[Waterkoeling] Loop komt niet op gang

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik heb van een kennis de vraag gekregen of ik wil kijken naar zijn pc. Prima, geen probleem. PC zou continue BSOD's geven, en o.a. een melding over een corrupte main bios. Betreft een socket 2011 moederbord (Gigabyte GA-X79-UD3) met waterkoeling. De pc is gisteravond met de auto gebracht, onduidelijk hoe (staand of liggend). Nu viel het mij gisteren al op dat bij de CPU koeler een flinke luchtbel zit. Gisteravond geprobeerd PC (heel kort, enkele seconden) aan te krijgen maar de flow lijkt niet op gang te komen. Hierop de pomp los aangesloten op een andere pc, maar de luchtbel blijft op zijn plek, ook als ik de pc wat achterover kantel zodat de pomp wat meer vloeistof heeft.

Echter, ik heb verder geen ervaring met waterkoeling, en weet niet goed hoe nu verder.

Setup:
Moederbord: Gigabyte GA-X79-UD3
Processor: Onbekend
Geheugen: 4 x DDR3
Videokaarten: 2 keer Nvidia in SLI, types onbekend
Voeding: Corsair AX760

Waterkoeling:
Drive bay reservoir + pomp: X5PC Drive D5T-38/000
CPU: X5PC cpu block met backplate
2 keer full cover watergekoelde videokaarten, blokken zijn van AquaComputer.
1 x 120MM rad (Pull) en 1 x 240mm rad (Push & Pull).

- Onbekend hoe lang de vloeistof er al in zit, ook onbekend wát voor vloeistof (er is in ieder geval kleurstof toegevoegd). Er lijken geen algen in het systeem te zitten.
- PC heeft eens een beetje gelekt. Dit is ook in het reservoir te zijn (waterstand is iets lager). Gisteravond heeft deze ook licht gelekt, onduidelijk waar het precies weg komt. Hardware lijkt verder helemaal brandschoon.
- Reservoir kan niet eenvoudig verwijderd worden. Naar achteren lukt niet i.v.m. moederbord en kast, naar voren niet i.v.m. de slangen.
- Set heeft géén drain tube.
- Slangen zijn verkleurd, is dit een hint? Of zou het door UV invloed komen?
- PC is erg stoffig, ga ik mee verder zodra de loop functioneert.

Geprobeerd:
- Pomp los via een andere laten lopen in de hoop dat de set op gang komt, geen resultaat.
- Alle kanten op gekanteld in de hoop de luchtbel er doorheen te krijgen.
- Geprobeerd reservoir naar voren te krijgen om een betere blik erop te kunnen werpen, maar dit lukt niet.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9HVWpuWugkg72Eyh5r8AhlGR/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xdDZkMZVfIiPP1htUOO0G4PE/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/udaviik9jhAqq82zDJRaVc0J/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/857UDMz68NIAu4L5ONTGcKua/medium.jpg

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loop leeghalen en schoonmaken. Alle andere opties gaan sowieso niet werken voordat je dat hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:15:
Loop leeghalen en schoonmaken. Alle andere opties gaan sowieso niet werken voordat je dat hebt gedaan.
@The Executer Precies dat..
Het ziet er naar uit dat de loop al jaren geen onderhoud meer heeft gehad en zeker met flexibele slangen is dat een kwalijke zaak. Hopen dat het blok niet helemaal verstopt zit, anders is het even poetsen.
Ik had er wel even naar willen kijken, maar ik zie dat je in Friesland woont (precies andere kant van Nederland :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Oh boy... waar ben ik aan begonnen. Is er niet enig manier hoe ik dit (misschien dan maar voorlopig) even vooruit kan schuiven en mij eerst kan richten op de hardware? Alles uitbouwen gaat hem ook niet worden, videokaarten en CPU hebben full cover dus daar kan ik ook niets mee (in de zin van tijdelijk een luchtkoeler erop te zetten).

Overigens, het water is gewoon compleet helder verder. Hier kan ik niets aan ontdekken. Ik vermoedt dat als de luchtbel eruit is, het wel op gang gaat komen. Daarnaast vermoedt ik dat ik bij het vullen ook tegen dit probleem (lucht) aan ga lopen en zal ik ook dan moeten zien hoe het eruit te krijgen is. Iemand tips?

[ Voor 20% gewijzigd door The Executer op 27-11-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Executer schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:14:
Oh boy... waar ben ik aan begonnen. Is er niet enig manier hoe ik dit (misschien dan maar voorlopig) even vooruit kan schuiven en mij eerst kan richten op de hardware? Alles uitbouwen gaat hem ook niet worden, videokaarten en CPU hebben full cover dus daar kan ik ook niets mee (in de zin van tijdelijk een luchtkoeler erop te zetten).

Overigens, het water is gewoon compleet helder verder. Hier kan ik niets aan ontdekken. Ik vermoedt dat als de luchtbel eruit is, het wel op gang gaat komen. Daarnaast vermoedt ik dat ik bij het vullen ook tegen dit probleem (lucht) aan ga lopen en zal ik ook dan moeten zien hoe het eruit te krijgen is. Iemand tips?
Zucht,
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:15:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als je een punt wil maken kun je je post wellicht wat beter onderbouwen ciris. Dit is niet de manier om je punt duidelijk te maken.

edit: Ik wil niet chagrijnig overkomen of bijdehand zijn maar het zou The Executer (en iedereen die dit topic daarna bezoekt) waarschijnlijk beter helpen als je uitlegt waarom je dat denkt, en hoe je het aan zou pakken? Hij geeft aan dat hij geen ervaring met waterkoeling heeft en niet weet hoe hij nu verder moet.

[ Voor 36% gewijzigd door endless op 27-11-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

endless schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:21:
[...]

Als je een punt wil maken kun je je post wellicht wat beter onderbouwen ciris. Dit is niet de manier om je punt duidelijk te maken.
Dat zal best. Maar het is wel het enige juiste antwoord. Maar ik nodig je van harte uit om met een ruime onderbouwing TS verder te adviseren. Of kwam je daar niet voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
@endless Dank voor je reactie. Je slaat de spijker op zijn kop qua gevoel...

@Verwijderd Jammer van je reactie... Ik snap je antwoord, maar ik betwijfel of het water het probleem zal zijn. De PC heeft (afgezien van de BSOD's en BIOS melding) zonder problemen gedraaid. Er zit in luchtbel in, dat is duidelijk, maar ik zie verder geen algen. De pomp draait, slangen lekken niet, tonen geen alg etc. Wat zou dan de reden zijn om alles te drainen (wat lastig gaat worden met deze set) en opnieuw te vullen (wat geheid ook weer lucht op gaat leveren). Daarnaast heb ik geen ervaring hiermee, met het risico iets verkeerd te doen...

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 27-11-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je geen troep ziet betekent niet dat het er niet is.

YouTube: Desk PC Water Cooling Maintenance Vlog
Kijk eens vanaf 6.10

Of deze,
YouTube: It happened again... and this time it was NASTY

Vanaf 6.00

Dat jij het niet ziet betekent niet dat het er niets is. Daarnaast, als je geen verstand of ervaring hebt met watercooling en hoe je dat schoonmaakt, installeert, demonteert dan had je er niet aan moeten beginnen of je geeft de pc terug met het antwoord dat je er geen verstand van hebt. Heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Ik kan het alleen maar eens zijn met @Verwijderd Heb je straks de loop op gang, moet je gaan troubleshooten. Het eerste wat ik dan zou doen is SLI eruit gooien en elke kaart apart testen en testen met een andere videokaart. Dat is een closed loop makkelijker gezegd dan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Laatst online: 19:54

rdejongjr

Gnome

Uitvallen en bios meldingen zal 80% door de stilstaande loop komen, cpu wordt nogal snel heet zo

De fijne gleuven in de koelblokken vangen de klontjes met weekmakers en kleurstof, zie je nix van maar echt doorstromen is er niet meer bij.
Tevens zit er bij een van de slangen/koppelingen sowieso een lek, lucht komt er niet zomaar in.

Radiator loshalen, beide slangen eraf en leeghalen het zooitje.
Alles helemaal uit elkaar (vooral cpu blok en de pomp) en goed schrobben.
Nieuwe slangen eraan en opnieuw vullen.

Mocht je geen last meer willen van weekmakers, neem dan rubberen slang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
@The Executer
Het water in mijn waterloop was ook nog helder maar het CPU koelblok zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4pjMs2fJj03vUlWlIflvdnyF/full.jpg
Wel goed kunnen schoonmaken met een tandenborstel en warm water gelukkig.
Ik gebruikte een Clear premix van EK.
(De schuldige waren de nieuwe radiators vermoed ik, deze had ik niet eerst doorgespoeld bij ingebruikname :()

Om het probleem echt op te lossen moet je alles gaan los halen ben ik bang.
Je zou nog kunnen proberen in de loop te blazen, wellicht dat je de luchtbel er uit blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25

HugoBoss1985

Xenotech

dylan111111 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:11:
@The Executer
Het water in mijn waterloop was ook nog helder maar het CPU koelblok zag er zo uit:
[Afbeelding]
Wel goed kunnen schoonmaken met een tandenborstel en warm water gelukkig.
Ik gebruikte een Clear premix van EK.
(De schuldige waren de nieuwe radiators vermoed ik, deze had ik niet eerst doorgespoeld bij ingebruikname :()

Om het probleem echt op te lossen moet je alles gaan los halen ben ik bang.
Je zou nog kunnen proberen in de loop te blazen, wellicht dat je de luchtbel er uit blaast.
Ziet eruit als een soort koperoxidatie?
Een paar verschillende metalen in de loop en het is al foute boel.

Ik had niet verwacht dat er zoveel meuk op kon bouwen in een waterkoelingssetup.
Mede hierom blijf ik bij luchtkoeling...

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-11-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:24:
[...]

Ziet eruit als een soort koperoxidatie?
Een paar verschillende metalen in de loop en het is al foute boel.

Ik had niet verwacht dat er zoveel meuk op kon bouwen in een waterkoelingssetup.
Mede hierom blijf ik bij luchtkoeling...
Het voelde/zag er uit als algen, ik gebruik geen ge mixte metalen in de loop dus dat zou gek zijn.

Tsja, met lucht koeling loopt de i7 6950x niet op 4.3Ghz onder de 70 graden :+
Pagina: 1