oplossing voor powerbi probleem gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoemie1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:58
Ik wil graag een mobiele abonnementsspecificatie in power bi stoppen.
deze bestaat dus uit meerdere onderdelen die in een aantal kolommen dus verschillend zijn.
de kolom gespreksduur bijvoorbeeld bestaat uit een hele reeks gebelde minuten maar in deze kolom staat dus ook de gebruikte data
dus er kan iets staan in de trant van 1KB maar ook 00:00:39.
Deze zou dan denk ik gekoppeld moeten worden aan product?
daarin staat bijvoorbeeld of het in NL was of in de EU bijvoorbeeld.
En daarnaast moet het natuurlijk gekoppeld zijn aan de gebruiker en of gsm_nummer?

Ik wil dus uiteindelijk in een diagram hebben, hoeveel een gebruiker en of gsm_nummer verbruikt heeft, en welk product dit was.
Iemand een idee hoe ik dit doe?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ric00w
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 21:49
Hi Sjoemie,
Je stelt een hoop vragen door elkaar. Een gedeelte heeft te maken met data transformeren, en een gedeelte met het koppelen van gegevens.

Om je goed te kunnen helpen met de transformaties kun je het beste een opsomming maken van de gegevens die je hebt per tabel. En vervolgens de use-cases beschrijven die je ermee wilt beantwoorden.

Het koppelen van gegevens gaat heel makkelijk met PowerBI door relaties te maken tussen tabelen die je inleest. Hier is goede documentatie over te vinden.

Handig om te weten is, hoe de gegevens nu opgeslagen zijn, excel of een database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou, niet zijnde PowerBI-gebruiker, inderdaad eerst opsplitsing maken van de datatypes. Zowel 1KB als 39 seconden in 1 veld wil je niet .

Ook: kan je naast bovenstaande ook aangeven waar je zelf aan denkt? Dus wat je bij openen van het topic op de [...] had ingevuld als je die niet zomaar had verwijderd ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoemie1985
de gegevens staan in excel, maar elke maand komt er dan weer een volgende bij.
Ik zat te denken om de gegevens in de kolom gespreksduur te koppelen aan het product.
Ik heb al zitten kijken naar de optie sumx, maar als ik daar handleidingen van volg kom ik op dit moment nog nergens uit en deze data moet dan ook weer gekoppeld worden aan het gsm nummer.

dus dat ik uiteindelijk een totaal krijg per gsm nummer en per product.
Dus alles staat in 1 tabel.
Ik kan dus geen relaties leggen.

@F_J_K Ik denk dat als ik die splitsing kan maken in powerbi dat ik er dan praktisch al ben, maar de vraag is hoe doe ik dat terwijl de data dus ook nog bij het juiste nummer etc blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ric00w
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 21:49
Als alles al in 1 tabel staat, dan zijn de gegevens al gekoppeld.
Wellicht zoek je de optie van een Matrix, waarbij je gsmnummer als 'Rows' gebruikt, Product als 'Columns' en Verbruik als 'Values'.

Een optie om de gegevens te splitsen is om de Excel 2 keer in te lezen 1x met alleen de telefonie gegevens en 1x met alleen verbruikssgegevens.
Deze 2 tabellen kun je vervolgens weer verbinden met een relatie ( of Appenden onder elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoemie1985
Ric00w schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:51:
Als alles al in 1 tabel staat, dan zijn de gegevens al gekoppeld.
Wellicht zoek je de optie van een Matrix, waarbij je gsmnummer als 'Rows' gebruikt, Product als 'Columns' en Verbruik als 'Values'.

Een optie om de gegevens te splitsen is om de Excel 2 keer in te lezen 1x met alleen de telefonie gegevens en 1x met alleen verbruikssgegevens.
Deze 2 tabellen kun je vervolgens weer verbinden met een relatie ( of Appenden onder elkaar).
Oke, ik ga eens naar dat eerste kijken of ik daar iets mee kan.
bij die 2e optie weet ik niet wat er dan gebeurd als ik er een 2e specificatie bij in gooi.
het is uit eindelijk de bedoeling dat ik dus per maand een verloop ga zien van wat iemand aan data verbruikt en bel minuten etc. en dat uitbreiden per product natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je weet dat dit soort Telecom Expense Management (TEM) oplossingen ook gewoon zakelijk aangeboden en onderhouden worden ?

Het nadeel is namelijk dat providers de wijze waarop ze gespecificeerde data van belkosten regelmatig veranderen. Dit kan zijn door aanpassingen in de billingsystemen, abonnementsvormen, tarieven, factuur lay-out etc. De data voor je input blijft zelden constant in telecomland en kan dus problemen gaan geven.

Geen idee of dit eenmalig is of maandelijks een terugkerend verhaal wordt maar als jij telkens uren of dagen bezig bent op je werk om dit verzorgen en bij aanpassingen nieuwe query's te gaan verzorgen is het wellicht handig om daar de tijd/kosten, frustraties, foutgevoeligheid en tijdsdruk af te wegen tegen een commercieel product ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• sjoemie1985
Breezers schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:18:
Je weet dat dit soort Telecom Expense Management (TEM) oplossingen ook gewoon zakelijk aangeboden en onderhouden worden ?

Het nadeel is namelijk dat providers de wijze waarop ze gespecificeerde data van belkosten regelmatig veranderen. Dit kan zijn door aanpassingen in de billingsystemen, abonnementsvormen, tarieven, factuur lay-out etc. De data voor je input blijft zelden constant in telecomland en kan dus problemen gaan geven.

Geen idee of dit eenmalig is of maandelijks een terugkerend verhaal wordt maar als jij telkens uren of dagen bezig bent op je werk om dit verzorgen en bij aanpassingen nieuwe query's te gaan verzorgen is het wellicht handig om daar de tijd/kosten, frustraties, foutgevoeligheid en tijdsdruk af te wegen tegen een commercieel product ?
Het is meer om tussendoor wat dingen in power bi te proberen, alleen kom ik er even niet uit hoe ik de betreffende data uit die ene kolom apart ga berekenen en dat dus niet alle gegevens in 1 keer bij elkaar worden opgeteld dus het aantal KB's bijde tijden worden opgeteld.
Pagina: 1