Powerline adapter oplossing tot snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atweak
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-02-2023
Hallo beste tweakers,

Bij mij loopt alles over Wifi en hierdoor raak ik snelheid kwijt.
Een kabel doortrekken vanuit mijn meterkast zie ik helaas niet zitten ivm afstand en wil alles over wifi.

Nu heb ik een 1000mbit Powerline adapter gevonden wat ik kan aansluiten op mijn router en de ander aan de stopcontact.

Er zit een netwerk aansluiting op de powerline en deze wil ik aansluiten op mijn playstation 4.
Zal ik hiermee meer snelheid winnen dan over alleen wifi?

Wil toch eerst vragen ivm de kosten van een powerline toch ongeveer 80 euro zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-10 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Moeilijk te zeggen, Powerline is, net als wifi, van heel veel factoren afhankelijk. Denk aan kwaliteit stroomnetwerk, zit input en output punt op 1 groep etc.

Garanties zijn eigenlijk nooit te geven.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Atweak om mee te beginnen. Welk setje heb je gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atweak
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-02-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Edit:
Betrekkelijk low-end apparaten (wel nieuwe generatie) met Broadcom Homeplug AV 2.0 SISO chipset.

Als je geen randaarde hebt mogelijk beste wat je kunt doen, heb je randaarde dan wil je een MIMO-model.

Maar eerst nog een paar stapjes terug:

Online gamen vraagt doorgaans maar bandbreedtes van 1 a 2 Mbps. Snelheid is vrijwel nooit een issue. Voor gamen is latency veel belangrijker. Waarom denk je dat je meer snelheid nodig hebt? Wat gaat er nu exact mis?

Wat is sowieso je internetverbindingssnelheid?
Welke modem/router/AP heb je nu voor WiFi?
Welke snelheid meet je nu op de locatie van de PS4?

Wil je uitspraken over werking PLC, dan kunnen we (met grote slag om arm) alleen iets zeggen als we - naast het apparaat weten hoe je stroomnet eruit ziet. Belangrijkste twee factoren:
- zitten de twee stopcontacten waar je wilt aansluiten op dezelfde fase?
- zijn beide stopcontacten voorzien van randaarde?

Dan nog is verstoring door apparaten in je huis vooral bepalend/beperkend voor performance PLC en daar kan op voorhand niemand iets echt zinnigs over zeggen.

[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 27-11-2019 13:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:28
ik kan je nu al zeggen: powerline gaat t niet helpen, behalve als het bereik van wifi niet groot genoeg is, en je DAAROM powerline inzet.
voor rest: t maakt t NIET sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Even heel simpel geredeneerd doen powerline adapters hetzelfde als wi-fi, maar dan door de je 230V binnenhuisbekabeling in plaats van door de lucht. Het is ook half duplex en daarnaast net zo zeer een gedeeld medium als de lucht.

Tegenwoordig kun je met wi-fi hele goede snelheden en ook degelijke latency behalen, maar wanneer het bereik te klein blijkt, door bijvoorbeeld afstand, obstakels of interferentie (storing van andere signalen) dan is het gebruikelijk om meerdere accesspoints te verdelen over de te dekken ruimtes. Deze accesspoint wil je het liefst bekabelen, want naast de bottleneck die wi-fi zelf is wil je verder zoveel mogelijk bottlenecks voorkomen.

Het probleem met powerline is dat je niet zomaar even je hele bekabeling in je huis aan kunt passen om te optimaliseren voor powerline. En zelfs dan nog kunnen veel apparaten die jij of je buren op het lichtnet aansluiten roet in het eten gooien. Iets kan nu redelijk werken en zomaar van de een op de andere dag gaan storen. En dan is het ook nog eens veel lastiger op de oorzaak te vinden, laat staan het op te lossen.

Conclusie: powerline heeft eigenlijk vergelijkbare karakteristieken met wi-fi. Het feit dat het half-duplex is (kan niet tegelijk verzenden en ontvangen) en relatief een hoge latency met zich meebrengt maakt het lang niet zo geschikt voor gamen als een kabel. Hoe hoog de snelheid ook is.

Een goede kabel die maar op 10Mbit/s draait (full-duplex) zal een betere latency geven dan een powerline-verbinding of wi-fi netwerk dat 200+ Mbit/s aan snelheid haalt. Daarbij moet ik wel zeggen dat je de pijp niet te vol moet trekken, anders zorgt de congestie voor een hogere latency vanwege retransmits (m.a.w. Als de pijp vol is moeten dingen opnieuw verstuurd worden). Ook voor de update is een hogere snelheid natuurlijk beter, maar je zult vanzelfsprekend je netwerkintetfaces automatisch op een gigabit laten draaien en niet op 10Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 21:45
je playstation zelf kan ook metingen doen he ...
instellingen - netwerk - internetverbinding testen
ik haal bv 224mbps download op mijn ps4 pro (bekabeld op een 300mbps coaxlijntje)

als je ps4 bij de tv staat zou ik een electromonteur vragen om je coax te vernieuwen naar coax+UTP..
kost je vermoedelijk evenveel als een high end powerline set en hij is sowieso sneller/betrouwbaarder dan eender wat je kan aankopen
Pagina: 1