Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:21
Hallo!

Ik heb het altijd erg leuk gevonden om veel foto's te maken van wat ik beleef. Ik heb enige tijd veel met een DSLR foto's gemaakt, maar dat is wat weggezakt. Vooral omdat de body inmiddels wat achterhaald is en de camera's in telefoons steeds beter werden.

Maar ik mis nog steeds wel de functies en instellingen van een 'echte' camera. Vandaar dat ik op zoek ben naar een systeemcamera. Helaas ben ik een beetje 'uit' het wereldje, dus daarom jullie advies.

Ik ben dus op naar een systeem camera. Video's zijn voor mij minder belangrijk, het gaat mij om de foto's. Aangezien ik veel met de motor op pad ben, vind ik het fijn om niet teveel gear mee te hoeven nemen.

Budget is ongeveer 700 euro (excl. aanvullende zaken als een tasje, reserve-batterij, etc).

Al struinende door de pricewatch en reviews had ik in eerste instantie de Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑150mm f/4.0‑5.6 II Zwart https://tweakers.net/pric...-f-40-en-820956-ii-zwart/, voor 679

Nu zie ik op verschillende sites juist de Olympus OM-D E-M5 Mark II https://tweakers.net/pric...4-150mm-f-40-56-ii-zwart/ in de aanbieding, voor 749. Dat lijkt een mooie aanbieding, als ik bekijk wat de camera normaal zou kosten. Deze lijkt iets beter te scoren op een paar fronten.

Beiden scoren goed in de reviews. Maar... nu begin ik weer verder te twijfelen, want in een artikel op tweakers vond ik een vergelijking tussen andere systeemcamera's: https://tweakers.net/revi...er-spiegel-conclusie.html, waarin deze camera wat minder goed scoort (ten opzichte van de rest natuurlijk). Maar de andere camera's zijn momenteel significant duurder met vergelijkbare lens en iets boven het budget.

Ergo, binnen budget:
Olympus E-M10 mk II + 14-150mm lens voor 649
Olympus E-M5 mk II + 14-150mm lens voor 750
Panasonic Lumic G7 + 14-140mm voor 598

Of toch nog doorsparen voor bv.
Panasonic Lumix DMC-G80 + 14-140 voor 916
Fujifilm X-T20 + 15-45mm en 50-230mm voor 999
Totaal iets anders

Keuzes, keuzes, keuzes en ik hoop dat jullie mij nog iets verder kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuni
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-06-2024
Al naar de Panasonic gx80 met 12-32 voor 429 gekeken? Dubbele beeldstabilisatie en heel compact.Heb hem al 2 1/2 jaar. Heb er zelf veel meer voor betaald. Beelden zijn goed genoeg voor de verkoop via Stockbureaus. Hou je budget over voor een hobbylens.
Als je gaat voor een zoomlens met groot bereik lever je altijd beeldkwaliteit in.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuni op 02-12-2019 19:37 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-06 10:48
De Olympus EM5 met 14-150mm lens is een goede keuze. Staar je niet blind op megapixels. Tenzij je echt groot wil printen, zeg maar een meter breed, heb je voldoende aan 16 megapixel. De camera is goed bestand tegen regen en heeft een erg goede beeldstabilisatie in de body. De lens is goed, geen topkwaliteit, maar biedt daar voor in de plaats veel zoom en is ook bestand tegen regen. Van de sets die binnen je budget vallen, lijkt me dit de beste voor je doel. Tevens zijn geschikte objectieven voor weinig geld te vinden op de tweedehands markt, voor wanneer je daar aan toe bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:21
Dank beiden voor jullie reacties. Het is uiteindelijk de Olympus E-M5 ii geworden. Ben er tot nu toe erg tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 18:08
Top! Leuke deal op die camera. En je kunt er op termijn ook professionele lenzen bij kopen; die blijven gewoon bij je als je ooit je camera zou updaten.