Ik heb van een kennis de vraag gekregen of ik wil kijken naar zijn pc. Prima, geen probleem. PC zou continue BSOD's geven, en o.a. een melding over een corrupte main bios. Betreft een socket 2011 moederbord (Gigabyte GA-X79-UD3) met waterkoeling. De pc is gisteravond met de auto gebracht, onduidelijk hoe (staand of liggend). Nu viel het mij gisteren al op dat bij de CPU koeler een flinke luchtbel zit. Gisteravond geprobeerd PC (heel kort, enkele seconden) aan te krijgen maar de flow lijkt niet op gang te komen. Hierop de pomp los aangesloten op een andere pc, maar de luchtbel blijft op zijn plek, ook als ik de pc wat achterover kantel zodat de pomp wat meer vloeistof heeft.
Echter, ik heb verder geen ervaring met waterkoeling, en weet niet goed hoe nu verder.
Setup:
Moederbord: Gigabyte GA-X79-UD3
Processor: Onbekend
Geheugen: 4 x DDR3
Videokaarten: 2 keer Nvidia in SLI, types onbekend
Voeding: Corsair AX760
Waterkoeling:
Drive bay reservoir + pomp: X5PC Drive D5T-38/000
CPU: X5PC cpu block met backplate
2 keer full cover watergekoelde videokaarten, blokken zijn van AquaComputer.
1 x 120MM rad (Pull) en 1 x 240mm rad (Push & Pull).
- Onbekend hoe lang de vloeistof er al in zit, ook onbekend wát voor vloeistof (er is in ieder geval kleurstof toegevoegd). Er lijken geen algen in het systeem te zitten.
- PC heeft eens een beetje gelekt. Dit is ook in het reservoir te zijn (waterstand is iets lager). Gisteravond heeft deze ook licht gelekt, onduidelijk waar het precies weg komt. Hardware lijkt verder helemaal brandschoon.
- Reservoir kan niet eenvoudig verwijderd worden. Naar achteren lukt niet i.v.m. moederbord en kast, naar voren niet i.v.m. de slangen.
- Set heeft géén drain tube.
- Slangen zijn verkleurd, is dit een hint? Of zou het door UV invloed komen?
- PC is erg stoffig, ga ik mee verder zodra de loop functioneert.
Geprobeerd:
- Pomp los via een andere laten lopen in de hoop dat de set op gang komt, geen resultaat.
- Alle kanten op gekanteld in de hoop de luchtbel er doorheen te krijgen.
- Geprobeerd reservoir naar voren te krijgen om een betere blik erop te kunnen werpen, maar dit lukt niet.
Foto's:

Echter, ik heb verder geen ervaring met waterkoeling, en weet niet goed hoe nu verder.
Setup:
Moederbord: Gigabyte GA-X79-UD3
Processor: Onbekend
Geheugen: 4 x DDR3
Videokaarten: 2 keer Nvidia in SLI, types onbekend
Voeding: Corsair AX760
Waterkoeling:
Drive bay reservoir + pomp: X5PC Drive D5T-38/000
CPU: X5PC cpu block met backplate
2 keer full cover watergekoelde videokaarten, blokken zijn van AquaComputer.
1 x 120MM rad (Pull) en 1 x 240mm rad (Push & Pull).
- Onbekend hoe lang de vloeistof er al in zit, ook onbekend wát voor vloeistof (er is in ieder geval kleurstof toegevoegd). Er lijken geen algen in het systeem te zitten.
- PC heeft eens een beetje gelekt. Dit is ook in het reservoir te zijn (waterstand is iets lager). Gisteravond heeft deze ook licht gelekt, onduidelijk waar het precies weg komt. Hardware lijkt verder helemaal brandschoon.
- Reservoir kan niet eenvoudig verwijderd worden. Naar achteren lukt niet i.v.m. moederbord en kast, naar voren niet i.v.m. de slangen.
- Set heeft géén drain tube.
- Slangen zijn verkleurd, is dit een hint? Of zou het door UV invloed komen?
- PC is erg stoffig, ga ik mee verder zodra de loop functioneert.
Geprobeerd:
- Pomp los via een andere laten lopen in de hoop dat de set op gang komt, geen resultaat.
- Alle kanten op gekanteld in de hoop de luchtbel er doorheen te krijgen.
- Geprobeerd reservoir naar voren te krijgen om een betere blik erop te kunnen werpen, maar dit lukt niet.
Foto's:

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross