Hulp met opzetten Linux Server

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb het een en ander hulp nodig en hoop dat jullie zo vriendelijk zijn mij een eind op weg te helpen. Dit is het verhaal. Op het gebied van Linux ben ik bijna leek, maar ik zou graag wat meer op dit gebied willen leren

Ik ben bezig een Linux Servertje op zetten in mijn Netwerk.

Het is de bedoeling dat ik naar de server kan telnetten ( aangezien deze in de kelder later wordt geplaatst ) en hij moet de functie hebben als router. Voor de rest wil ik er later wat eggdropjes op gaan zetten en Game servers maar dat komt later.

Ik heb de Installatie van RedHat 7.1 gedraait en tijdens de setup worden mij de volgende vragen gesteld. Ik heb gekozen voor het opzeten voor een server. Waarna ik in het menu kom om de netwerkkaarten te installeren.

Eth0 -> Deze is verbonden met internet en verkrijgt zijn IP via DHCP
Eth1 -> Dit wordt de netwerkkaart die naar het netwerk gaat Aan deze netwerkkaart heb ik telnet gekoppeld en DHCP, verder heb ik hier nog een paar vraagjes over:

ALs ip Address heb ik deze kaart 192.168.0.1 opgegeven met Subnet 255.255.255.0
Verder wordt gevraagt om Network en Broadcast -> Wat vul ik hier in ?
Hostname -> Heb ik de naam 'server' gegeven
Gateway -> Wat doe ik hiermee ?
Pri DNS
Sec DNS
DNSen ? Kan ik deze leeg laten ?

Ik heb het tot nu even zo geprobeerd met deze instellingen. ( Zal het later wel even opnieuw doen ) Op eth0 werd een IP address vrij gegeven. Clients konden niks.. Er werd hun geen IP address toe gegeven.

Wie weet wat ik allemaal goed moet instellen en kan mij een handje helpen ?

Bedankt !

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 15:20 schreef Erhnam het volgende:
Verder wordt gevraagt om Network en Broadcast -> Wat vul ik hier in ?
Network is 192.168.0.0, broadcast is 192.168.0.255
Hostname -> Heb ik de naam 'server' gegeven
Gateway -> Wat doe ik hiermee ?
Pri DNS
Sec DNS
DNSen ? Kan ik deze leeg laten ?
Gateway: de gateway van je ISP, DNS: de IPs van de DNS-servers van je ISP (kun je bij je ISP opvragen).
Als je ze leeglaat kun je niet meer zo goed internetten :D

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter

Dat zijn de ranges die de server uitdeelt aan de clients als ik het goed begrijp ?

Verwijderd

Hela.

Ten eerste gaat het telnetten naar je servertje een beetje vervelend worden als je nog steeds op Sonera zit, aangezien die drollen alle poorten onder de 1024 behalve 113 dicht hebben gegooid op je modem.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet wtf RedHat allemaal doet tijdens de setup. Bij het maken van een router gebruik ik zelf altijd ipchains en ifconfig.

Ken je ff "ifconfig -a" intikken en het resultaat plakken ?

Mzzl

Je buurman :Y)

Verwijderd

Als je trouwens je clients gaat instellen:

IP = 192.168.0.2, resp .3, resp .4 etc
Gateway is 192.168.0.1
Broadcast is 255.255.255.0

Verwijderd

... Dit zijn dus de instelling OP je clients. Niet op de server voor je clients ofzo.

Also, de DNS servers kun je op je clients gewoon intikken. Voor ons zijn die 213.73.255.254 ofzo toch?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je wilt je i-net toch zeker afzonderlijk van je clients? IP-Masquerading? Dan heeft je i=--net verbinding niets te maken met je lokae netwerk, dat zijn twee afzonderlijke dingen... Als je vanaf je clients je i-net servertje kunt pingen en op je i-net servertje kunt ineterneeten ben je halverwege... Daarna moet je ervoor zorgen dat je clients via jou i-net servertje kunnen i-netten... Da's lastiger...

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 15:34 schreef Erhnam het volgende:

Dat zijn de ranges die de server uitdeelt aan de clients als ik het goed begrijp ?
Ja. Als ik het zo zie installeert redhat dus standaard een DHCPD (DHCP-server) waardoor je de clients niet hoeft in te stellen maar de clients automatisch een IP krijgen van de server - makes life easy....

Jongens, maak het niet meteen zo moeilijk voor deze nieuwen :)

Volgens mij heeft-ie geen flauw benul wat voor onzin wij met z'n allen uitkramen :P

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Jawel hoor.. Zo'n leek ben ik nou ook weer niet :)
Het komt er op neer dat ik gewoon een server wil neerplanten waar je alle clients ook mee kunnen internetten.. Zoals Winroute onder Windows.. Zo wil ik dat ook onder linux.. Daarnaast zou ik het leuk vinden als ik vanaf de clients naar de server kan telnetten..

Voor Eth0 ( netwerkkaart die naar internet verbonden is ) install ik alleen maar DHCP. Zo werkt dat ook onder Windows.. En onder linux heb ik dit ook al zien werken..
Nu heb ik er een 2de netwerkkaart bij gezet Eth1 en deze moet alle data doorgeven aan de clients.. Ik wil dat er dus ook een DHCP op eth1 komt te draaien zodat de clients bij een request een Ip krijgen.
Dit is me nog niet gelukt.. mijn vraag was dus wat ik allemaal bij die eth1 moet invullen bij gateway dns-en etc etc.. Zijn dit de gegevens van je ISP ?

Verwijderd

Waarom wil je dat per se met DHCP gaan doen ? Als je gewoon al die bakken zelf een IP geeft in de 192.168.0.x range werkt dat toch net zo vlot? Of ga je meer dan 255 bakken in je kamer zetten?

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Omdat ik een laptop heb en geen zin heb om iedere keer als ik weer op werk/school kom ip's te gaan veranderen.. En ik op dit moment een win2k server heb draaien en draait draait nu dhcp op, werkt prima, dus waarom niet onder linux.

Verwijderd

I'm checkieng it out, Keptin! Meet me at Jefferies tube 2098A

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

eth0:
Als deze al zijn info via DHCP krijgt, hoeft hier niks aan veranderd te worden.

eth1:
als deze niet aan internet komt, maar alleen aan 1 subnet van compus, hoef je hiervoor geen default gateway en geen DNS servers op te geven.

Als je DHCP aan de gang hebt, draait dat inderdaad erg lekker vind ik (ikke draait ook dhcpd thuis).

Ik raadt je wel aan om elke compu telkens hetzelfde IP te geven via DHCP, want anders wordt het reverse resolven lastiger.

Telnet zou ik, als het er al op staat, meteen erafknikkeren, je moet namelijk ssh gebruiken. Met ssh kun je ook van een computer op de andere inloggen, net als telnet, alleen is het heel veel veiliger. Je moet dan een een ssh-server (sshd) op je gateway draaien, en een ssh-client op de computer vanaf waar je in wilt loggen. De bekendste ssh client voor windows is PuTTY.

TIP: besteed later de nodige aandacht aan veiligheid: gooi bij voorkeur alle overbodige services weg, en timmer zoveel mogelijk voor het internet dicht.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Oki ik ben al iets verder..

Internet werkt op de server. Ik kan de server pingen vanaf alle clients op het ip 192.168.0.1.. alleen een dhcp request wil die nog niet doen. Telnet pakt ie ook niet.. Iemand nu nog een idee ?

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.0.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth1
213.73.142.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
127.0.0.0 * 255.0.0.0 U 0 0 0 lo
default qn-213-73-142-1 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0

dit is wat route geeft

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nou ik zal ook es een handje helpen, ik heb dit ook allemaal eens moeten bvragen.maja ik ben ook nog geen expert dus jongens correct me if i'm wrong,

zet in je /etc/rc.local onderaan het volgende(deze worden elke keer uitgevoort als je compu boot):

ipchains -P forward DENY
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
ipchains -A forward -s 192.168.0.1 /10 -j MASQ

nou zou ie als het goed is al het verkeere van je clientjes moeten masqen

ohwja je hostname MOET je toch invullen om van je isp een dhcp lease te krijgen? je dns is ook wel handig maar niet nootzakelijk op je server, op je clients wel, daar moet je dus zeker je dns ip's invullen maar ik zou het op me server ook doen.

edit: heeeele domme spelvout

ohwja filkker die telnet server er maar af en log maar in met ssh dat is veiliger dit kan bthew met putty, typp ook ff "man ipchains" dat is heel handig om te weten als je je servertje wil beveiligen.

zet wel in je hosts.deny in /ect

ALL:ALL

en in je hosts.allow

all:192.168.0.(nummer van jou client)
Pagina: 1