Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Blanco88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-03-2024
Goede avond,

Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraag. Ik wordt op dit moment van het kastje naar de spreekwoordelijke muur gestuurd, hopelijk zit hier op dit forum wel de kennis.

Ik woon sinds vorig jaar in een nieuwbouw woning.
Hierin hangt een CV Ketel 'ATAG E325EC HP'. Daarnaast heb ik een 'DUCO WTW' er langs hangen.
Op de CV zitten 3 ruimtes met vloerverwarming met ieder een eigen verdeler (begane grond / aanbouw / badkamer). Daarnaast heb ik 3 slaapkamers en de badkamer welke (ook) verwarmd worden met een radiator.
In eerste instantie zou hier een digitale thermostaat op aangesloten worden in de woonkamer, namelijk de ATAG One.
Net voor de oplevering bleek dat deze thermostaat (en ook andere digitale) niet samen zouden werken met bovenstaande combinatie en dus heeft de installateur een analoge Siemens thermostaat geinstalleerd.

Door deze analoge thermostaat kan ik mijn woning niet naar behoren verwarmen. Wanneer ik thuis kom kan ik namelijk de thermostaat pas aan zetten (voordat alles op temperatuur is, is het uren verder) of de thermostaat altijd op bijv. 20 graden laten staan.

Ik heb ondertussen verschillende andere installateurs gesproken, met ieder een ander verhaal.
1 geeft aan dat de ATAG One de beste optie is om zo laag mogelijk gasverbruik te hebben (Opentherm?).
2 geeft aan dat elke aan/uit thermostaat gewoon werkt.

Daarnaast geeft de handleiding van de ATAG CV aan dat er verschillende opties zijn
-ATAG One & Opentherm = preferred
- Elke andere Opentherm thermostaat
- Batterij gevoegde Aan/uit thermostaat

Echter geeft de handleiding van de DUCO aan dat alleen een aan/uit thermostaat werkt.

Dit geeft DUCO na een telefonisch gesprek ook aan, omdat de DUCO zelf al modulerend werkt met de CV ketel. Wanneer je hier een openTherm thermostaat bij hangt gaat dit elkaar verstoren.

Al met al zou ik graag een digitale / slimme thermostaat aan willen sluiten welke goed (met minimaal verbruik) werkt en via app / telefoon te besturen is. De ATAG one dmv Opentherm valt af lijkt me?
Heeft het zin om een slimme thermostaat zoals de Tado te pakken wanneer je deze dmv Aan/Uit aansluit?

Graag jullie hulp, alvast bedankt

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:28
Wat is precies ''na behoren''? Dat het uren duurt voordat de woning op temperatuur is is compleet normaal bij vloerverwarming. Als ik het goed begrijp wil je een klokprogramma maken om 3 uur voordat je thuis komt de temperatuur flink omhoog te gooien? Ik denk dat je zuiniger uit bent om de thermostaat permanent op 20 graden te laten. (of misschien 19,5 als je weggaat). Dit omdat de Duco wat vermoedelijk geen pure WTW is maar een WP dan zo zuinig mogelijk kan draaien. Stel je gaat elke dag die thermostaat 2 of 3 graden omhoog en omlaag gooien dan moet telkens de ketel bij gaan springen omdat de Duco dit niet af kan met zijn 1,4kW.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Blanco88
Ik heb dit een tijd gemonitord en het verbruik aan gas / euros is toch dubbel zo hoog wanneer je de thermostaat dagelijks op 20 (eventueel 19 omlaag) laat staan.

Daarnaast vraag ik me af indien ik een slimme thermostaat pak waarvan eventueel de verschillende vloerverwarming groepen / radiatoren apart bediend kunnen worden, dit wel goed werkt met de DUCO WTW.

• Jim423
Waarschijnlijk niet. Ik vind het vreemd dat het gasverbruik dubbel zo hoog is. Hoeveel gas verstook je per dag nu wat je bijgehouden hebt met de ketel overdag uit en aan? Vraag je je af of de Duco uberhaupt wel wat doet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Blanco88
Op dagen dat ik de thermostaat overdag omlaag schroef (uit) verbruik ik nu 4 - 5 m2, de gehele dag aan 8-9 m2

• Jim423
Je kan een Slimme Thermostaat ophangen met aan-uit contact zoals een Nest Heatlink.
Deze sluit je dan aan zoals het nu zit op de Duco. Echter betwijfel ik of de Duco WTW wel meehelpt want je gasverbruik is echt gigantisch. Ik heb ongeveer dezelfde situatie (hybride setup 1,4kW) en mijn gasverbruik is afgelopen maand 1m3 per dag waar het de afgelopen dagen is gezakt naar 0,5m3 per dag omdat het wat warmer is. Dit is hoekwoning '70 zonder isolatie behalve HR glas en jij hebt een nieuwbouwwoning.

• Blanco88
Dat is nogal een verschil! 1 m2 klinkt wel heel laag, netjes!
Ik heb even een paar buren gevraagd, wat hun verbruik is, aangezien hun precies dezelfde woningen hebben.
De ene zit op gemiddeld 6 m2 (altijd 19 graden, gemeten afgelopen week), en de ander op 2 m2 per dag (altijd 20 graden, gemeten in oktober).
Ik denk dat ik het best iemand van Duco zelf langs kan laten komen om het systeem eens na te lopen, of alles wel correct werkt.

• Jim423
2m3 gas klinkt als een normaal verbruik, ik denk dat de Duco daar wel goed werkt. Als je natuurlijk heel lang doucht kan het wel iets hoger zijn, bijvoorbeeld 3 of 4m3. Er zit als het goed is ook een schermpje op de Duco. Hier kan je geloof ik ook het e.e.a. uitlezen. Interessant zijn bijvoorbeeld temperatuur lucht in, temperatuur lucht uit (dit zou dan bijvoorbeeld 20 graden in, 4 graden uit kunnen zijn) en misschien water in, water uit, water uit zou dan 1 of 2 graden meer moeten zijn dan water in. Er kunnen allerlei oorzaken zijn waarom er veel gas wordt verbruikt, van verkeerd aangesloten tot verkeerd ingesteld (bv de watertemperatuur op de ATAG waardoor de Duco afhaakt). Dus meten is weten in deze, en het liefst ook loggen.

Pagina: 1