Toon posts:

Nest op Vaillant Ecotec Plus

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• koenmarijsse
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-12-2019
Beste,

Ik zou willen kijken om een Nest thermostaat aan te sluiten op men Vaillant Ecotec plus VCW BE 346/5-5.

Echter ziet het PCB er compleet anders uit dan de handleiding van Nest.
Ik bemerk ook geen Opentherm op het PCB.

https://photos.app.goo.gl/hSq1x5iATgNFjumo9

diagram Nest:

https://photos.app.goo.gl/CBaw5fBNRvxK7djp8

Ik vermoed:

2 en 3 waar de huidige kabel van de thermostaat is op aangesloten. Is de bus +-.
N en L op de 230V aansluiting bovenaan rechts op de PCB.
T1 en T2 aansluiting naar de nieuwe thermostaat.

Iemand een idee of dit zou kloppen?

Dank

Koen

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:47
Volgens mij klopt dat niet. eBUS kun je niet gebruiken (ondersteund die Nest niet), OpenTherm kan ook niet (ondersteund Ecotec niet). Ik ben niet super bekend met de Nest maar het beste lijkt mij de BUS niks op aansluiten. Het bruggetje verwijderen bij de 24V RT. Het bruggetje bij BURNER laten zitten. Dan 2 en 3 van de Nest aansluiten op 24V RT. BUS niks op aansluiten. N en L van de Heatlink kun je een eurostekker aan zetten of aansluiten op N en L van de Ecotec. T1 en T2 gaan naar de woonkamer (nieuwe thermostaat) over de bestaande kabel. Mogelijk dat je de Ecotec nog om moet configureren van eBUS naar On/Off als de ketel totaal niet reageert op de nieuwe thermostaat. En alles doen met de stekker van de ketel eruit natuurlijk.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• koenmarijsse
Beste Jim,
Alvast een dikke merci. Klopt inderdaad hetgeen je had vermeld.
Nest hangt er aan en werkt zoals het moet.

Groeten

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 10:57

Poenzkie

Just being Hendrick

Overigens ondersteund de Ecotec OpenTherm wel. Hier heb je alleen een special extra PCB'tje voor nodig. Ik kan alleen op jouw foto niet zien of die (links) er wel of niet in zit. Als deze er wel in zit kan je je Nest op dit bordje aansluiten en gewoon van OT gebruik maken.

Misschien dat je nog ergens aan zon bordje kan komen.

Bron: Ik heb het dit weekend op mijn eigen Ecotec Plus gedaan. Maar daar zat het bordje al in.

[Voor 21% gewijzigd door Poenzkie op 02-12-2019 10:54]

• koenmarijsse
Beste Poenzkie,
Ik heb inderdaad ook gelezen over dit bordje, echter zou deze V33 module niet compatibel zijn met de Belgische modellen van deze ketel :s.

Heb je ook een BE of NL model?

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik heb afgelopen weekend de Nest v3 hier geïnstalleerd inclusief de v33 module (deze zat niet in de ketel). Ik heb dan geen ecotec en woon in NL, heb ik bij wat zoekwerk naar de v33 module, gelezen dat inderdaad de BE ketel niet worden ondersteund, heb ik toch wel gelezen dat er een aantal BE gebruikers de v33 module werkend hebben gekregen. (gewoon zonder poespas) je zou het dus evt. kunnen gokken? wel een prijzige gok, de module kost €100,-

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03 10:57

Poenzkie

Just being Hendrick

koenmarijsse schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:23:
Beste Poenzkie,
Ik heb inderdaad ook gelezen over dit bordje, echter zou deze V33 module niet compatibel zijn met de Belgische modellen van deze ketel :s.

Heb je ook een BE of NL model?
Ah nee ik heb een NL model. Wel raar dat een NL model het wel ondersteund en een BE model niet. Dat ze voor een ander land een ander model(code) hebben snap ik. Maar dat die daadwerkelijk zo veel verschillen is dan weer raar.
geenwindows schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:16:
Ik heb afgelopen weekend de Nest v3 hier geïnstalleerd inclusief de v33 module (deze zat niet in de ketel). Ik heb dan geen ecotec en woon in NL, heb ik bij wat zoekwerk naar de v33 module, gelezen dat inderdaad de BE ketel niet worden ondersteund, heb ik toch wel gelezen dat er een aantal BE gebruikers de v33 module werkend hebben gekregen. (gewoon zonder poespas) je zou het dus evt. kunnen gokken? wel een prijzige gok, de module kost €100,-
Ja het lijkt me ook dat de ketels en de PCB's daadwerkelijk niet zo veel verschillen en dat het enige verschil is dat ze de V33 module nooit in BE hebben uitgebracht en dus ook nooit een BE versie ervan gemaakt hebben. Waardoor hij dus officieel niet ondersteund is.

[Voor 43% gewijzigd door Poenzkie op 03-12-2019 12:29]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:47
Voor 100 euro zou ik het niet doen, moduleren gaat ie toch wel op watertemperatuur.
Tenzij je persé data wilt uitlezen via OpenTherm natuurlijk maar anders ga je het moeilijk terugverdienen. Het zou overigens goed kunnen dat er een andere firmware in BE op het PCB zit maar daar durf ik geen garantie op te geven.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• koenmarijsse
Inderdaad op watertemp doet hij aan modulatie. Het is inderdaad niet de hele tijd volle gas of niks. Bordje ga ik laten voor wat het was. Een gok van 100 euro is het me niet waard.

• MK123
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-05-2020
Ook ik zit met het probleem met de Vaillant ecotec Plus en de Nest thermostaat.
Heatlink aangesloten via het boekje (OpenTherm).
Links zit een printplaatje. Zoals op deze foto.

- OT1 en OT2 aangesloten op de grijze module in de ketel (waar nu het rode lusje zit). Op de grijze module heet het alleen niet OT1 en 2 maar 0T en T. OT1 op 0T aangesloten, OT2 op T,

- T1 en T2 draad gaat naar beneden, deze aangesloten op de Nest. T1 op T1, T2 op T2.

- Stroom via stekker > stopcontact

De Nest werkt, en is gekoppeld met de Heatlink. Maar wanneer ik de temperatuur verhoog gebeurt er niks. De ketel komt ook niet in werking..

Verder twijfel ik. Moet ik het instellen als combi-ketel of ketel?

Hopelijk hebben jullie, met jullie ervaring tips voor mij!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-03 18:30
Voor de Belgen, in België zit dit printplaatje links er dus niet

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18

zerocool82

Ignorance causes chaos

Bedankt, dit topic heeft mij geholpen met de installatie van de Nest Thermostat E op mijn Vailliant Ecotec Plus. Wat mij verder nog heeft geholpen, dat is dit technisch bulletin van Vaillant (pagina 8 en 9). Hierin is ook de foto opgenomen die hierboven eerder is geplaatst (met de opentherm print).

De kabels vanuit de eBUS overgezet naar de V33 module (opentherm) en lus verwijderd; vervolgens in de Nest Thermostat E de kabels op OT1 en OT2 aangesloten.

[Voor 26% gewijzigd door zerocool82 op 07-08-2020 12:48]

• Sabr3
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-09-2020
Ik had overal gezocht en kon geen definitief antwoord vinden, dus heb ik het gokje gewaagd. Ik heb een Vaillant EcoTec Plus ketel, de Belgische versie. Ik heb mij de V33 module aangekocht (op sommige plaatsen staat V33 en op andere VR33, je moet naar Vaillant 0020017895 zoeken) en deze geïnstalleerd.
Deze aangesloten en de RT24 terug overbrugd, dit had ik gezien in een technisch bulletin van Vaillant.
De OT1 en OT2 van de Nest Heatlink aangesloten op de OT en T van de printplaat, polariteit maakt niet uit.
En dit WERKT, ik heb geen problemen communicatie verloopt vlot, voor zowel warm water als verwarming.

Sabr3 :*)

• ravir123
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-11-2020
Beste,

Ik heb ook een Belgische Vaillant Ecotec ketel. Het VR33 kaartje stak gisteren in de brievenbus.
Kan u eventueel een foto sturen van uw huidige setup? Inclusief aansluiting NEST?

Kwestie van niet te zitten prullen en het ineens juist aan te sluiten.

Alvast bedankt !

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

ravir123 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:02:
Beste,

Ik heb ook een Belgische Vaillant Ecotec ketel. Het VR33 kaartje stak gisteren in de brievenbus.
Kan u eventueel een foto sturen van uw huidige setup? Inclusief aansluiting NEST?

Kwestie van niet te zitten prullen en het ineens juist aan te sluiten.

Alvast bedankt !
Je kan het beste het technisch bulletin bekijken vanuit mijn post en de informatie in de post van @Sabr3, dan zou er niets mis mogen gaan.

• ravir123
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-11-2020
Ok bedankt!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 22:48

ST10©DE

Dus.............

Sabr3 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:27:

De OT1 en OT2 van de Nest Heatlink aangesloten op de OT en T van de printplaat, polariteit maakt niet uit.

Ik ben hier ook mee bezig maak ik krijg denk ik een communicatie fout. In bovenstaande post wordt gesteld dat de polariteit niet uit maakt maar in de handleiding lees ik wat anders?

3. Let op de poling van de aansluitingen
Bron: https://www.vaillant.nl/d...-0020116691-05-272298.pdf pagina 18 artikel 5.9.5

Ook in de handleiding van de VR33 staat :
- Sluit de externethermostaat (3) op de OpenThermmodule VR 33 aan.
- Neem de poling van de aansluitingen in acht

Bijkomende vraag: Als ik de VR 33 geinstalleerd heb, moet ik dan nog wat op de ketel instellen dat hij gebruik moet maken van OpenTherm?

[Voor 8% gewijzigd door ST10©DE op 23-10-2020 12:30]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

ST10©DE schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Ik ben hier ook mee bezig maak ik krijg denk ik een communicatie fout. In bovenstaande post wordt gesteld dat de polariteit niet uit maakt maar in de handleiding lees ik wat anders?

3. Let op de poling van de aansluitingen
Bron: https://www.vaillant.nl/d...-0020116691-05-272298.pdf pagina 18 artikel 5.9.5

Ook in de handleiding van de VR33 staat :
- Sluit de externethermostaat (3) op de OpenThermmodule VR 33 aan.
- Neem de poling van de aansluitingen in acht

Bijkomende vraag: Als ik de VR 33 geinstalleerd heb, moet ik dan nog wat op de ketel instellen dat hij gebruik moet maken van OpenTherm?
Nee op de ketel zelf hoef je niets in te stellen (de thermostaat zorgt voor de aansturing).

• Sinamics
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 12:51
Nog even ter bevestiging voor de eigenaars van het Belgische model.
Ik had overal gezocht en kon geen definitief antwoord vinden, dus heb ik het gokje gewaagd. Ik heb een Vaillant EcoTec Plus ketel, de Belgische versie. Ik heb mij de V33 module aangekocht (op sommige plaatsen staat V33 en op andere VR33, je moet naar Vaillant 0020017895 zoeken) en deze geïnstalleerd.
Deze aangesloten en de RT24 terug overbrugd, dit had ik gezien in een technisch bulletin van Vaillant.
En dit WERKT, ik heb geen problemen communicatie verloopt vlot, voor zowel warm water als verwarming.

Nog even ter bevesting. De ketel moduleert dan ook?

• robin33393
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-03-2021

Dag Sabr3,

Zou je aub een foto willen nemen van de bedrading (EBUS, RT24 en de VCR33)?

Heb je ook opnieuw een brugje gezet op de ebus? of staat die nog open bij u?

Deze Belgische ketel doet precies wat moeilijker :) (VCW 346)

Bedankt voor je reply!
Groeten,
Robin

• Dailybits
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-03 19:41
Zonet ook de VR33 printplaat in mijn Belgische Vaillant gasketel gemonteerd. Dit voor mijn Netatmo modulerende thermostaat.

Waar je moet opletten:
  1. Zet de zekering van je gasketel af en zorg dat je NIET statisch geladen bent (printplaten vinden dat niet leuk).
  2. De aansturing van je slimme thermostaat (zwarte en grijze draad) op de juiste plaats aansluiten (OT/T aansluiting). Richting maakt hierbij niet uit. Bij ontvangst zal je zien dat er een rode jumper hierop zit, die je dus eerst weghaalt.
  3. De X32 kabel van het printplaatje aansluiten op de X31 uitsparing op de grote bestaande printplaat.
  4. Voorheen had ik mijn Netatmo slimme thermostaat op poort 3-4 hangen (zie deze foto van tijdens de installatie eind november waar de rode jumper zit). Deze rode jumper/overbrugging moet je dus nu terug plaatsen!

Wanneer je alles goed aansluit en de zekering opzet ter test zal je zien dat de LED op het X33 printplaatje rustig begint te knipperen.

Nu enkele uren later werkt nog altijd alles mooi. Ik heb wel even mijn Netatmo relay terug moet verbinden met de wifi.

• Sebas-r
  • Laatst online: 14-02-2021
Hi allemaal!

https://www.klusidee.nl/F...t-ecotec-plus-vhr.116280/

Aangesloten zoals op dit forum! Zou moeten werken maar krijg geen stroom in mijn heatlink en daarmee ook niet in mijn thermostaat. Heb jij, of iemand anders enig idee hoe dit kan? Zodra ik de thermostaat weer direct aansluit op de blauwe en rode kabel die OT1 en OT2 ingingen krijgt de thermostaat wel stroom.
Heeft dit wellicht iets te maken met blauw en rood draad dat verkeerd om in de heatlink is gestopt? Had nu blauw in OT1 en rood in OT2.

hieronder zie je mijn voor foto! Na foto was nagenoeg gelijk aan die van Topic starter daar!

• ChrisPBacon
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-04-2021
Hey gasten,

Met behulp van jullie reacties in dit topic heb ik in eerste instantie de Nest correct kunnen koppelen met de Vaillant ketel via aan/uit . Nadien ook gewaagd om de OpenTherm module te bestellen en tot mijn eigen verbazing werkte dit ook snel zonder veel geknoei. (Belgische ketel)
Het enige dat ik anders heb gedaan dan in dit topic al beschreven staat is klem X31 van de OT module gekoppeld met X31 van de hoofdprintplaat. De hoofdprintplaat van de ketel had geen X32 en het leek mij het meest logisch om 31-31 te koppelen ipv 31-32. De OT module kwam standaard met de kabels verbonden op X32 maar dit was gewoon kwestie van de klem te hersteken.

Dit werkt nu al een aantal weken goed, maar ik blijf met 1 vraag zitten. Bij omschakelen van de Nest thermostaat op OpenTherm komt er een instelling bij: "Voorloop" of in het Engels "Supply". Deze staat standaard op 75 graden en ik heb dit ook zo gelaten.
Ik blijf me afvragen wat deze waarde moet zijn, kan ik dat ergens te weten komen? Ik heb er al naar gegoogled maar ben niet tot een duidelijk antwoord gekomen. Iemand van jullie die hier meer weet van heeft? Waar slaat deze waarde op? Wat zal er veranderen in de verwarmingsloop bij het aanpassen van deze waarde?

Alvast bedankt!
ChrisP

• 2Crazy187
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-02 11:37
Goede avond iedereen,

Ik heb een ecotec plus vcw 346 (Belgische ketel) waarbij men een kamerthermostaat van Vaillant op hebben gemonteerd namelijk een VRT 350.
Nu zou ik graag hier een slimme thermostaat op willen aansluiten en dacht eventueel hier via domoticz te werken. Ik wil mijn thermostaat van op afstand kunnen bedienen.
Ik heb jullie reacties hierboven gelezen maar ik weet niet als dit mogelijk is? Zo ja, heeft hier iemand een kleine handleiding van?
En welk hardware moet ik nog bij aanschaffen?

Alvast bedankt!

• re-enter
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-10-2021
Heb zelfde setup als 2Crazy187.
Ik wil mijn thermostaat in een andere ruimte gebruiken (liefst draadloos), maar ik lees veel negatieve dingen over Vaillant Vsmart draadloze thermostaat.

nie pleuie (Asus vento 3600 rood, zo mmmm)

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-03 22:55
re-enter schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:34:
Heb zelfde setup als 2Crazy187.
Ik wil mijn thermostaat in een andere ruimte gebruiken (liefst draadloos), maar ik lees veel negatieve dingen over Vaillant Vsmart draadloze thermostaat.
Geheel dezelfde setup als bovenstaande 2. Vaillant EcoTec Plus VCW BE 346/5-5 en VRT 50 thermostaat.
Ik kan er dus al vanuit gaan dat mijn belgische ketel niet over Opentherm beschikt?

Wat zijn mijn opties?

Lukt dit via EBUS of AAN/UIT maar zoja is dit dan wel interessant?

Of een bijkomende V33 module aankopen maar niet alle ketels zouden deze ondersteunen? (gelieve link te plaatsen van gebruikers die deze aangeschaft hebben en deze werkt).

Ik ben echt een leek op dit vlak dus vraag mij ook af dit haalbaar is om zelf allemaal te doen? Met een uitgebreide uitleg zou dit wel moeten lukken maar zal toch met een bang hartje worden :P

edit: vergeten te melden dat ik voor een tado ga. Kan deze evt gewoon via EBUS gebruikt worden en is dit nadelig tov een V33 module met Opentherm?

[Voor 7% gewijzigd door Sunz op 31-10-2021 15:45]

• brthfs
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-03 18:37
Beste,
Toch even de tijd genomen om hier te reageren.

Ikzelf heb sinds 2 weken een Belgische Vaillant ketel VCW 346/5-5 en een Honeywell Lyric T6.
Voor de installateur was deze nog perfect, maar hij kon alleen maar aangesloten worden op aan/uit daar Vaillant officieel in BE alleen aan/uit of ebus ondersteund.
Na de installatie bleek dat de slimme thermostaat en de nieuwe gaswandketel niet goed samenwerkten.
De thermostaat probeerde een goed schema aan te houden voor te warmen, maar door het moduleren en de branderwachttijd, wist de thermostaat het niet meer... Die aan/uit relais ging hier constant...
Wat in de app leek op 9u brandtijd per dag (voorheen met de Bulex ging die nooit over de 3u)

Na het verlagen van de brandderwachttijd in het diagnose menu naar 2u en het aanpassen van de CV-lading naar 30kw, werkte alles al iets beter, maar niet perfect. De thermostaat wist trouwens nog steeds niet wat er gebeurde en waneer er gemoduleerd werd of wanneer er wel volle kracht gebrand werd.

Ik heb de gok gewaagd en dit kaartje besteld bij onze noorderburen:
https://www.installatieva...omm-open-therm-0020017895

Na installatie werkt alles perfect. De Lyric T6 spreekt perfect OpenTherm en volgens de Vaillant is er een eBus thermostaat verbonden. De ketel draait nu optimaal.

Indien iemand meer dient te weten, vraag gerust!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hdehaseleer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-11-2022
Dag

Verleden week werden mijn oude ketel en boiler vervangen.
Ik had gekozen voor een Vaillant Ecotec Plus, o.a. omdat er op de website duidelijk stond dat
Vaillant Opentherm supporteert en hierdoor compatibel zijn met 97% van de thermostaten.

Maar blijkbaar mocht de officiële installateur deze VR33 Opentherm module niet installeren. Hij heeft hiervoor zelfs de technische dienst België gecontacteerd.
Maar in Nederland mag die VR33 Opentherm module WEL worden geïnstalleerd.

Nu voel ik mij wel bedrogen.
Mijn thermostaat werd dus in on/off mode op de Vaillant aangesloten waardoor de werking niet efficiënt gebeurt (en zal resulteren in extra gasverbruik).

Ik ga er zelfs van uit dat dit gewoon niet kan.
1) Waarom bevoordeelt Vaillant de Nederlanders? Dit is tegen het gelijkheidsbeginsel van Europeanen.
2) Misbruikt Vaillant België hun monopolie positie om hun eigen markt te bevoordelen (lees: hun dure thermostaten en verouderde ebus)

Kan een Nederlander mij bevestigen dat zijn installateur RECENT WEL de VR33 Opentherm module mocht installeren? Of een Belg waar dit RECENT WEL mocht

Heeft er iemand advies voor mij? Ik denk dat ik advies bij Testaankoop/consumentenbond zal vragen
PS: Ik zou de VR33 zelf kunnen aankopen en installeren. Maar dit doe ik voorlopig niet omdat Vaillant dit zeker zal misbruiken om geen garantie meer te bieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• felixbbb031
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-08-2022
zerocool82 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:30:
Bedankt, dit topic heeft mij geholpen met de installatie van de Nest Thermostat E op mijn Vailliant Ecotec Plus. Wat mij verder nog heeft geholpen, dat is dit technisch bulletin van Vaillant (pagina 8 en 9). Hierin is ook de foto opgenomen die hierboven eerder is geplaatst (met de opentherm print).

De kabels vanuit de eBUS overgezet naar de V33 module (opentherm) en lus verwijderd; vervolgens in de Nest Thermostat E de kabels op OT1 en OT2 aangesloten.
HI. Heb je nog technisch bulletin? omdat de link niet werkt

• Dr-Phil
  • Laatst online: 22-03 20:45
felixbbb031 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 07:50:
[...]

HI. Heb je nog technisch bulletin? omdat de link niet werkt
https://www.vaillant.nl/p...-2013-nummer-2-247856.pdf

Ik ga binnenkort ook mogelijks de stap zetten om ons huis te voorzien van een Tado systeem. We huren van mijn schoonouders maar zijn dus in overleg om 1 en ander te upgraden om ons verbruik omlaag te krijgen.

We gaan eerst eens even kijken of onze boiler (Vaillant VCW 376 BE) de V(R)33 er in heeft zitten. Indien niet, dan gaan we deze aankopen en proberen aan te (laten) sluiten.
Hopelijk krijgen we dit alles gedaan zonder al te veel problemen. Ons verbruik zit enorm hoog dus hopelijk kan deze setup het 1 en ander opvangen.

Maar ehm als ik het dus goed begrijp heeft Vaillant in Belgie standaard aan/uit systemen, op deze modellen? Als die V33 modules er standaard niet in zitten. Ik snap niet goed waarom men dat zou doen. Dat is toch een rechtstreeks nadeel tov andere merken, neem ik aan?

• MaartenDu
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-03 14:57
Belgische Vaillant ecoTEC plus VCW 296, zonder OpenTherm voorziening. Dus heb ook eens een VR33 printplaatje besteld.

Huidige thermostaat (on/off) aansluiting losgemaakt van de 24V=RT steekmodule, VR33 links in de ketel geschoven en vastgeklikt op X31 van de originele printplaat, brug verplaatst naar de 24V=RT en nieuwe thermostaat (OpenTherm) aansluiting op de VR33 bevestigd.

Klaar. Werkt.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 17:40
Hier ook een VCW296 - maar een eBus adapter besteld - https://adapter.ebusd.eu/index.en.html - op zich goedkoper dan het Vaillant printje.
Dit gekoppeld via MQTT (via ebusd) aan HomeAssistant (maar ook aan grafana/influxdb), en dan kan je een hoop extra data eruit krijgen - of zelf gaan aansturen.

Yamaha AX-397, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Tomeranaray
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-11-2022
hdehaseleer schreef op maandag 20 juni 2022 @ 01:15:
Dag
Nu voel ik mij wel bedrogen.
Mijn thermostaat werd dus in on/off mode op de Vaillant aangesloten waardoor de werking niet efficiënt gebeurt (en zal resulteren in extra gasverbruik).

Ik ga er zelfs van uit dat dit gewoon niet kan.
1) Waarom bevoordeelt Vaillant de Nederlanders? Dit is tegen het gelijkheidsbeginsel van Europeanen.
2) Misbruikt Vaillant België hun monopolie positie om hun eigen markt te bevoordelen (lees: hun dure thermostaten en verouderde ebus)

Kan een Nederlander mij bevestigen dat zijn installateur RECENT WEL de VR33 Opentherm module mocht installeren? Of een Belg waar dit RECENT WEL mocht

Heeft er iemand advies voor mij? Ik denk dat ik advies bij Testaankoop/consumentenbond zal vragen
PS: Ik zou de VR33 zelf kunnen aankopen en installeren. Maar dit doe ik voorlopig niet omdat Vaillant dit zeker zal misbruiken om geen garantie meer te bieden.
Je hebt helemaal gelijk. De reden is dat het in Nederland het verplicht is voor fabrikanten om OpenTherm te ondersteunen. In België bvb niet, dus wil Vaillant daar enkel hun eBus thermostaten aan de man brengen.

Ik heb zelf een VR33 module gekocht en geïnstalleerd. En met mijn Nest V3 heb ik nu een perfect werkend modulerend systeem met een Belgische Vaillant. Geen idee hoe het nu met de garantie zit. Dus ideaal is deze situatie zeker niet.

• Dr-Phil
  • Laatst online: 22-03 20:45
zelfde hier : we hebben de VR33 module besteld en laten plaatsen, nieuwe ventielen in alle radiatoren, en dan een Tado systeem er op aangesloten. Werkt perfect, onze Vaillant ketel is nu opentherm en heel het huis (11 radiatorknoppen van Tado) wordt nu modulerend aangestuurd via onze slimme thermostaat.

Het is dus perfect mogelijk , alleen moet je even het risico durven nemen dat alles zomaar zal werken zoals je op fora zoals deze leest. Maar het was de moeite waard en hopelijk besparen we deze winter heel wat op ons gasverbruik!

• Hombr8ten
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-11-2022
Ik heb een netatmo modulerende thermostaat geplaatst met v33 in eco TEC plus Nederland! Ik wil nu overal de netatmo thermostaatknoppen op de radiatoren plaatsen! Ik heb het volgens mij goed aangesloten, maar nu blijft de ketel branden! Moet ik iets in de ketel omzetten of resetten?

• NickV1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 11:29
MK123 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 00:18:
Ook ik zit met het probleem met de Vaillant ecotec Plus en de Nest thermostaat.
Heatlink aangesloten via het boekje (OpenTherm).
Links zit een printplaatje. Zoals op deze foto. [Afbeelding]

- OT1 en OT2 aangesloten op de grijze module in de ketel (waar nu het rode lusje zit). Op de grijze module heet het alleen niet OT1 en 2 maar 0T en T. OT1 op 0T aangesloten, OT2 op T,

- T1 en T2 draad gaat naar beneden, deze aangesloten op de Nest. T1 op T1, T2 op T2.

- Stroom via stekker > stopcontact

De Nest werkt, en is gekoppeld met de Heatlink. Maar wanneer ik de temperatuur verhoog gebeurt er niks. De ketel komt ook niet in werking..

Verder twijfel ik. Moet ik het instellen als combi-ketel of ketel?

Hopelijk hebben jullie, met jullie ervaring tips voor mij!
Heb je deze ondertussen werkende gekregen? Ik heb net hetzelfde probleeem

• NickV1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 11:29
Ik heb een Vaillant EcoTec Plus met VR70 module. Ik heb in de ketel de opentherm module VR33 geplaatst en vervolgens de heatlink aangesloten + thermostaat. Er is connectie tussen de heatlink en de Nest thermostaat (heb alles kunnen instellen).

Het probleem dat zich nu voordoet is dat het warm water opwarmt dat verloopt zonder problemen. Maar wanneer ik de temperatuur wil wijzigen op de nest geeft deze aan dat deze op verwarmen staat maar de ketel slaat niet aan en bijgevolg blijft de temperatuur dezelfde.

Iemand enig idee waar het probleem ligt?

• Xavvv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-02 22:02
ChrisPBacon schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:53:

Dit werkt nu al een aantal weken goed, maar ik blijf met 1 vraag zitten. Bij omschakelen van de Nest thermostaat op OpenTherm komt er een instelling bij: "Voorloop" of in het Engels "Supply". Deze staat standaard op 75 graden en ik heb dit ook zo gelaten.
Ik blijf me afvragen wat deze waarde moet zijn, kan ik dat ergens te weten komen? Ik heb er al naar gegoogled maar ben niet tot een duidelijk antwoord gekomen. Iemand van jullie die hier meer weet van heeft? Waar slaat deze waarde op? Wat zal er veranderen in de verwarmingsloop bij het aanpassen van deze waarde?

Alvast bedankt!
ChrisP
Kan zijn dat het de gestreven water temperatur is voor de ketel. Tenminste is 75° als fabriekinstelling op de ecotec plus 306/3-5. Kijk naar jou model aan het eind van de installatie pdf om zeker te zijn of gewoon veranderd die waarde tot 65° en meet de water temperatuur.

Voor sanitaire is boven 65° belangrijk tegen bacterien (alhoewel men zegt dat in kleine gebouw, zonder al teveel dood hoek, is chlore voldoende). Voor warmte zou kunnen dat beneden 65° veilig is. Nog nooit aan gedacht.

Ps franstallig.

• Paul82
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
NickV1 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:33:
Ik heb een Vaillant EcoTec Plus met VR70 module. Ik heb in de ketel de opentherm module VR33 geplaatst en vervolgens de heatlink aangesloten + thermostaat. Er is connectie tussen de heatlink en de Nest thermostaat (heb alles kunnen instellen).

Het probleem dat zich nu voordoet is dat het warm water opwarmt dat verloopt zonder problemen. Maar wanneer ik de temperatuur wil wijzigen op de nest geeft deze aan dat deze op verwarmen staat maar de ketel slaat niet aan en bijgevolg blijft de temperatuur dezelfde.

Iemand enig idee waar het probleem ligt?
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben.

Ik heb dinsdag de Nest aangesloten op de Vaillant Ecotec plus.
Er is een (draadloze) verbinding tussen thermostaat en Heatlink.
Echter lijkt de Heatlink geen verbinding te hebben met de ketel, maar als ik de draden (OT1 en OT2) weer aansluit op de oude thermostaat (Vaillant vSmart) is er wel verbinding.
Bij mij is het alleen andersom, ik draai mijn thermostaat naar beneden en zelfs uit, maar de ketel blijft verwarmen tot 21 graden. Duur geintje in deze tijd.

Dus ook benieuwd naar de oplossing hierop.

• Dylanvwieringen
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-03 13:22
Hoop dat iemand mij kan helpen. Ben zelf niet heel technisch maar mijn google nest reageert niet op mijn cvketel. De heatlink heb ik aangesloten via kabel t1 en t2 van de thermostaat. Daarna ot1 en ot2 aangesloten op de heatlink vanuit de ketel 24v en RT. Dit bleek niet te werken. Naar aanleiding van deze topic de kabels vanuit 24v en RT aangesloten op 2 en 3 van de heatlink maar ook dit mocht niet baten. Configuratie van de CV ketel kan ik niet vinden. Ik wilde proberen om de eBUS uit te schakelen. Wie o wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank!

• Dylanvwieringen
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-03 13:22

Hierbij de foto
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee