Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SATA naar NVME kloon -> inaccessible boot device

Pagina: 1
Acties:

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:21
Beste Tweakers,

Normaal kom ik er met computergerelateerde problemen wel uit, zelfs met de hulp van Google. Maar nu ben ik echt lost na al van alles geprobeerd te hebben.

Situatie
Mijn game-pc heeft op dit moment 2 SSD's. Een SATA 2,5 inch Samsung 840 van 120GB en een SATA m.2 Crucial MX500 van 500GB. Op de Samsung staat Windows 10, de programma's en persoonlijke data. Op de Crucial staan alle spellen.

Ik wil de Samsung 840 vervangen door een nieuwe Kingston A2000 500GB nvme SSD. Deze plaats ik in het lege PCI x4 slot op het moederbord. Ik heb al vaker SSD's gekloond en dat ging (uiteindelijk) altijd goed. Dus ik dacht: "hoe moeilijk kan het zijn, kingston erbij, SSD klonen met Minitool Partition Wizard, rebooten, in BIOS opstartvolgorde aanpassen en klaar".

Boy what was I wrong.

Wat gaat er goed?
- De kingston wordt herkend in de BIOS
- De kingston wordt herkend in Windows, en kan er ook gewoon een partitie op maken en normaal gebruiken. De kingston heb ik geïnitialiseerd als GPT drive.
- De kloon gaat goed, geen foutmeldingen. Ik heb de volgende programma's geprobeerd: Minitool Partition Wizard, Macrium Reflect Free, AOMEI backupper, clonezilla, Acronis True Image.
- Ik zie in de BIOS bij de boot options 'Windows boot manager (kingston)' staan en kan die als eerste boot selecteren.

Wat gaat er mis?
Het na de kloon opstarten van Windows vanaf de kingston. In eerste instantie krijg ik het ronddraaiend cirkeltje met de puntjes, daarna een blauw scherm met de melding INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE. Daarna volgt een reboot. Dit is in alle gevallen zo, geen andere foutmeldingen.

Wat heb ik al geprobeerd?
  • In totaal 5 verschillende kloonprogramma's
  • Klonen vanuit Windows
  • Klonen vanuit Windows met een reboot, waarna de kloon verder gaat zodat er onafhankelijk van windows gekopieerd wordt
  • De originele samsung stond al ingedeeld als GPT drive, maar in de BIOS stond bij Storage Boot Option Control: Legacy only. De eerste kloon was dus met deze instelling wat dus al fout ging. Dit heb ik daarna aangepast naar UEFI only. Daarna meerdere keren gekloond met hetzelfde resultaat
  • Op basis hiervan ook MRB2GPT conversies geprobeerd op aanraden van enkele google hits, maar die mislukten allemaal (waarschijnlijk omdat de schijf al GPT was)
  • Met een windows herstel usb stick en diskpart de schijfletters aangepast omdat ergens op internet stond dat de windows partitie altijd de c moet zijn en dit na de kloon niet zo is. Zelfs forceren op basis van GUID
  • Vanuit Windows vanaf de samsung een systeemkopie gemaakt naar een externe harde schijf om die vervolgens via de Windows recovery terug te zetten op de kingston (na een nieuwe kloon uitgevoerd te hebben). Op het moment dat deze actie begint krijg ik een lange foutmelding dat het toch niet gaat omdat er geen systeemschijf gevonden kan worden
  • In de BIOS de optie Other PCI Device ROM Priority: Legacy only aangepast naar UEFI only. Geen verschil in resultaat
  • Windows opstartherstel vanaf een usb stick. Dit geeft een foutmelding dat herstellen niet mogelijk is
  • Met de originele samsung een herstelpunt gemaakt, om vervolgens via windows herstel vanaf een usb stick dit herstelpunt op de kingston te kiezen. Dit mag ook niet en resulteert in een foutmelding
  • Via google de eerste hits doorgelopen waarbij ik gegoogled heb naar zowel de foutmelding als naar 'klonen naar een nvme drive'. Maar alle how-to's en op fora is het toch zo dat het vrij simpel zou moeten zijn. Of anders via een herstelpunt of opstartherstel. Ook nog via 1 forum een validatie geprobeerd van de samsung, maar zelfs dat resulteert in een foutmelding
  • BIOS geupdate naar de laatste versie, aangezien er ook ergens verbeterde m.2 SSD ondersteuning bij zat. Daarna weer gekloond. Geen verschil in resultaat
  • Hier op het forum gezocht, maar ook hier gaan alle topics uit van het standaard kloonproces
  • In de BIOS de instelling Storage Boot Option Controltoch op Legacy only gezet, nogmaals gekloond. Hetzelfde resultaat.
Relevante hardware
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 126,-€ 126,-
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 138,-€ 138,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 500GB€ 66,89€ 66,89
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 774,32

Ik hoop dat er hier tweakers zijn die nog ideeën hebben of zelfs de oplossing voor mijn probleem. Ik denk zelf dat er toch ergens een vinkje of setting verkeerd staat omdat ik naar een nvme drive kloon. Ik zal de Legacy only optie nog proberen en het resultaat hier neer zetten. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Edit:
De enige overgebleven optie ook uitgesloten, met de BIOS op legacy only hetzelfde resultaat. Post aangepast.
Ik ben door mijn opties heen, ik ben bang dat het vanavond toch een fresh install van Windows wordt.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:21
Dit topic mag dicht, inmiddels een verse install van Windows 10 gedaan op de nieuwe nvme SSD.