Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoppieGamer
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-06 00:50
Hallo, ik heb een probleem met mijn pc. Ik heb vaak als ik games speel, dat mijn pc crasht. Meestal zijn het games die best wel goede hardware nodig hebben om te spelen. Zoals Skyrim met 4k mods, maar soms zijn het ook gewoon games zoals Minecraft. Er zijn 3 soorten crashes, waarvan ik er 2 video's van heb.

De eerste soort crash is dat de game vastloopt en dan dat de pc uitgaat zonder bluescreen.

De tweede soort crash is dat de monitor geen signaal meer krijgt van de pc en alle fans gaan helemaal aan. Ik heb FurMark gebruikt om het sneller te laten zien, want ik kon het niet op beeld krijgen toen ik gewoon aan het gamen was.

De derde soort crash is dat de game vast loopt en verder gebeurd er niets, geen fans die helemaal aangaan en ook het signaal naar de monitor gaat niet weg en de pc gaat ook niet vanzelf uit. Deze crash heb ik niet kunnen filmen want dat gebeurd random.

Mijn specs zijn:
CPU: Intel Core i3-9100F
GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 Gaming OC 8G (8GB)
RAM: 1x4GB en 1x8GB op 2400 MHz
Moederbord: Asrock H370M Pro4
PSU: Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular

Als iemand weet wat het probleem zou kunnen zijn, zou ik heel blij zijn.

Beste antwoord (via DoppieGamer op 03-12-2019 18:56)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DoppieGamer Deze Vega geeft vaker problemen. btw is een 9100F best zwak voor een Vega56.
Het beste is ook om gelijke RAM te gebruiken in bankje 2en4 (A2-B2) rare keuze van samenstelling (video's kan ik niet zien door mijn eigen beveiliging) alles up-to-date qua drivers bios etc ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DoppieGamer Deze Vega geeft vaker problemen. btw is een 9100F best zwak voor een Vega56.
Het beste is ook om gelijke RAM te gebruiken in bankje 2en4 (A2-B2) rare keuze van samenstelling (video's kan ik niet zien door mijn eigen beveiliging) alles up-to-date qua drivers bios etc ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoppieGamer
@Hackus De RAM staat al in A2-B2, welke drivers zou ik dan moeten updaten? Ik heb al de drivers van de GPU al geupdatet met de Radeon instellingen. Verder weet ik niet hoe ik de bios moet updaten. Ik ben bang dat ik iets verkeerd doe en dat dan de pc het niet meer doet.

[ Voor 7% gewijzigd door DoppieGamer op 28-11-2019 20:54 ]

• EviT
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12-2019
@DoppieGamer,

Voor i5 of i7 processor gaan? Het lijkt me zoals Hackus aangeeft verstandig om alle drivers te updaten en de bios een update te geven. Dit fixt vaak heel veel dingen. Vaak bestaat er per merk van de computer wel software die de bios en drivers kan updaten. Het enigste wat je dan vaak moet doen is aanvinken welke driverupdates/biosupdates je wil installeren en op next/installeren drukken. De rest regelt de computer zelf. Bij Dell computers heet dit bijvoorbeeld Dell Support Assist en Lenovo heeft bijvoorbeeld Lenovo Vantage of Lenovo System Update. Maar dit verschilt per merk. Soms vraagt de computer om een restart. Dit moet je dan even doen.

Mag ik vragen welk merk jouw computer is? Als het geen specifiek merk heeft dan kun je vaak op het type component de driver updates vinden. Gewoon googelen en downloaden. Kan niet veel verkeerd gaan. Een bios update kun je vaak vinden door te Googlen welke bios update bij jouw moederbord past. Je kunt ook als je windowstoets + de S knop op je toetsenbord indrukt en info intypt, in het scherm dat vervolgens opent zien welke bios er op jouw pc staat. Je kunt dan bijvoorbeeld dat nummer gebruiken en zoeken op Google naar een update van die bios. Wat ik heb geleerd: Google is your friend. Gebruik deze tip zorgvuldig want als je op Google zoekt en het gene wat je vind GOED leest, dan kun je veel zelf doen.

Daarnaast lijkt het me ook verstandig om te kijken of er veel stof in de pc zit en of de ventilator aan vervanging toe is. Ik vond jouw computer op de filmpjes namelijk enorm luidruchtig en wat me opviel in het eerste filmpje was dat ik een piep hoorde die uit het stopcontact/voeding komt. Is echt een typische piep die veroorzaakt word door kapotte/lekkende condensatoren in de voeding/stopcontact. Hopelijk helpt dit! Succes!

[ Voor 15% gewijzigd door EviT op 30-11-2019 12:39 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Geeft eventvwr misschien een melding?

Wat zijn de temps tijdens het gamen?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

EviT schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:28:
@DoppieGamer ik denk dat de componenten die in jouw computer zitten samen niet sterk genoeg zijn om deze games te runnen. Dus het lijkt me verstandig om te upgraden. Je kunt ervoor kiezen om losse componenten te kopen zoals minimaal een i5 of i7 cpu en upgraden naar 16G aan RAM en een videokaart te kopen die beter is dan je huidige videokaart, maar dit is duur. In vergelijking met losse componenten kopen kun je dan beter voor een andere computer gaan die sterkere componenten heeft want dit is goedkoper dan losse componenten. Het enige nadeel: als je voor een nieuwe computer gaat dan heb je meer werk aan het overzetten van gegevens en belangrijke data.
Een Vega56 niet snel genoeg voor Skyrim en Minecraft? Beide draaien op een aardappel :P

Gaarne iets beter onderbouwen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

nelizmastr schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:39:
[...]

Een Vega56 niet snel genoeg voor Skyrim en Minecraft? Beide draaien op een aardappel :P

Gaarne iets beter onderbouwen.
daarnaast, de meeste computers gaan niet uit als ze niet krachtig genoeg zijn. Het spel blijft misschien hangen, loopt slect, etc.. maar de pc valt niet uit.

Ik vermoed 1 van de volgende twee dingen. Hij wordt te warm; kijk naar je tempraturen tijdens het gamen. Of er is iets niet lekker in je ram; test je ram met bijv memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

EviT schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:28:
@DoppieGamer ik denk dat de componenten die in jouw computer zitten samen niet sterk genoeg zijn om deze games te runnen. Dus het lijkt me verstandig om te upgraden. Je kunt ervoor kiezen om losse componenten te kopen zoals minimaal een i5 of i7 cpu en upgraden naar 16G aan RAM en een videokaart te kopen die beter is dan je huidige videokaart, maar dit is duur. In vergelijking met losse componenten kopen kun je dan beter voor een andere computer gaan die sterkere componenten heeft want dit is goedkoper dan losse componenten. Het enige nadeel: als je voor een nieuwe computer gaat dan heb je meer werk aan het overzetten van gegevens en belangrijke data.

Daarnaast lijkt het me zoals Hackus aangeeft verstandig om alle drivers te updaten en de bios een update te geven. Dit fixt vaak heel veel dingen. Vaak bestaat er per merk van de computer wel software die de bios en drivers kan updaten. Het enigste wat je dan vaak moet doen is aanvinken welke driverupdates/biosupdates je wil installeren en op next/installeren drukken. De rest regelt de computer zelf. Bij Dell computers heet dit bijvoorbeeld Dell Support Assist en Lenovo heeft bijvoorbeeld Lenovo Vantage of Lenovo System Update. Maar dit verschilt per merk. Soms vraagt de computer om een restart. Dit moet je dan even doen.

Mag ik vragen welk merk jouw computer is? Als het geen specifiek merk heeft dan kun je vaak op het type component de driver updates vinden. Gewoon googelen en downloaden. Kan niet veel verkeerd gaan. Een bios update kun je vaak vinden door te Googlen welke bios update bij jouw moederbord past. Je kunt ook als je windowstoets + de S knop op je toetsenbord indrukt en info intypt, in het scherm dat vervolgens opent zien welke bios er op jouw pc staat. Je kunt dan bijvoorbeeld dat nummer gebruiken en zoeken op Google naar een update van die bios. Wat ik heb geleerd: Google is your friend. Gebruik deze tip zorgvuldig want als je op Google zoekt en het gene wat je vind GOED leest, dan kun je veel zelf doen.

Daarnaast lijkt het me ook verstandig om te kijken of er veel stof in de pc zit en of de ventilator aan vervanging toe is. Ik vond jouw computer op de filmpjes namelijk enorm luidruchtig en wat me opviel in het eerste filmpje was dat ik een piep hoorde die uit het stopcontact/voeding komt. Is echt een typische piep die veroorzaakt word door kapotte/lekkende condensatoren in de voeding/stopcontact. Hopelijk helpt dit! Succes!
Zijn problemen duiden op een hardwarematig issue. Dat jij zijn pc te zwak vindt staat hier compléét los van, dus zaai a.u.b. geen verwarring :/
Twee soorten RAM zou niet uit mogen maken. Ideaal is het niet, maar een issue is het ook niet.

Kun je eens in de Event Viewer kijken? Daar kun je soms zien wat het probleem veroorzaakt.

Mocht je andere geheugenbankjes hebben liggen, óf misschien kunnen lenen is dat een test waard.
Hetzelfde geldt voor de videokaart, en misschien zelfs de voeding.
Je moet componenten gaan uitsluiten zeg maar.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44
Afgelopen 15 jaar waren in mijn geval met vergelijkbare klachten , een defecte videokaart.
Ik zet mn geld in ieder geval op een hardware issue.
-Zijn er onderdelen die je kan swappen? Lenen of uit een andere pc trekken

-testen met 1 van de 2 ram banken.

Where ever you go, there you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet je in 't 2de filmpje maakt de pc lawaai als 'n stofzuiger, ik denk dat 't probleem misschien bij de CPU en de meegeleverde CPU cooler die defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Misschien een gekke vraag, maar zit je voeding naar je moederboard en CPU goed? Ik had zo een zelfde probleem toen ik mijn eerste PC in elkaar zette, Ik had ze niet goed genoeg aangedrukt (iets met bang zijn om de printplaat te slopen) Hierdoor kon de voeding niet altijd genoe power geven en reboote mijn PC regelmatig wanneer ik iets zwaarders draaide...

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:15
Zou best eens simpele oververhitting kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:55
En wat als je de games probeert met alleen maar 1 bankje van 8GB RAM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoppieGamer
Hackus schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:11:
Ik heb afgelopen week alle drivers geüpdatet met Driver Booster en tot nu toe nog geen crashes gehad. Verder heb ik ook de memtest gedaan en helemaal geen errors. Dus ik denk dat het gewoon de drivers waren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DoppieGamer op 03-12-2019 18:59 ]

Pagina: 1