5.1.2 setup advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-01 17:02
Hoi,

Ik zou mijn surround willen upgraden,
huidige setup = TX-SR308 Onkyo receiver met Canton MX120 5.1 speaker set.

Ik zou naar 5.1.2 atmos willen gaan en hoop meer detail / rijker geluid te krijgen, alleszins een betere surround ervaring. Wij kijken niet echt op luid volume, medium volume zeg maar. De set is enkel TV gericht, niet voor muziek.

Budget : rond de 2000 euro.

Foto en afmetingen van mijn ruimte

In ceiling speakers plaatsen is geen optie.

Na heel wat reviews lezen, prijzen zoeken en forum posts lezen kom ik tot zoiets van set:
  • Dali oberon 1 or 3 - fronts (zou 3 reeds te groot zijn? of 1 te klein?)
  • Dali vokal - center
  • Dali oberon on wall - rears
  • Dali alteco - height speakers (bovenaan de frontmuur, wil niet echt installeren in het plafond)
  • Dali E-9F Subwoofer
Wat me aansprak bij de dali:
  • De vele goede reviews over dali en comments van gebruikers.
  • De grote soundstage (wide dispersion)
  • Veel detail, crisp klank
  • Dat de speakers niet moeten gericht zijn naar de luisterpositie.
  • Van alles dat ik gezocht heb voor height speakers op front wall leek die dali alteco heel goed (ook met dat wijd bereik en de optie op forward/downward richting)
  • De on wall rears zouden heel goed passen in mijn luisterruimte achteraan (weinig plaats voor staanders wegens een deur)
Hoeft niet persé dat te zijn (moet nog luisteren) maar wat ik erover las (en echt veel gelezen) leek me wel steeds aan te spreken. Ik zou evengoed een monitor audio bronze setup durven kopen, dat sprak ook wel steeds aan behalve dat ik daar niet echt matching height speakers voor kon vinden en dat voor de rears de dali on wall iets gemakkelijker leken om te plaatsen.

Als amp kijk ik vooral naar een Denon 2600/3500/3600/4500. (na vele reviews te lezen ook)
Ik heb al heel wat gezocht naar XT vs XT32, op forums spreekt men vaak dat XT32 een wereld van verschil is.
Ik heb ook een winkel gecontacteerd en die raadde me aan om een 2600 te nemen omdat verschil verwaarloosbaar zou zijn en het toch vooral de speakers zullen zijn die de vooruitgang teweeg brengen.
Dus nu twijfel ik :)

Is XT32 odyssey echt de moeite voor deze setup?
(correctie ruimte nodig voor linkse kant dat volledig open is, zie foto van mijn ruimte)

Gaan luisteren is natuurlijk altijd het beste en dat ben ik ook van plan.
Maar zo een setup in een luisterruimte die daarvoor is ingericht gaat uiteraard goed klinken, ik zal wel een voorkeur kunnen bepalen tussen bvb dali oberon of monitor audio bronze (of andere), maar ik kan mij niet voorstellen dat dat slecht gaat klinken, wat ik mij afvraag: gaat die upgrade bij mij thuis, in mijn ruimte, ook echt de moeite zijn tov mijn vorige set (die ook niet slecht klinkt). Gaat de upgrade indrukwekkend zijn? Of gaat het maar minimaal beter klinken?

Wat vinden jullie van deze setup?
Zou je iets wijzigen?

Alle tips/advies zijn welkom.

Mocht er toevallig iemand een actie / korting voor black friday weten!

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • reviews gelezen over versterkers binnen mijn budget : denon, marantz, onkyo, yamaha
  • reviews gelezen over speakers binnen mijn budget: monitor audio bronze, q accoustics 5.1 set, dali zensor, dali oberon,
  • informatie gezocht over atmos speakers, upfiring en height speakers (svs prime, dali alteco)
  • ik volg het black friday topic op dit forum
  • prijzen opgezocht, winkels aangeschreven
  • todo: gaan luisteren
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik zou ook een x2600 nemen de hogere series slokken teveel budget op denk ik, al is het laag wat beter afgesteld met een XT32 receiver.
Heb zelf een x3400 omdat ik XT32 wilde proberen, als het budget het toelaat niets mis met hogere serie.
Een betere sub merk je wel veel meer van zou daar wel naar kijken, sublaag heeft geen klankleur dus mag gerust ander merk zijn.
De dali Subwoofer vervangen voor een SVS sb1000 iets duurder, maar veel meer en dieper laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Iemand had ook al een svs sub aangeraden idd (SB12-NSD)
Zal ik zeker overwegen dan ;)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 10:10
anticlock schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:35:

Thanks!
Aangezien je hem voor Atmos dus homecinema wilt gebruiken zou ik dan eerder naar de PB versie kijken die schijnt voor films nou net iets beter zijn vanwege zijn gepoorte baspoort.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• framedby
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:39
Goofy1978 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:22:
Ik zou ook een x2600 nemen de hogere series slokken teveel budget op denk ik, al is het laag wat beter afgesteld met een XT32 receiver.
Heb zelf een x3400 omdat ik XT32 wilde proberen, als het budget het toelaat niets mis met hogere serie.
Een betere sub merk je wel veel meer van zou daar wel naar kijken, sublaag heeft geen klankleur dus mag gerust ander merk zijn.
De dali Subwoofer vervangen voor een SVS sb1000 iets duurder, maar veel meer en dieper laag.
Ik sta nu zelf ook voor een vergelijkbare keuze. Wil in 1e instantie gaan voor 2x Dali Oberon on-wall voor links en rechts en 1x Oberon Vokal als center. Deze 3.0 opstelling wil ik dan in de toekomst uitbouwen...
Ook ik twijfel nu over de receiver. De x3000 serie met XT32 is eigenlijk buiten budget tenzij ik de center speaker laat vallen. Maar ik zie de meerwaarde dan niet van de x2600 tegenover de x1600 en misschien wel x1500.
De x1600 heeft e-arc, maar met een firmware update zal de x1500 dat ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 21:50
Ik ben ook van plan om voor deze set-up te gaan met een vergelijkbaar budget.

Ik heb veel goeds over de Denon en Onkyo receivers gelezen, maar wil zelf gaan voor de Yamaha RX-V685 met het YPAO afstelling.
Volgens mij maakt het uiteindelijk niet heel veel uit welke je kiest in de prijsklasse van 450-650 euro.

Ik zou ook gaan voor de SVS-PB1000 en de Dali On Wall + Alteco.

De Alteco's wil ik dan aan het plafond plaatsen ongeveer boven de luisterpositie.

Na ook veel onderzoek te doen online (in tegenstelling tot gaan luisteren in winkels) ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet te doen is om de beste set-up te vinden. Je zou in principe alles op in jouw kamer moeten installeren, instellen en luisteren om de beste keuze te maken. Maar dat is onbegonnen werk.

Ik ben ervan overtuigd dat wat je ook kiest van alles wat je benoemt, je een groot verschil zal merken met nu (vanwege de subwoofer en atmos toevoeging) en tevreden zal zijn met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Bezulsqy schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:02:
Ik ben ook van plan om voor deze set-up te gaan met een vergelijkbaar budget.

Ik heb veel goeds over de Denon en Onkyo receivers gelezen, maar wil zelf gaan voor de Yamaha RX-V685 met het YPAO afstelling.
Volgens mij maakt het uiteindelijk niet heel veel uit welke je kiest in de prijsklasse van 450-650 euro.

Ik zou ook gaan voor de SVS-PB1000 en de Dali On Wall + Alteco.

De Alteco's wil ik dan aan het plafond plaatsen ongeveer boven de luisterpositie.

Na ook veel onderzoek te doen online (in tegenstelling tot gaan luisteren in winkels) ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet te doen is om de beste set-up te vinden. Je zou in principe alles op in jouw kamer moeten installeren, instellen en luisteren om de beste keuze te maken. Maar dat is onbegonnen werk.

Ik ben ervan overtuigd dat wat je ook kiest van alles wat je benoemt, je een groot verschil zal merken met nu (vanwege de subwoofer en atmos toevoeging) en tevreden zal zijn met het resultaat.
Yamaha ook bekeken, maar voor films en ivm ruimtecorrectie leek Denon een net iets betere keuze. Voor muziek las ik dan eerder dat Yamaha de favoriet is, maar muziek is voor mij geen prioriteit voor die setup. YPAO lijkt net dat tikkeltje minder goed te zijn dan zowel odyssee XT als XT32 en de yamaha iets minder goed voor sub eq, kan maar tot 31hz ofzo, minder geschikt voor die SVS-PB1000 dus want die gaat lager.
Is wat ik ervan gelezen heb, ik veronderstel dat ze alletwee gewoon wel heel goed gaan klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
anticlock schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:35:

Thanks!
De SB12-NSD is de voorganger van de sb2000 sub en zal beter presteren dan de sb1000. :)
Ik hou zelf niet zo van geporte subs die zijn ook zo groot, heb dan liever een klasse hoger gesloten.
Al krijg je met een geporte zoals de pb1000 wel meer bas voor je geld.

• anticlock
ben overtuigd van de SB12-NSD, nu nog twijfel over receiver en es gaan luisteren naar speakers

• Bezulsqy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 21:50
anticlock schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:26:
[...]

en de yamaha iets minder goed voor sub eq, kan maar tot 31hz ofzo, minder geschikt voor die SVS-PB1000 dus want die gaat lager.
Dat is wel interessant om te weten, maar kan ik mij moeilijk voorstellen.
Als ik in de handleiding kijk lees ik dit:
Instelbereik
Middenfrequentie: 15,6 Hz t/m 16,0 kHz (15,6 Hz t/m 250,0 Hz voor de
subwoofer)
Maar dat ga ik zeker verder onderzoeken voordat ik overga tot een aankoop. Voor mij is de Yamaha ook een plus omdat er een phono-ingang op zit.

edit- ik snap nu wat je bedoelt. De microfoon die geleverd wordt bij de Yamaha zou niet lager dan 34hz kunnen waarnemen en daardoor kan YPAO niet automatisch de sub lager instellen.

Na verder zoeken kan ik echter nergens bewijs vinden dat dit daadwerkelijk zo is...

[ Voor 17% gewijzigd door Bezulsqy op 28-11-2019 12:41 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Goofy1978
@Bezulsqy de receiver meet zelf vanaf 31 hz dacht ik idd, maar met een laptop en microfoon kun je vanaf 15 hz afstellen.

• anticlock
iemand al monitor audio bronze vergeleken/beluisterd ivm dali oberon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anticlock
besteld : Denon 3500 + dali oberon set + De SB12-NSD

bedankt aan de adviesgevers, updates volgen nog ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anticlock
update:

Zeer tevreden van aankoop.

Ferme upgrade van vorige set, vooral merkbaar als het wat luider mag/kan.
Heel zuivere weergave, veel bredere/grotere klank (soundstage)
Niet te warm, niet te crisp, gewoon goed.
Ik zou zeggen als dat het middelpunt een heeeel tikkeltje meer naar het warme/comfortabele gaat dan naar crisp klank, afhankelijk van wat je afspeelt natuurlijk.

SVS subwoofer doet het fantastisch (staat gewoon links van de tv kast, niet moeten verplaatsen ofzo,die speelt gewoon goed). Heel zuivere weergave van laag en op deftig volume voel je het lekker ook.

alteco tegen de muur bovenaan: 2 of 4 in't plafond zal beter zijn maar met sommige atmos demos heb je wel het gevoel dat er geluid van boven komt, niet bij alle demo's.
Vooral als er tegelijk ook uit de rears geluid komt heb je het gevoel dat je er volledig inzit in en geluid overal is, als er enkel vooraan en "boven" geluid is komt het boven geluid iets teveel van vooraan, ik let er natuurlijk ook wel hard op tijdens zo demo's.

Mijn vader es de atmos demo's laten zien en die keek toch eens rond zich heen zich afvragen van waar het geluid overal kwam :)

Het is zoveel beter dan de vorige set dat ik me ook wel afvraag hoe het zou zijn met een 7.1.4 setup waarvan de hoogte speakers in plafond zitten, maar ben nu al heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 15:01
anticlock schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 00:16:
update:

Zeer tevreden van aankoop.

Ferme upgrade van vorige set, vooral merkbaar als het wat luider mag/kan.
Heel zuivere weergave, veel bredere/grotere klank (soundstage)
Niet te warm, niet te crisp, gewoon goed.
Ik zou zeggen als dat het middelpunt een heeeel tikkeltje meer naar het warme/comfortabele gaat dan naar crisp klank, afhankelijk van wat je afspeelt natuurlijk.

SVS subwoofer doet het fantastisch (staat gewoon links van de tv kast, niet moeten verplaatsen ofzo,die speelt gewoon goed). Heel zuivere weergave van laag en op deftig volume voel je het lekker ook.

alteco tegen de muur bovenaan: 2 of 4 in't plafond zal beter zijn maar met sommige atmos demos heb je wel het gevoel dat er geluid van boven komt, niet bij alle demo's.
Vooral als er tegelijk ook uit de rears geluid komt heb je het gevoel dat je er volledig inzit in en geluid overal is, als er enkel vooraan en "boven" geluid is komt het boven geluid iets teveel van vooraan, ik let er natuurlijk ook wel hard op tijdens zo demo's.

Mijn vader es de atmos demo's laten zien en die keek toch eens rond zich heen zich afvragen van waar het geluid overal kwam :)

Het is zoveel beter dan de vorige set dat ik me ook wel afvraag hoe het zou zijn met een 7.1.4 setup waarvan de hoogte speakers in plafond zitten, maar ben nu al heel tevreden.
Ik zit met ongeveer een vergelijkbare situatie , ben je voor de Oberon 1 of 3 fronts gegaan ?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
de 3's als fronts en Dali vokal als center, klinkt super.
Pagina: 1