Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

XPS 13 + eGPU vs XPS 15

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ferb.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-07 10:33
Ik heb mijn oog laten vallen op de nieuwe dell XPS serie. De 13 inch spreekt me aan ivm het formaat. Als twijfel ik of ik er lekker op kan werken. De 15 inch spreekt me aan vanwege de krachtige specs (al ben ik bang voor thermal throttling).

Zoals gezegd ben ik met de 15 inch bang voor thermal throtling. Ik zal echter niet gana gamen op de laptop. Als ik de artikelen goed begrijp is er vooral ene probleem met de hitte wanneer zowel CPU als GPU belast worden.

Omdat ik sporadisch wat video will editten (4k opnames vanaf mijn smartphone) wil ik dit doen zonder dit te converteren. Dit doe ik nu namelijk en vind ik echt een gedoe. Ik merk dat ik daarom al geen zin meer heb om een project te starten.

De angst voor thermal throttling heeft mij doen kijken naar een andere oplossing. De meeste compacte laptops met een GPU aan boord hebben namelijk last van dit fenomeen (Macbook Pro, X1 Extreme, ...?). Is het daarom niet logischer om een eGPU te begruiken?

Ik wil niet én een laptop én een desktop. Te vel gedoe met bestanden over en weer te krijgen.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk webdevelopment. Daarnaast wil ik ook zonder moeite meerdere adobe applicaties kunnen draaien zoals Photoshop, Illustrator en Premiere. Photoshop en Illustrator zullen geen zware bestanden worden. In premiere wil ik graag 4k videos gemaakt met met smartphone direct kunnen bewerken, zonder ze eerst te hoeven converteren.

Wat is je budget?
2500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, overdag zal ik er mee kantoor gaan. Dan zet ik hem in voor webdevelopment. Thuis gaat ie aan een docking met 2x 24 inch QHD schermen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik vind de form factor erg belangrijk.Vandaar de XPS. De laptop moet en zakelijke uitstraling hebben. De Thinkpad X1 Carbon vind ik ook een mooi apparaat. Aan de X1 Extreme twijfil ik ivm de grote, maar ik sta zeker open voor alternatieven t.o.v. de XPS serie.

Beste antwoord (via Ferb. op 02-12-2019 11:56)

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-11 19:07

1Kb

De xps 13 heeft toch een U cpu versus een H versie voor de xps 15? Ga je hier geen kast mee krijgen in je werk? Of evt met gaming?
Ik gebruik zelf een xps 15 (ouder model) in combinatie met een egpu (gigabyte aorus 1070) de grootste ergenissen zijn:
De xps heeft last van thermal throttling dus de interne gpu is gedeactiveerd. Daarnaast staat hij standaard op een laptop koeler.
Omdat er werkplek is verplaatst hij nogal van schoot op tafel. De USB poorten vinden dat na een tijdje niet leuk meer en worden stoot gevoelig.
Er zijn wel langere kabels gebruikt naar de egpu.
Bij aansluiten van de egpu geeft windows standaard de melding dat het mogelijk niet zo goed werkt.
Aan de egpu heb ik ook een USB DAC gehangen zodat ook de hoofdtelefoon aansluiting ontzien wordt op de laptop.

Voor casual gaming zoals WoW gaat het best aardig. Voor normaal development vindt ik de H cpu wel handig omdat je wat sneller kunt werken. Zeker als je een VM er naast wilt hebben draaien.

Zelf heb ik ook gezocht naar een betere oplossing, maar nog niet echt gevonden. Of de laptop heeft geen thunderbolt of de laptop heeft last van thermal trottling.

Ik weet dat het geen advies is en jouw ervaring kan anders zijn dan de mijne, het leek me alleen handig om je mijn ervaring te delen.

P.s.
Ja de xps is voorzien van nieuwe koelpasta en ook van de thermal pads, maar zonder throttle stop kan het gamen zo nu en dan een slideshow worden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-11 19:07

1Kb

De xps 13 heeft toch een U cpu versus een H versie voor de xps 15? Ga je hier geen kast mee krijgen in je werk? Of evt met gaming?
Ik gebruik zelf een xps 15 (ouder model) in combinatie met een egpu (gigabyte aorus 1070) de grootste ergenissen zijn:
De xps heeft last van thermal throttling dus de interne gpu is gedeactiveerd. Daarnaast staat hij standaard op een laptop koeler.
Omdat er werkplek is verplaatst hij nogal van schoot op tafel. De USB poorten vinden dat na een tijdje niet leuk meer en worden stoot gevoelig.
Er zijn wel langere kabels gebruikt naar de egpu.
Bij aansluiten van de egpu geeft windows standaard de melding dat het mogelijk niet zo goed werkt.
Aan de egpu heb ik ook een USB DAC gehangen zodat ook de hoofdtelefoon aansluiting ontzien wordt op de laptop.

Voor casual gaming zoals WoW gaat het best aardig. Voor normaal development vindt ik de H cpu wel handig omdat je wat sneller kunt werken. Zeker als je een VM er naast wilt hebben draaien.

Zelf heb ik ook gezocht naar een betere oplossing, maar nog niet echt gevonden. Of de laptop heeft geen thunderbolt of de laptop heeft last van thermal trottling.

Ik weet dat het geen advies is en jouw ervaring kan anders zijn dan de mijne, het leek me alleen handig om je mijn ervaring te delen.

P.s.
Ja de xps is voorzien van nieuwe koelpasta en ook van de thermal pads, maar zonder throttle stop kan het gamen zo nu en dan een slideshow worden

• Ferb.
Bedankt voor je reactie!

Gamen zal ik er niet opn gaan doen. Videobewerking enkel alleen thuis. Dus dat die eGPU hoeft niet mee verkast te worden.

De reden voor de XPS13 zou idd zijn dat deze geen thermal throttling heeft omdat er geen GPU in zit. Ik weet niet of die aanname waar is.

Goede opmerking van de CPU. Een VM kunnen draaien kan wel eens handig zijn. Dus een CPU die daar beter bij aansluit lijkt dan ook logisch :-)

• Sn3gG3l
  • Laatst online: 14:18
Je kan de XPS wat undervolten om thermal throttling tegen te gaan. Heb ik bij mijn XPS 15 ook gedaan.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• Ferb.
Ik heb de XPS15 besteld. eerst is kijken of ik last ga hebben van thermal throttling, zo ja; undervolten.

• Sn3gG3l
  • Laatst online: 14:18
Ferb. schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:56:
Ik heb de XPS15 besteld. eerst is kijken of ik last ga hebben van thermal throttling, zo ja; undervolten.
Nice, welke specs?

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Pagina: 1