Tips aanschaf router ter vervanging van KPN Wifi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippeappels
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 13:45
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een router met een maximale prijs van 150 euro.
Mijn KPN modem hangt in de meterkast en ik heb, voor alsnog, geen mogelijkheid om een UTP-kabel naar boven te trekken. Hierdoor wil ik het beste uit mijn WiFi halen op de 1e etage. Mijn werkplek / gameplek met PS4 en docking staat schuin boven de meterkast, zo'n 8 meter van de meterkast af. Ik hoop vooral mijn ping te verbeteren, gezien ik met KPN met geen mogelijkheid onder de 30 kom.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel gebruik ik de Experiabox V10 met een simpele powerline vanuit de meterkast naar stopcontact achter de werkplek. Heb 50 mbit internet, haal maximaal 20 mbit op de werkplek binnen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wellicht iets zoals Linksys WRT1900ACS-EU of ASUS RT-AC66U B1 Dual Band Wireless AC1750?

Ik ben zeer onbekend met de comptabiliteit tussen de vereisten van het KPN modem versus een externe router.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
een andere modem op hetzelfde plek heeft 0.0 meerwaarde...

welke powerline's heb je ? vermoedelijk versies zonder aardingspen , waardoor de bandbreedte gewoon slecht is ..
heb je geen oude coax/telefoonlijn op je 1e verdiep ? ... grote kans is je wifi prut omdat ie door beton heen moet.. wifi gaat een stuk beter door steen bv ;-)

compabiliteit is 99% .. alleen DSL modem/routerss kan je niet gebruiken, buiten dat kan je quasi alle klassieke routers gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hippeappels schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:51:
Mijn KPN modem hangt in de meterkast en ik heb, voor alsnog, geen mogelijkheid om een UTP-kabel naar boven te trekken.
Uiteindelijk is een kabel het meest effectief, naar soms is het niet mogelijk. Wat is het probleem?
Hierdoor wil ik het beste uit mijn WiFi halen op de 1e etage. Mijn werkplek / gameplek met PS4 en docking staat schuin boven de meterkast, zo'n 8 meter van de meterkast af. Ik hoop vooral mijn ping te verbeteren, gezien ik met KPN met geen mogelijkheid onder de 30 kom.
Ik zou beginnen met de apparatuur naar beneden te verplaatsen en bekabeld aan te sluiten. Hoe zijn dan je resultaten?
Ik ben zeer onbekend met de comptabiliteit tussen de vereisten van het KPN modem versus een externe router.
Hoewel je het modem noemt, is de Experiabox waarschijnlijk ook een router, switch en access point. Een alles in één apparaat.

Eén router in een netwerk is meestal voldoende, meerdere routers leiden al snel tot problemen. Lees eerst even dit topic voor je verder gaat: Verwijderd in "tweede router toevoegen aan netwerk"

Het probleem lijkt enigszins op het jouwe, maar die TS had wel een kabel ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippeappels
ijske schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:11:
een andere modem op hetzelfde plek heeft 0.0 meerwaarde...
Ik dacht meer de router vanuit het KPN modem uitzetten en een sterkere router er naast zetten.
welke powerline's heb je ? vermoedelijk versies zonder aardingspen , waardoor de bandbreedte gewoon slecht is ..
heb je geen oude coax/telefoonlijn op je 1e verdiep ? ... grote kans is je wifi prut omdat ie door beton heen moet.. wifi gaat een stuk beter door steen bv ;-)
Ik heb Devolo dLAN 500 WiFi 500 Mbps 2 adapters en er ligt geen enkele kabel naar boven. Vorige eigenaren hadden geen TV/telefoon boven in het huis. Gat boren moet nog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippeappels
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:14:

Uiteindelijk is een kabel het meest effectief, naar soms is het niet mogelijk. Wat is het probleem?
Ik moet nog een gat boren maar zelf heb ik twee linker handen. Dit laat nog even op zich wachten haha.
Ik zou beginnen met de apparatuur naar beneden te verplaatsen en bekabeld aan te sluiten. Hoe zijn dan je resultaten?
Ik heb nu een internetkabel over de trap liggen, tot grote ergenis van de vrouw. Met kabel heb ik stabiel internet, 48 Mbit en een ping van 20. Dit wil ik ook graag halen op WiFi. Momenteel haal ik op de slaapkamer op WiFi echt maar 9 Mbit en vrij instabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
nieuwe router naast je KPN modem zetten heeft erg weinig zin... de "straling" is namelijk hetzelfde, maximaal 100mwatt op 2.4, 200mwatt op de lage 5ghz en 1 watt op de hoge 5ghz band...

kabel aanleg is uiteraard het beste, maar als je echt niet van je luie achterste wil komen is een devolo magic 2 wel een oplossing... deze gebruiken ook de aardingspen als die aanwezig is
helaas wel totaal niet compatibel met de oude av500 powerlines ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ooit gedacht aan accesspoints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:18
Ik vermoed dat (zoals wel vaker helaas) er iets mis gaat met de terminologie.

modem = moduleert en demoduleert. Vaak gebruikt bij dsl verbindingen en vroeger bij inbel verbindingen.

router = routeert internet verkeer van de ene plek naar de andere. Bijvoorbeeld van je LAN naar WAN en vice versa. LAN = je interne netwerk. WAN = het inernet. Apparaten van merken zoals Asus en Netgear die als "router" worden verkocht kunnen vaak ook ingesteld worden als Accesspoint

accesspoint = Zorgt ervoor dat er een SSID (wifi) wordt opgezet en je hiermee kan verbinden. een accesspoint.

switch = Een apparaat met (meestal) 5 of meerdere ethernet poorten om apparaten bedraad op aan te sluiten

Experiabox = modem/router/accesspoint/switch in 1 apparaat. Hierdoor blinkt het niet uit in deze functies maar is het een goedkope oplossing van je provider om je van de benodigde componenten te voorzien.

Wat in jouw geval mogelijk verbetering op kan leveren is een accesspoint. Maar dat is geen garantie. Ten alle tijden blijft het zo dat de beste en meest stabiele oplossing is een kabel trekken naar boven hier een switch plaatsen en eventueel een accesspoint op de switch. De PS4 bedraad aansluiten op die switch is ten zeerste aan te raden.

Om de tijd de overbruggen tot je een kabel kan trekken zou je bijvoorbeeld een Ubiquiti accesspoint kunnen proberen of anders bijvoorbeeld hun pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router die past binnen je budget en heb ik goede dingen over gehoord.

Maar dat blijft altijd ondergeschikt aan het trekken van een kabel.
Pagina: 1