Advies in keuze geluiddssysteem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colasnoepje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-01-2024
Hallo allemaal,

Sinds kort woon ik een nieuw huis en daar zijn mogelijkheden voorzien voor een home cinema soundsystem.
Ik heb er al wat over gelezen, maar twijfel nog wat ik nodig heb.

Ik denk een 7.1 system, maar aangezien die er niet zoveel zijn als de 5.1 systems twijfel ik nog.
Liefst dan ook een systeem met wat slimme mogelijkheden erop.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik momenteel nog niks.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op Tweakers en Amazon al wat rondgekeken, maar vindt nog niets dat écht zou passen bij mijn situatie.

Huidige situatie
Hieronder een snelle schets van mijn gelijkvloers, het is één, open ruimte.
De rode sterretjes zijn aansluitingen (rood/zwart) voor speakers, dat zijn er 4.
De 2 rechts zijn speakers die aan de eetplaats .uitkomen
Op de eerste verdieping in de slaapkamer komt ook nog zo'n kabel uit, die zou ik ook willen aansluiten als dat kan.

De kabels komen allemaal uit aan de rode cirkel in de kast waar m'n tv opstaat.

Wat denken jullie ervan? Voor welk systeem zou ik gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UZlq1SyKATXkMYhlkEOjeXkK/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Er heeft zo te zien een stereo gestaan met A en B kanaal zodat en 5.1 bij je tv en stereo muziek kan laten horen bij je eetplek.

Weet niet of de aansluitingen in het plafond zitten of op de grond. Voor beide situaties heb je andere satelliet boxen.

Zoals aangegeven je toekomstige versterker zal ook een mogelijkheid moeten hebben voor een 2e kanaal voor die boxen bij je eetplek. Vraag is of je dat wil. Want weet niet of het een beetje op schaal is. Maar als het inderdaad niet zo groot is zou ik die moeite niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10

FeaR

In GoT we trust

5.1 kan je zo te zien met gemak kwijt. De front speakers hoeven niet door aanwezige leidingen. 7.1 zou ik niet aan beginnen in een dergelijke kleine ruimte (puur afgaande op de tekening en geen rekening gehouden met schaal).
Colasnoepje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:52:
Wat denken jullie ervan? Voor welk systeem zou ik gaan?
Nogal lastig te zeggen zonder enige eisen of een budget? Specificeer eens "slimme mogelijkheden". Welke bronnen heb je? Welke TV wordt er op aansloten?

Wil je inderdaad een Zone 2 hebben voor de andere speakers in de ruimte (of zelfs Zone 3 voor alle speakers) kan dit een duur grapje worden.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 27-11-2019 20:32 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Colasnoepje
Mijn idee is om 2 front speakers op de tv kast te plaatsen, met een sub op de grond + de 2 centerspeakers waar al kabels voor liggen achter de bank. De kabels komen uit de muur bovenaan. Dan heb ik al 5.1. Die speakers bij m'n eetplek zou ik wel graag willen gebruiken voor gewoon achtergrond muziek, maar ik denk dat het dan beter is om deze op een zone 2 te plaatsen, dan 7.1 te gebruiken.
Ik heb sinds 4 weken een Samsung smart tv, via die tv doe ik vrijwel alles. Qua slimme mogelijkheden bedoel ik de vlotte connectie vanaf m'n smartphone (aux, BT, WiFi), maar alle leuke extra's zijn welkom.
Budget heb ik niet echt, maar ik heb er ook geen 2k voor over.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Colasnoepje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 01:12:
Mijn idee is om 2 front speakers op de tv kast te plaatsen, met een sub op de grond + de 2 centerspeakers waar al kabels voor liggen achter de bank. De kabels komen uit de muur bovenaan. Dan heb ik al 5.1
Kabels achter de bank is voor de Rear Right en Rear Left. Als de kabels bovenaan de muur uitkomen dan zit je voor achter wel aan kleinere speakers vast maar dat maakt niet uit.

Ik zou er nog een Front Center bij doen, dan heb je 5.1.
Die speakers bij m'n eetplek zou ik wel graag willen gebruiken voor gewoon achtergrond muziek, maar ik denk dat het dan beter is om deze op een zone 2 te plaatsen, dan 7.1 te gebruiken.
De speakers bij de eetplek kan je ook niet voor 7.1 gebruiken. Zoek maar eens op hoe een 7.1 set geplaatst wordt, dat is altijd om de luister-/kijkpositie heen.
Ik heb sinds 4 weken een Samsung smart tv, via die tv doe ik vrijwel alles. Qua slimme mogelijkheden bedoel ik de vlotte connectie vanaf m'n smartphone (aux, BT, WiFi), maar alle leuke extra's zijn welkom.
Je zal toch echt iets concreter moeten worden. Maar met de eisen nu heb je dus het volgende nodig:
  • surround receiver met actieve Zone 2 (oftewel minimaal 7.1)
  • 5.1 speakers voor het zitgedeelte
  • 2.0 speakers voor het eetgedeelte
Je kan ook een receiver nemen met onversterkt Zone 2 maar dan moet er weer een extra versterker bij, heb je meer apparatuur staan.

De slaapkamer doen we niets meer mee?

Let met Zone 2 op dat niet elke receiver elke bron door zet. Dus als jij de TV via S/PDIF aansluit moet de receiver wel deze ingang door kunnen zetten naar Zone 2. Al vraag ik me af hoe handig het is de TV als hub te gebruiken, deze moet dan altijd aan staan. Maar beetje receiver heeft tegenwoordig netwerk en Spotify Connect die veelal wel door kunnen worden gezet naar Zone 2. Dus voor muziek alleen moet het lukken.
Budget heb ik niet echt, maar ik heb er ook geen 2k voor over.
Wat heb je er dan wel voor over? €1000,-?

Wat voor soort speakers wil je? Front speakers komen op de kast dus het hoeven geen vloerstaanders te worden maar wil je boekenplankspeakers of neem je genoegen met satellieten?

Ik ken de markt van losse componenten beter dan de de markt van de all-in-one setjes maar in die laatste ken ik geen sets die actief Zone 2 ondersteunen. Dus ik gok dat het losse componenten worden. Losse componenten kan snel aantikken weer mede afhankelijk van de eisen. Tweedehands eventueel een probleem? Al kan je niet extreem oud gaan als je "slimme dingen" als WiFi, Bluetooth en dergelijke wilt hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 28-11-2019 04:06 ]

• Colasnoepje
Dank voor jullie reacties.
Het zullen inderdaad losse componenten worden, aangezien je dan meer mogelijkheden hebt.

Ik heb al een leuke receiver gevonden die eigenlijk aan al mijn wensen voldoet en ook nog aan een aantrekkelijke prijs.

Wat denken jullie van deze receiver?
Ik heb al eens gekeken naar speakers voor er op aan te sluiten, maar daar kom ik niet direct uit.

De slaapkamer vergeten we idd even. Audio en oneven getallen gaan vaak niet zo goed samen :P

Ik zou dan een 5.1 set gebruiken voor mijn tv gedeelte en dan op de versterker (op zone 2) 2.0 speakers aansluiten voor de eetplaats.

Voor mijn front speakers, prefereer ik boekenplankmodellen, maar als het sattelietspeakers zijn, geeft het ook niet.

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-07 09:53
Colasnoepje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:52:
Dank voor jullie reacties.

Voor mijn front speakers, prefereer ik boekenplankmodellen, maar als het sattelietspeakers zijn, geeft het ook niet.
Ik heb ooit dezelfde start gemaakt als jij en dacht voor relatief klein budget een leuke 5.1 set te kopen. Tijdje een harman kardon setje gebruikt maar dat is het qua geluid dus echt niet. Dus die weer verkocht.

Mijn advies zou zijn start met een receiver en twee goede zuilen als fronts en spaar langzaam maar zeker je set bij elkaar. Ik weet zeker dat je daar geen spijt van zult krijgen. Ik draai nu zelf in 3.0 (dus 2 fronts en een center voor film en tv) en ben daar nu nog zeer tevreden mee. De subwoofer mis ik nog niet. Op die manier breid ik steeds verder uit. Wellicht voor jou ook een optie?
Kijk bijvoorbeeld op marktplaats eens of op vraag en aanbod. Daar staan vaak mooie speakers te koop.

Edit: ik lees over je zin heen dat het boekenplank of satelliet speakers moeten zijn. Mja daarvoor geldt hetzelfde principe

[ Voor 6% gewijzigd door Biatch op 28-11-2019 20:06 ]

Verwijderd

Voor 1000,- koop je niet veel nieuw wat de moeite waard is. Een basis receiver is al snel 400,- en dan heb je nog maar 600 over voor 5 speakers en een subwoofer...dat is niet veel. Op marktplaats komen regelmatig leuke 5.1 setjes langs. Receiver kan eventueel nieuw als je de nieuwste technieken wil ondersteunen (de kwaliteit van de versterking zelf zal niet veel uitmaken).

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is een voorbeeld van iets dat meer dan de moeite waard is hoor. Serieuze sub erbij zelfs.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X1500H€ 339,-€ 339,-
1SpeakersJamo S 83 CEN (Wit, Zwart)€ 229,-€ 229,-
1SpeakersJamo S 801 Boekenplank Speakers (per paar) (Wit)€ 144,40€ 144,40
1SpeakersJamo S 803 (per paar) (Wit)€ 229,-€ 229,-
1SpeakersJamo S 810 (Wit)€ 215,20€ 215,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.156,60

Iets goedkoper, geen sub maar grotere frontspeakers
pricewatch: Jamo S 807 HCS Home Cinema Systeem (Wit)

Verbazingwekkend aardig geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 28-11-2019 20:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Dat valt niet tegen. Ik zou dan wel voor de eerste optie gaan anders mis je LFE. Je kan dat ook over je fronts sturen maar die gaan daardoor waarschijnlijk wel over hun nek (al dan niet i.c.m. de versterker).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 21:15 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Colasnoepje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:52:
Ik heb al een leuke receiver gevonden die eigenlijk aan al mijn wensen voldoet en ook nog aan een aantrekkelijke prijs.
Zo te zien zet die receiver alleen analog bronnen door naar Zone 2.

Edit:
Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik schop het topic die kant op, AUD > CEA.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 29-11-2019 11:48 ]

Pagina: 1