[Bewakingscamera's] Detectie notificatie vs opslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een eigenschap binnen Bewakingscamera's is "Detectie notificatie". De mogelijke opties zijn:
  • App
  • Email
  • Extern alarm
  • FTP
  • HTTP
  • Netwerk
  • PC
  • SMS
Verder bestaat er een eigenschap genaamd "Cloudopslag" en is er een eigenschapcategorie genaamd "Geheugenkaart" waar meerdere SD kaarten gekozen kunnen worden.

Als ik het zo bekijk is het concept "opslag" verdeelt onder drie aparte categorieen. FTP is namelijk geen "notificatie" mechanisme, maar een vorm van opslag. "HTTP" als "notificatie" is ook onduidelijk, HTTP is namelijk een communicatie (request/response) protocol en heeft niet echt iets met notificaties te maken. Ik neem aan dat er wordt bedoeld "notificaties via een website"? Dan zou "website" i.p.v. "HTTP" duidelijker zijn. (Ondanks dat "HTTP" vaak voor websites wordt gebruikt, kent het vele toepassingen, waardoor "HTTP" als notificatie onduidelijk is.) Maar FTP als notificatie is dus nog onduidelijker, omdat dat dat geen request response protocol is, maar een file transfer protocol voor opslag.

Ik ben er voorstander om "notificatie" te scheiden van "opslag". En opslag bij elkaar te groeperen met eventueel subgroepen. De subgroep "Geheugenkaart" is prima, maar cloudopslag en FTP zouden ook onder de groep "opslag" kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Klinkt logisch, is ook iets wat mij is opgevallen. Ik tag mijn collega @Mooijekind, hij houdt zich het meeste bezig met deze categorie en kan daar meer over zeggen. Nog even geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

FTP zal in deze betekenen dat de camera de beelden gelijk opslaat via FTP als er beweging gedetecteerd is, meen ik.
Ook is een HTTP request helemaal geen gekke manier om notificaties te verzorgen, al zal het dan wel opgevangen moeten worden om er wat mee te doen, maar hey het is mogelijk dus waarom niet?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Mooijekind

Manager Product Content
Er staan inderdaad een aantal dingen door elkaar.
Ik zal even kijken of we daar wat duidelijkheid in kunnen gaan scheppen.
Dat zal niet deze week worden maar hopelijk wel deze maand/begin 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Wintervacht schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:21:
FTP zal in deze betekenen dat de camera de beelden gelijk opslaat via FTP als er beweging gedetecteerd is, meen ik.
Ook is een HTTP request helemaal geen gekke manier om notificaties te verzorgen, al zal het dan wel opgevangen moeten worden om er wat mee te doen, maar hey het is mogelijk dus waarom niet?
FTP (File Transfer Protocol) als opslag is wel helder vind ik zelf. Beelden (al dan niet-gedetecteerd of continue) worden dan opgeslagen op een server (de camera) die via een willekeurige FTP client benaderbaar is. Maar FTP als notificatie mechanisme bestaat niet, teminste niet in het FTP protocol.

HTTP als notificatie mechanisme vind ik dus eigenlijk te algemeen, en vertelt de eindgebruikers in principe weinig/niets over wat voor notificatie client er gebruikt moet worden. HTTP wekt de suggestie dat het gaat om een website (bijv. een website op de camera) die notificaties geeft zodra je de website bezoekt (al dan niet via de Notifications API van de webbrowser), maar HTTP kan ook gebruikt worden door een web service api of voor een Android app.
Om een nog extremere vergelijking te maken, het HTTP protocol maakt (net als het FTP protocol) onderliggend gebruik van TCP protocol, en TCP van het IP protocol. Als het TCP protocol als notificatie mechanisme opgegeven zou worden, dan kan je helemaal alle kanten op kwa toepassing voor de eindgebruiker.

"Detectie notificatie" zou dus naar mijn idee gericht moeten zijn op de eindtoepassing voor de eindgebruiker i.p.v. een protocol dat onderdeel is van de interne architectuur om een notificatie te bewerkstelligen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyb op 05-12-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Mooijekind schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:46:
Er staan inderdaad een aantal dingen door elkaar.
Ik zal even kijken of we daar wat duidelijkheid in kunnen gaan scheppen.
Dat zal niet deze week worden maar hopelijk wel deze maand/begin 2020
Ah, top!

Eventueel nog wat verdere suggesties:
Het maakt voor de eindgebruiker denk ik niet veel uit wat voor geheugenkaart er wordt gebruikt, zolang het maar een geheugenkaart is. Nu staan er diverse SD kaarten in, bijv: "SD", "MicroSD", "MicroSDHC", "MicroSDXC" etc. Vaak misschien nog verder dan een gemiddelde fabrikant opgeeft in de specificaties. Als een eindgebruiker wilt zoeken in de Pricewatch, dan zal deze vaak geneigd zijn om alle geheugenkaarten aan te klikken als deze een cam wilt die een geheugenkaart ondersteunt.

Ook een opslag vorm die niet in de Pricewatch voorkomt, maar wel een zeer gewilde optie is, is USB-storage. (Waar de eindgebruiker zelf een USB flash drive of USB harde schijf aan de camera kan hangen.) Een voorbeeld hiervan is Arlo.

Over Arlo gesproken, Arlo producten komen in de Pricewatch zowel bij bewakingscamera's categorie voor als bij alarmsystemen. Bijv.:
pricewatch: Arlo Ultra 4K 2-Pack
pricewatch: Arlo Pro 2 (2 camera's)
(Beiden systemen hebben een sirene.)
Een bewakingscamera is vaak ook een alarmsysteem, zodra er een sirene op zit en detectie van beweging. Maar kijkend naar de andere producten in "alarmsystemen" zou ik producten waar het hoofdzakelijk draait om het camerasysteem, verplaatsen naar "bewakingscamera's". Voorbeelden hiervan zijn:
- Alle Arlo producten binnen "alarmsystemen"
- pricewatch: D-Link DCS-2802KT-EU
- pricewatch: Elro CZ60RIP Color Night Vision Beveiligingscamera Set
- pricewatch: Elro CZ30RIP Draadloze Beveiligingscamera Set met 7" scherm
- Alle Foscam producten
- pricewatch: Smartwares WDVR740S
- pricewatch: Annke Helm I5

Deze producten verschillen in principe niets tot weinig van de producten binnen "bewakingscamera's".
Sommige bewakingscamera's hebben een base-station wat de suggestie zou kunnen wekken van het meer onder "alarmsystemen" valt, maar het doel van een base-station is vaak puur van technische aard dan dat het gaat om een feature. Door een base-stations kunnen camera's bijv. energiezuiniger werken, kleiner worden, goedkoper worden in aanschaf bij uitbreiding, minder/geen kabels nodig hebben. Dit zal indirect leiden tot meer features, zoals een algemene sirene, usb-storage, accu gebruik etc, maar onvoldoende om het t.o.v. de andere producten in "bewakingscamera's" het onder "alarmsystemen" te laten vallen.

Bij Cloud storage zijn er overigens ook verschillende soorten sub eigenschappen.
Cloud storage wordt meestal door de camera fabrikant aangeboden in abonnementsvorm, waarbij er verschillende soorten abonnementen kunnen zijn. Iets dat lastig met de Pricewatch op te vangen is, denk ik, omdat er een soort van één-op-veel-op-veel relatie ontstaat. (Eén camera kan meerdere abonnementen hebben, elk abonnement kan meerdere subeigenschappen hebben.)
Voorbeelden van eigenschappen die per abonnement kunnen afwijken zijn: aantal camera's, prijs per maand, lengte per video, aantal dagen van een video bewaard blijft, video resolutie, detectie kwaliteit (bijv. wel/geen face recognition).

Er zijn ook camera's die een bijzondere vorm van cloud storage hebben, zoals Dropbox, Google Drive en OneDrive.
Pagina: 1