dat Mastervolt middels deze brochure 'kopers' heeft aangetrokken, welke nu misleid blijken te zijn.

Immers Mastervolt spreekt in de brochure over een garantietermijn.
Deze garantie termijn betekend dat Mastervolt hiermee verklaard heeft 'garant' te staan voor een bepaalde termijn en hetgeen genoemd is in de brochure dus waar moet maken.

De stekker eruit trekken binnen de garantie termijn strookt dus niet met hetgeen 'zwart op wit' beloofd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dockvm
Dennism schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:01:
[...]

Juridisch gezien dat is dat zeer relevant, de verkoper is immers wettelijk verantwoordelijk voor hetgeen dat aangeboden is in Nederland, niet de fabrikant.
Verkeerde Quote SRI Glubho
Yucon schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:14:
Is het geen beter alternatief te proberen in te zetten op het openbaar maken van het protocol waarmee die omvormers met die cloud communiceren?

Mogelijk is dan met een community project nog iets te bedenken.
Dat zou in ieder geval een beter gebaar van Mastervolt zijn dan botweg de dienst schrappen.
Ik heb ook al de vraag gesteld of men de Intelliweb HTML versie als Windows app kan compileren.
Daar wordt niet op gereageerd.
Zal al met al wel weer een centenkwestie zijn........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dockvm schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:35:
[...]

Het is NIET de verkoper van het product welke de reclame heeft opgesteld.
In dit geval is de reclame door Mastervolt uitgebracht in de vorm van een brochure,
Een verkoper is hier niet verantwoordelijk voor.
Dat klopt dus niet, als een fabrikant uitingen doet over een product is het volgens de Nederlandse wetgeving wel degelijk de verkoper die verantwoordelijk is voor die uitingen en niet de fabrikant. De koper heeft immers geen overeenkomt met de fabrikant.
De verantwoordelijkheid zit hem gelegen in het feit dat Mastervolt middels deze brochure 'kopers' heeft aangetrokken, welke nu misleid blijken te zijn.
Tenzij in die brochures genoemd staat tot welke datum deze monitoringsservice aangeboden zou gaan worden verwacht ik niet direct dat er sprake is van misleiding in juridische zin.
Immers Mastervolt spreekt in de brochure over een garantietermijn.
Deze garantie termijn betekend dat Mastervolt hiermee verklaard heeft 'garant' te staan voor een bepaalde termijn en hetgeen genoemd is in de brochure dus waar moet maken.

De stekker eruit trekken binnen de garantie termijn strookt dus niet met hetgeen 'zwart op wit' beloofd is.
De garantie termijn gaat normaliter over de werking van het product. En dat is nu juist het probleem bij dit soort zaken (lees ook de link die ik al eerder plaatste eens). Het product werkt nog gewoon. Het is de aanverwante dienst die niet meer werkt en tenzij er expliciet is beloofd dat deze dienst tot een bepaalde datum zou functioneren lijkt nu dat juridisch geen enkel probleem te zijn. En ik zie nergens dat "Zwart op wit" beloofd is dat de monitoringsdienst tot een bepaalde datum in de lucht zou blijven die nu niet waargemaakt zou worden.

En ja, dat klinkt erg lullig, maar lijkt wel de juridische status te zijn van dit probleem. Waarbij de klanten dus inderdaad achter het net lijken te vissen. Dat het een centen kwestie is lijkt mij ook, er zal wel niet verdient worden aan deze service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dockvm
De brochure spreekt overduidelijk over Intelliweb. Tevens de zinsnede uit de brochure ; 'De Soladin WEB wordt geleverd met 5 jaar garantie. ' ( Het 'woord' WEB staat zelfs schuingedrukt in de brochure )
Dit schuingedrukte betekend het benadrukken van een essentieel onderdeel van het aangeboden product.

In deze context kan men dus spreken over fabrieksgarantie. Niet de garantie welke normaliter 2 jaar ( of zelfs meer, indien 'bijgekocht') bedraagt.

De brochure maakt duidelijk dat er een 'apparaat' verkocht wordt, welke als onlosmakelijke functie de Intelliweb service bevat.

Dit laatste wordt nu gestopt, waardoor de reclame tot voor 2 jaar geleden gehanteerd dus misleidend is.

Ik ben het met je eens dat het geen 'makkelijke' kwestie zal zijn, maar een klacht bij de RCC is juist zinvol omdat producten steeds meer verkocht worden, welke afhankelijk zijn van cloud-diensten.

De RCC zou middels deze kwestie een 'statement' kunnen maken, welke de gebruikers een mate van zekerheid biedt, dat men kan vertrouwen op datgene wat de fabrikant beloofd.

In dit geval gaat het afschuiven richting verkoper niet op. De verkoper heeft geen invloed kunnen hebben op de inhoud van de brochure ! Deze verantwoordelijkheid valt volledig de fabrikant ten deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3dkt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Hier nog een actieve gebruiker van Mastervolt Intelliweb. Wat een waardeloos besluit op een veel te korte termijn. Op z'n minst totaal niet klantvriendelijk. Mastervolt heeft een monopoly positie waarin wij als consument heel afhankelijk zijn. Maar de consument is wel hun klant en als bedrijf is goede naam key. Dus ik hoop dat als "we" als gebruikers flink geluid maken, iemand bij Mastervolt achter z'n oren moet gaan krabben.
Dus oproep aan allen; make some noise!

Maar de vraag is natuurlijk, hoe bereiken we zo veel mogelijk gebruikers om genoeg geluid te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dockvm schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:01:

Ik ben het met je eens dat het geen 'makkelijke' kwestie zal zijn, maar een klacht bij de RCC is juist zinvol omdat producten steeds meer verkocht worden, welke afhankelijk zijn van cloud-diensten.

De RCC zou middels deze kwestie een 'statement' kunnen maken, welke de gebruikers een mate van zekerheid biedt, dat men kan vertrouwen op datgene wat de fabrikant beloofd.
Wat voor statement zou de RCC in deze kunnen maken dan? de RCC kan hoogstens zeggen "deze uiting mag je niet meer gebruiken in reclame's", niet dat dit hier heel veel zin heeft, want dit product is al niet meer op de markt en er wordt al geen reclame meer voor gemaakt.

De RCC kan niet zeggen "Mastervolt, je moet deze dienst nog 10 jaar in de lucht houden" bijvoorbeeld.
In dit geval gaat het afschuiven richting verkoper niet op. De verkoper heeft geen invloed kunnen hebben op de inhoud van de brochure ! Deze verantwoordelijkheid valt volledig de fabrikant ten deel.
Het gaat niet over afschuiven, in Nederland zit de wet nu eenmaal zo in elkaar dat ten allen tijde de verkoper aansprakelijk is voor het leveren van een conform product. Als een fabrikant reclame uitingen doet kun je de verkoper daar op aanspreken als deze niet worden nagekomen. Als jij dus van mening bent dat door het uitzetten van de monitoring het product niet meer conform is dan zul je dus bij de verkoper moeten reclameren. Ook als de verkoper er niets aan kan doen dat de fabrikant de stekker eruit trekt. Dat klinkt lullig, maar dat is gewoon ondernemers risico voor de verkoper mocht blijken dat deze hier inderdaad juridisch gezien verantwoordelijk voor gehouden kan worden (wat ik betwijfel vanwege onze wetgeving omtrent dienst verlening).

De fabrikant heeft geen verplichtingen jegens jou, tenzij deze ergens heeft verklaard, bijvoorbeeld in een eventuele fabrieksgarantie, dat deze monitoringsdienst tot een bepaalde datum in de lucht zou blijven en ze deze belofte nu breken.

Fabrieksgarantie is in Nederland geen wettelijke verplichting en fabrikanten mogen daardoor zelf een invulling geven aan de voorwaarden bij een fabrieksgarantie. Ze zijn hierbij niet gebonden aan de veel strengere regels binnen het consumentrecht waar een verkoper wel aan gebonden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dockvm
pa3dkt; Precies, in ieder geval aan de bel trekken, zodat Mastervolt door krijgt dat hun besluit tot veel onvrede leidt. Tis wel jammer dat de monitor functie nu vervalt; Dan kan je niet meer checken hoeveel je in de toekomst stroom-neutraal kunt uitzenden ;-)

Dennism; Dat zal de RCC misschien niet kunnen zeggen , maar hierdoor kunnen ze misschien wel regels op gaan stellen voor de toekomst, zodat een fabrikant welke producten verkoopt, die afhankelijk zijn van een EIGEN cloud-dienst aan bepaalde regels gebonden wordt waar het om reclame maken gaat.

Ik ben het niet helemaal met je eens dat alleen de verkoper verantwoordelijk is; Dan zouden nu heeel veel autohandelaren failliet zijn gegaan door de sjoemelsoftware !
Ik zie op het nieuws echter dat de auto-fabrikant rechtstreeks wordt bestraft.
Jouw stelling zou betekenen dat fabrikanten hun zaken mooi voor kunnen spiegelen in reclames omdat de tussen-verkoper uiteindelijk toch eindverantwoordelijk is.

Als je de brochure van de Soladin WEB bestudeerd zie je vele aanwijzingen welke naar de koppeling met internet verwijzen en daarmee is de verwachting gewekt dat het product dus middels de 5 of 10 jaar fabrieksgarantie ( 2 verschillende brochures met verschillende garantie-termijnen ) van deze functie gebruik kan maken.
Het lijkt me niet dat een verkoper aangesproken kan worden omdat de fabrikant zijn eigen cloud-dienst stopzet. Een verkoper heeft daar geen enkele verantwoordelijkheid in.
Dat ligt wel degelijk bij de fabrikant !
En dat is dus misleiding !

Misschien heb je helemaal gelijk en is het zoals jij omschrijft geregeld in Nederland......
Dan is dat een trieste zaak en komt daar hopelijk vanuit Brussel ooit meer duidelijkheid over door scherpere Wetgeving.

Als ik miljonair zou zijn, was ik reeds een juridische strijd begonnen, maar helaas.....
Dus dan zoek ik andere mogelijkheden om, zoals pa3dtf reeds opmerkte; 'make some noise'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dockvm schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:12:

Misschien heb je helemaal gelijk en is het zoals jij omschrijft geregeld in Nederland......
Dan is dat een trieste zaak en komt daar hopelijk vanuit Brussel ooit meer duidelijkheid over door scherpere Wetgeving.
Dat zou ik eigenlijk niet willen stellen, in principe is de Nederlandse wetgeving juist ingericht met als doel, er voor zorgen dat de consument ten alle tijden slechts 1 aanspreekpunt heeft namelijk de verkoper en niet van het kastje naar de muur gestuurd kan worden door bijvoorbeeld de fabrikant of importeur. Dat is naar mijn mening geen trieste zaak, maar juist zeer goed.

En ook een verkoper (of in jouw dieselschandaal voorbeeld dealer) zal daar niet failliet door gaan, de wet regelt immers ook dat een verkoper kan reclameren bij zijn voorschakel wanneer hij zijn klanten schadeloos moet stellen. Dat is allemaal prima geregeld in onze wetgeving met uiteindelijk doel de consument zoveel mogelijk te beschermen.

Ik zou dus juist de mensen aanraden met zo'n omvormer massaal bij de verkoper(s) te gaan klagen. Dat zo'n verkoper niet verantwoordelijk zou kunnen zijn klopt ook niet, het verkoper van producten van een onbetrouwbare fabrikant is een ondernemersrisico. Hij kiest ervoor deze producten te verkopen, dus is hij daar ook verantwoordelijk voor volgens de in Nederland geldende wetgeving. En ja, dan kan het voorkomen dat je nat gaat wanneer een fabrikant de kantjes eraf loopt. Klagen bij de fabrikant kan natuurlijk ook zinvol zijn en zou ik ook zeker doen, maar dan wel naast dat er ook geklaagd wordt bij de verkoper.

Dat wil inderdaad niet zeggen dat die verkoper er voor moet zorgen dat de clouddienst in de lucht blijft. Dat kan hij namelijk inderdaad niet, dat ben ik volledig met je eens. Hij kan echter zijn klanten wel schadeloosstellen door bijvoorbeeld een andere omvormer te leveren die wel te monitoren is. Ook dat is gewoon een nette oplossing. De vraag is echter wel of er in dit geval überhaupt iemand aansprakelijk is omdat het een dienst betreft, dat maakt het namelijk juridisch gezien helaas flink lastiger, ook al is er geadverteerd met deze dienst. Ook al is een dienst namelijk verbonden met een product wil dat niet per definitie in juridische zin betekenen dat het product dan ook non-conform is zodra de dienst niet meer draait.,

Over het dieselschandaal:

Deze zelfde werking zie je ook bij het dieselschandaal, de fabrikanten krijgen inderdaad "straf" van de diverse overheden omdat ze die overheden voor de gek hebben gehouden met onjuiste gegevens.

Als jij als consument echter een probleem hebt met zo'n auto ga jij niet naar de fabrikant toe. Nee, je reclameert bij de dealer, de dealer lost het probleem kosteloos op en deze dealer reclameert deze kosten bij zijn voorschakel. Exact zoals het volgens de Nederlandse wetgeving zou moeten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 13-12-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dockvm
Dennism schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:23:
[...]

Deze zelfde werking zie je ook bij het dieselschandaal, de fabrikanten krijgen inderdaad "straf" van de diverse overheden omdat ze die overheden voor de gek hebben gehouden met onjuiste gegevens.
Dat is precies wat Mastervolt doet; de consument met onjuiste gegevens voorlichten.

Maar genoeg erover; ik heb contact gehad met de RCC en die hebben nadere informatie opgevraagd, dus afwachten of hier inderdaad wat uit voortvloeit.

DennisM Bedankt voor je input !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeyeSjoerds
  • Laatst online: 12-01-2020
Het protocol vrij maken lijkt mij een goed idee zodat je de gegevens op eigen computer kunt uitlezen zonder tussenkomst van een clouddienst. Uiteindelijk zendt de omvormer gegevens uit die wij als eigenaar moeten kunnen uitlezen.Lijkt mij van uit Intelliweb gezien niet meer dan redelijk.

Het uitlezen van gegevens kan bepalen of je de opzet van je panelen kan optimaliseren.
Schaduw problemen (boom of hek) kan je via intelliweb uitlezen .
Achter de omvormer een aparte KWh meter plaatsen is niet zo'n groot probleem maar daarmee kan je nog niet gegevens uitlezen zoals gelijkspanning / -stroom van de panelen en ook aan de wisselstroom kant de spanning en stroom uitlezen.

Wat ook belangrijk is, is de temperatuur van de omvormer.
Zonder deze gegevens werkt het systeem wel maar je hebt geen inzicht meer daarom moet intelliweb met een oplossing komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webstar
  • Laatst online: 13-09-2022
Ook ik baal enorm. Van Mastervolt kunnen we denk ik weinig meer verwachten. Ikzelf ga zelf iets bouwen door een CurrentTransmitter (4 euro) aan een Arduino (NodeMCU, 3 euro) te koppelen en dan met BLYNK op mijn telefoon alle kWh e.d. weer te geven. Ik heb een poging gedaan om via Mastervolt te achterhalen wat de 4 pinnen in de omvormer doen om zo een seriële verbinding te leggen, wat veel meer informatie had moet geven, maar helaas, Mastervolt zegt: "Helaas kan ik geen technische informatie delen over het product."
Als jullie geïnteresseerd zijn in mijn project zal ik binnenkort meer in dit forum vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwey
Ik heb maar een Eastron SDM220 Modbus aangeschaft om zo het geleverde vermogen te kunnen loggen.
Jammer dat Mastervolt geen data vrijgeeft.
Ik sta open voor nog meer goede ideeën in het nieuwe jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijssie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 23:13
Zojuist maar even de opbrengst over heel 2019 gedownload, nu het nog net kan...

Ik ga toch ook maar eens experimenteren met een kWh meter met modbus

Misschien komt iemand er ooit nog achter hoe deze omvormers uit te lezen zijn zonder wifi, wellicht iets modbus achtigs over bovengenoemde pinnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
En toen lag de boel eruit, kom er net pas achter na een discussie over zonnepalen en opbrengst tijdens de nieuwjaarsborrel.

Hopelijk is er een makkelijk alternatief maakbaar met een Pi en een andere software.

Vind het belachelijk dat ze zomaar de service de nek omdraaien zonder een fatsoenlijk alternatief (iedere x inloggen nadat je het knopje indrukt is geen oplossing!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 17:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Webstar schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:37:
Ook ik baal enorm. Van Mastervolt kunnen we denk ik weinig meer verwachten. Ikzelf ga zelf iets bouwen door een CurrentTransmitter (4 euro) aan een Arduino (NodeMCU, 3 euro) te koppelen en dan met BLYNK op mijn telefoon alle kWh e.d. weer te geven. Ik heb een poging gedaan om via Mastervolt te achterhalen wat de 4 pinnen in de omvormer doen om zo een seriële verbinding te leggen, wat veel meer informatie had moet geven, maar helaas, Mastervolt zegt: "Helaas kan ik geen technische informatie delen over het product."
Als jullie geïnteresseerd zijn in mijn project zal ik binnenkort meer in dit forum vermelden.
Zonder gekheid, ik acht de kans erg groot dat de seriele ( RS485 vermoed ik eerder? ) nagenoeg gelijk is aan die van de Soladin 600. En daar is enorm veel informatie over te vinden. Mogelijk is de pinout gelijk.

Ik heb wel software liggen ( .NET en Java ) hoe je makkelijk de Soladin 600 kan uitlezen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon gebruik maken van het gegeven dat de werking van het product, dus hardware en dienst, niet "conform" is en de leverancier instrueren de boel te laten vervangen door een conform product zoals destijds is geoffreerd en geinstalleerd. Eventuele kosten zijn voor de leverancier. Desnoods haalt ie alle producten op en krijg je je geld terug.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Wim-Bart schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 07:03:
Gewoon gebruik maken van het gegeven dat de werking van het product, dus hardware en dienst, niet "conform" is en de leverancier instrueren de boel te laten vervangen door een conform product zoals destijds is geoffreerd en geinstalleerd. Eventuele kosten zijn voor de leverancier. Desnoods haalt ie alle producten op en krijg je je geld terug.
Binnenkort komt de installateur langs voor een ander klusje. Ik ga het er dan in elk geval met hem over hebben. Al doe hij me een kWh metertje cadeau om op de DIN-rail te zetten, dan heb ik in elk geval weer iets.

Goede installateurs die buiten het standaard werk om willen werken zijn moeilijk te vinden, dus ik moet hem nog wel een beetje te vriend houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goats
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-04-2024
Bah... Kom ik net gister achter omdat intelliweb maar een 503 gaf.
Geen e-mail gekregen. En soladin web was al een vervanging van de vorige mastervolt die vele malen luider was dan de specs aangaven.
Handig... Nu weten we dus niet wat er aan de hand is, en waarom de panelen op een gegeven moment in de fik vliegen omdat we geen status informatie hebben die elke reguliere inverter wel heeft.
Als ze het op tijd hadden aangekondigt, dan had ik nog het protocol kunnen bekijken. Maar nu hebben we dus niks.
Nooit meer Mastervolt voor mij want dit is al de 2e keer dat ze de boel belazeren.
Edit:
Punt 2:
We hebben geen idee hoe onze soladin een phone home doet. We weten ook niet welk domein ervoor gebruikt wordt. Nou ben ik bang dat het domein gekaapt gaat worden door een 3e partij en dat die dus de macht krijgt om grote delen van het energie net kapot te maken.
Een 3e partij die midden in de zomer alle inverters aan kan zetten of juist uit, of synchroon elke 10 minuten aan en dan weer uit... Daar is ons nederlands net niet op voorbereid.
Dus al zouden ze de service uitzetten, ze mogen dus nooit en te nimmer de domeinen uit handen geven.
Dit voelt al als een gevalletje cybercrime als ze de service domeinen laten verlopen.

[ Voor 35% gewijzigd door goats op 20-01-2020 19:52 . Reden: Veiligheid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:10
goats schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:46:
We hebben geen idee hoe onze soladin een phone home doet. We weten ook niet welk domein ervoor gebruikt wordt. Nou ben ik bang dat het domein gekaapt gaat worden door een 3e partij en dat die dus de macht krijgt om grote delen van het energie net kapot te maken.
Een 3e partij die midden in de zomer alle inverters aan kan zetten of juist uit, of synchroon elke 10 minuten aan en dan weer uit... Daar is ons nederlands net niet op voorbereid.
Dus al zouden ze de service uitzetten, ze mogen dus nooit en te nimmer de domeinen uit handen geven.
Dit voelt al als een gevalletje cybercrime als ze de service domeinen laten verlopen.
Is een factory reset zodat de netwerkverbinding niet meer werkt geen goede oplossing? Ik heb zelf deze omvormer niet, maar moet toch mogelijk zijn lijkt me, zo niet dan je wifi wachtwoord veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Wifi kan je uitschakelen als je lokaal verbinding maakt met de omvormer. Met de knop kan je later eventueel de wifi weer activeren en lokaal verbinding maken.

(Mastervolt heeft geen mails verstuurd, alleen een bericht op de inteliweb pagina als je daar keek)

[ Voor 24% gewijzigd door Erwin_83 op 22-01-2020 14:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wenest
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
Ben ondertussen ook maar eens aan het rondneuzen geweest.
het blijkt dat er op poort 19531 en 5355 wat draait.
de eerste poort is een webservertje met wat logs van de linux kernel. Wat bljikbaar draait op buildroot 2014.11 Door het gebruik van een man in the middle kwam ik er achter dat hij probeerd verbinding te maken met intelliweb.mastervolt.com:8883 Wat lijkt op een api.
Ben nu bezig of ik iets voor elkaar kan krijgen om de interne webserver met de informatie over de panel zelf weer werkend te krijgen zonder dat er een raspberry pi ertussen te gooien.

Hoop dat het bedrijf zelf ook wat meer informatie of een manier zonder ptp ontwikkeld zodat de demotica gebruikers er nog plezier van kunnen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:05
Wenest schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:01:
Ben ondertussen ook maar eens aan het rondneuzen geweest.
het blijkt dat er op poort 19531 en 5355 wat draait.
de eerste poort is een webservertje met wat logs van de linux kernel. Wat bljikbaar draait op buildroot 2014.11 Door het gebruik van een man in the middle kwam ik er achter dat hij probeerd verbinding te maken met intelliweb.mastervolt.com:8883 Wat lijkt op een api.
Ben nu bezig of ik iets voor elkaar kan krijgen om de interne webserver met de informatie over de panel zelf weer werkend te krijgen zonder dat er een raspberry pi ertussen te gooien.

Hoop dat het bedrijf zelf ook wat meer informatie of een manier zonder ptp ontwikkeld zodat de demotica gebruikers er nog plezier van kunnen hebben
Ik hoop dat het je lukt. In het begin is er een firmwareupdate geweest voor de soladin 3000, maar je kunt dat bestand nergens vinden want dan was het misschien mogelijk om de gegevens naar een eigen database te exporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdevl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-05 23:59
Voor een soladin web 1500 hebben we van hun destijds deze link gekregen.
Automatische fw updates werkten niet omdat ze waarschijnlijk aan certificate pinning doen.
Kan er iemand deze fw decompileren / uitpakken?
Ik vermoed dat ze met MQTT werken.

https://s3-eu-west-1.amaz...volt-firmware/FW_1_50.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 12:18
Kom deze thread nu net pas tegen na wat geëmmer om mijn Soladin online te krijgen.

Lekker dan, ik vond het eigenlijk wel fijn in grafiekvorm de prestaties van mijn panelen te kunnen inzien, helaas....

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenest
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
tomdevl schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:40:
Voor een soladin web 1500 hebben we van hun destijds deze link gekregen.
Automatische fw updates werkten niet omdat ze waarschijnlijk aan certificate pinning doen.
Kan er iemand deze fw decompileren / uitpakken?
Ik vermoed dat ze met MQTT werken.

https://s3-eu-west-1.amaz...volt-firmware/FW_1_50.bin
Ik was hier al naar opzoek maar kon niet echt snel wat vinden. Beetje geluk zit het python script erin die ze gebruiken om de verbinding te maken naar hun servers. Kwam door wat te neuzen wel er achter dat het python based is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mastervolt Intelliweb API naar domotica-systeem

Hier ook al eens over de API gehad. Misschien kan er iemand nog wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 12:18
Ik laat het maar voor wat het is en heb Toon aangeschaft.

Uitlezingen als U/I weinig interessant.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:08
Heb recent een tweedehands systeem op de kop getikt met deze omvormer, maar is er toevallig al iets gevonden om de omvormer (1500 web) uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Is er ook iemand die het wachtwoord van de installateur weet?
Om in het kopje geavanceerd te kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mn_box
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-12-2023
Hier ook een tweedehands Mastervolt omvormer. Ik zou graag de interne communicatie module gebruiken om de opbrengst te meten. Iemand al iets verder?

Ik kwam zelf deze integratie tegen voor home assistent, maar krijg hem niet aan de praat:
https://github.com/kloknibor/MasterVoltXS

En wat kan je in het admin menu? Ik zou hier ook wel even in willen neuzen, maar wachtwoord heb ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goats
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-04-2024
Hoi guys,

Even een "necro" doen.
Ik irriteer me dood aan de soladin web. Dus ik heb hem in mijn iot netwerk gehangen en access naar buiten geblokt.
Hij doet 2 dingen:
1) 0.pool.ntp.org zoeken en tijdsynchroniseren.
Deze heb ik naar mijn eigen ntp server laten wijzen met een RPZ
2) intelliweb.mastervolt.com opzoeken en connecten naar poort 443
Deze heb ik naar mijn eigen ssl server laten wijzen via een rpz.
Hij connecte en disconnecte naar de server met ssl errors.
Toen heb ik een snakeoil voor intelliweb.mastervolt.com neergezet op de server als default.
Nu connect hij correct met TLSv1.2, wacht 15s en sluit dan weer de connectie zonder request of wat dan ook.

omdat die soladin webs zelf al geen json uitpoepen, denk ik dat ze geen http protocol doen over poort 443, maar een serial iets.
Een web server wacht op een request, maar in dit geval wacht de soladin web duidelijk op een protocol banner.
Ik heb nog geen idee welk protocol, maar de web interface lijkt al op een simpele serial line iets, ik verwacht dat het nu ook een serial line protocol is.

Als iemand meer pointers heeft naar seriele communicatie tussen mastervolt devices (en geen HA plugins, maar iets waar substantieel een protocol uit te lezen is), graag...

Gezien de tijd waarin deze zijn geschreven ga ik er van uit dat security ver te zoeken is, en dat er zonder poespas data gepoept wordt op de server met serienr, en dat voor de server de serienr genoeg authenticatie en authorisatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartSr1954
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-02 10:39
Interessant topic. Toevallig heb ik deze week een Soladin 1500 geïnstalleerd. Deze zat nog nieuw in de doos.
Via de interne webserver land ingesteld en hup daar ging ie.
Heb een beetje ervaring met computers en netwerken (oppervlakkig).
Ik vraag me nu af of het mogelijk is om een soort bridge tussen de soladin 10.0.0.1 en het huisnetwerk 192.168.2.xx te maken.
Ondanks de credentials die ik invoerde bij de Soladin kwam ie niet in mijn thuisnetwerk.
Enig idee?
Mvgr.
-Bart
Pagina: 1